کد خبر: ۲۹۹۴۸۶
تاریخ انتشار:۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
45 درصد نقدینگی کشور منجمد است
حمیدرضا حاجی بابایی از منجمد بودن 45 درصد نقدینگی امروز کشور به دلیل رکود اقتصادی خبر داد و گفت: بخشی از آن دست مردم است و بخشی دیگر در اوراق و صنوف استفاده شده است.
چندی پیش حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی از افزایش ۲.۵ برابری نقدینگی در ۴ سال اخیر خبر داد و گفت: حجم نقدینگی از ۴۹۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده است.
برای بررسی چگونگی این افزایش  و علت لمس نشدن آن در بخش های مختلف اقتصادی، صنعت، انرژی، صادرات و واردات در گفت و گو با وی این امر را جویا شدیم.
حاجی بابایی در این خصوص به خبرنگار پارلمانی بصیرت، گفت: این افزایش نقدینگی آمار رسمی است که وجود دارد و رشد هم کرده است. امروز 1239 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم و همچنان شاهد رشد آن هستیم.
وی با تاکید بر اینکه این نقدینگی وجود دارد و جزء آمار و ارقام رسمی بانک مرکزی است، تصریح کرد: در سال 92 میزان نقدینگی 494 هزار میلیارد تومان بوده است که امروز به رشد دو ونیم برابری خود رسیده است.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که این نقدینگی را در کدام بخش اقتصادی، صنعتی و انرژی کشور می توان دید، اظهار داشت: 45 درصد نقدینگی امروز کشور ما منجمد است و به دلیل رکود مورد استفاده قرار نمی گیرد. بخشی از آن دست مردم است و بخشی دیگر در بخش بازار و اوراق و صنوف قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نقدینگی یا به عبارت صحیح تر، حجم پول، مجموع پول و شبه‌پول است، نقدینگی در یک کشور به معنای مجموع اسکناس‌ها و مسکوکات و سپرده‌های دیداری در یک کشور است. تفاوت نقدینگی با حجم پول یک کشور، در سپرده‌های غیر دیداری افراد نزد بانک هاست. اگر میزان نقدینگی افزایش یابد، کالا و خدمات در جامعه کم شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
حاجی بابایی در پاسخ به اشکالات شورای نگهبان به ضریب جینی برنامه سند ششم توسعه کشور، گفت: ایرادی که شورای نگهبان به ضریب جینی سند ششم توسعه گرفته  است، اشتباه چاپی بوده و به اشتباه عدد 34 درصد به 43 درصد منتشر شده است.
وی افزود:  سند ششم توسعه پس از اصلاح و رفع نواقص آن در مجلس بررسی می شود و به زودی به شورای محترم نگهبان ارایه خواهد شد. /