کد خبر: ۳۰۰۶۳۴
تاریخ انتشار:۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
از تبعات اعتیاد تا نقشه واشنگتن
۱ـ آسیب‌های مواد مخدر
 بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته از کل تلفات مواد مخدر در کشور دو هزار و ۸۴۷ نفر مرد و ۳۴۳ نفر زن بودند که رشد ۲/۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ را نشان می‌دهد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، از سال ۵۸ تا ۹۳ در مجموع ۱۱۲ هزار تن تریاک خالص در افغانستان تولید شده است که از این آمار تنها ۵/۱۰ درصد کشف شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۳۰ هزار درگیری مسلحانه، تعداد قابل توجهی اعدامی، چهار هزار شهید، ۱۵ هزار مجروح و ۱۰ میلیون دستگیری خسارت‌ها و هزینه‌هایی است که در تمامی این سال‌ها در راه مبارزه با مواد مخدر به کشور وارد شده است و در برابر این هزینه‌ها تنها ۱۰ درصد کل مواد کشف شده است. همچنین براساس آمار سال ۹۰، بیش از هشت درصد جمعیت ۱۵ تا ۴۵ ساله در تهران حداقل یک‌بار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند که ۴/۱۳ درصد این مصرف‌کننده‌ها خانم بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد، ۹۵ درصد درگیری‌ها، ۶۷ درصد زندانیان به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها و ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها مرتبط با مواد مخدر است.

۲ـ واشنگتن خواهان قدرت گرفتن اصولگرایان در ایران نیست
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری سولونیکوف» در اظهار نظری گفت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سعی می‌کند در وهله نخست به وعده‌هایش در قبال اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و عربستان عمل کند. انتقاد ترامپ از ایران نیز درباره مواضع این کشور در قبال عربستان و اسرائیل، به ویژه اقدام‌های ایران در سوریه و یمن متمرکز است. واشنگتن تهدیدها از یمن و سوریه را متوجه اسرائیل و عربستان، به عنوان متحدان راهبردی‌اش می‌داند.» وی در ادامه افزود: «با به هم خوردن توافق اتمی مواضع «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز به طور جدی آسیب می‌بیند.» سولونیکوف گفت: «در صورت قدرت گرفتن اصولگرایان در ایران، آمریکا با مواضع مستحکمی از این کشور مواجه می‌شود. واشنگتن نیز خواهان این نیست و سه ماه صبر می‌کند و سرانجام می‌کوشد با دولت جدید ایران به توافق برسد.»

▼ تا انتخابات

شب گذشته مراسم قرعه‌کشی جدول پخش برنامه‌های تبلیغاتی شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی، رئیس و معاونان سازمان صداوسیما، دادستان کل کشور،‌ اعضای ستاد تبلیغات انتخابات، نماینده شورای نگهبان و نماینده شورای نظارت بر صداوسیما برگزار شد. بر اساس اعلام مسئولان در این مراسم، هر کاندیدا ۵۵۵ دقیقه در تلویزیون و ۵۵۵ دقیقه در رادیو فرصت تبلیغات انتخاباتی در قالب برنامه‌های مختلف خواهد داشت و با در نظر گرفتن زمان مناظره‌ها، هر کاندیدا در مجموع ۱۴۷۰ دقیقه زمان برای تبلیغات انتخاباتی دارد. برنامه‌های تبلیغاتی از ۶ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا ۲۷ اردیبهشت ماه، یعنی ۲۴ ساعت پیش از انتخابات استمرار خواهد یافت. مناظره شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصادی و اجتماعی در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ ماه، با موضوع سیاسی در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ‌ماه و با موضوع اقتصادی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ ماه، ساعت ۱۶ از شبکه‌های یک سیما و رادیو ایران پخش می‌شود.
سیدمسعود میرکاظمی درباره همکاری جلیلی و رئیسی تأکید کرد: آقای جلیلی از روز انصراف برای کمک اعلام آمادگی کرده است و این روزها در حال کمک به آقای رئیسی است؛ در این چهار سال نیز در کارهای تحقیقاتی همکاری خوبی با یکدیگر داشتند.