تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۱۲۷۰۲۵
مسئولیت رسانه‌‌ها در مواجهه با جنگ نرم

جبهه رسانه‌ای انقلاب تهاجم به جای انفعال


مهدی نادری
دهه چهارم انقلاب اسلامی، عصر رویارویی و تقابل فرهنگی جبهه استکبار علیه کشورمان است. این تقابل، پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد.
اما در یکی دو سال اخیر، شدت بیشتری یافته است. پیش‌بینی می‌شود این تهاجم فرهنگی بر ضد انقلاب اسلامی و تفکر اسلام ناب محمدی(ص) روز به روز شدیدتر شود.
مهم‌ترین ابزار جنگ نرم دشمن، رسانه‌ها هستند. نمود این مسأله، افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای ضدایرانی، تولید روزافزون بازی‌های رایانه‌ای خشن و غیراخلاقی، ساخت فیلم‌های ضدایرانی، ایجاد سیاست‌های اینترنتی ضدانقلاب در فضای سایبر و ... است.
به همین دلیل هم رسالت رسانه‌های ملی و داخلی و دستگاههای فرهنگی کشور ما بسیار سنگین است. آنچه در پی می‌آید، دیدگاه‌های کارشناسان درباره مسئولیت رسانه‌ها در تقابل با جنگ نرم دشمن است
پرهیز از انفعال
حمید بهمنی، کارگردان سیما و مستندساز معتقد است، رسانه‌های ما در برخورد با تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای غرب نباید منفعلانه عمل کنند.
وی در گفت‌وگو با یالثارات گفت: با توجه به هجمه‌ای که رسانه‌های بیگانه علیه نظام، فرهنگ، سیاست و همه چیز ما دارند، طبیعی است که رسانه‌هایمان نباید منفعل باشند.
او افزود: البته فعالیت رسانه‌های ما صرفاً نباید به دفاع از این هجمه‌ها محدود شود، بله باید مهاجم باشند. باید این مسأله مدنظر قرار گیرد که انقلاب ما دارای یک موضع فرهنگی است و داعیه فرهنگی دارد. انقلاب برای اینکه این پیام خود را به گوش جهانیان برساند، بایستی یک تلاش همه‌جانبه، از طریق رسانه‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری و هر چیزی که در دنیای امروز مرسوم است؛ حتی رسانه‌های الکترونیک و اینترنت، نماید تا بتواند حرف، دیدگاه و نگاه خود را به اطلاع مخاطبان بین‌المللی برساند.
این مستندساز افزود: نیاز است که مسئولان فرهنگی ما، سعی کنند در عرصه رسانه‌ها، هدف، برنامه و تلاش داشته باشند و آن را دنبال کنند.
وی درباره اینکه تا به حال رسانه‌های ما تا چه حد در عرصه تقابل با نظام سلطه جهانی موفق بوده‌اند، توضیح داد: محصولات این شبکه‌ها که روی آنتن‌های خارج می‌رود، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فرهنگی انقلاب ما برای خارج از کشور باشد.
بهمنی اضافه کرد: این محصولات تنها پاسخگوی افکار عمومی داخلی است؛ زیرا با شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص ما تهیه شده‌اند. در صورتی که مخاطبان خارجی ما، چه مخاطب ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و چه مردم بومی کشورهای گوناگون، با فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون، مخاطبان ویژه‌ای هستند که باید با در نظر گرفتن فرهنگ، اجتماع، مسائل تاریخی و سایر مواردی که در کار رسانه‌ای باید در نظر گرفته شود، برای آنها برنامه‌های ویژه‌ای تولید شود.
او اضافه کرد: فکر می‌کنم بخشی از این کار در فعالیت‌های شبکه‌های برون‌‌مرزی ما صورت می‌گیرد، اما کافی نیست.
کارگردان مجموعه مستند «عقاب در گردباد» اظهار داشت: در سفرهایی که در آمریکای لاتین داشتم، متوجه شدم که مردم آن کشورها، تشنه آشنایی با فرهنگ، دین، برنامه‌ها، نگاه و اطلاعات روز سیاسی ما هستند. اما این تشنگی هیچ وقت پاسخ داده نشده است. و تنها شاید قطراتی به دست آنها می‌رسد که پاسخگوی تشنگی‌شان نیست.
بهمنی تصریح کرد: در خلاء فعالیت رسانه‌ای کشور ما، شبکه‌های صهیونیستی، آمریکایی و به طور کلی شبکه‌هایی که در جناح مخالف انقلاب ما قرار دارند، بسیار فعال هستند و به شکلی همه‌جانبه، در حال بمباران تبلیغاتی دیدگاه، فرهنگ و سیاست خود بر مردم آمریکای لاتین می‌باشند.
کارگردان فیلم «مرگ در برلین» افزود: وقتی به عنوان یک فیلمساز به آمریکای لاتین رفتم و با مردم و مسئولان آنجا صحبت می‌کردم، احساس نیاز و تشنگی به شناخت ایران را در آنها درک نمودم. می‌دیدم که تا چه حد خواهان این هستند که راجع به ما، انقلاب ما، فرهنگ ما، آینده ما و اهداف ما بیشتر بدانند، ولی متأسفانه پاسخگوی آنها نیستیم.
بهمنی ادامه داد: امید است، با توجه به اینکه بیرون آمدن از انفعال سیاست خارجی، یکی از اهداف دولت است، بخشی از تلاش برای تحقق این هدف در زمینه رسانه‌ها نمود پیدا کند. یعنی یک نگاه فعال و تأثیرگذار در این عرصه تقویت شود و بتوانیم از طریق رسانه‌ها و محصولات فرهنگی، نگاه خود را صادر کنیم.
وی تصریح کرد: برای اینکه مانع فعالیت رسانه‌های بیگانه برای انتشار اطلاعات علیه ایران بشویم، خود ما باید اطلاعات را تولید و منتشر کنیم.
بهمنی در پایان مصاحبه با یالثارات، صدا و سیما و وزارت ارشاد را مسئول سازمان‌دهی تقابل رسانه‌ای معرفی کرد و گفت: هر دو به اندازه خود مسئول هستند و باید برای تعامل در این زمینه بکوشند و چه بهتر که با هم هماهنگ باشند.
وظیفه رسانه‌های داخلی
نادر طالب‌زاده فیلمساز و نظریه‌پرداز رسانه‌ای نیز چندی پیش در نشستی با موضوع اسلام‌ستیزی در رسانه‌‌های آمریکا گفت: هر سیاست خصمانه‌ای مقدماتش با حمله رسانه‌ای آغاز می‌شود.
کارگردان مجموعه تلویزیونی "بشارت منجی" اظهار داشت: ایران در راس اهداف دشمنان قرار دارد و فیلم‌‌هایی که با موضوعات اسلام‌ستیزی ساخته شود، پخش آنها زمینه‌ساز جنگ است که آگاهی و توجه مردم به این موضوع بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: امروز وضع ایران با 28 سال گذشته در چارچوب اسلام‌ستیزی تفاوتی ندارد و تن‌ها تمرکز دشمنان اسلام بر روی رسانه‌‌ها بیشتر شده است.
وی تصریح کرد: وظیفه رسانه‌‌های ما این است که فیلم‌‌های مستند و خبری مانند فیلم «ایران خطرناک‌ترین کشور دنیاست» را به محض نمایش آن نقد و بررسی کنند، نه آنکه مردم ما اطلاع نیابند حتی چنین فیلمی‌ ساخته شده است.
وی با اشاره به فیلم سیصد علت اصلی ساخت این فیلم را ناراحتی اشغالگران اسرائیلی از شکست در جنگ 33 روزه لبنان بیان کرد و افزود: شکست در جنگ 33 روزه لبنان ریشه ساخت بسیاری از فیلم‌‌های ضد اسلام و فعالیت‌‌های رسانه‌ای ضد ایرانی است.
منتقد و فیلمساز ایرانی خاطرنشان کرد: یکی از سریع‌ترین راه‌های مقابله و آگاهی از نقشه‌های دشمنان ایران نمایش و تحلیل فیلم‌های ساخته شده بر ضد ایران است؛ به این دلیل که آمریکا با ساختن این فیلم قدم‌های سیاسی بعدی خود را بیان می‌کند و به نمایش آنها به فضاسازی برای اهداف خود می‌پردازد. در ادامه این برنامه پس از نمایش فیلم «ایران خطرناک‌ترین کشور دنیاست» و نقد این فیلم طالب‌زاده افزود: یکی از ابتکارات امام خمینی(ره) نامیدن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ است که برای آمریکا غیرقابل هضم است.
وی اظهار داشت: اسلام‌ستیزی و ایران‌ستیزی از زمانی شروع شد که رهبر سیاسی ایران، امام خمینی که پشتوانه‌ای مردمی‌ داشت، اسرائیل را غده سرطانی دانست.
نادر طالب‌زاده با اشاره به تربیت نیرو در رسانه گفت: ‌تلویزیون نیاز به تربیت فیلمسازانی دارد که فیلم‌های مستند با موضوعات اسلام‌دوستی و ایران‌دوستی تولید نمایند تا مقابله‌ای با فیلم‌های اسلام‌ستیزانه و ایران‌ستیزانه غرب باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: مساله هسته‌ای ایران بهانه‌ای بیش برای آمریکا و اسرائیل نیست و بیان مسائلی مانند خلیج عربی نشان از سوءنظر این دولت‌‌ها به خاورمیانه و ایران دارد و آمریکایی‌‌ها بسیاری از حرکت‌‌های ‌اسلامی ‌‌‌‌را به ریشه‌‌های روانی و اختلالات روانی مرتبط می‌دانند و سعی دارند بیان کنند که بسیاری از بزرگان ‌اسلامی ‌‌‌‌چون در سایر زمینه‌‌ها موفق نبوده‌اند، به اسلام افراطی روی آورده‌اند. وی در پایان خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی و دشمن‌شناسی مهمترین مساله است و ما باید در رسانه‌ای مانند تلویزیون به نقد اینگونه فیلم‌‌ها بپردازیم و طبیعی است که آمریکا با آگاهی از حرکت ملی ما برای مقابله، مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد.
گفتنی است نشست سینمایی نادر طالب‌زاده با موضوع اسلام‌ستیزی در رسانه‌‌های آمریکا، چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی ‌‌‌‌استان اصفهان برگزار شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات