کد خبر: ۲۸۸۰۱۳
تاریخ انتشار:۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
رایزنی سری سیا و موساد درباره انتخابات ایران
روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که به آنها اشاره می‌شود.
دستگاه‌های دولتی فاقد اولویت‌بندی برای مهار فقر هستند

برنامه‌های دولت برای مهار فقر چیست؟ 18 درصد مردم جامعه از نظر دسترسی به زیرساخت‌ها و 28 درصد نیز از لحاظ درآمدی فقیر هستند. اینها آماری هستند که معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است. اعداد و ارقامی که برای جامعه 75 میلیونی ایران اصلاً خوشایند نیست و نشان می‌دهد چیزی که حدود 25 میلیون ایرانی از لحاظ درآمدی فقیر هستند و 15 میلیون نفر هم به زیرساخت‌ها دسترسی ندارند.

معمولاً در تحلیل‌ها و پژوهش‌ها، فقر به صورت چند بعدی درنظر گرفته می‌شود. بدین معنی که فقر درآمدی و فقر قابلیتی یا چندبعدی محاسبه می‌شود. به‌طوری که میزان درآمد خانواده‌ها نسبت به هزینه‌های زندگی در فقر درآمدی و همچنین میزان دسترسی مردم و خدمات زیربنایی مانند آب، گاز، برق، مسکن، آموزش و بهداشت در فقر قابلیتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

در همین راستا و به استناد نتایج پژوهشی که بر همین پایه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده، مشخص شد درمورد زیر ساخت‌ها 18 درصد افراد فقیر محسوب می‌شوند که به زیرساخت‌های آموزشی، مسکن و... دسترسی ندارند و همچنین 12 درصد خانوارها در مناطق شهری از لحاظ قابلیتی و درآمدی آسیب‌پذیرند و 28 درصد نیز از لحاظ درآمدی فقیر هستند.

با نگاهی به میزان بودجه و خانواده‌های تحت حمایت سازمان‌ها و نهادهای مختلف چنین استنباط می‌شود که هنوز در اولویت‌بندی فقر در دستگاه‌ها برنامه و نگاه درستی وجود ندارد.

به عنوان مثال برای سال 95 در حوزه حمایت‌های اجتماعی 58 هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده و 40 هزار میلیارد تومان نیز در سازمان هدفمندی اختصاص یافته که در این میان سهم امداد و بهزیستی فقط 5 هزار و 600 میلیارد تومان جهت خدمات‌رسانی به بیش از 3 میلیون خانواده است. این درحالی است که دولت به صندوق بازنشستگی کشوری 19 هزار و 700 میلیارد تومان و به تأمین اجتماعی نیروهای مسلح 16 هزار میلیارد تومان کمک می‌کند و در مجموع 35 هزار میلیارد تومان به این دو صندوق کمک می‌کند که در مجموع فقط 2 میلیون خانواده تحت پوشش آنها هستند و پول حمایت‌های اجتماعی که باید به سه دهک پایین جامعه کمک شود به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌شود.

به هرحال اگر دولت بودجه‌اش را بین سازمان‌ها و نهادها تقسیم کرده، بجاست تا نسبت به نحوه هزینه کرد آنها و تأثراتش در کاهش نرخ تورم در جامعه نیز نظارت داشته باشد تا حداقل در این شرایط اگر اوضاع را بهبود نمی‌بخشیم، نسبت به وخیم‌تر کردن آن هم کاری صورت نگیرد. 

وال‌استریت ژورنال: ایران در سوریه عربستان را جا گذاشت

ایران در سوریه، عربستان را پشت سر گذاشته است و با حمایت‌های ایران، دولت بشار اسد به موفقیت‌های بزرگی در حلب رسیده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در یادداشتی نوشت: رویای سرنگونی اسد، با پیروزی‌های اخیر متحدان ایران در حلب به شکست انجامید. حزب‌الله به همراه نیروهای قدرتمند سپاه پاسداران ایران و هزاران شبه نظامی شیعه از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان که به کمک نیروهای ایرانی تعلیم دیده‌اند، حملات اخیر در حلب پیش از آغاز آتش‌بس برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به ساکنین این استان را هدایت می‌کنند.

در دیدار دی میستورا با مقامات دولت سوریه، از آنها خواسته شد که هر چه سریع‌تر به نیروهای سازمان ملل اجازه دهند که کمک‌های بشردوستانه را به مردم برسانند. دیدار دی میستورا با مقامات سوری، یک روز پس از اعلام مواضع مقامات روسی و ایرانی مبنی بر عدم پذیرش توافق آتش‌بسی که یک طرف آن تروریست‌ها باشند، صورت گرفت.

سخنان رئیس جمهور آمریکا نیز حاکی از آن است که آمریکا در صورت شکست طرح آتش‌بس و به نتیجه نرسیدن همکاری‌ها با روسیه، طرح جایگزینی ندارد. از سوی دیگر اعزام نیرو از سوی ایران به سوریه نشان می‌دهد که این دولت عزم جدی در حفظ موفقیت‌های اخیر برای رژیم بشار اسد دارد.
روزنامه آمریکایی می‌افزاید: به گفته یکی از مقامات ائتلاف نظامی ایران، سوریه و روسیه، این سه کشور در صحنه عملیات با یکدیگر هماهنگی کامل دارند. به گفته وی، بازپس‌گیری حلب قدرت رژیم بشار اسد و کنترل آن بر کل سوریه را احیاء کرده و سرنگونی وی دیگر موضوعیتی ندارد. قدرت‌نمایی ایران در شمال سوریه چه به طور مستقیم و چه با استفاده از متحدان خود، نشان می‌دهد که تهران قصد دارد نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. به گفته فیلیپ اسمیت، پژوهشگر گروه‌های شیعی در سوریه در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، ایران از دهه 1980 به روی ایجاد شبکه‌ای از متحدین سرمایه‌گذاری کرده است. مرکزیت این شبکه را حزب‌الله لبنان تشکیل می‌دهد. پس از حمله به عراق در 2003، ایران فعالیت خود برای ایجاد متحدینی دیگر را آغاز کرد. هم اکنون در سوریه، حزب‌الله، برخی از شبه نظامیان شیعی عراق و عده‌ای از شیعیان افغانستان گردهم جمع شده‌اند. به گفته اسمیت، ایران هم اکنون توانسته این گروه را به خوبی در سوریه شکل دهد و عربستان را پشت سر گذاشته است.

پیروزی در حلب می‌تواند بزرگترین پیروزی برای ایران و متحدان آن طی پنج سال جنگ سوریه قلمداد شود. واحدهای ارتش سوریه در صحنه زمینی به نیروهای ایرانی کمک می‌کنند و پشتیبانی هوایی جنگنده روسی نیز پیشروی آنها را تسهیل کرده است.

وال‌استریت ژورنال تصریح کرد: متحدان ایران توانستند 12 شهر و روستای استان حلب را بازپس بگیرند و قصد دارند بخش‌هایی از شرق حلب را که در دست نیروهای معارض است به محاصره درآورند.

علی‌رغم همه تلفاتی که این جنگ داشته است، بسیاری از شیعیان منطقه به این باور رسیده‌اند که نبرد سوریه جنگی حیاتی است و باید پیش از شیوع بیشتر افراط‌گرایی مقابل آن ایستاد.

مشارکت انتخاباتی گسترده ایرانی‌ها آمریکا را در وضع بدی قرار می‌دهد

یک سناتور سابق آمریکا گفت: میزان مشارکت در انتخابات بسیار زیاد خواهد بود و این امر سبب قرار گرفتن آمریکا در وضع بدی می‌شود.

به گزارش پرس‌تی‌وی، سناتور سابق آمریکایی تصریح کرد مشارکت در انتخابات ایران بیشتر از آمریکا است.

مایک گراول  در گفت‌وگو با این شبکه گفت: اگر هفتاد و پنج‌درصد مردم ایران در انتخابات شرکت کنند، میزان مشارکت در انتخابات بسیار  زیاد خواهد بود و سبب قرار گرفتن آمریکا در وضع بدی می‌شود. میزان مشارکت در انتخابات آمریکا، حدود پنجاه درصد است. علت مشارکت بالا در انتخابات ایران، جوان بودن جمعیت کشور است. این جوانان به آینده امیدوارند.

دروغ که کنتور نمی‌اندازد پس بزن روی دست ماکیاولی!

به خط شدن همه آنچه جریان روشنفکری و اصلاح‌طلب‌ها برای انتخابات در اختیار دارند، ناظران را یاد موقعیت‌هایی می‌اندازد که شنیدن بوی شکست، آنها را به دست و پا انداخته بود.

جهان‌نیوز با انتشار این تحلیل نوشت: ما با همین دو تا چشم کوچک، چیزهای عجیبی دیده‌ایم. در همین 10-12 سال، آدم‌های سیاسی، کارهایی کرده‌اند که پدر جد مؤلف منطق صوری هم نمی‌تواند جبران کند. سال 1384، در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری، دوردست‌آدم‌هایی بود که خیلی سر و صدا می‌کردند و می‌گفتند بعد از خاتمی، فقط معین محبوبیت دارد و رأی می‌آورد.

روز چهارشنبه قبل از دور اول انتخابات، توی چند میدان معروف تهران جمع شده بودند و می‌گفتند دست هاشمی توی قتل‌های زنجیره‌ای آلوده است و دوره او، پر از خفقان و سانسور بوده، پس به معین رأی می‌دهیم که رفسنجانی رأی نیاورد. آدم‌های معروف رسانه‌ای هم در حلقه‌های تجمع روز 4شنبه 25 خرداد 84، همین حرف‌ها را می‌زدند و مثل همین حالا، هر کس استدلال آنها را در رأی قطعی مصطفی معین قبول نمی‌کرد، با اسم‌هایی مثل عقب‌مانده و بی‌سواد و دهاتی و این جور چیزها صدا می‌زدند. بعضی از آنها می‌گفتند معین که رأی اول است. مگر می‌شود مردم به کسی که خاتمی از او حمایت کرده، رأی ندهند؟ همگی به او رأی می‌دهیم و بقیه رقبا را تحقیر می‌کنیم که کار در همان مرحله اول تمام شود!

روز 27 خرداد، انتخابات برگزار شد. معین رأی اول نبود، دوم هم نبود، سوم و چهارم هم نبود. کسی که خاتمی با ادعای محبوبیت فراگیر از او حمایت کرده بود، پنجم شد و از دور رقابت کنار رفت. 4 شنبه هفته بعد، اول تیر 1384، همان جماعت در میدان‌های معروف تهران جمع شدند و برای هاشمی رفسنجانی تبلیغ می‌کردند که تا هفته قبل می‌گفتند دستش تا آرنج یا بالاتر، در خون قتل‌های زنجیره‌ای است و کارش خفقان و سانسور است و... اما هاشمی در آن انتخابات شکست سختی خورد.

جهان نیوز می‌افزاید: انتخابات ریاست جمهوری 88 هم، محل ورود چهره‌هایی به حمایت مستقیم انتخاباتی بود که تا حالا از این کارها نکرده بودند. توی تجمع‌های قبل از انتخابات سبزهای هوادار موسوی، از میدان‌های بزرگ تهران تا بزرگ‌راه‌هایی که شب‌ها می‌بستند و حرکت‌های فرهنگی موزیکال در آن اجرا می‌کردند، چهره‌های فرهنگی و هنری معروف هم دیده می‌شدند. این دفعه دیگر تمام بود. نه؟ اما وزن واقعی اجتماعی این آدم‌ها، قبل‌تر هم، در خلوت شدن سینماها و بی‌علاقه شدن مخاطب 70 میلیونی نسبت به بیشتر آنچه مثلاً در سینما به نمایش درمی‌آید، معلوم بود. آن همه سروصدا و تبلیغ و تخریب دیگران، باز هم نتیجه نداد و کاندیدای مورد حمایت روشنفکرها در چاهی افتاد که دوستانش برایش کنده بودند و شکست بدی خورد.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان سال 94 بعد از مدتی شلوغ کاری سر این که کاندیداهای ما ردصلاحیت شده‌اند و ما چه طوری توی انتخابات شرکت کنیم و این حرف‌ها، حالا توی سرشان می‌زنند که بیایید به اصلاح‌طلب‌ها رأی بدهید. دوست عزیز، مگر شما را رد صلاحیت نکرده بودند؟ حالا پشت هم ویدئو ضبط کردید و پیام مردمی رو کردند؛ از ]...[ و ]...[ و دیگران که بیایید رأی بدهید، به اینها هم رأی بدهید. فقط هم به اینها رأی بدهید. در این پیام‌ها و تبلیغ گسترده، اصلاح‌طلب‌ها از یک طرف گفتند ما را حذف کرده‌اند و از طرف دیگر فهرست ارایه کردند و گفتند مردم، فقط به ما رأی می‌دهند. اهانت به رقیب و هواداران رقیب و بقیه آدم‌ها هم، عادت روشنفکری سیاسی و فرهنگی است. رسانه‌ها و حرف‌های این جماعت را ببینید.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: شلوغی انتخابات جای اثبات درست و غلط حرف‌ها نیست؟ قبول، نیست. اما وقتی قائم مقام حزب پنجاه هزار تومانی آقای کروبی، از جلسه‌های سری تندروها خبر می‌دهد که قرار است یک میلیون نفر را از روستاها به تهران بیاورند تا به رقیب این جماعت رأی بدهند، حیثیت منطق به غارت می‌رود. یک میلیون نفر؟

کسی که می‌گفتند دستش تا آرنج توی خون قتل‌های زنجیره‌ای است، در یک هفته به مجسمه آزادی تبدیل کردند و پوسترهایی چاپ کردند که روی آن نوشته بود برای مبارزه با خفقان و اختناق به ]...[ رأی می‌دهیم! در سال‌های بعد از آن هم استانداردی از بندبازی سیاسی ثبت کرده‌اند که بعید است اپورتونیست و ماکیاولی‌صفتی به گرد پای آن برسد.

رایزنی سری سیا و موساد درباره انتخابات ایران

سوزان رایس مسئولیت هماهنگی جلسات مشترک دو ماهه اخیر سیا و موساد درباره انتخابات ایران را برعهده داشته و نتایج و خروجی این جلسات را به صورت محرمانه به کمیته اطلاعاتی سنا ارائه کرده است.

«سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و نماینده سابق این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اتخاذ مواضع ضد ایرانی مشهور است، طی ماه‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر روی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان در ایران کرده است. به گزارش مهر، سوزان رایس ماه‌هاست به همراه مقامات ارشد امنیتی در تل‌آویو و واشنگتن، از جمله «جان برنان» رئیس سازمان سیا و «یوسی کوهن» رئیس سازمان موساد تمرکز ویژه‌ای بر روی انتخابات در ایران نموده و از سوی اوباما مأموریت یافته است تا ضمن اداره و مدیریت جنگ نرم در قبال انتخابات، تحلیل نهایی خود را از روند برگزاری انتخابات، مشارکت مردم و نتایج انتخابات به کاخ سفید ارائه دهد.

رایس در جلسه اخیر خود خطاب به کمیته اطلاعاتی آمریکا اظهار داشته است: سرویس اطلاعاتی اسرائیل- موساد- از ماه‌ها پیش بر روی دو انتخابات ایران تمرکز کرده است. یکی از نقاط ضعف اصلی ایالات متحده در رابطه با ایران، نداشتن اشراف اطلاعاتی است که یکی از دلایل اصلی آن، نداشتن سفارتخانه در تهران و کنسولگری در شهرهای دیگر ایران است ما در این مورد از دوستان انگلیسی و اسرائیلی خود کمک خواسته‌ایم و اقدامات مؤثری هم انجام شده است!

سوزان رایس صراحتاً به اعضای کمیته مجلس سنای آمریکا گفته است: در جلسه‌ای که اخیراً در واشنگتن برگزار شد، نتایج فعالیت‌ها را به جان برنان رئیس سازمان سیا گزارش داده‌ایم. او گفته است که خود بر روند کار نظارت خواهد کرد. او همچنین گفته است که کنار نشستن در انتخابات ایران درست نیست. ایران سال‌هاست تمرکز ما را در خاورمیانه بر هم زده است و ما باید برای مقابله با نفوذ ایران، فعالانه در انتخابات ایران ورود کنیم.

با این حال باراک اوباما به سوزان رایس مأموریت داده است تا خود بر روند کار برنان و کوهن و دیگر مقامات دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی نظارت داشته باشد و نتایج فعالیت‌های خود را پس از انتخابات به کاخ سفید ارائه نماید. لازم به ذکر است که سوزان رایس در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای 5+1 نیز نقش پررنگی در پشت پرده این مذاکرات ایفا می‌کرد.

از سویی؛ روزنامه صهیونیستی هاآرتص، به روایت بخش دیگری از همکاری‌های اخیر رؤسای سازمان‌های جاسوسی موساد و سیا در خصوص انتخابات ایران پرداخته و از سفر مخفیانه یوسی کوهن رئیس جدید موساد به واشنگتن و دیدار او با جان برنان رئیس سازمان سیا خبر داده بود.
موضوع اصلی این دیدارها، توافقات امنیتی اسرائیل و آمریکا، درباره امنیت اسرائیل و خطر ایران بوده است. این جلسات با نظارت سوزان رایس و به میزبانی «وادات» صورت گرفته است. وادات، نام اختصاری سازمان همکاری و اقدام مشترک سیاسی- امنیتی موساد است. 

* در تهران، یکی از نمایندگان مجلس نهم که دیروز برای رای دادن وارد یکی از حوزه‌های انتخابیه شده بود و به جای قرار گرفتن در صف، درحال پیش روی به طرف صندوق‌های رای بود، با اعتراض مردم مجبور شد حوزه رای گیری را ترک کند. در مقابل، بسیاری از مسئولین و نمایندگان با قرار گرفتن در صف و رعایت نوبت، اقدام به رای دادن کردند.


* توسل مخالفان جبهه اعتدال به مفتی دربار سعودی برای انگلیسی دانستن کاندیداهای این جبهه نیز پوچ از آب در آمد. عبدالعزیز الهندی رئیس دفتر خبرگزاری عربستان سعودی در واشنگتن گفت خبری که در رسانه‌های ایران تحت عنوان «مفتی اعظم دربار آل سعود به مردم ایران توصیه کرد به آقایان جنتی، یزدی و مصباح، کاندیداهای خبرگان رای ندهند» صحت ندارد. براساس این گزارش در سایت عبدالعزیز آل الشیخ نیز چنین مطلبی وجود ندارد. منبع اصلی این خبر یک سایت مسیحی لبنانی است که حتی اشاره نکرده بود این خبر را از کجا گرفته است. با اینکه این خبر روز چهارشنبه تکذیب شد، یک روزنامه وابسته به جناح مخالف دولت، روز پنجشنبه آن را با عکس مفتی سعودی در صفحه اول خود چاپ کرد!


* اسراف باورنکردنی در تبلیغات برخی کاندیداها و راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی و ستون‌های خودرویی که به نوعی قشون کشی محسوب می‌شود تصاویر بسیار تلخی را در آخرین شب تبلیغات در خیابان‌های اکثر شهرها رقم زد. به گزارش خبرنگار ستون جهت اطلاع از شیراز نمونه بارز بی‌عدالتی و اسراف در جامعه اسلامی در شب آخر تبلیغات انتخابات با ایجاد چهره بسیار زشت شهر با فرش شدن خیابان‌ها با کاغذهای تبلیغاتی که به پرچم ایران و آرم مقدس جمهوری اسلامی ایران مزین شده‌اند مشاهده شد. مردم می‌پرسند اینهایی که احترام به کوچکترین موارد قانونی و شرعی را بلد نیستند چگونه می‌خواهند در مجلسی که راس همه امور است برای مردم تصمیم‌گیری کنند؟ و چرا کسی تصمیم درستی برای مقابله با این اسراف و هدر رفتن بیت‌المال نمی‌گیرد؟


* در ساعت‌های پایانی آخرین روز تبلیغات انتخاباتی در مقابل بعضی ستادهای مرکزی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در اردبیل برای اولین بار در تاریخ این شهر بعضی از جوانان به صورت مختلط اقدام به رقص و پایکوبی کردند. این اقدام خلاف شرع و قانون در شهری که دارالمومنین است تعجب مردم را برانگیخت بطوری که از همدیگر می‌پرسیدند چرا مسئولین با چنین اقداماتی برخورد نمی‌کنند؟ و کسانی که با این قبیل تبلیغات می‌خواهند به مجلس بروند آیا می‌توانند فرهنگ جامعه اسلامی را حراست کنند؟!

مدارس ۱۹ گانه تعطیل شد
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: مدارس ۱۹ گانه تهران امروز تعطیل است. مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با توجه به برگزاری دو انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان در حوزه‌های رای‌گیری و بخشی از مدارس شهر تهران، مدارس ۱۹گانه تهران روز شنبه هشتم اسفندماه تعطیل است.

نظارت بر انتخابات مشکلی ندارد

فائزه هاشمی حضور مردم پای صندوق‌های رای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری را «چشمگیر و گسترده» توصیف کرد و گفت که نظارت بر انتخابات نیز مشکلی ندارد. وی افزود: مشارکت مردم گسترده و آن طور که از صف‌ها پیداست شلوغ است و همسر من که برای رای دادن به یکی از صندوق‌ها رفته بود بیش از ۴۵ دقیقه در انتظار بوده تا رای خود را به صندوق بیندازد. فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که ریاست مجلس آینده را چه کسی باید عهده‌دار شود، خاطرنشان کرد: این را باید به عهده کسانی گذاشت که وارد مجلس می‌شوند.

تشریح درگیری در سوسنگرد

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان با بیان این‌که در محیط انتخابات هیچ‌گونه درگیری نداشته‌ایم، در خصوص حادثه درگیری در سوسنگرد گفت: این موضوع یک درگیری طایفه‌ای از قدیم بوده و هیچ ربطی به انتخابات هم نداشته است. قدرت‌ا... دهقان در خصوص مسائل امنیتی در برخی حوزه‌ها و شعب اخذ رأی تأکید کرد هیچ‌گونه مشکلی در حوزه‌های انتخابات وجود ندارد و نظم و امنیت کامل در کلیه شعب برقرار است. وی در پاسخ این‌که آیا شخصی در ارتباط با حادثه سوسنگرد دستگیر شده است، تصریح کرد: به‌طور طبیعی اگر درگیری در مکانی اتفاق افتد عوامل ایجاد‌کننده اغتشاش دستگیر می‌شوند و این مسأله ربطی به انتخابات ندارد؛ در حوزه انتخابات نیز کسی درگیر نشده است.

تمایل ترکیه برای بهبود روابط با ایران

وزیر خارجه ترکیه گفت: برای بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران تلاش می‌کنیم. مولود چاووش اوغلو با اشاره به تلاش ترکیه برای بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران، خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های ما درباره سوریه و عراق با ایران یکسان نیست. وی با ابراز خشنودی از لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران افوزد: این موضوع به نفع برادران ایرانی ماست. ما به منظور توسعه روابط دوجانبه با ایران امسال نخستین جلسه را در سطح دستیاران معاون وزیر امور خارجه با ایرانی‌ها برگزار کردیم. ایرانی‌ها نیز برای این جلسه به آنکارا آمدند. بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی افزود: وزیر خارجه ایران به ترکیه سفر خواهد کرد. رئیس جمهور ایران نیز برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر خواهد کرد. این اجلاس ۱۳ و ۱۴ آوریل برگزار می‌شود.

پاکستان در تکاپوی هماهنگی برای سفر روحانی

همزمان با مطرح شدن برنامه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، دولت این کشور از دیروز تشکیل جلسات عالی را با هدف هماهنگی‌های لازم برای این سفر مهم آغاز کرد. نفیس زکریا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که برنامه سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در پاسخ به سفر محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور به تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در دستور کار است و دستگاه های ذیربط دو کشور برای تعیین تاریخ این سفر در تماس هستند. 

روز جمعه نمایندگان و مقام های عالی از وزارتخانه‌های مختلف پاکستان در محل وزارت امور خارجه این کشور تشکیل جلسه دادند تا هماهنگی‌های لازم را برای سفر آتی روحانی به اسلام آباد انجام دهند. قرار است در جریان سفر روحانی به اسلام آباد، چند قرارداد همکاری و تفاهمنامه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف امضا شود ضمن اینکه توافقنامه‌های امضا شده در جریان سفر نواز شریف به تهران نیز مرور خواهد شد. به نظر می‌رسد طرح‌های همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی و راه‌های ارتقای مبادلات تجاری میان دو همسایه از جمله مهم‌ترین موضوع هایی باشد که در جریان سفر آتی روحانی به اسلام آباد مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.


وزیر  ارتباطات:
برای فیلتر شبکه‌های اجتماعی و قطع اینترنت فشار آوردند
خبرآنلاين: محمود واعظی، وزیر ارتباطات که دیروز برای انداختن رأی خود در وزارت کشور حاضر شده بود، در پاسخ به این سؤال که آیا قطعی و کندی شدید نت و همین‌طور قطع‌شدن تلگرام در دو روز پایان هفته به انتخابات ارتباطی داشت، گفت: همه مشکلات پیش‌آمده در فضای مجازی مرتبط به ما نیست.

وقتی سرورهای برخی شبکه‌ها در خارج از کشور دچار مشکل می‌شود، این شبکه‌ها به‌درستی کار خود را انجام نمی‌دهند، اما این موضوع به ما یا انتخابات مرتبط نیست. او در رابطه با قطعی تلگرام هم گفت این موضوع قطعا از طرف ما نبود و مشکل هم برطرف شده است. 

واعظی همچنین با اشاره به جلسات شورای عالی فضای مجازی در آستانه انتخابات افزود: در این جلسات رایزنی‌های زیادی انجام دادیم. برخی از نهادها فشارهایی وارد کردند که در آستانه انتخابات اینترنت قطع یا برخی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند، اما ما با این موضوع مخالفت کردیم و خوشبختانه با ادامه گفت‌و‌گو‌ها همه را متقاعد کردیم که نیازی به این اقدامات نیست.

ورود رئیس‌جمهور سوئیس به تهران
مهر: «یوهان اشنایدر آمان»، رئیس‌جمهور کنفدراسیون سوئیس به دعوت رسمی حسن روحانی، روز گذشته در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و علمی وارد تهران شد. رئیس‌جمهور سوئیس در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. 

اولین گزارش آژانس بعد از اجرائی‌شدن «برجام»
فارس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که روز جمعه منتشر شد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد. با وجود این در گزارش آژانس، موجودی ذخایر آب‌سنگین ایران در روز ١٧ فوریه برابر با ١٣٠,٩ تن تعیین شده که اندکی از حد ١٣٠ تن مجاز براساس توافق هسته‌ای بیشتر بوده است.

آژانس تأیید کرده ایران با انتقال ٢٠ تن دیگر از این ذخایر میزان آن را به پایین‌تر از حدود تعیین‌شده رسانده است. این اولین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای «برجام» است.
منبع: مشرق