صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۴۷۵۳۰

دست پنهان بازار ارز در کدام آستین است؟

بررسی و تحلیل وضعیت فعلی بازار ارز خیلی مبهم و سخت نیست و تقریبا هر فردی که طی چند ماه گذشته وضعیت بازار ارز در کشور را مورد پیگیری قرار داده باشد می تواند به دلایل آشفتگی فعلی در بازار ارز پی ببرد.

کشور ما بسیاری از منابع ارزی خود را از طریق فروش نفت تهیه می کند و میزان دلاری که از صادرات دیگر کالاها به دست می آید نسبت به درآمدهای ارزی نفت قابل مقایسه نیست.در چند ماهه اخیر و با افزایش تحریم های اقتصادی علیه ایران و علی الخصوص تحریم نفت کشورهای غربی سعی کردند تا دو هدف عمده علیه اقتصاد کشور را اجرایی نمایند.
در ابتدا مسئله کاهش درآمدهای ارزی کشور بود. آمریکایی ها تمام تلاش خود را انجام دادند تا کشور بخش عمده از درآمدهای ارزی خود را کاهش دهد.از دیگر سو آنها تلاش کردند تا با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه مبادله و انتقال منابع مالی بین ایران و جهان را مسدود کنند تا از این طریق کشور در تامین مواد مورد نیاز که از طریق واردات تامین می شود دچار مشکل شود.البته در خصوص میزان اثر گذاری این دو پروژِه بر اقتصاد ایران حرف های بسیاری وجود دارد. اینکه آیا ایران برای تامین بودجه خود با چالش روبه‌رو شده است و یا نه مسائل دیگری است که شواهد و قراین شکست آمریکایی ها در این زمینه را به ترسیم می کشد . از دیگر سو وضعیت بازار نیز نشان می دهد که دولت و بخش خصوصی به خوبی توانسته اند مواد و مایحتاج وارداتی را تامین کنند و لذا می توان این‌گونه استنباط نمود که کشور توانسته است به خوبی تحریم هارا مدیریت نماید.
در این میان اما تاثیر روانی تحریم ها بر بازار ارز یک مسئله دیگر است که این روزها تحلیل هاو ارزیابی های خاصی در خصوص آن صورت می گیرد.بازار ارز نیز مانند تمامی بازار های اقتصادی از قانون عرضه و تقاضا پیروی می کند. در ماه های اخیر به دلایل متعددی تقاضا برای دلار در بازارافزایش پیدا کرده است. در خصوص دلایل افزایش این تقاضا چندین عامل و مولفه وجود دارد.از یک سو بخشی از واردکنندگان کالاها به دلایل تحریم سعی دارند تا دلارهای مورد نیاز را بدون واسطه های بانکی به خریداران منتقل کنند و لذا آنها نیاز به ارز دارند.از دیگر سو نیز به دلیل عدم وجود یک نظم و راهبرد رسانه ای جامعه نگران ارزش پول ملی شده است و لذا برخی از مردم عادی که سرمایه آنها در حد چند میلیون است وارد بازار ارز شده و اقدام به خرید دلار کرده اند.در این میان برخی از سرمایه داران نیز که سرمایه هایبسیار کلانی دارند نقدینگی های خود را وارد فضای بازار ارز کرده اند و به نوعی توانسته اند.این بازار را مدیریت کنند. چه بسیار سرمایه‌دارانی که در این آشوبناکی وضعیت دلار میلیاردها میلیارد سود برده اند. سودهایی که مطمئنا در نهایت نه به سود اقتصاد تمام می شود و نه به سود دارندگان سرمایه .
یکی دیگر از مواردی که این روزها در خصوص افزایش میزان تقاضا در بازار ارز مطرح می گردد وجود برخی دست های پنهان است که برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی وارد عمل شده اندو عوامل داخلی نیز دانسته و یا ندانسته و به نظر به دلیل سود بالای این کار همراه با این معاندین شده اند.این دست های پنهان که بارها نظرات خود را در خصوص مسائل کشور مطرح کرده اند و ایران را شعب ابی طالب می دانند در صدد هستند تا با افزایش فشار بر مردم و رهبری کشور را مجبور به پذیرش صلح کنند. البته به غیر از این گروه عوامل خارجی نیز می توانند به شدت در بازار ارز فعال بوده و تاثیر گذار باشند .
اما با تمام وجود این عوامل به نظر می رسد که اصلی ترین دلیل وضعیت فعلی در کشور را باید عدم مدیریت صحیح در حوزه بازار ارز دانست. البته روی این سخن صرفا با دولت نیست بلکه مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضائیه نیز در خصوص مسائل اخیر در بازار ارز مسئول هستند و باید پاسخگوی مردم باشند.امروز ایران در شرایط عادی ای قرار ندارد. امروز ایران پرچم مبارزه با آمریکا را بر دوش دارد و اگر این علم بیفتد امید میلیون ها انسان در جهان ناامید می شود. امروز ایران اسلامی چشم و چراغ دل بسیاری از آزادیخواهان جهان است و ما باید مطابق با رسالت عظیمی که بر دوش داریم خود را برای مقابله با چالش ها مواجه کنیم.
ضمن آنکه مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام سیاسی در کشور که یقینا دید بسیار نافذی بر مسائل کشور دارند و گزارش های بسیاری در خصوص وضعیت اقتصادی به ایشان منتقل می شود کشور را در شرایط بدر و خیبر‌می‌دانند و وضعیت ایران را در پیشرفت مطلوب می بینند.لذا این ادعا که ایران توانایی و ظرفیت مقابله با فشارهای اقتصادی غرب را ندارد مسئله ای غیر واقعی و فاقد پشتوانه مستند است و اگر ضعفی وجود دارد به تصمیم گیری های داخلی باز می گردد.امروز بسیاری از مردم می گویند که درآمدهای ما در عرض چند ماه نصف شده است. آنها قیمت کالاهای داخلی را می بینند که به شدت افزایش یافته است و این در حالی است که این گرانی کاذب است.
به عنوان مثال امروز قیمت های لوازم خانگی دقیقا دوبرابر شده است در حالی که دولت می‌گوید، این کالاها با ارز مرجع وارد شده اند و نه ارز آزاد و از دیگر سو آمارها نشان می دهد که بسیاری از همین کالاها ماه ها پیش از آغاز چالش ارزی در کشور وارد شده اند و جالب اینجاست که برخی از فروشندگان که یقینا دین و ایمانی ندارند این کالاها را با قیمت ساعتی دلار می فروشند!اما ما نمی توانیم بر این فروشندگان خرده بگیریم بلکه این دستگاه های نظارتی هستند که باید مو را از ماست بیرون بکشند و علیه این احتکار و گران فروشی که پیکار با نظام اسلامی است قیام کنند.از بحث هایی که این چند روز از سوی برخی از مسئولین نیز مطرح شده است همین استنباط پدید می آید که ما در حال خود زنی اقتصادی هستیم و لا غیر.غلامرضا مصباحی مقدم در جلسه علنی روز یک‌شنبه در نطق میان دستور خود با انتقاد از وضعیت موجود بازار ارز و عدم رسیدگی به آن از سوی دولت اظهار داشت: پس از دو بار نشست طی سه هفته گذشته که هرکدام حدود 5 ساعت با حضور نمایندگان دولت و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد و بین آنها تفاهم شد و صورتجلسه ای هم تهیه و به امضا رسید اما هنوز تکلیف مشخص نیست. وی ادامه داد: چرا که گفته می شود یک نفر هنوز تصمیم نگرفته است. وی افزود: شخص رئیس‌جمهور باید در رابطه با مسائل ارزی که به‌وجود آمده پاسخگو باشد و شکی در این مسئله نیست. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در صورتی که مشکلات حل نشود ما به وظیفه خودمان عمل‌ می‌کنیم.مصباحی مقدم گفت: کشور در بلاتکلیفی اقتصادی به سر می برد چرا که با وجود همکاری و تفاهم میان دولت و مجلس تصمیمی هنوز ابلاغ نشده است. در چنین مواردی عدم ابلاغ به هنگام، آسیب سنگینی به اقتصاد کشور و قیمت ها وارد می سازد که قابل جبران نیست. در نهایت و به عنوان جمع بندی این وجیزه می خواهیم بر این نکته تاکید کنیم که ما نباید دعواهای سیاسی را داخل مسائل حساس اقتصادی کنیم و از دیگر سو نباید دولت را تنها بگذاریم. اینکه بگوییم همه چیز تقصیر دولت است حرف پسندیده ای نیست و تا زمانی که همه یعنی همه قوا ، همه مردم، همه دارندگان سرمایه های خرد و کلان و... برای حل مشکل ارز متفق و متحد نشویم راه به جای نخواهیم برد.
رسالت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات