صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۱۶۶۱۷
بصیرت:

زیباری: ایران و آمریکا 27 آذر درباره عراق مذاکره می‌کنند


هوشیار زیباری اعلام کرد که نمایندگان ایران و آمریکا در تاریخ 18 دسامبر (27 آذر) با یکدیگر دیدار و مذاکره خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد که قرار است نمایندگان ایران و آمریکا 18 دسامبر در سطح کارشناسی با یکدیگر دیدار کنند تا دور چهارم گفت‌و‌گو درباره امنیت عراق را بررسی کنند.

به گزارش رویتر زیباری در کنفرانسی خبری گفت: ما یک تاریخ جدید داریم که 18 دسامبر است. این یک نشست فنی خواهد بود که تکمیلی نشست پیشین کارشناسان امنیتی است.

وی افزود: این نشست در سطح سفرا نیست بلکه در سطح کارشناسان امنیتی است.

سخنگوی رسمی دولت عراق اعلام کرد: بغداد به طرفین ایرانی و آمریکا پیشنهاد داده است دور جدید مذاکرات را درباره اوضاع امنیتی عراق به زودی در پایتخت عراق و در سطح کارشناسان و نه سفیران برگزار کنند.

روزنامه الریاض نیز پیشتر به نقل از علی الدباغ گزارش داد:‌ بعد از تبادل پیام های مثبت میان طرفین آمریکایی - ایرانی در خصوص امنیت و ثبات عراق دولت این کشور توجه زیادی به این مذاکرات دارد.

وی در ادامه موضع گیری دولت ایران و تعهدش نسبت به آنچه که در طول دوره‌های قبلی مذاکره به آن متعهد شده بود را ستود و گفت: ایران طی زمان‌های گذشته همکاری‌های مثبتی داشته و به تمامی وعده‌هایش عمل کرده است و دولت عراق نیز امیدوار است که این وعده ها تکمیل شده و هم چنان ادامه یابد و ایران به ما درحفظ امنیت و ایجاد ثبات در عراق کمک کند.

الدباغ ادامه داد: معتقدیم که دور بعدی مذاکرات بهتر از دوره‌های قبلی و عاری از هرگونه تبادل اتهامات بین طرفین باشد.

دولت عراق اعلام کرد آمریکا باید گام‌های جسورانه‌تری را برای تعامل مستقیم با ایران در راستای بهبود امنیت خاورمیانه بردارد.

این در حالی است که موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق به واشنگتن هشدار داده است که استراتژی متحد شدنش با کشورهای سنی حاشیه خلیج‌فارس علیه ایران فقط تنش‌ها در منطقه را دامن می‌زند.

وی در آخرین روز نشست امنیت منطقه‌ای در بحرین پایتخت منامه اظهار کرد: تا زمانی که آمریکا به طور جدی با ایران وارد تعامل نشود امنیت منطقه‌ای در بلند مدت دچار تردید خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس این انتقاد بسیار شدیدی نسبت به واشنگتن یک روز پس از آن بود که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواست تهران را برای صرفه نظر از برنامه هسته‌یی تحت فشار قرار دهند.

آمریکا از مذاکرات مستقیم با تهران تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نکند سر باز می‌زند.

ایران تاکید می‌کند هدف از برنامه هسته‌یی این کشور تولید انرژی و نه تولید تسلیحات هسته‌یی آنطور که آمریکا و متحدینش مدعی‌اند می‌باشد.

گیتس روز شنبه در کنفرانس منامه از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواست از اعمال مجازات‌هایی با هدف واداشتن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم حمایت کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات