کد خبر: ۳۰۰۶۰۴
تاریخ انتشار:۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸
چرا ترامپ از لوپن حمایت می کند؟
نسخه فرانسوی ترامپ!
ترامپ خواستار فروپاشی اروپای واحد و منطقه یورو است و تنها کسی که می تواند این هدف ترامپ را محقق کند، مارین لوپن و جبهه ملی فرانسه می باشد. از این رو ترامپ نه تنها نسبت به لوپن به عنوان یک متحد سیاسی در اروپا، بلکه به عنوان عامل تسریع کننده فروپاشی اروپای واحد می نگرد.
نسخه فرانسوی ترامپ!شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شده است. یکی از مسائلی که طی روزهای اخیر مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی اروپا قرار گرفته، تاثیر حادثه تروریستی پاریس در معادلات انتخاباتی فرانسه است. مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، محبوبیت مارین لوپن پس از وقوع حادثه تروریستی در پاریس حدود 1 درصد افزایش پیدا کرده و به 23 درصد رسیده است. این در حالیست که محبوبیت امانوئل ماکرون با نیم درصد کاهش به 24 درصد رسیده است. در صورت ادامه روند فعلی، لوپن خواهد توانست در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بر دیگر رقبای خود پیروز شده و به عنوان نامزد نخست به دور نهایی راه پیدا کند. هر چند که وی در دور نهایی کار سختی را در مقابل ماکرون پیش رو خواهد داشت.
اخیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در توییتی در خصوص حادثه تروریستی پاریس و نسبت آن با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نوشت:
"یک حمله تروریستی دیگر در پاریس. مردم فرانسه بیش از این، این وضعیت را تحمل نمی‌کنند. (این حمله) تأثیر بزرگی روی انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد داشت. اتفاق خیلی خیلی وحشتناکی است که در دنیا می‌افتد. ظاهراً یک حمله تروریستی دیگر است و چه می‌توان گفت؟ انگار تمامی ندارد. ما باید قوی باشیم و هشیار باشیم و من از مدت ها پیش اینها را گفته‌ام...."
ترامپ از تاثیر حادثه تروریستی پاریس بر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سخن گفته است. اما به راستی منظور ترامپ از این جمله چیست؟ در ورای مواضع اخیر ترامپ در این خصوص چه نکته ای نهفته است؟
پاسخ این سوال تا حدود زیادی مشخص است. ترامپ خواستار پیروزی مارین لوپن و همراهانش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا، لوپن از معدود سیاستمداران اروپایی بود که حمایت خود را از ترامپ اعلام کرد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی اروپا، از لوپن به عنوان نسخه فرانسوی ترامپ یاد می کنند. در چنین شرایطی ترامپ تمامی تلاش خود را برای پیروزی لوپن و جبهه ملی فرانسه در انتخابات حساس ریاست جمهوری این کشور به کار می گیرد.
جمله اخیر ترامپ نیز در همین راستا قابل تفسیر است. ترامپ با هدف پیروزی لوپن در انتخابات، از تاثیر حادثه تروریستی پاریس بر معادلات سیاسی این کشور سخن به میان آورده است. ترامپ انتظار دارد شهروندان فرانسوی پس از وقوع حادثه تروریستی اخیر، به شعارهای ضد مهاجرتی لوپن اقبال بیشتری پیدا کرده و در نتیجه، آرای خود را به سود جبهه ملی به گردش در آورند. بنابراین، پیام توئیتری اخیر ترامپ، به نوعی تشویق شهروندان فرانسوی در خصوص گردش آرائشان به سود لوپن است.
در نهایت اینکه هر اندازه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جدی تر شود، بر میزان حمایت های علنی ترامپ از رهبر جبهه ملی فرانسه افزوده خواهد شد. این مسئله در صورت راهیابی لوپن به دور نهایی انتخابات (که احتمال بسیار بالایی دارد) به نقطه اوج خود خواهد رسید. این رویکرد ایجابی ترامپ نسبت به جبهه ملی فرانسه، با اعتراض سیاستمداران و احزاب سنتی و میانه در فرانسه رو به رو خواهد شد. بدون شک، فرانسوی ها ترامپ را نسبت به دخالت در فضای انتخاباتی کشورشان متهم خواهند کرد. با این حال تجربه نشان داده است که ترامپ حتی در صورت موضع گیری مقامات فرانسوی، به حمایت خود از مارین لوپن ادامه می دهد.
در یک نگاه کلان، ترامپ خواستار فروپاشی اروپای واحد و منطقه یورو می باشد و تنها کسی که می تواند این هدف ترامپ را محقق کند، مارین لوپن و جبهه ملی فرانسه است. از این رو ترامپ نه تنها نسبت به لوپن به عنوان یک متحد سیاسی در اروپا، بلکه به عنوان عامل تسریع کننده فروپاشی اروپای واحد می نگرد. همین نگاه سبب شده است تا ترامپ نهایت تلاش خود را برای پیروزی جبهه ملی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به کار گیرد./
الف/ی/