کد خبر: ۲۹۹۶۱۷
تاریخ انتشار:۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 اسفند
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): پیغمبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) همگی اهل مبارزه شدید و مؤثر با ظلم، طاغوت، کفر، نفاق و فسق بودند. پیروی واقعی از ائمه معصومین(ع) در متابعت عملی از آن بزرگواران و استمرار مبارزه با کفر و نفاق است.(1395/5/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
چرا این همه عصبانی؟

رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در نخستین مجمع ملی سلامت عصبانی بود، البته این عصبانیت مدتی است که آغاز شده و به قول منطقیون نباید برای آن دنبال «دلیل» گشت؛ بلکه باید آن را «علت‌یابی» کرد. در جلسه دیروز اگرچه خیلی تلاش می‌شد با خنده‌های مصنوعی این موضوع پوشیده شود؛ اما تنش‌های کلامی و لحن توهین‌آمیز به منتقدان عملکردهای دولت، مانند همیشه نشانه‌هایی از این عصبانیت بود. بیان عبارت‌هایی، چون «متأسفانه برخی از تعامل با جهان بدشان می‌آید و از تقابل استقبال می‌کنند که البته این تقابل برای برخی نان داشته است» و «برخی دچار آلزایمر سیاسی هستند»، گلایه از «عملکرد رسانه ملی در تیتر یک کردن گرانی گوشت»، انتقاد و اتهام ضمنی به نیروهای مسلح برای مداخله در انتخابات، ربط دادن ریزگردهای اهواز به ترک معروف و...، بخشی از اظهارات ناشی از عصبانیت وی در دو سه روز اخیر است.
اما چرا روحانی این روزها عصبانی است؟ به نظر می‌رسد، این عصبانیت به دستان خالی آقای روحانی از عملکرد چهار ساله دولتش برمی‌گردد؛ زیرا کاندیداهایی که سابقه سکانداری قوه مجریه را ندارند، «برنامه» پروپیمانی را ارائه و نقشه راه آینده را با شعارها و وعده‌های رنگارنگ ترسیم می‌کنند؛ اما برای رئیس دولت مستقر که می‌خواهد بار دیگر خودش را در معرض آرای مردمی قرار دهد، بیشتر به «کارنامه» وی توجه می‌شود و اگر شعار و وعده جدیدی هم بدهد، با شاقول عملکردش سنجیده می‌شود. حال اگر کارنامه آقای روحانی در این سال‌ها ارزیابی شود، موارد زیادی را نمی‌توان برشمرد و انگشت‌شمار می‌توان به دستاوردها اشاره کرد؛ اما دولت بخش‌های متنابه زیادی را شامل می‌شود که عمده‌ترین آنها از اقتصاد و به قول روحانی در ایام تبلیغات سال 92 از جیب مردم شروع می‌شود و به حوزه‌های دیگر در سیاست داخلی، سیاست خارجی، حوزه فرهنگ و هنر، دانشگاه‌ها و رشد تولید علمی و... می‌رسد. البته دولت می‌تواند راه دیگری در پیش بگیرد و آن، به کار بستن تمام تلاشش در ماه‌های باقیمانده برای کامل کردن لااقل بخشی از برنامه‌های نیمه‌کاره یا تنها کلنگ خورده است و دیگر اینکه با صداقت و شفافیت عذر به درگاه مردم به عنوان ولی‌نعمتان خود بیاورد.

▼ گزارش روز   
یک مثال روشن

«بخشی از «پروژه تغییر» در ایران، «نفوذ» در لایه‌های مختلف حاکمیتی و اقشار گوناگون جامعه بوده است که طی آن، سرپل‌های مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در پوشش پروژه‌هایی، نظیر کارآفرینی، استارتاپ و خیریه‌ها و حتی برخی امور اجتماعی و فرهنگی، به بسترسازی و پیشبرد پروژه تغییر در جامعه ایرانی از طریق ارتباط با اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان می‌پرداختند.» این جملات توضیحی است که مقامات آگاه درباره فعالیت‌های علیرضا امیدوار در کشور رسانه‌ای کرده‌اند؛ فردی که دادستان کل کشور در 27 مهر 1395 ضمن تأیید خبر دستگیری وی، اعلام کرد پس از رسیدگی به اتهامش، وی به 10 سال حبس محکوم شده است؛ اما اگر شما هم مانند بسیاری از افراد موضوع نفوذ را جدی نمی‌گیرید، کافی است بدانید این محکوم امنیتی که تنها یکی از مهره‌های جزئی در پروژه نفوذ است، از سوی فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران که به واسطه حضور طولانی‌مدتش در اتاق بازرگانی با بسیاری از شرکت‌های تجاری رابطه نزدیکی دارد، برای فعالیت در حوزه «CSR» یا «مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی» به شهرداری تهران معرفی شده بود؛ البته خوشبختانه با وجود گلایه‌های دانشور، شورای شهر و شهرداری با واگذاری پروژه‌های شهرداری در این حوزه به این فرد مخالفت کردند. همچنین امیدوار که گویا تحصیلکرده انگلستان است، در پوشش پژوهشگر با پژوهشنامه‌های گروه اقتصاد مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همکاری کرده و در 21 شماره از پژوهشنامه این مرکز مقالاتی از او منتشر شده است و سیدرضا صالحی‌امیری، مشاور حسن روحانی و سردبیر این پژوهشنامه‌ها نیز از تلاش‌های وی تشکر کرده است(!) امیدوار اقدامات پوششی دیگری، چون ایجاد مجتمع فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش تعمیر لوازم خانگی به جوانان و افراد جویای کار، برگزاری کمپین «کودکان امید» با هدف تجهیز مدارس به کلاس‌های هوشمند و راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا برای نابینایان و کم‌بینایان را نیز در پرونده خود دارد.

▼ خبر ویژه
بحران صندلی‌های خالی

«توسعه کمی آموزش عالی در مقابل کاهش تعداد داوطلبان در سال‌های اخیر»، عبارتی است که بارها در مصاحبه‌های مسئولان تکرار شده و هر از چند گاهی نیز آمار و ارقامی از ظرفیت خالی دانشگاه‌ها ارائه می‌شود؛ اما کمتر کسی به پیامدهای چنین فرآیندی اشاره دارد، که تأثیرات منفی بسیاری را نه تنها در جامعه علمی، بلکه در پیشرفت کشور برجای می‌گذارد. اگرچه پدیده یا به نوعی بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به دلایلی از جمله تغییر هرم جمعیتی و توسعه بی‌رویه و بدون ضابطه رشته‌ها و مراکز آموزش عالی به‌ویژه در دولت‌های گذشته اتفاق افتاد، اما اگر اوضاع نابسامان آموزش عالی و هشدارهای کارشناسان این عرصه جدی گرفته نشود، در آینده نزدیک این وضعیت دامنگیر دانشگاه‌های درجه یک نیز خواهد شد. حال باید دید با توجه به اذعان ضمنی مسئولان وزارت علوم نسبت به وجود «بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها» آیا برنامه‌های فعلی وزارت علوم در عرصه سامان‌دهی آموزش عالی نظیر طرح آمایش سرزمین، مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، بازنگری رشته‌های تحصیلی و جایگزینی رشته‌های جدید با رشته‌های کم کاربرد و... می‌تواند در ساماندهی اوضاع نابسامان دانشگاه‌ها مؤثر باشد یا باید راهکارهای دیگری در این زمینه به کار گرفت؟
 
▼ اخبار
1ـ طبقه خاص ۴۳۰ هزار میلیارد تسهیلات از نظام بانکی گرفته‌اند
یحیی آل‌اسحاق نظام بانکی را یکی از چالش‌های بزرگ کشور خواند و تأکید کرد: اصل نظام بانکی در سیاست‌ها، مدیریت، خط مشی و مسائل متعدد آن چیزی نیست که باید باشد و امروزه کسی نیست که در مسائل اقتصادی نگاهی داشته باشد و به چالش و نارسایی نظام بانکی توجه نداشته باشد. وی با اشاره به اینکه یک طبقه خاص 430 هزار میلیارد از نظام بانکی تسهیلات گرفته‌اند، اظهار داشت: بالای 80 درصد این مبلغ را تنها چند واحد حقیقی و حقوقی گرفته‌اند و اینها معمولاً کسانی هستند که به دلایل ارتباطات، اقتدار و روابط‌شان پول را پس نمی‌دهند و دلیلش هم این است که ارزش پول در بازار به مراتب بالاتر از آن چیزی است که گرفته‌اند. آل‌اسحاق با ذکر یک نمونه عنوان کرد: اگر قیمت پول در بازار 25 درصد بشود، آنها با 15 درصد می‌گیرند.

2ـ سودای تجزیه
روزنامه انگلیسی «گاردین» در بررسی وضعیت عملیات علیه داعش در موصل نوشت: سران اقلیم کردستان عراق می‌خواهند از مناطقی که به دست نیروهای وابسته به خودشان در عملیات موصل آزاد می‌شود، به منزله ابزاری برای چانه‌زنی در مقابل دولت مرکزی عراق استفاده کرده و زمینه جدایی از بغداد را فراهم کنند. به نوشته این روزنامه، وزرای اقلیم خودمختار کردستان عراق معتقدند که یکی از گزینه‌ها، پس دادن مناطق آزاد شده به دست نیروهای پیشمرگه به دولت بغداد، در ازای کسب استقلال اقلیم کردستان است. گفتنی است فلاح مصطفی، وزیر خارجه اقلیم کردستان عراق در همین زمینه اظهار داشت: هر چند ائتلاف موصل، متشکل از نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه، در مسیر آزادسازی کامل این شهر قرار دارد، زمان آن رسیده است که کردستان در مسیر خود حرکت کند.

3ـ ادعاهای ابتکار درباره خوزستان واقعیت ندارد
آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عدم مالچ‌پاشی و شست‌وشو ندادن مدارهای برقی را عامل ایجاد بحران در استان خوزستان دانست و گفت: اظهار نظرهای معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست درباره بحران خوزستان غیر اصولی و اشتباه است. او ادعا می‌کند که در حال رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی خوزستان است؛ ولی واقعیت‌ها نشان می‌دهد این حرف خلاف واقع است. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور درباره انتقال آب کارون قول داده که جلوی این کار را بگیرد، اما تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، ممکن است خوزستان تا 10 سال آینده به یک کویر تبدیل شود.

▼ تا انتخابات
«سیدصولت مرتضوی» معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات دولت دهم درباره برخی نواقص انتخاباتی گفت: معتقد هستم دوره ریاست‌جمهوری را باید از دو دوره چهار ساله به دو دوره پنج ساله یا یک دوره شش ساله تبدیل کنیم تا با اجرای برنامه پنج ساله تلازم داشته باشد؛ البته پیشنهاد من این است که دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شش ساله و یک دوره‌ای باشد تا آقای رئیس‌جمهور بار دیگر حق شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشته باشد.
محمدرضا تابش در حالی که کمتر از سه ماه تا انتخابات مانده است، گفت: برای ورود به فضای انتخابات قدری زود است، به ویژه از جانب اصلاح‌طلبان. تقریباً تکلیف کار اصلاحات مشخص است؛ به عبارتی ما نیاز نداریم خیلی تحرک داشته و کاندیدا داشته باشیم یا افراد را به بحث و مجادله واداریم و با آنها حرف بزنیم، چون کاندیدای ما مشخص است.

▼ اخبار کوتاه

«تام پرز» وزیر کار دولت «اوباما» برای ریاست کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا انتخاب شد تا این حزب بتواند به شکل سازمان‌یافته‌تری سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی این کشور را نقد کند. در همین راستا، «تام پرزِ» ۵۵ ساله پس از نشستن بر کرسی ریاست کمیته ملی حزب دموکرات در اظهاراتی اعلام کرد: روزی مردم، این دوره از تاریخ آمریکا را مرور خواهند کرد و می‌پرسند زمانی که ما با بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا روبه‌رو بودیم، چه کردیم و کجا بودیم.
دکتر محمدجواد فاطمی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بیماران سوخته گفت: میزان سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است و سالیانه 200 تا 210 هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند که نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند. وی در ادامه بیان کرد: از میان افرادی که هر ساله در ایران دچار سوختگی می‌شوند، 180 هزار نفر به صورت سرپایی درمان می‌شوند؛ اما 30 هزار نفر به بستری در بیمارستان نیاز دارند.
«صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با رونمایی از چهار پهپاد تولید شده به همت یگان موشکی این کشور گفت: دستاورد یگان موشکی و بخش تولید پهپاد پس از ۷۰۰ روز تجاوز سعودی‌ها، نشان‌دهنده روحیه بالا و شخصیت بی‌نظیر یمنی‌هاست. پیش از این «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن وعده داده بود در آینده با رونمایی از برخی توانمندی‌های نظامی در حوزه هوایی، سعودی‌ها را غافلگیر خواهد کرد.
154 نماینده و سناتور فرانسوی در نامه‌ای خطاب به اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نوشتند: فرانسه باید تمایل خود برای شکستن بن‌بست به وجود آمده زمینه تشکیل دولت فلسطینی را به طور رسمی و با تأکید مجدد بر حق انکارناپذیر فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت خود و داشتن کشوری مستقل نشان دهد.
«بابک دین‌پرست» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، از موافقت رحمانی فضلی، وزیر کشور با انجام تبلیغات رسانه‌ای قانونی مورد نیاز شرکت پدیده شاندیز از طریق سازمان صداوسیما و دیگر رسانه‌های عمومی ملی و محلی خبر داد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امهال 90 درصد مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت، به مدت دو سال موافقت کردند.