کد خبر: ۲۹۸۵۶۲
تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
نفاق فصل مشترک جریان نفوذ

(روزنامه كيهان ـ 1395/10/16 ـ شماره 21529 ـ صفحه 7)

1- یربوع (yarbu) در زبان عربی نام نوعی موش صحرایی کوچک است که برای زندگی در دشت و صحراها دو تونل حفر می‌کند. یکی برای رفت و آمد روزمره، که به آن «قاصعاء» می‌گویند و دیگری مخفی و برای وقتی است که مورد تهدید مهاجمان قرار بگیرد که «نافقاء» نام دارد.(1)

این از زیبایی‌های کلام عرب می‌باشد که در نام‌گذاری دو یا چند مفهوم که با هم قرابت معنوی دارند معمولا از یک ریشه لغوی استفاده می‌کند. به عنوان نمونه، «نحر کردن» نحوه خاص ذبح شتر است که در آن نوک کارد را در گودی محل اتصال سینه و گردن شتر فرو می‌برند و محل را سوراخ می‌نمایند. از طرفی به دانشمندی که در رشته خویش کارکشته باشد، «نحریر» (neh) می‌گویند یعنی فردی که از ظاهر علم گذشته و به باطن و اعماق آن دست یازیده است. درست مانند نحر کردن که کارد از پوست و گوشت می‌گذرد و به استخوان می‌رسد. از این دست در کلام و سخن عرب نمونه‌های فراوان می‌توان یافت. «نافقاء» و «منافق» نیز دارای ریشه مشترک «نفق» به معنای نقب و تونل می‌باشند. همچنان که موش صحرایی برای فرار در روز حمله دشمن به حفر «نافقاء می‌پردازد، شخص منافق هم کسی است که از دل سرزمین ایمان خود تونلی پنهانی به عالم کفر و الحاد حفر کرده است تا در روز مبادا از آن رفت و آمد کند: «و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انا معکم»(2)

2- «نقشه این دشمن در این منطقه عمدتا بر دو پایه استوار است - البته شعب زیادی دارند لکن عمده این دو تا است - یکی عبارت است از ایجاد اختلاف، دومی عبارت از نفوذ»(3). ... از همه طرق هم استفاده می‌کنند و آدم‌های گوناگونی هم دارند، استاد دانشگاه هم دارند، فعال دانشجویی هم دارند، نخبه فکری و علمی هم دارند همه جور آدمی برای ایجاد این رخنه‌ها هستند.» (4)

«نفوذ» و «نفوذی» واژه‌های نام‌آشنای امروز سپهر سیاست ما هستند. مقام معظم رهبری با اینکه از سال‌های قبل درباره خطر نفوذ هشدار داده بودند اما از حدود 2 سال پیش به صورت مکرر و موکد اهمیت این بحث را گوشزد نموده‌اند. این مطلب گویای جدی و نزدیک بودن خطری است که جامعه را تهدید می‌کند. وقتی به تاریخ اسلام نگاهی گذرا می‌اندازیم، با چهره‌های منافقی برخورد می‌کنیم که برای رسیدن به قدرت، حاضر به خدمت و ضربه زدن به دشمنان و جامعه اسلامی شده‌اند. آری! بخش اعظم جریان «نفوذ» از حوزه «نفاق» سیراب می‌شود لذا برای مقابله با آن ابتدا باید شاخص‌ها و مختصات نفاق را شناخت تا با خشکاندن سرچشمه، خودبخود بساط نفوذ برچیده شود وقتی که خصوصیات نفاق و منافق مشخص شود دیگر شناخت نفوذی - در هر لباس که باشد - کار سختی نخواهد بود.

3- یکی از ويژگی‌های منافقین به گواهی قرآن، دوستی با کافر می‌باشد: «الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المومنین أیبتغون عندهم العزهًْ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فان العزهًْ ‌الله جمیعا» «منافقین کسانی هستند که به جای مومنین با کفار دوست هستند. آیا برای رسیدن به عزت با کفار دوست می‌شوند؟ به درستی که عزت - تماما - متعلق به خداوند می‌باشد.» (5)

قرآن دستور «أشداء علی الکفار و رحماء بینهم» (6) می‌دهد اما منافق با کفار نرم و مهربان و با مومنین تندخو می‌باشد. قرآن جزای کوچک‌ترین تمایل به ظالم را عذاب آتش معرفی می‌کند (7) اما از رفتار منافق «تمایل» که هیچ بلکه «دوستی» با کفار استشمام می‌شود. این‌جاست که منافق تبدیل به نفوذی می‌شود و برای ضربه زدن به جامعه از راه‌های مخفی، شروع به ارتباط‌گیری و ارسال پالس برای کفار و دشمنان می‌نماید. کافر، دشمن آشکار اما منافق از پشت خنجر می‌زند و لذا جایگاهش در دوزخ از کفار هم بدتر است: «ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار» (8)

4- خداوند سید اسیران، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر ابوترابی را غریق رحمت و رضوان خویش بگرداند. نقل است که روزی نماینده سازمان صلیب سرخ از ایشان درباره شکنجه شدنش توسط نیروهای عراقی پرسش کرد. اما آن بزرگوار هیچ شکایتی نکردند. بعد از مراجعت مامور مربوطه، شکنجه‌گر عراقی به سراغ ایشان می‌رود و علت امر را جویا می‌شود که آن بزرگوار پاسخ می‌دهند: «ما دو نفر مسلمان هستیم و من مسلمان را به غیر مسلمان نمی‌فروشم.»

این برخورد کجا و رفتار برخی از مسئولین ما کجا؟ آیا این‌همه ارادت و دلدادگی به غرب با ایمان جمع می‌شود؟ نام این همه اطمینان و اعتماد به شیطان بزرگ را می‌توان جز «آمریکادوستی» گذاشت؟ بعضی‌ها دیگر از دوستی معمول هم فراتر رفته و به رغم دستور قرآن(9)، با اجنبی کافر - دانسته یا نادانسته - به مانند «بطانه» و دوست صمیمی رفتار می‌کنند و ضمن مطرح کردن مشکلات سیاست داخلی با آن‌ها، توقع استمداد و کمک دارند. این همه تلاش و اصرار برای واگذاری بخش مهمی از بازار داخلی، آن هم بدون عقد قرار محکم و مطمئن، به دشمنان قسم‌خورده ما یعنی اروپا و آمریکا از کجا نشات می‌گیرد؟ قبول که ممکن است برخی از این‌ها غافل باشند اما نباید فراموش کنیم که به شهادت قرآن، دوستی با کفار «شعار منافقین» است پس یکی از اماکنی که برای پیدا کردن نفوذی‌ها و منافقین باید جست‌وجو شود، گروه‌ها و جریان‌هایی هستند که داعیه دوستی و اعتماد به کفار دارند.

برای از بین بردن خطر نفوذ باید افراد نفوذی را یک به یک شناسایی کرد زیرا اگر فقط به بستن راه‌ها بسنده کنیم باز به خاطر طبیعتشان با ایجاد نقب جدید تولید خسارت می‌کنند. تا وقتی که افراد نفوذی در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز فعال باشند، دل بستن به دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب و جامعه امید واهی است. زیرا اعتماد به نفوذی‌ها، خالی شدن انبار دستاوردهای انقلاب و درجا زدن را به دنبال دارد.

اول ای جان دفع شر موش کن

وانگهان در جمع گندم جوش کن(10)

پی‌نوشت‌ها

1- لغت‌نامه دهخدا ذیل واژه‌های یربوع، نافقاء و قاصعاء

2- سوره مبارکه بقره، آیه 14

3- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم السلام و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، 94/5/26

4- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 94/6/25

5- سوره مبارکه نساء، آیه 139

6- سوره مبارکه فتح، آیه 29

7- سوره مبارکه هود، آیه 113

8- سوره مبارکه نساء، آیه ‍145

9- سوره مبارکه آل‌عمران، آیه 118

10- مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش 1‍6

http://kayhan.ir/fa/news/94436

ش.د9503286