صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۳۷۱۸۶

امام خامنه ای و حماسه 12 اسفند/دکتر یدالله جوانى

دشمنان خارجی، جریان های گوناگون ضدانقلابی و فتنه گران سال های اخیر، به طور دائم این تحلیل را در جامعه ترویج می دادند که اگر نظام به اصلاح اوضاع نپردازد و شرایط را تغییر ندهد، برای اولین بار مردم ایران پس از 33 سال از انقلاب با صندوق های رأی قهر کرده و با یک مشارکت حداقلی و زیر 40 درصد، جمهوری اسلامی را در بن بست بحران مشروعیت قرار خواهند داد.

اختصاصی بصیرت :بزرگی و عظمت حماسه حضور مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، همه تحلیلگران سیاسی و کارشناسان مسائل ایران در گوشه و کنار جهان را بر آن داشته تا به مطالعه و بررسی چگونگی شکل گیری این حماسه و رویداد مهم روی آورند.انتخابات در ایران و شرکت گسترده مردم در آن، امر جدیدی نبوده و طی 33 سال گذشته مردم ایران در بیش از 30 انتخابات شرکت کردند. آنچه انتخابات مجلس نهم در دوازدهم اسفندماه را از انتخابات گذشته و به احتمال بسیار قوی از انتخابات آینده متمایز می کند، برگزاری این انتخابات در شرایط خاص و به عنوان اولین انتخابات، بعد از فتنه 88 است. گزاره های زیر تا حدودی این شرایط را ترسیم می کند.
1- جریان فتنه با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 1388، به طور دائم برای القای این شبهه تلاش می کرد که نظام پشتوانه مردمی خود را از دست داده و با بحران مشروعیت مواجه است.
2- جریان فتنه و حامیان آن با این ادعا که شرایط برای برگزاری یک انتخابات آزاد در 12 اسفند فراهم نیست، به تحریم انتخابات روی آورده و بخش اصلی جریان اصلاحات نیز با همین استدلال اعلام کردند، هر چند انتخابات را تحریم نمی کنند، لکن در انتخابات لیست نمی دهند!
3- در کنار راهبردهای قهر و تحریم بخش افراطی جریان فتنه از یک طرف و لیست ندادن بخش اصلی اصلاحات (مجمع روحانیون مبارز) از طرف دیگر، راهبردهای تهدید و تشدید تحریم ها در آستانه انتخابات از سوی دشمنان خارجی و به ویژه مثلث آمریکا، اسرائیل غاصب و انگلیس، فضایی را ایجاد کرده بود که هدف اصلی این فضا تأثیر بر رفتار سیاسی و انتخاباتی مردم ایران بود.
در چنین فضایی، دشمنان خارجی، جریان های گوناگون ضدانقلابی و فتنه گران سال های اخیر، به طور دائم این تحلیل را در جامعه ترویج می دادند که اگر نظام به اصلاح اوضاع نپردازد و شرایط را تغییر ندهد، برای اولین بار مردم ایران پس از 33 سال از انقلاب با صندوق های رأی قهر کرده و با یک مشارکت حداقلی و زیر 40 درصد، جمهوری اسلامی را در بن بست بحران مشروعیت قرار خواهند داد. دشمنان خارجی، ضدانقلابیون و مخالفان داخلی با این نوع تحلیل از شرایط و رفتار انتخاباتی مردم، دو هدف عمده را دنبال می کردند.
الف- نگران ساختن مسئولان از مواجهه با چالش مشروعیت سیاسی در پی انتخابات مجلس نهم و وادار ساختن آنان به عقب نشینی از اصول با امتیازدهی به جبهه مقابل انقلاب به این امید که گرفتار بحران مشروعیت نشوند.
ب- تأثیر بر افکار و رفتار مردم ایران برای فاصله گرفتن از نظام، به گونه ای که شکاف ملت- دولت با مشارکت حداقلی (زیر 40 درصد) در انتخابات مجلس نهم به نمایش گذاشته شود. تصور جبهه مقابل انقلاب و نظام اسلامی بر این بود که در این صورت، نظام با از دست دادن پشتوانه مردمی دچار ضعف شده و دو راه بیشتر پیش روی ندارد و نتیجه حرکت در هر یک از این دو مسیر نصیب آنان می شود.
1- نظام برای تقویت پشتوانه مردمی خود، در حالی که ضعیف شده، به سمت آشتی ملی روی آورده و مخالفانش را به رسمیت می شناسد و از طریق مذاکره و امتیاز دادن، آنها را در قدرت سهیم می کند. در واقع در این فرض، نظام اسلامی تسلیم قدرت های خارجی از یک سو و مخالفان داخلی از سوی دیگر می شود تا موجودیت خودش را به صورت حداقلی حفظ کند.
2- نظام با پافشاری بر اصول خود در برابر جبهه مقابل به ایستادگی اش ادامه خواهد داد و با توجه به اینکه از درون با چالش مشروعیت مواجه شده، به مرور زمان نارضایتی های داخلی، شرایط آرام کشور را بر هم زده و نظام چاره ای جز سرکوب و برخورد با مردم ندارد. استمرار این رویارویی ها با مردم از یک طرف و تشدید فشارهای خارجی و مخالفان سیاسی نظام از طرف دیگر، در نهایت باعث فروپاشی نظام از درون خواهد شد و در این شرایط، مخالفان داخلی با پشتوانه خارجی قدرت را به دست می گیرند.
بر این اساس، انتخابات مجلس نهم را باید یک انتخابات مهم و سرنوشت ساز برای نظام تلقی کرد. اهمیت و حساسیت انتخابات مجلس نهم از سال 88 و بعد از فتنه عمیق شکل گرفته در کشور با حوادث پس از انتخابات، برای دوست و دشمن قابل فهم بود. امام خامنه ای(مدظله العالی) روز دهم اسفندماه سال جاری بر همین نکته تأکید کرده و با اشاره به انتخابات مجلس فرمودند: «حساسیت این دوره از انتخابات به این علت است که جبهه استکبار همه تیرهای خود را بر ضد ملت ایران، خرج کرده و به تیرهای آخر رسیده است. بنابراین مردم باید بایستند و عزم و اراده خود را به رخ دشمن بکشند تا جبهه استکبار بداند که در مقابل این ملت نمی تواند مقاومت کند.» انتخابات برگزار شد و در شرایطی که در روز 12 اسفند تمامی چشم ها به ایران دوخته شده بود تا رفتار انتخاباتی مردم ایران را مشاهده کنند، مردم ایران بر خلاف بسیاری از تحلیل ها، حماسه ای بزرگ خلق کرده و ایستادگی خود در جبهه انقلاب، نظام، ولایت و رهبری را به نمایش گذاشتند. در تحلیل این حماسه بزرگ و علل شکل گیری آن به عوامل زیادی می توان اشاره کرد که در رأس آنها سه عامل برجستگی بیشتری دارد؛1- تفضل و عنایت الهی 2- هدایت های رهبری 3- بصیرت و هوشمندی مردم.
هر یک از این عوامل نیاز به بررسی و تبیین دارد که در این نوشتار کوتاه مجال آن نیست. اما به لحاظ اهمیت موضوع به طور مختصر عامل دوم، یعنی نقش رهبری در خلق این حماسه بزرگ مورد کنکاش قرار می گیرد.
تحلیل حوادث 33 سال گذشته نشان می دهد که ولایت فقیه در عبور دادن کشور از تنگه ها و گذرگاه های مهم و سرنوشت ساز دارای نقش اصلی بوده است. یکی از مقاطع حساس در سه دهه گذشته را می توان مقطع فتنه سال 88 دانست که بعد از عنایات الهی، نقش اصلی در عبور امت از این فتنه بزرگ را امام امت یعنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای برعهده داشتند. اگر نبود بصیرت، هوشمندی، صلابت و ایستادگی همراه با تدبیر معظم له در برابر فتنه گران از یک طرف و تلاش گسترده برای بصیرت افزایی به امت از طرف دیگر، انقلاب و نظام اسلامی در این مقطع شاید دچار خسارت جبران ناپذیری می شد. در انتخابات مجلس نهم نیز، در حالی که دشمنان بر این تصور بودند که با مجموعه ای از اقدامات خود می توانند از طریق این انتخابات نظام اسلامی را با مشکلات جدی مواجه سازند، این مقام عظمای ولایت بود که از همان سال 88 مسیر خلق یک حماسه در سال 90 را برای خاک کردن دشمن فراهم ساختند. در واقع می توان گفت، صحنه انتخابات مجلس نهم از سال 88 به عنوان یک صحنه رویارویی با نظام تعریف شد و دشمنان برای زمین زدن نظام اسلامی و رهبری آن در این صحنه بسیار امیدوارانه از همان سال 88 ، هم کار کرده و هم برای رسیدن زمان لحظه شماری می کردند. در حالی که دشمنان چنین نگاهی به صحنه انتخابات مجلس نهم داشتند و دوستان انقلاب در یک حالت خوف و رجا به سر می بردند، حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) دارای رویکردی متفاوت از همگان بوده و نگاهی درخور تأمل داشتند. معظم له در همان سال 1388 و حتی قبل از حماسه نهم دی ماه که آبی بود بر شعله های فتنه، با یک آینده نگری خاص، انتخابات مجلس نهم را انتخاباتی پیش بینی کردند که در آن مردم ایران با حضوری چشمگیر وفاداری خود به نظام اسلامی را در آن به نمایش می گذارند. امام خامنه ای در شهریور 1388 با اشاره به فتنه و تحلیل های دشمنان و رجزخوانی ضدانقلابیون و فتنه گران و القای این نکته از سوی آنان که نظام پشتوانه مردمی خود را از دست داده، تصریح می فرمایند که در انتخاباتی که دو سه سال آینده (اشاره به انتخابات مجلس نهم) برگزار خواهد شد، خواهید دید که مردم چگونه با حضوری گسترده در صحنه انتخابات، وفاداری خود به نظام را نشان خواهند داد. معظم له با همین نوع نگاه به رفتار مردم در صحنه انتخابات مجلس نهم، تا روز انتخابات در چندین سخنرانی عباراتی را با قاطعیت و صراحت هر چه تمام بیان داشته تا جایی که برخی از دوستان و علاقه مندان ایشان نگران عدم تحقق این پیش بینی ها و مخدوش شدن جایگاه ولایت در جامعه شدند! در شرایطی که دشمنان خوشحال از قهر مردم در 12 اسفند با صندوق های رأی بودند و با قدرت رسانه ای خود مردم را به تحریم انتخابات فرا می خواندند، امام خامنه ای در 19 دی ماه یعنی حدود سه ماه قبل از انتخابات، تصریح فرمودند: «با اعتمادی که به عنایت الهی دارم و با شناختی که از مردم دارم، در انتخابات حضور مردم دشمن شکن خواهد بود.» همچنین معظم له در روز دهم اسفند یعنی دو روز قبل از این رخداد حماسی و تاریخی فرمودند: «آن چیزی که از لطف الهی احساس می کنم و احتمال قوی می دهم، این است که ملت ایران در انتخابات روز جمعه، سیلی سخت تری به چهره استکبار خواهد زد!» روز جمعه فرا رسید و مردم ایران کاری کردند کارستان که همگان گفتند:
1- سیلی سخت تر نواخته شد.
2- دشمن در زمین انتخابات خاک شد.
3- موقعیت نظام اسلامی و رهبری آن در انتخابات ارتقا پیدا کرد.
و نکته مهم در عرصه انتخابات این بود که بسیاری از کسانی که خبرنگاران از انگیزه های شان برای شرکت در انتخابات سوال می کردند در پاسخ می گفتند برای پاسخ به دعوت رهبری و برای دفاع از ولایت به صحنه آمده ایم تا دشمن را شکست دهیم.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات