تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۱۱۰۸۶۵
معاون عربی - آفریقایی وزارت امور خارجه:

صدور قطعنامه راه‌حل نیست


با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد معاونت عربی - آفریقایی وزارت امور خارجه نقش های جدیدی را نسبت به دوره های قبل پذیرا شده است. نزدیکی دولت نهم به برخی کشورهای آفریقایی نظیر سودان و اسنگال جهت مبادلا ت اقتصادی و پیوندهای سیاسی و تعامل کج دار و مریز با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا باعث رونق دو چندان این معاونت شده است. محمدرضا باقری معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه است که در گفت وگویی تفصیلی با ایسنا به تشریح مسائل هسته ای، منطقه ای و روابط ایران با عراق و عربستان، مصر و... پرداخته است.
وی پیش بینی کرد: غرب در برخوردهای آتی خود دید منطقی تری را پیدا کند و به این نتیجه برسند که صدور قطعنامه چیزی را حل نمی کند.
باقری تاکید کرد: اگر بخواهند فشارها را افزایش دهند و زور بگویند، ما میان پذیرفتن یک قطعنامه دیگر و ایستادن بر حق خود، ترجیح می دهیم از حقمان دفاع کنیم.
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به فضای موجود در خصوص موضوع هسته ای کشور و موضع 1+5 در این باره گفت: خوشحالیم که تا این لحظه از حق خود کوتاه نیامدیم و بخشی از مخاطبین خود را مجاب کرده ایم و اکنون در موضعی هستیم که یک کشور هسته ای به شمار می رویم و طرف ها باید از این زاویه وارد مذاکره با ما شوند.
وی با بیان اینکه این موقعیت هم در سایه صبر و هم در سایه توضیح، رایزنی، شفاف سازی و اعتماد سازی به وجود آمده است اظهار داشت: موضع ما همان موضع گذشته است یعنی مذاکره، گفت وگو و اعتمادسازی می کنیم و در عین حال جلوی زورگویی نیز می ایستیم. اگر بخواهند حرف های گذشته را مجددا تکرار کنند قطعا ما هم به کار خود ادامه می دهیم.
باقری تصریح کرد: اگر بخواهند با شیوه جدید روی محورها و فضای مذاکراتی جدید وارد گفت وگو شوند ما آماده مذاکره هستیم.
وی با بیان اینکه مذاکره با خاویر سولانا، نماینده اروپا و البرادعی، مدیرکل آژانس باید ادامه یابد گفت: در راستای بازگرداندن پرونده هسته ای کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می دهیم.
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه پیش بینی کرد: غرب نیز در برخوردهای آتی خود با ما دید منطقی تری را پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده صدور قطعنامه علیه کشورمان منتفی است ابراز امیدواری کرد: در این مدت طرف ها به این نتیجه برسند که صدور قطعنامه چیزی را حل نمی کند.
باقری تاکید کرد: اگر بخواهند فشارها را افزایش دهند و زور بگویند ما میان پذیرفتن یک قطعنامه دیگر و ایستادن بر حق خود، ترجیح می دهیم از حقمان دفاع کنیم; در عین حال تلاشمان نیز این است که طرف های مقابل را اقناع کنیم به سوی قطعنامه نروند و کار را سخت نکنند و اجازه دهند پرونده در جای اصلی خود در چارچوب قوانین آژانس بررسی و حل گردد.
وی همچنین از برگزاری اجلاس هایی در تهران با حضور سیاستمداران، اندیشمندان و صاحب نظران بین المللی در تهران در راستای پیشنهاد احمدی نژاد، رییس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر ایجاد جبهه همبستگی صلح، خبر داد و اظهار داشت: این طرح خوبی است که در وزارت خارجه روی آن کار شد و وظیفه دنبال کردن آن نیز به عهده وزارت خارجه است به علاوه این طرح توانسته است موافقانی را در دنیا جلب کند.
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در خصوص حضور ایران در اجلاس همسایگان عراق در استانبول گفت: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس که با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق، پنج عضو دایم شورای امنیت و کشورهای گروه هشت برگزار می شود، شرکت می کند.
وی در خصوص احتمال دیدار و گفت وگوی وزیر خارجه کشورمان و کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا به ایسنا اظهار داشت: در حالی که دستور کار اجلاس نیز هنوز مشخص نشده، زود است که در این باره صحبت کنیم.
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه درباره کنفرانس صلح آمریکا درباره فلسطین گفت: ما به این کنفرانس خوشبین نیستیم آمریکایی ها با حمایت یک طرفه از رژیم صهیونیستی در طول این مدت نشان دادند که بی طرف نیستند بنابراین در حسن نیت آمریکایی ها تردید داریم.
وی ادامه داد: این همه اجلاس برگزار شده و توافقنامه امضا شده است ولی هیچکدام به نتیجه نرسیده است این هم یکی از آنهاست.
باقری گفت: آنها باید بپذیرند که اراده مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خودشان باید پیاده شود، مادامی که شما اهمیتی برای این اراده قایل نیستند این اجلاس ها به نتیجه نمی رسد.
باقری دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق را منتفی ندانست و گفت: هنوز جمع بندی نهایی از مذاکراتی که تاکنون داشته ایم، ایجاد نشده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
وی با تاکید بر این که ادامه گفت وگوها منوط به این است که از ما درخواست شود، خاطرنشان ساخت: در دوره های گذشته هم عراقی ها و هم آمریکایی ها از ما درخواست کردند و ما بر اساس درخواست رسمی مقامات عراقی درباره این کشور با آمریکا گفت وگو کردیم بنابراین، این درخواست باید هر بار تکرار شود و تا عراقی ها درخواست نکنند ما اقدامی نمی کنیم چرا که مساله مربوط به عراق است.
وی افزود: از سوی دیگر ما آمریکایی ها را در تغییر رویکردهای غلط خود و عملیاتی کردن نتایج نشست های قبلی جدی نمی بینیم.
معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: موضوع کاملا روشن است; سیاست آمریکایی ها مخدوش کردن چهره ما در عراق است، آنها می خواهند به نوعی ارتباط دو ملت را محدود کنند، آنها خدمت رسانی ایران به عراقی ها را نمی خواهند ولی در عوض اتهامات مختلف را به ایران نسبت می دهند.
وی تصریح کرد: آمریکایی ها باید بدانند که استانداری های ما در کشورهای همجوار فعال هستند چنانچه استانداری آذربایجان در مرز ترکیه، سیستان و بلوچستان در مرز پاکستان و افغانستان و استانداری فارس در آفریقا فعال هستند.
باقری در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی به استفاده از ابزارهای دیپلماتیک در مقابل رفتارهای آمریکایی ها در عراق که از ریشه و بن غیرقانونی است ادامه می دهیم، به ایسنا گفت: ما به دنبال این هستیم که این ریشه و بن قطع شود.
وی ادامه داد: اگر موضوع اشغالگری آنها حل شود ما دیگر شاهد چنین مسایلی نخواهیم بود، ما به دنبال این هستیم که اشغالگری نباشد.
معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه با بیان اینکه رایزنی های ما با مقامات سعودی ادامه دارد، تصریح کرد: ما معتقدیم که نباید میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس فاصله ایجاد شود.
وی ادامه داد: کسانی تلاش می کنند که میان ایران و کشورهای دیگر منطقه مساله ایجاد کنند و آنها را علیه ایران تحریک کند، همان طور که آنها ساکت نخواهند نشست ما نیز باید شبانه روز تلاش و رایزنی کنیم و مسایل را برای آنها توضیح دهیم.
باقری با بیان اینکه از مشکلاتی که اخیرا بین ما و سعودی ها به وجود آمد مساله بد رفتاری با حجاج بود گفت: این امر چیز جدیدی نیست از گذشته نیز بوده است ولی گاهی اوج می گیرد، برخی تندروی و بداخلاقی می کنند و در اجرای مناسک حج به ایرانی ها ایراد می گیرند که البته تصادم و برخورد ایده ها و آداب چنین مسایلی را ایجاد می کند.
وی اعلام کرد: مرتبا میان ما و مقامات سعودی این مسایل مطرح می شود و مسوولین سازمان حج و زیارت ما با مسوولین سعودی در تماس هستند، بنده نیز در دیداری که اخیرا با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان داشتم این مساله را به آنها گوشزد کردم و آنها قول دادند که پیگیری کرده و از بروز چنین موضوعاتی جلوگیری کنند.
باقری در خصوص زمان ازسرگیری روابط با مصر با توجه به ابراز امیدواری هایی که اخیرا مسوولان دو کشور داشته اند، اظهار داشت: ایران و مصر دو کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان هستند و اگر ارتباطات این دو کشور صمیمانه باشد قطعا به مصلحت مردم منطقه و بخش بزرگی از دنیاست، تعاملات این دو کشور به لحاظ تاریخی و فرهنگ و تمدنی که در دوره های مختلف تاریخی داشته اند می تواند جلوی بسیاری از خسارت ها را در جهان اسلام و منطقه بگیرد.
وی با بیان اینکه این معنا را هم ما و هم مصری ها به خوبی می فهمیم، تصریح کرد: همانگونه که ما علاقه مندی خود را نسبت به ازسرگیری روابط ابراز کردیم، مصری ها نیز به این کار علاقه مندند و اگر این علاقه مندی نبود عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه کشورمان به دعوت آنها به مصر نمی رفت.
باقری گفت: مساله ما با مصر این است که بهانه های مختلفی به میان می آید که باید دید که چقدر این بهانه ها ناشی از اراده سیاسی برادران مصری است; گمان می کنم برادران مصری باید اراده سیاسی جدی برای این کار را داشته باشند منفعت آنها نیز در همین است، وقتی اراده سیاسی به وجود بیاید و آنها جلو بیایند، خود به خود بهانه ها برطرف می شود.
وی تصریح کرد: اگر ما ابراز علاقه کردیم از سر نیاز ما نیست بلکه به خاطر مصالح و منافع جهان اسلام و منطقه بوده است.
معاون وزیر خارجه کشورمان با استقبال از اظهارات اخیر احمد ابوالغیظ، وزیر خارجه مصر مبنی بر اینکه مشورت های بین ایران و مصر ادامه دارد و امیدواریم به جایی برسد، به ایسنا اظهار داشت: معنای این حرف آن است که اگر مصری ها بخواهند این گفت وگوها حتی در سطوح بالاتر ادامه یابد، ما آمادگی داریم و استقبال می کنیم.
وی با بیان اینکه در این کار عجله ای نداریم ولی آمادگی داریم، گفت: تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است ولی ممکن است پس از اظهارات ابوالغیظ اتفاقات جدیدی بیفتد.
وی تکرار کرد: در امور دیپلماتیک نباید عجله داشت، باید صبور بود.
باقری در خصوص طرح مجلس نمایندگان آمریکا مبنی برتقسیم فرقه ای عراق با بیان اینکه مقداری در اظهارات مقامات آمریکایی تعدیل ایجاد شده است و می گویند که این همان طرح فدرالیزم است، گفت: ما به نیت آمریکایی ها سو» ظن داریم و آنها را در این امر صادق نمی بینیم. بنابراین هم ایران و هم کشورهای منطقه به این طرح واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند و حتما در اجلاس های آتی همسایگان نیز این موضوع را مورد بحث قرار می دهیم.
وی با بیان اینکه باید دیگران را از عواقب و خطرات این اقدامات هوشیار کنیم، تهدید بودن این طرح برای امنیت ملی کشورمان را رد کرد و اظهار داشت: ایران کشور قوی و بزرگی است، ساختارهای آن شکل گرفته است و از ثبات و استقرار کاملی برخوردار است و از این بابت نگرانی راجع به ایران نمی بینم.
معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: البته اگر بنا باشد عراق بر اساس قومیت ها و باورهای دینی تجزیه شود قطعا این اقدام در امنیت کل منطقه اثر می گذارد.
باقری تاکید کرد: ترکیه، سوریه و کشورهای عرب خلیج فارس همگی با ما در اعتراض به این طرح اتفاق نظر دارند.
وی اظهار داشت: به نظر می آید آمریکایی ها و برخی شرکای اروپایی آنها بدشان نمی آید که نقطه های اختلافی و آتش های زیر خاکستر را بعد از خروج از عراق باقی بگذارند و خارج شوند.
باقری در خصوص پیگیری ها درباره دیپلمات های ربوده شدن کشورمان در اربیل عراق گفت: پیگیری ها در این باره همچنان ادامه دارد; ولی آمریکایی ها هنوز به درخواست های ما در ضرورت تسریع در آزادسازی آنها پاسخی نداده اند و حتی اجازه دیدار این دیپلمات ها با خانواده هایشان را نیز علی رغم قولی که داده بودند، ندادند که این هم به لحاظ عاطفی و انسانی و هم به لحاظ قوانین دیپلماتیک و بین المللی قابل قبول نیست.
وی با اشاره به اینکه ما اعتراض شدید خود را در این باره هم به مسوولان عراقی و هم آمریکایی ها ابراز داشتیم، یادآور شد: به عراقی ها گفتیم که شما باید به آنها فشار بیاورید چرا که دیپلمات های ما به درخواست شما و به طور قانونی به عراق آمده اند و به علاوه دولت عراق نیز دولت قانونی است که مورد قبول آمریکایی ها باید باشد.
معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر با آمریکایی ها مذاکره نداشته باشیم از راه های دیگر مانند سازمان های بین المللی، مسوولین عراقی و رسانه ها حرف خود را می زنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطابق اظهارات مقامات عراقی باید پس از مدت مشخصی آمریکایی ها دیپلمات های ما را آزاد می کردند ولی چنین اتفاقی نیفتاد، دلیل چه بوده است، گفت: این اصل بر اساس عرف دیپلماتیک و در یک فضای قانونی است در حالی که اساسا نفس حضور آمریکایی ها در عراق و آزار و اذیتی که به ملت عراق می کنند مشروع نیست.
باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر نمی کنید با توجه به تکرار چنین اقداماتی از سوی آمریکایی ها در جریان سفر هیاتی از کرمانشاه و وزارت نیروی کشورمان به عراق آیا به نظر نمی رسد که باید اقدامات جدی تری صورت گیرد، اظهار داشت: کار وزارت خارجه دیپلماسی، مذاکره و فشار است و طبیعتا ما سعی کنیم که از این اهرم ها استفاده کنیم و اگر این اقدامات دیپلماتیک پاسخ نداد باید فکر کنیم که چه باید کرد، ولی فعلا معتقدیم که باید همین ابزار دیپلماتیک کار کنیم و جلو برویم چرا که کار ما جز این نیست.
وی تصریح کرد: صحنه عراق صحنه پیچیده ای است; ما عادت کردیم که صبور باشیم.
وی درباره پیگیری ها در خصوص فرهادی، مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه که اخیرا در عراق ربوده شده است و اتهاماتی که از سوی آمریکایی ها مبنی بر مرتبط بودن آن با سپاه قدس مطرح شده است، گفت: به محض دستگیری فرهادی، سفیر سوییس و عراق در تهران احضار شدند، سفارت ما در عراق یادداشت اعتراض و درخواست پیگیری را به دولت عراق داد و تقریبا در تمام ملاقات ها که میان مقامات دو کشور بوده است همچنین در ملاقات هایی که با خارجی ها داشته ایم این موضوع را مطرح می کنیم.
باقری همچنین از عادی شدن روابط ما با یمن خبر داد و اعلام کرد: ارتباط خوبی میان مردم ما و یمن وجود دارد و سو» تفاهماتی که به خاطر تبلیغات غلط به وجود آمده بود رفع شد و اکنون سفیر یمن در تهران است.
وی در خصوص برخی اظهارات مسوولان عراقی درباره ایران درباره این کشور گفت: دوستان عراقی که در حاکمیت هستند به عمق دیدگاه های ایران درباره عراق از هر کس دیگری آشناترند و تردیدی در این امر نیست، زیرا ایران و مسوولان ایرانی را می شناسند; همچنین نیت و اراده ای را که در ایران درباره عراق وجود دارد را درک کرده اند، این را در دیدارهای دو جانبه نیز ابراز کرده اند.
وی افزود: هر از گاهی که چنین مطالبی از قول مقامات عراقی نقل می گردد از سوی مطبوعات بزرگ شده و به آن دامن زده می شود، که البته آقایان مجددا مصاحبه کرده و آن را اصلاح کرده اند.
باقری با بیان اینکه اکنون شرایط در عراق شرایط ملتهبی است و عادی نیست، اظهار داشت: اشغالگران اراده خود را در مسایل مختلف تحمیل می کنند و نمی گذارند که دولت مردان عراقی نیت های خود را آن طور که هست عملی کنند.
وی در توجیه این اظهارات مقامات عراقی با بیان اینکه گاهی این سو» تفاهمات پیش می آید گفت: موضع رسمی ما درباره عراق عدم مداخله در امور داخلی این کشور و کمک به دولت عراق است، این را بارها تاکید کرده ایم و به کشورهای دیگر نیز توصیه کرده ایم که با دولت عراق همکاری کرده و آن را تقویت کنند.
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه تصریح کرد: چه طور می شود سیاست ما حمایت از دولت مالکی باشد ولی کاری علیه این دولت انجام دهیم؟
باقری در خصوص حضور نیروهای اشغالگر در عراق و موضع ایران در این خصوص اظهار داشت: ما معتقدیم که حضور نیروهای اشغالگر به هیچ وجه به مصلحت مردم عراق و منطقه نیست.
وی با بیان اینکه گفته می شود عراقی ها نگرانند که بعد از خروج نیروهای اشغالگر امنیت عراق به هم بریزد، تصریح کرد: ما به نظر دولت عراق احترام می گذاریم اما وظیفه داریم اعلام کرده توضیح داده و تشریح کنیم که نفس حضور اشغالگران مشکلات و ناامنی در عراق را به وجود آورده است; که البته این موضع رسمی ما نیز هست.
معاون وزیر خارجه گفت: تروریست ها در عراق به بهانه حضور اشغالگران فعال اند، آمریکایی ها نیز توجیه حضور خود را سرکوب تروریست ها عنوان می کنند; بنابراین ما می گوییم اگر اشغال نباشد تروریست هم رخت می بندد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات