کد خبر: ۲۹۸۵۷۸
تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
مشروح سخنان رئیس جمهور در نهمین نشست خبری با خبرنگاران
رئیس جمهور گفت: وعده داده بودم امسال به رشد اقتصادی 5درصدی دست پیدا می‌کنیم که این رقم رشد الان به 7/4درصد رسیده و در طول یکسال بیش از 700 هزار شغل خالص ایجاد کردیم که در دنیا کم نظیر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه و در ابتدای این نشست خبری که با حضور بیش از 200 خبرنگار، عکاس و تصویربردار برگزار شد،  از حضور پرشور مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی قدردانی کرد و گفت: مردم ما به خوبی قدر بزرگان و خادمان خود را که تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار این نظام بوده و برای توسعه و آبادانی کشور تلاش کرده اند و از همه مهمتر راه صحیح در مسایل مهم اجتماعی و کشوری را نشان دادند ، می دانند.

اشتغال آفرینی و رشد اقتصادی در دستور کار دولت

رییس جمهوری گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجهشان،  با صبر و متانت،  سکوت و آرامش در مسایل بسیار مهم سیاسی  و روش اعتدالی و عقلانیت و با خرد و سعه صدر خودشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار و اندیشه های مختلف کدام است؟

دکتر روحانی افزود: امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست و ما نمی توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده استفاده کنیم اما شیوه، راه و نصایح و آثاری که او برای ما به یادگار گذاشته، می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد و همه باید با پیروی از راه اعتدال و خرد  و با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.

رییس جمهوری از همه فعالان سیاسی خواست این فضا را برای آبادانی کشور عزیزمان همچنان حفظ کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سالگرد اجرای برجام گفت: همه تحریم های هسته‌ای پس از اجرای برجام برداشته شده است اما در عین حال، در برابر بدعهدی‌ها با قدرت ایستاده ایم.
 
* برجام  پیروزی ملت ایران در اخلاق است
رئیس جمهور با اشاره به موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای و برجام گفت: برجام از آن  ملت ایران، رهبری مقتدر  کشور، شهیدان، شهدای هسته ای  و دیگر فداکاران کشور و متعلق  به استقامت یک ملت است.
 
آقای روحانی در ادامه سخنانش در نهمین نشست خبری خود افزود: بحمدالله در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های خوبی داشتیم  و  در بسیاری دیگر از زمینه ها نیز، نیازمند تلاش بیشتری هستیم .
 
 وی اضافه کرد: راه ما هم سپاس و هم شکر به درگاه خداوند درقبال کارهای انجام گرفته است و هم تلاش و کوشش پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده ایم .
 
رئیس جمهور گفت : بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که از امسال تلاش ما بر این است که به رشد 5 درصدی  دست پیدا خواهیم کرد و بسیار سپاسگزارم از فعالان اقتصادی، از خدمتگزاران  مردم،   از همه  مقامات، از همه کارگزاران،  از همه قوا  که دست به دست هم دادیم که  امروز  شاهد  رشد  بیش از 5 درصد هستیم .
 
آقای روحانی  افزود :  رشد 7 و 4 دهم درصد که در منطقه  ما نظیری برای آن در حال حاضر  نمی شناسیم و در سطح جهان هم نمونه های خیلی زیادی با توجه به شرایط این سال ها که جهان معمولا با یک نوع رکود اقتصادی مواجه است  ندارد .
 
وی ادامه داد : بسیار سپاسگزارم از همه  مردم ، از همه کارآفرینان  که ما توانستیم در زمینه اشتغال  قدم بسیار بزرگی برداریم  .
 
رئیس جمهور گفت :گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی و مطلوب  هنوز فاصله زیادی داریم  اما اینکه  در طول یک سال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود نظایر زیادی ندارد و در خود دنیا نیز نظیر زیادی ندارد.
 
روحانی ادامه داد : من در گفتگوی تلویزیونی گفتم  شش کشور هستند که به طور متوسط  بالای 600 هزار شغل در سال های اخیر  به وجود آورده اند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد 700 هزار شغل بسیار  بزرگ است اظهار داشت :البته در کشور به خاطر انباشت مسائلی که در سال های گذاشته داشته ایم هنوز نیاز به کار زیادی وجود دارد .


مقابل بدعهدی ها و سنگ اندازی آمریکا می ایستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه  برجام یک دستاورد بزرگ ملی است تصریح کرد : کسی فکر نکند به خاطر  انتخابات سال آینده باید درباره برجام بیش از حد  سخن و یا  کمتر از حد لازم  درمورد برجام  سخن بگوید .
 
آقای روحانی  افزود:  از  برجام  مهم تر برای ما  حق و موفقیت  یک ملت  است، چرا در پیشگاه خداوند درمورد موفقیتمان  شاکر نباشیم؟ زیرا  هیچ کس در این دنیا مدعی موفقیت  100 در صد نیست و هر کاری ممکن است نقص و ایرادی داشته باشد  اما در مجموع این کار یک موفقیت  بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ  ما بود .
 
وی با بیان اینکه ما در اخلاق پیروز شدیم گفت : هیچ  کس تردید نکند که برجام  پیروزی ملت ایران در اخلاق است .
 
رئیس جمهور افزود : ما به دنیا گفته بودیم دنبال سلاح هسته ای  و کشتار جمعی نیستیم، ما به دنیا گفته بودیم آنچه درباره نظام، ملت و حکومت ایران درمورد سلاح کشتار جمعی گفته می شود دروغ و اتهام است .
 
آقای روحانی ادامه داد : ما در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم  ملت  و نظام ایران  راستگوست و آنها که  علیه این نظام  به ناروا  سخن گفته اند امروز در تاریخ جهان  و پیشگاه اخلاق  باید سرافکنده باشند .
 
وی گفت : کمتر کسی از صاحبنظران در این کشور فکر می کرد موضوع پی ام دی حل شود و آژانس  بین المللی انرژی اتمی رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران در زمینه هسته ای پایان یافته است، از این پس درمورد آینده  ما بررسی ها را  ادامه می دهیم؛ پایان  این  پرونده  به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران  بود .
 
آقای روحانی با اشاره به موفقیت ایران از لحاظ سیاسی اضافه کرد :ما از لحاظ سیاسی پیروز و موفق شدیم زیرا به دنیا گفتیم که ایران  نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا بشود .
 
رئیس جمهور افزود : ایران کشوری است که می تواند به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در  صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه های منطقه و جهان یک خسارت برای همه جهانیان بود.
 
وی ادامه داد : می خواستیم به دنیا  بگوییم که  ایران هراسی نادرست است،  از ایران نترسید،  ایران  به دنبال صلح و امنیت  برای منطقه و جهان است .
 
رئیس جمهور گفت : می خواستیم به دنیا بگوییم  که ایران استحقاق  آن را ندارد که تحت فصل  7 سازمان ملل به عنوان کشوری که  صلح و امنیت جهانی را به خطر افکنده است باشد ، ما از لحاظ سیاسی  موفق و پیروز شدیم .
 
* آمریکا در اجرای برجام سنگ اندازی هایی کرده است
رئیس جمهور گفت: برخی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ اندازی هایی کرده اند؛ البته توقع ما هم از آمریکا از ابتدا این چنین بود.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در نهمین نشست خبری در دولت یازدهم افزود: ما از نظر سیاسی موفق و پیروز شدیم و قطعنامه های ظالمانه را به دست همان مرجعی که تصویب کرده بود لغو کردیم و برای احقاق حقوق ملی موفق شدیم.
 
رئیس جمهور گفت: ما غنی سازی را حق ملت ایران می دانستیم و می گفتیم مانند هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم از فعالیت های صلح آمیز هسته ای استفاده کنیم و این موفقیت ما بود که اکنون سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت های صلح آمیز ما را به رسمیت شناخته اند که این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بوده است.
 
آقای روحانی افزود: ما از نظر اقتصادی نیز موفقیت بسیار خوبی به دست آوردیم، ما به مردم گفته بودیم زمانی توافق هسته ای را می پذیریم که دولت هایی که با آنان مذاکره می کردیم همه تحریم های هسته ای ایران را بالمره کنار بگذارند.
 
رئیس جمهور گفت: ما به آنان گفته بودیم که قدم به قدم آماده نیستیم که تحریم ها را کنار بگذارند به نحوی که یک روز بگویند پتروشیمی آزاد است پس از سه ماه بگویند نفت پس از چند ماه بگویند فعالیت های مربوط به فلزات گرانبها بعد در زمینه حمل و نقل، پس از چند ماه بگویند فعالیت های مرتبط به بیمه و پس از مدتی بگویند روابط بانکی آزاد است.

رشد اقتصادی کاملا دیده می شود

آقای روحانی تاکید کرد: ما گفته بودیم تحریم ها باید بالمره برداشته شود و من به ملت بزرگ ایران می گویم همه تحریم های هسته ای پس از اجرایی شدن برجام در 27 دی سال گذشته برداشته شده است.
 
رئیس جمهور گفت: ما امروز در نفت و گاز، حمل و نقل و بیمه تحریمی نداریم و اکنون رابطه ما با دولت ها و بانک های بزرگ دنیا در تعاملات بانکی عادی است؛ البته بانک هایی که دارای سهام خصوصی هستند گاهی احتیاط های بیش از حد می کنند.
 
آقای روحانی با اشاره به سنگ اندازی های آمریکا در اجرای برجام افزود: وقتی دولتی، دولت خصم است پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند.
 
* برجام موضوع دولت نیست؛ برجام یک موضوع ملی است
 رئیس جمهور در ادامه نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به اینکه امروز مردم ما به حقوق بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی دست یافته اند و اگر مشکلاتی باقی مانده است باید آنها را حل و فصل کنیم گفت: مردم عزیز ما بدانند در توافقات جهانی حتی توافق با یک کشور ممکن است در اجرا با مشکلاتی رو به رو شود و بعضی موارد به دلخواه کار پیش نرود اما ما نباید حوصله خود را از دست بدهیم و باید منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم.
 
آقای روحانی از برجام به عنوان یک توافق بزرگ نام برد و افزود: طبیعی است ما در زمینه یک توافق بزرگ و همچنین مسائلی که با سازمان ملل مرتبط است در برخی موارد مشکلاتی داشته باشیم .
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در مقابل بدعهدی ها با قدرت ایستاده ایم گفت: مردم ما مطمئن باشند ما مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه منافع ملی برای ما اصل است افزود: ما همواره این منافع ملی را مد نظر قرار خواهیم داد.
 
سپس سوالات خبرنگاران از رئیس جمهور آغاز شد و خبرنگار روزنامه شهروند به عنوان اولین سوال کننده با اشاره به آمارهای منتشر شده و نشده در خصوص فقر و حاشیه نشینی در کشور و اینکه در سالگرد برجام منتقدان دستاوردهای برجام را لوکس معرفی می کنند از رئیس جمهور پرسید: به نظر شما دستاورد برجام برای حاشیه نشینان چه بوده است؟
 
آقای روحانی گفت: برجام به همه ملت تعلق دارد از جمله قشرهای مستضعف .
 
رییس جمهور افزود: اگر 27 دی ماه سال گذشته  برجام اجرایی نمی شد و تحریم ها نیز به همان صورت قبل صورت نمی گرفت در آذر ماه سال گذشته کل درآمد نفتی ما بیش از 33 هزار میلیارد تومان نبود.
 
وی اضافه  کرد: کل درآمد نفتی ما تا پایان سال جاری با اجرای برجام حدود 70 هزار میلیارد خواهد بود.

آقای روحانی افزود: اگر برجام نبود ما این پول را از کجا می خواستیم تامین کنیم و این پول از حقوق کدام یک از قشرهای مردم تامین می شد؟
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنهایی که برجام را نقد می کنند، لوکس نقد می کنند گفت: نقد لوکس خیلی جا ندارد و باید به مردم بگویند
اگر برجام نبود چی می شد.
 
وی با اشاره به نقش برجام در رونق صنعت نفت همچنین تولید و صادرات آن افزود: همین الان در زمستان سرد بیش از 700 میلیون مترمکعب مصرف گاز طبیعی کشور است که اگر نمی توانیم سرمایه گذاری انجام دهیم چگونه زندگی مردم تامین می شود؟
 
رئیس جمهور با اشاره به  وجود 11 میلیون حاشیه نشین در کشور گفت: بسیاری از آنان را که بیمه نداشتند بیمه کردیم و خدماتی را به آنها داده ایم .
 
وی با اشاره به اینکه برجام و آثار آن به تمام مردم تعلق دارد افزود: موضوع برجام یک موضوع ملی است. 
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه نقد برجام اشکالی ندارد گفت: برجام موضوع دولت نیست که کسی فکر کند باید با دولت مقابله کند و با برجام مقابله کند چرا که آنهایی که می خواهند در برابر نقدهای تند کنند راه هایی هم هست.
 
وی افزود: برجام موضوع ملی است و اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد، این یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است.
 
رئیس جمهور گفت: مسئله برجام چیزی است که همه نهادهای کشور از شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی تا همه آن را تصویب کردند و بنابراین برجام تعلق به دولت ندارد و متعلق به نظام و ملت است.
 
وی ابراز امیدواری کرد مسئولان مربوط بتوانند خدمات خود را به مردم در مصاحبه ها و برنامه هایشان بیشتر تشریح کنند.

* برجام شرایط اقتصاد مقاومتی را آسان تر کرد
 رئیس جمهور گفت : برجام فضای فعالیت را برای اقتصاد مقاومتی آسان تر می کند برجام سرمایه گذار و تولیدگر نیست بلکه رفع کننده موانع و آماده کننده فضا برای کار و تلاش است.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اقدامات ویژه دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی از جمله حمایت از تولید و هدایت نقدینگی سنگین به سمت تولید افزود: اولین کاری که انجام شد در نفت و گاز بود یعنی با شرایطی که برجام فراهم کرد تولید نفت از دو به 3 میلیون بشکه و صادرات آن نیز از یک میلیون و 100 هزار به 2 میلیون بشکه رسید که کار بسیار عظیمی است؛ علاوه بر آن در پتروشیمی ها هم افتتاح پروژه های زیادی داشتیم که همچنان ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی افزایش تولید و صادرات گفت: در کشاورزی تحولی رخ داد چون که در گندم خودکفا شدیم و میزان خرید گندم از 11 و نیم میلیون تن عبور کرد و در مجموع در تولیدات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال  به 117 میلیون تن رسیدیم که جهش و حرکت بزرگی بود.
 
آقای روحانی افزود: در صنعت تولید خودرو نیز جهشی در ماه های اخیر رخ داد که نتایج آن در آینده اعلام می شود علاوه بر آن در اسفند ماه خودروهای مشترک تولید داخل و خارج هم به بازار می آید که 30  درصد آن صادر خواهد شد.
 
رئیس جمهور با اشاره به برخی انتقادها در مورد خرید هواپیما نیز گفت: صنعت گردشگری به هواپیما مرتبط است و اتفاقا راننده تاکسی ، مغازه دار و هتل دار نیز به این موضوع مرتبط هستند چرا که صنعت هواپیمایی از پایه های گردشگری است.
 
وی گفت: وقتی ما می توانیم هواپیما را تامین کنیم چرا باید مردم ما پول آن را سالانه به میزان 5 میلیارد دلار به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه بدهند آیا ایرادی دارد که مردم هواپیمای تازه و سالم سوار شوند؟ البته برخی علاقه به سوار شدن هواپیماهای کهنه دارند و از آن خوشحال می شوند.
 
رئیس جمهور ادامه داد: اگر وضع اقتصادی ما بهبود یابد 5 استان را با راههای ریلی تا آخر امسال یا سال آینده به هم مرتبط می کنیم بنابراین اقدامات خوبی در اقتصاد مقاومتی صورت گرفته اما باید تلاش کنیم به اهداف مورد نظر مردم و مقام معظم رهبری در این زمینه دست یابیم.

* آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت بزرگ نظام بود
 رئیس جمهور گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های بزرگ نظام بود و جای خالی وی هیچ گاه پر نمی شود.
 
 آقای روحانی در ادامه نهمین نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وقت آن نرسیده است که بزرگان نظام برای رفع تندروی ها و محدودیت ها پیش از ازدست دادن سرمایه های نظام چاره ای بیندیشند، افزود: از لحاظ شخصیتی جای ایشان همیشه خالی است مثل جای شهیدان بهشتی و مطهری که  هیچ گاه پر نمی شود اما باید تلاش کنیم تا آنجا که ممکن است کاری که آن مرد بزرگ انجام می داد، هر کدام در انجام وظایفمان کوشا باشیم و بتوانیم آنهارا جبران کنیم.
 
وی با بیان اینکه روابطش با شورای نگهبان همواره خوب بوده است درباره احتمال رد صلاحیتش برای انتخابات پیش رو گفت: همه این مطالب شایعه است و نباید به آنها توجه کرد با این همه، صحبت درباره انتخابات هنوز خیلی زود است.
 
رئیس جمهور افزود: امروز همه ما باید برای خدمت به نظام کمربندها را محکم کنیم، این مردم بزرگ که در هر حادثه ای حضور دارند و در مراسم
 
تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دادند که چقدر عظمت و بزرگی دارند باید برای این مردم کار و تلاش کنیم زیرا از انتخابات مهم تر خدمت به نظام و مردم است و همه باید در صحنه باشیم و همان فضایی که در رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شد این وحدت همیشه حفظ شود.
 
آقای روحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: مسئله اشتغال موضوع بسیار مهم پیش روی دولت است همه متولدان دهه شصت باید در دهه هشتاد شاغل می شدند اما متاسفانه در دهه هشتاد به ویژه نیمه دوم دهه هشتاد اشتغال متوقف شد و اشتغال خالص از سال 85 تا 90 به حدود صفر درصد رسید و درست در زمانی که باید اشتغال ایجاد می شد و وضع درآمد نفتی کشور هم بسیار خوب بود به جای ایجاد شغل به دنبال واردات و افزایش آن رفتند.
 
وی افزود: در آن مقطع یک اتفاق تاخیری نیز به وقوع پیوست و آن وسعت فضای دانشگاه ها مانند دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور و حتی دانشگاه آزاد بود به گونه ای که این دانشجویان نیز پس از فارغ التحصیلی به جمع افراد جویای کار اضافه شدند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی فعال وارد بازار کار شدند گفت: این آمار جزو آمارهای کم سابقه ای است که در یک سال یک میلیون و 200 هزار نفر نیازمند شغل شده اند اما در مقابل ما تنها 700 هزار شغل ایجاد کردیم که از این تعداد 500 هزار نفر همچنان بیکار هستند بنابراین نه تنها بیکاری در کشور کاهش یافته که افزایش نیز یافته است.
 
آقای روحانی افزود: اگر ما یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد می کردیم تازه در آن زمان بیکاری مهار شده بود اما نتوانستیم و تنها 700 هزار شغل ایجاد کردیم البته آمار بیکاری در میان جوانان و فارغ التحصیلان بیشتراست اما در یک سال گذشته توانسته ایم آمار اشتغال خانم ها را کمی بهبود ببخشیم و روند مثبتی داشته است.
 
وی گفت: یکی از اصلی ترین و بزرگ ترین اهداف ما در مسئله برجام اشتغال جوانان بود به طور قطع اشتغال را با وام نمی توان ایجاد کرد بلکه با سرمایه گذاری داخلی و خارجی، فعال کردن بخش های اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت قابل حل است .
 
رئیس جمهور افزود: هم اکنون بر اساس آمارها هم در بخش کشاورزی و هم دربخش صنعت وضع مطلوبی داریم سال گذشته همین موقع در این فکر بودیم که اجناس موجود در انبارها را چگونه به فروش برسانیم در برخی از کارخانه های بزرگ مانند فولاد آنقدر انبارها انباشته شده بود که جا نبود اما اکنون شرکت کارخانه تولید فولاد جنس برای تحویل ندارد و همه انبارها خالی شده است.
 
آقای روحانی درپاسخ به افرادی که همواره دم از رکود می زنند گفت: بعضی می گویند نمی بینیم، خب بهتر است عینک بزنند یا به دنبال درمان باشند اگر نمی بینند بهتر است تنها همان وضع فولاد کشور را بررسی کنند، ببینند پارسال ذوب آهن چه وضعی داشت و امسال چه وضعی دارد، کشاورزی مان نیز همینطور البته نمی خواهم بگویم که مشکلات در همه جا حل شده است هنوز برخی از بخش های اقتصادی کشور در حالت نیمه فعال قرار دارند و نیازمند کمک هستند.
 
وی افزود: همه تسهیلات لازم را نمی توانیم به همه بخش ها بدهیم اما تلاشمان این بوده که نسبت به پارسال تغییرات زیادی داشته باشیم با هر استانداری که به تهران می آید و در باره استانش گزارش می دهد همه آنها از رونق بخش های مختلف شهرستان هایشان سخن گفته اند اما متاسفانه تنگناها ، رکودها و مشکلات آنقدر زیاد بوده که هنوز جاهای خالی پر نشده است. 

رئیس جمهور گفت: باید تلاش کنیم آتش بس سوریه حفظ شود و دوباره نگذاریم آتش جنگ شعله ور شود.
 
در ادامه نهمین نشست خبری آقای روحانی، خبرنگار شبکه الجزیره در باره گفتگوی سوری - سوری در نشست آستانه پرسید که رئیس جمهور در پاسخ به این سوال افزود: مسئله منطقه به ویژه سوریه مسئله بسیار مهمی است این درگیری ها بیش از 5 سال در سوریه هست که کشتار زیادی هم داشت در مجموع خوشحالیم که آتش بسی مورد توافق قرار گرفته که خود این موضوع قدم مثبتی است که بین دولت و برخی از گروه ها انجام شد .
 
رئیس جمهور گفت: باید تلاش کنیم این آتش بس حفظ شود و دوباره نگذاریم آتش جنگ شعله ور شود نکته اساسی این است که قبلا می گفتند مذاکره  عده ای سیاسی که عمدتا خارج نشین بودند اما امروز مذاکره بین دولت و گروه هایی است که در صحنه هستند از جمله گروه های مسلحی که آتش بس را پذیرفته اند بنابراین می تواند یک مذاکره واقعی و جدی تحقق یابد .
 
آقای روحانی گفت: سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه تلاش زیادی برای اجلاس آستانه کرده اند و ان شاءالله در روزهای آینده برگزار می شود و اساس آن مذاکره سوری - سوری است یعنی مذاکره دولت سوریه با گروه های سوری مخالف و سایر گروه ها.
 
وی افزود: همه تلاش ما این است که قدم اولی که در آستانه برداشته می شود قدم پایانی نباشد و آغازی باشد که ادامه داشته باشد زیرا حل مسائل سوریه منحصر به یک یا دو مسئله نیست ، در ضمن سوریه پیچیدگی های خاصی دارد مسئله کردها و نیروهای خارجی حاضر در آن مطرح است و باید بگویم تلاش جمهوری اسلامی همواره بر این بوده و هست که مسئله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل شود و همه توانمان را در این راستا به کار گرفته ایم .
 
رئیس جمهور گفت: درباره اینکه در آینده سوریه چه کسی حاکم باشد و یا چه دولتی بر روی کار باشد و چگونه و چه کسی رئیس جمهور باشد همه اینها وابسته به نظر مردم سوریه است و هیچ کس حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد ما باید فضای صلح و ثبات را فراهم کنیم و شرایط را برای انتخابات آزاد آماده کنیم و هر چه رأی مردم باشد همه باید بپذیرند.
 
در ادامه این نشست خبرنگار شبکه تلویزیونی «روسیه الیوم » پرسید 4 سال پیش در یک نشست خبری وعده کردید که رابطه ایران و کشورهای شورای همکاری خصوصا عربستان بهبود پیدا می کند در حالی که شاهد این بودیم که تشنج با عربستان بیشتر شد و حتی روابط قطع و سفارت آن نیز بسته شد اما الان صحبت هایی هست که میانجیگری هایی ازجانب کویت و عراق انجام می شود شما این حرکت های میانجیگرایانه را تایید می کنید؟ و اینکه شرایط ایران برای بهبود روابط با عربستان چیست؟ 
 
رییس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران به خصوص دولت یازدهم همواره روابط نزدیک تر با همسایگان به ویژه با کشورهای اسلامی بوده است کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم از این مسئله مستثنا نیستند ما همیشه روابط خوب را با آنها می خواستیم و تلاشمان برای این بوده روابطمان بهتر شود.
 
آقای روحانی افزود: عربستان سعودی خود مشکل را آغاز کرد ، حمله به کشور همسایه که هیچ مبنایی نداشت و امروز هم ندارد و به نفع منطقه و خود عربستان است که هرچه زودتر این حملات را به کشور عزیز و برادرمان یمن قطع کند و مداخلاتی که در بحرین و در موضوع تروریسم در منطقه داشته است .
 
وی گفت : ما با عربستان از نظر روابط دوجانبه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم، مشکلات ما مربوط است به تجاوز عربستان به یمن و مداخلات آنها در بحرین و برنامه هایی که در منطقه دارد .
 
رئیس جمهور افزود: ما با عربستان درباره مسائل مختلف مذاکراتی داشتیم تا اینکه مسئله اعدام شیخ نمر پیش آمد و موضوع سفارت و به هر حال روابط را خود عربستانی ها یکجانبه قطع کردند ما خواستار قطع رابطه نبودیم .
 
آقای روحانی  گفت: از آن زمان تا به الان کشورهای مختلفی آمدند به عنوان میانجیگری بین ایران و عربستان که تعداد زیادی هم هستند؛ ما امیدواریم ریشه های مسئله بتواند حل شود و ما می خواهیم در منطقه صلح و ثبات باشد ایران نه قصد دارد در مسائل داخلی عربستان مداخله کند و نه می خواهد که عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود، اما در عین حال وقتی عربستان به کشور همسایه مظلوم تجاوز و آن را بمباران می کند و تروریست ها از منابع مالی و تسلیحات آنها استفاده می کنند که این موضوع است که مشکل آفرین است  و این مشکل هم فقط برای ایران نیست برای کل منطقه است .
 
وی افزود : امیدوارم مسئولان عربستان راه درستی در این زمینه انتخاب کنند و اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند ما حاضر هستیم به او کمک کنیم ، هم در مسئله یمن و درمسائل منطقه حاضریم به عربستان کنیم .
 
 
* از عملیاتی نشدن بعضی حقوق شهروندی متاسفم 
رئیس جمهور گفت: اینکه در مقام عمل بعضی از حقوق شهروندی هنوز عملیاتی نمی شود متاسف هستم.

 آقای روحانی در ادامه سخنانش در نهمین نشست خبری در دولت یازدهم درباره حقوق شهروندی افزود: این موضوع جزو قول های من و یکی از وعده های انتخاباتی من در انتخابات سال 92 بود.

رئیس جمهور گفت: یکی از وعده های من تهیه منشور حقوق شهروندی، انتشار آن و تلاش برای اجرای آن بود و ما در همین صد روزه اول نسخه اولیه حقوق شهروندی را منتشر کردیم و روی سایت قرار دادیم.

آقای روحانی افزود: در همان صد روز اول در مصاحبه تلویزیونی به مردم اعلام کردم، نظرهای اصلاحی زیادی آمد و این منشور تکمیل شد و با همه دستگاه های دولتی در این زمینه بحث کردیم و با حقوقدان ها جلسات بسیار متعددی برگزار شد.

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من منشور حقوق شهروندی یک منشور خوب و جامع است، البته ممکن است بعدها کامل تر هم بشود و موادی نیز به آن اضافه شود.

آقای روحانی گفت: منشور حقوق شهروندی متکی بر قانون اساسی مخصوصا فصل سوم قانون اساسی و متکی بر اصل 134 قانون اساسی است به طوری که این اصل می گوید خط مشی و برنامه را رئیس جمهور تعیین می کند، بر همین مبنا  برنامه ما در حقوق شهروندی همینی است که منتشر کردیم.

رئیس جمهور افزود: منشور حقوق شهروندی را به تمام دستگاه های اجرایی به همراه مواد و به صورت تک تک ابلاغ خواهم کرد و از آنها خواهم خواست که آن را اجرا کنند.

آقای روحانی گفت: حقوق شهروندی صرفا به دستگاه های اجرایی تعلق ندارد و اگر همه دولت هم حقوق شهروندی را اجرا کند و همه مردم هم دنبال آن باشند قوای دیگر هم در این زمینه باید مخصوصا قوه قضاییه کمک کند و امیدوارم دو قوه دیگر در این زمینه در کنار قوه مجریه باشند و آنها هم یاری و کمک کنند چون حقوق شهروندی و این منشور پشتوانه قانون اساسی دارد و باید آن را اجرا و به آن عمل کنیم.

رئیس جمهور افزود: اینکه در مقام عمل بعضی از حقوق شهروندی، هنوز عملیاتی نمی شود متاسف هستم و به عنوان رئیس جمهور همواره این مسائل را دنبال می کنم یعنی در دولت مخصوصا از طریق وزیر دادگستری که پیوند بین دو قوه را برعهده دارد و باید دنبال کند، هم کتبی و هم شفاهی موضوع را به طور منظم دنبال می کنم.

آقای روحانی گفت: برخی از مسائل هست که حل آنها مقداری زمانبر است ما همه تلاش خودمان را انجام می دهیم و دلمان می خواهد برخی امور همین امشب و نه فردا اجرا شود ولی تلاش و توان ما و آنچه در قانون اساسی آمده در حدی است که به کمک دیگران نیازمندیم و در برخی موارد نیازمند به اجماع نظام داریم و همه باید در یک مسئله اجماع کنیم.

آقای روحانی تاکید کرد: بسیار امیدوار به آینده هستم و امیدوارم همه این تلاش ها روزی به ثمر بنشیند.


* در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم 
رییس جمهور گفت: در بخش نفت و گاز  چیزی به نام تحریم نداریم، نفت به اندازه ای که می خواهیم تولید و صادر می کنیم و به هر که  می خواهیم می فروشیم و پولش به حساب ما می آِید.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید یکسال پیش قبل از امضای  برجام  اعلام کردید ما هیچ سندی را امضا نمی کنیم مگر اینکه تمام تحریمها برداشته شود، نه تنها تحریمها برداشته نشد بلکه تحریم جدیدی به نام «آیسا» اعمال شد و به تعبیر خود شما دو میلیارد دلار از پول ما را نیز سرقت کردند، سوال من این است شما روزی که سندها را امضا می کردید چطور شد با اینکه طرف مقابل تحریمها را برنداشت این سندها امضا شد؟

وی در پاسخ گفت: من تصور کردم شما می خواهید بگویید تحریمها بیشتر نیز شده  یعنی نه تنها کم نشده است.

وی گفت: آنچه در برجام آمده وقتی درباره تحریمها صحبت می کنیم مقصود ما تحریمهای هسته ای است و ما درباره تحریمهای دیگر مذاکره ای نکردیم و نیز به دنبال آن نبودیم و بحث درباره بقیه تحریمها سیر دیگری می خواهد .

رییس جمهور اضافه کرد: تحریمهای هسته ای با اجرایی شدن برجام در بخشهای دولتی تقریبا رفع شده است و همانطور که گفتم در بخش نفت و گاز ما چیزی به نام تحریم نداریم، نفت به اندازه ای که می خواهیم تولید و صادر می کنیم و به هر که  می خواهیم می فروشیم و پولش به حساب ما می آِید.

وی افزود: ما مشکلی نداریم ،  نه در نقل و انتقال پول نفت مشکل داریم و نه در فروش نفت.

آقای روحانی گفت: در سرمایه گذاری نفت نیز ، سرمایه گذاری خارجی انجام می دهیم یکی از سرمایه گذاریهایی که شاید به زودی نهایی شود رقمی حدود 5 میلیارد دلار است که سرمایه گذاری می شود.

وی افزود: در بخش حمل و نقل نیز که می بینید تحریمها برداشته شده است، در مساله ریلی و ماشین سازی، بنابراین در حمل و نقل تحولی ایجاد شده البته بعضی ها هواپیما را می گویند اما ریل را نمی گویند .

رییس جمهور گفت: در تجهیزات پزشکی تحولاتی ایجاد شده که جا دارد وزرای ما در این خصوص به مردم توضیح دهند که بعداز برجام چه مشکلاتی از آنها رفع شده است. 

وی افزود: من از وزیر نفت سوال کردم که بعداز برجام چقدر وضع فرق کرده است یعنی قبل برجام با بعد برجام و ایشان گفت برخی از تجهیزات نفت قیمتش یک دهم شده است از آقای زنگنه بپرسید توضیح می دهد که برای برخی تجهیزات مهم یک دهم  پول را می دهیم و برخی از داروها و تجهیزات پزشکی که مجبور بودیم  از برخی کشورها بگیریم که صد در صد از نظر کیفیتی برای ما ایده آل نبود اکنون از هر کشوری می خواهیم خریداری می کنیم بنابراین راه باز شده است .

آقای روحانی گفت: اکنون ما در بحث بیمه مشکلی نداریم و تنها در بحث بانک مشکل داریم که در این زمینه نیز بخشی از امور حل شده و بخشی نیز باقی مانده است و آن نیز مسائل مختلفی دارد که عمدتا مربوط به غیر برجام است و آنها هنوز باقی است .   

وی با بیان اینکه پس تحریم برداشته شده است افزود: اینکه آمریکاییها بد عهدی کرده اند این حرف درستی است و آیسا نه اینکه یک تحریم باشد که البته بیان شما در این بحث رسا نبود و گفتید آیسا یک تحریم جدید است و اجرا نیز شده است در حالیکه آیسا تحریم جدید نیست و اجرا نیز نشده است   بلکه آیسا تمدید یک تحریم قبلی است ، البته همین تمدید هم از نظر ما نقض برجام است .

رییس جمهور گفت : من جمله ای نیز در 16 آذر گفتم که صدا و سیمای ما گاهی می خواهد خلاصه کند زیادی خلاصه می کند که جمله ناقص درمی آید؛ من در آن سخنرانی گفتم  اگر آمریکاییها  تمدید آیسا را بلا اثر نکنند این نقض فاحش برجام است که در واقع این نقض فاحش برجام را می گذارد، جمله قبلی را نمی گذارد  البته صدا و سیما می خواهد خلاصه کند که وقت شنونده ها تلف نشود.

* پایه های برجام مستحکم است 
رئیس جمهور گفت: برخی ها شب که می خوابند صبح منتظرند برجام به هم بخورد.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری افزود: دولت امریکا دو کار انجام داد، یکی اینکه قانون تمدید را که با فشار کنگره بود رئیس جمهور امریکا آن را امضا نکرد که البته نمی خواهم بگویم حالا که امضا نکرده به وظایفش عمل کرده است بلکه وظیفه اش این بود که وتو کند که البته این موضوع نیز خیلی زیاد اتفاق نمی افتد .

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه بلافاصله این را بلااثر کردند، اگر بلااثر نمی کردند که ما در اینجا آرام ننشسته بودیم،  خیلی چیزها تحقق پیدا می کرد و خیلی برنامه ها داشتیم که می بایست اجرایی شود که البته اقدام آنها تخلف بود و ما در برابر آن اقدام کردیم و اقدام ما نیز بر اساس دستوری که  من به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شده و یکی نیز در حال اجراست بنابراین این قدم ها درقبال آیسا برداشته شد.

آقای روحانی گفت: اینکه ممکن است ما باز هم در آینده بدعهدی هایی را شاهد باشیم، ممکن است، اما اینکه چطور این توافق را انجام دادیم این توافق یک چارچوبی داشته و مکانیزیم هایی دارد که بر مبنای آن اگر کسی تخلف کند بر اساس آن مکانیزیم ها عمل خواهیم کرد .

وی افزود: البته در برخی اجراییات خود ما نیز که می خواستیم برجام را اجرا کنیم یک بخشی از آن دیروز تمام شد که البته برای اجرای آن وقت داشتیم که ما اجرای آن را به روزهای آخر گذاشتیم، یعنی بخشی از فردو دیروز اجرا شد.

رئیس جمهور گفت: بنابراین به نظر ما تحریم ها برداشته شده اما در زمینه بانکی هنوز باید تلاش کنیم، امریکایی ها هم بدقلق هستند و هم بدعهدی کردند و نیز ممکن است بدعهدی کنند ما باید خودمان را برای شرایط مختلف آماده کنیم .

وی افزود: البته من برای آینده امیدوارم هستم، برجام چیزی نیست که یک نفر و یا  یک فردی که انتخاب شده و یا یک کشوری بگوید من از برجام خوشم نمی آید، خیلی ها ممکن است از خیلی چیزها خوششان نیاید به هر حال این برجام برای امریکا خیری است و برجام فضای جدید را در دنیا به وجود آورده است و به ضرر کسی نیست و این برد - برد است و به نفع همه است به هر حال آنها و رئیس جمهور منتخب (امریکا) اینطوری فکر می کند اما به نظر من برجام چیزی نیست که دولتی یا کسی بتواند آن را نقض کند و زیر پا بگذارد .

آقای روحانی گفت: ان شاء الله این مسیر را ادامه می دهیم و باید تدبیرمان را به کار ببندیم .

وی افزود: برخی ها شب که می خوابند  صبح منتظرند برجام به هم بخورد برای چی این خواب ها را می بینند و این خواب ها چه خاصیتی دارد؟ هر شب یک مقاله ای، چیزی می نویسند که برجام پابرجا نمی ماند و پایه های برجام ضعیف شده است .

رئیس جمهور گفت: یک عده ای بودند در طول این 10-20 سال اخیر که البته من از قبل نیز اینها را می شناسم هرچه پیش بینی کردند برعکس درآمد اما باز هم پیشگویی می کنند نمی دانم چه خاصیتی دارد که دو مرتبه پیشگویی می کنند؟

وی با بیان اینکه برجام پایه هایش مستحکم است افزود: البته باید حواسمان درباره افراد و دولت های طرف مقابل  جمع باشد و ان شاء الله جمع خواهد بود .

روحانی گفت: باید به جای این بحث ها از این فضای پیش آمده برای کشور و ملتمان بهتر استفاده کنیم.

* مذاکره مجدد درخصوص برجام هیچ معنایی ندارد
رئیس جمهور گفت: مذاکره مجدد درخصوص برجام هیچ معنایی ندارد و این مذاکرات تکمیل شده و در سازمان ملل هم تایید شده است.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در نهمین نشست خبری در دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه اگر آقای ترامپ پس از ورود به کاخ سفید درباره برجام تصمیم به مذاکره مجدد بگیرد چه تدابیری اندیشیده اید و همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا در انتخابات سال آینده شرکت خواهید کرد؟ افزود: غیر از قسمت آخر که جواب دادن به آن سخت است به قسمت اول سوالتان پاسخ می دهم.

رئیس جمهور گفت: آقای ترامپ تا به حال در اظهاراتش درباره برجام اظهار خوشحالی نکرده و یا گفته توافق خوبی نبوده و یا آن را بدترین توافق دانسته است و با تعبیرات مختلف وی روبرو بوده ایم.

آقای روحانی افزود: اینها بیشتر شعار است و بعید می دانم زمانی که آقای ترامپ وارد کاخ سفید شود در عمل اتفاقی بیفتد چراکه برجام توافق دوجانبه نیست که ایشان بگوید خوشش می آید یا نه.

رئیس جمهور گفت: در هر حال مذاکره مجدد در بحث برجام هیچ معنایی ندارد چراکه این مذاکرات مقدمه ای برای توافق بوده و سالها طول کشیده است و تقریبا از سال 82 این مذاکرات آغاز شد و در دولت یازدهم هم حدود دو سال و نیم مذاکره زمان برد و درباره بند بند و جمله جمله آن مباحث صورت گرفت.

آقای روحانی افزود: این گونه اظهارنظرها مثل این می ماند که کسی بگوید پیراهنی را که تن تان است می خواهیم به پنبه تبدیل کنیم و دوباره خیاط آن را بدوزد؛ بازگشت به گذشته هیچ معنایی ندارد و مذاکره ای درخصوص برجام نخواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: درخصوص اینکه با حضور رئیس جمهور جدید در کاخ سفید چه تاثیری در انتخابات ایران خواهیم داشت هم باید بگویم تاثیری ندارد چراکه ایران روند انتخاباتی خود را دارد و آنچه خواست مردم باشد در انتخابات عملی می شود.

* در کلیت اقتصاد از رکود خارج شده ایم 
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز حتما از رکود خارج شدیم، گفت: این به آن معنای خروج تمام اقتصاد از رکود نیست بلکه ما در کلیت اقتصاد از رکود خارج شده ایم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص مهم ترین اقدام پیش روی دولت یازدهم در زمان باقیمانده تا پایان کار این دولت ، تصریح کرد: حدود 7 ماه تا پایان کار دولت یازدهم باقی مانده است که دو، سه پروژه مهم از روز اول مد نظر بوده است که باید آنها را کامل کنیم.

وی افزود: مقصودم پروژه های عمرانی نیست چرا که آنها باید به طور طبیعی عملیاتی و تکمیل شوند بلکه مقصودم طرح های اساسی دولت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت در زمینه اقتصادی تلاش کرد تا یک محیط آرام اقتصادی به وجود آورد و نگذارد نوسان های شدید در اقتصاد به وجود آید و همچنین در زمینه مهار کردن تورم تلاش کرد همواره تورم کاهنده باشد و این روند ادامه یابد؛ لذا در مدت سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم تلاش بر این بوده و ادامه آن نیز همین است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم تورم تک رقمی را تا پایان دولت یازدهم ادامه دهیم که البته کار آسانی نیست و سخت است؛ و باید روزانه برای انجام این کار مراقبت داشته باشیم.

آقای روحانی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی نیز گفت: تلاش کردیم از رکود خارج شویم، ما حتما امروز از رکود خارج شده ایم اما این به معنای آن نیست که ما در تمام بخش ها از رکود خارج شده ایم چرا که در کلیت اقتصاد از رکود خارج شده ایم.

وی ادامه داد: در برخی از بخش ها مانند بخش ساختمان هنوز مشکل داریم و این بخش راکد است که باید تحولات دیگری در این بخش رخ دهد.

رئیس جمهور همچنین در خصوص عملکرد دولت در حوزه اشتغال افزود: در دو سال گذشته حرکت خوبی صورت گرفته است به طوری که در هر سال در حدود 700 هزار شغل ایجاد شده و به نظر من کار مهمی بوده است که این مسیر را باید بتوانیم با شدت بیشتری ادامه دهیم.

آقای روحانی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری تصریح کرد: باید بتوانیم در این خصوص تا پایان این دولت راه خود را ادامه دهیم و اقدامات را نهایی کنیم.

وی گفت: باید بتوانیم از فضایی که برجام به وجود آورده است به خوبی استفاده کنیم؛ البته  ان شاء الله ملت ما نیز از این فضا به خوبی استفاده خواهد کرد.

آقای روحانی ادامه داد: امروز سرمایه گذاری های مهمی آغاز شده است که این سرمایه گذاری ها باید در بخش های مختلف تکمیل شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل گفت: کاری که هم اکنون در حوزه ریل گذاری در حال انجام است مانند خرید و ساخت لوکوموتیو ها  با شرکت های خارجی و یا اقداماتی که در راستای  ساخت خودرو با مشارکت شرکت های خارجی صورت گرفته به علاوه اقدامات دولت در حوزه هواپیما و توسعه بنادری مانند بندر چابهار که تا پایان سال  حتما افتتاح خواهد شد، کار بسیار عظیمی است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که دولت از ابتدا به دنبال آن بوده ایجاد وحدت و اتحاد بیشتری میان جامعه بوده است که ما همه باید تلاش کنیم تا این وحدت و اتحاد در جامعه به وجود آید.

آقای روحانی گفت: باید تلاش کنیم تا شادابی و نشاط در جامعه به وجود بیاید و نگذاریم شکاف ها و  اختلافات بیشتر شود وقتی که باید این اختلافات کمتر باشد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در مسائل قومیتی و مذهبی تلاش های بسیار زیادی انجام داده است، افزود: برای اینکه بتوانیم پیوستگی اقوام ، مذاهب و ادیان مختلف را در ایران عزیز بیشتر کنیم دولت همچنان تلاش خود را انجام می دهد.

آقای روحانی تصریح کرد: دولت همواره به دنبال بهبود فضای علمی و آموزشی بوده است، شرکت های دانش بنیان کار بسیار بزرگی انجام می دهند چرا که هم اشتغال خوبی ایجاد می شود و هم تولید خوبی انجام می گیرد.

وی افزود: اینکه حدود 20 هزار میلیارد تومان درآمد شرکت های دانش بنیان است به معنای این است که یک تحول بزرگ در حال رخ دادن است و این در حالی است که کار اصلی ما در حوزه توسعه اقتصادی و علمی با شرکت های دانش بنیان است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ان شاء الله در فضای آرام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و با رشد اقتصاد و اشتغال و همچنین در فضای سیاست خارجی و روابط با دنیا و کشورهای منطقه این راه را ادامه می دهیم.

آقای روحانی افزود: ان شاء الله با توجه به اخلاق حسنه این فضا را در شش ماهه باقیمانده دولت ادامه خواهیم داد.

* خواست ایران ادامه آتش بس و مذاکرات در سوریه است
رئیس جمهور گفت : خواست ایران ادامه آتش بس، ادامه روند مذاکرات و کمک به موفقیت مذاکرات، ادامه مبارزه با گروه های داعش و جبهه النصره و در نهایت استقرار و ثبات در سوریه است.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه 24 تلویزیونی فرانسه در خصوص مذاکرات آستانه و همچنین نبود کشورهایی همچون عربستان و امریکا در این مذاکرات و نتیجه ارزیابی اش از  آینده این مذاکرات گفت: با تلاش جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه آتش بس صورت گرفت و این نشان می دهد که این سه قدرت قادرند  در حلب و درکل سوریه با گروه هایی که امروز در سوریه می جنگند آتش بس برقرار کنند و معنایش این است که این سه کشور صاحب نفوذند و می توانند این کار را انجام دهند. 

وی افزود: اینکه با دعوت سه کشور ایران، روسیه و ترکیه گروه های مسلح آماده شدند که در آستانه با دولت سوریه مذاکره کنند معنایش این است که قدم اول موفقیت آمیز بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به کمک مخرب برخی کشورها در موضوع سوریه و همراهی آنان با تروریست ها گفت: برخی از این کشورها در مذاکرات آستانه نیستند اما به هر حال آنچه مهم است این است که گروه هایی که الان هستند بتوانند با دولت سوریه در زمینه هایی که قدم های اولیه است به توافق برسند.
ْ
رئیس جمهور افزود: اگر اجلاس آستانه بتواند اولین قدم موفقیت خود را به دست آورد مفید و سازنده خواهد بود.

آقای روحانی گفت: خواست ایران ادامه آتش بس، ادامه روند مذاکرات و کمک به موفقیت مذاکرات، ادامه مبارزه با گروه های داعش و جبهه النصره و در نهایت استقرار و ثبات در سوریه است.

وی افزود: امیدواریم در نهایت سوریه به ثبات و استقرار دست یابد که در نتیجه این ثبات، انتخابات واقعی و تحول باری در آینده سوریه محقق شود.

رئیس جمهور در پایان با عذرخواهی از طولانی شدن فاصله نشست خبری امروز با نشست های پیشین ابراز امیدواری کرد این موضوع در آینده جبران شود.

آقای روحانی  گفت: امیدوارم بتوانیم در آینده جبران کنیم به نحوی که هم قضای مافات شود و هم اگر کفاره ای داشت پرداخت و جلسات بیشتری برگزار کنیم تا خبرنگاران بتوانند پرسش های بیشتری مطرح کنند.

رئیس جمهور افزود: حتما عده ای از خبرنگاران نیز در نشست خبری امروز می خواستند صحبت کنند که به علت کمبود وقت موفق نشدند که در نشست های خبری بعد به پرسش های آنان نیز پاسخ خواهم داد.

آقای روحانی همچنین از خبرنگاران و مسئولان حاضر در نشست خبری امروز قدردانی کرد.

رئیس جمهور در نشست خبری 90 دقیقه ای امروز خود ، علاوه بر سخنانش در ابتدای نشست به 11 سوال خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.