صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۱۶۵۰۳

رویدادهای بین المللی از نگاه رسانه ها 18/09/1386


 رسانه های تصویری جهان با توجه به سیاست رسانه ای خود رویدادهای بین المللی را پوشش دادند.

 واحد مرکزی خبر : شبکه تلویزیونی فرانس 24 با ارائه خبر، گزارش و برقراری ارتباط مستقیم با خبرنگار خود در لیسبون خبرهای مربوط به دومین اجلاس سران کشورهای اروپایی افریقایی در پرتغال را بطور کامل پوشش خبری داد.

سفر آینده معمر قذافی رهبر لیبی به فرانسه و مخالفت برخی کارشناسان سیاسی فرانسوی با این موضوع ، تظاهرات علیه حضور رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه در لیسبون و درگیری تظاهرکنندگان با پلیس این شهر، اعتصاب غذای شش زندانی فرانسوی در چاد در رابطه با پرونده ارشه دو زوئه ، آغاز عملیات پاکسازی سواحل دریای کره جنوبی و حمله نیروهای ناتو به منطقه تحت کنترل طالبان در جنوب افغانستان دیگر عناوین خبری فرانس 24 را تشکیل می دادند.

 *شبکه تلویزیونی یورونیوز همچون دیگر شبکه فرانسوی زبان با ارائه خبر و گزارش موضوع حضور سران کشورهای اروپایی و افریقایی در لیسبون برای شرکت در اجلاس کشورهای اروپایی و آفریقا یی را در صدر اخبار خود قرار داد.

 *یورونیوز در خبرهای شامگاهی و بامدادی خود ،انتخاب میخائیل کاسیانف نخست وزیر سابق روسیه برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری مارس 2008 این کشور، برگزاری انتخابات شورای شهر در کوزوو ، آغاز عملیات پاکسازی سواحل کره جنوبی ، اعتصاب در خطوط راه آهن بلژیک ، آغاز اعتصاب غذای زندانیان فرانسوی در چاد و تظاهرات علیه حضور رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه در لیسبون را به طور کامل پوشش خبری داد .

*برگزاری کنفرانس امنیتی منامه و سخنان رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مهمترین محور خبری شبکه العربیه در 12 ساعت گذشته بود.

برگزاری کنفرانس امنیتی منامه و سخنان رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و تکرار تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران مهمترین محور خبری شبکه العربیه بود که با ارائه گزارش ها و گفتگو با خبرنگاران خود آن را تحت پوشش قرار داد.

 

*شبکه العربیه بخشی از برنامه تحلیلی خود موسوم به پانوراما را نیز به سخنان رابرت گیتس علیه ایران و چالش بین تهران و واشنگتن اختصاص داد و با ارائه گزارشی با کارشناسان مختلف از جمله ادم ارلی سفیر آمریکا در بحرین گفت وگو کرد.

ماشاء الله شمس الواعظین کارشناس مسائل سیاسی در تهران نیز قرار بود در این برنامه مشارکت تلفنی و ماهواره ای داشته باشد اما تماس با وی صورت نگرفت.

*تحولات عراق و بازداشت شماری از نیروهای القاعده در شمال این کشور ، تحولات پاکستان و اعاز تبلیغات انتخاباتی نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور و تحولات لبنان از دیگر محورهای مهم خبری شبکه العربیه بود.

*بحث پرونده هسته ای ایران و گزارش اخیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در این خصوص همچنان در بخش های مختلف خبری فاکس نیوز ادامه دارد.

این شبکه با برگزاری نشست ها و میزگرد های مختلف سعی می کند این گزارش را غیر قابل اعتماد و برای تسویه حساب های جناحی با بوش معرفی کند.

فاکس نیوز همچنین بارها به بخش های منفی این گزارش از جمله اینکه "ایران هنوز تهدید به شمار می آید" و " ایران برنامه تولید سلاح های اتمی داشت" اشاره و ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه و منافع آمریکا قلمداد کرد.

*سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به بحرین و اظهارات مداخله جویانه و اتهامات وی بر ضد ایران نیز بارها به صورت خبری در بخش های مختلف فاکس بازتاب داشت و در چند مورد معدود، فاکس نیوز از واژه مجعول "خلیج" به جای "خلیج فارس" استفاده کرد ولی در بسیاری از بخش های و بازتاب های خود همچنان خلیج فارس را به کار برد.

*تحرکات القاعده و شبه نظامیان سنی در عراق، گزارش از پایگاه نیروهای ناتو در افغانستان، انتخابات در چند ایالت برای مشخص کردن نامزد پیشرو در دور اول انتخابات ریاست جمهور آمریکا که سال آینده برگزار می شود نیز در فاکس نیوز بازتاب داشت.

سخنان وزیر دفاع آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مهمترین محور خبری شبکه الجزیره درشب گذشته و بامداد امروز بود.

*شبکه الجزیره در گزارشی اظهارات رابرت گیتس در اجلاس منامه را علیه ایران، از سرگیری سیاست های امریکا برای ایجاد وحشت از ایران به شمار آورد و اعلام کرد رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا کنفرانس منامه را به عنوان تریبونی برای مهار کردن تحولات اخیر و تعیین استراتژی کشورش درخصوص ایران و منطقه برگزید.

الجزیره در گزارش خود تاکید کرد که وزیر دفاع آمریکا در این کنفرانس به تحریک کشورهای علیه ایران پرداخت.

الجزیره در بخش های خبری خود نشست منامه را تحت پوشش قرار داد و با خبرنگاران خود درباره آن گفت وگو کرد.

تحولات سرزمین های فلسطینی و تلاش صهیونیست ها برای شهرک سازی در مناطق قدس شرقی و واکنش کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به این مساله را از دیگر خبرهای مهم خود قرار داد و اعلام کرد که فلسطینی ها تصمیم ر‍ژیم صهیونیست برای احداث صدها واحد مسکونی در شرق قدس را تخریب آناپولیس توصیف کردند.

*آغاز دومین اجلاس سران کشورهای افریقایی و اروپایی در لیسبون پرتغال از دیگر تحولات خبری شبکه الجزیره بود که با ارائه گزارش تحولات آن را به سمع و نظر مخاطبان خود رساند.

تحولات و حوادث عراق ، لبنان، پاکستان و افغانستان از دیگر تحولات خبری مهم شبکه الجزیره بود.

*شبکه تلویزیونی بی بی سی مهمترین خبرهای ساعات گذشته خود را به درگیریها در افغانستان و پاکستان ،نشست سران کشورهای افریقایی و اروپایی در لیسبون ، حکم ازادی سه زندانی گوانتانامو و نامه اعتراض امیز ایران به ا مریکا اختصاص داد.

این شبکه از درگیری نیروهای ارتش افغانستان و امریکا و ناتو با شبه نظامیان طالبان در موسی قلعه برای خارج ساختن کنترل این منطقه از دست طالبان خبر داد. بی بی سی تاکید می کرد نیروهای ارتش افغانستان برای نخستین بار در عملیات نقش هدایت نیروها را بر عهده دارند.

بی بی سی همچنین از درگیری ارتش پاکستان با نیروهای طالبان در دره سوات خبر داد که بنابر گفته این شبکه دوازده شبه نظامی وچهار کودک در این درگیری کشته شدند.

بی بی سی از نشست سران کشورهای اروپایی و افریقایی در لیسبون پایتخت پرتغال گزارشهایی پخش کرد که در این گزارشها بیشتر موضوع انتقاد از رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه و بویژه انتقاد مرکل از وی برجسته شده بود.

این شبکه از صدور حکم ازادی سه تبعه اردن و الجزایر و لیبی مقیم انگلیس از زندان گوانتانامو خبر داد.

بی بی سی در گزارشهای خود تاکید کرده بود که این افراد هنوز هم بسیار خطرناک هستند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی در دو بخش خبری خود به نامه اعتراض امیز ایران به امریکا درباره جاسوسی از برنامه هسته ای ایران در حد خبر ی کوتاه اشاره کرد.

*تحقیق وزارت دادگستری درباره نابودی نوارهای بازجویی مظنونان القاعده مهمترین محور خبری شبکه سی ان ان در 12 ساعت گذشته بود.

این شبکه در برنامه "اینترنشنال کورسپاندنتس" که معمولا در آن به نحوه پوشش اخبار در رسانه های جهانی می پردازد، به بررسی چگونگی پوشش اخبار هسته ای ایران و گزارش اخیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا پرداخت .

پخش اظهارات متکی وزیر امور خارجه ایران مبنی بر جاسوسی و تبلیغات آمریکا در برنامه هسته ای ایران وسفر رابرت گیتس وزیر امور خارجه آمریکا و درخواست وی از رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با برنامه هسته ای ایران و هشدار به آنها مبنی بر وجود خطر ایران در آینده در جدول پخش شبکه سی ان ان قرار گرفت .

همچنین پخش گزارش درباره افزایش زنان نان آور خانه به علت افزایش بیکاری و اعتیاد در مردان ایرانی از دیگر گزارشاتی بود که در چند بخش خبری از سی ان ان پخش شد. اجلاس اتحادیه اروپا افریقا در پرتغال نیز از خبرهای مورد توجه سی ان ان بود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات