صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۵۴۳۰۹

همگرایی در پاستور و بهارستان/سعید مهدوی

اگر دولت و مجلس بتوانند در این نشست های مشترک، اختلافات خود را از راهکار کارشناسی و بررسی های علمی حل و فصل کنند، بی شک آنها توانسته اند بر جو روانی بازار که خواسته فرصت طلبان و سودجویان است، حاکم شوند و از متشنج شدن فضای کشور جلوگیری کنند.

اکنون که جنگ اقتصادی غرب و آمریکا با اعمال تحریم های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی برای همگان واضح و آشکار شده است، می طلبد که مسئولان و نمایندگان کشور با تعامل و همکاری بیشتر در مقابل این تهاجمات، ایستادگی کنند و از دعوای های سیاسی که نوعی خود تحریمی به حساب می آید و بیش از هر چیز مردم را متضرر می کند، جلوگیری کنند. در راستای این تفاهم و همفکری که اکنون بیش از هر زمانی نیاز به آن احساس می شد، طرح جلسات مشترک نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی با رهنمود های مقام معظم رهبری پایه ریزی و اجرا شد.
جلسات مشترک دولت و مجلس طی هفته های گذشته، فرصت مناسبی را ایجاد کرد که مسئولان دولت و نمایندگان مردم در فضای مناسب و به دور از هیاهو، موضوعات مهم، به خصوص مسائل اقتصادی کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. در این جلسات، بیش از هر چیز به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و مشکلات معیشتی و خصوصاً مشکلات اقشار آسیب پذیر جامعه پرداخته می شود. همچنین قرار است، در خصوص نوسانات نرخ ارز، نوسان قیمت ها و ارسال بودجه 92 کشور نیز تصمیماتی اتخاذ شود.
رئیس جمهور نیز این نشست های مشترک را موجب برداشته شدن گام هایی رو به جلو و مثبت ارزیابی می کند. وی خبرهایی از کمک های جبرانی دولت به مردم می دهد. احمدی نژاد با بیان اینکه، کمکی که قرار است به مردم ارائه شود، نسبتاً خوب است و می تواند نواقص حداقل هفت دهک جامعه را در سال جاری جبران کند، اظهار امیدواری کرد: اواخر بهمن و حداکثر نیمه اول اسفند کمک جبرانی به مردم ارائه شود تا بخشی از فشارهای وارد شده به مردم جبران شود.
گفتنی است که کمک های معیشتی دولت زمانی می توانند نواقص را جبران کند که گرانی و تورم از حرکت بایستد و دولت همانطور که قول داده، نظارت خود را افزایش دهد و گرنه، ورود این حجم نقدینگی به بازار، مطمئناً افزایش قیمت ها را در پی خواهد داشت و این مساعدت را به کام مردم تلخ می کند.
این نشست های مشترک دولت و مجلس علاوه بر دستاوردهای بالا، تأثیر بسیار مثبتی در همگرایی قوای مقننه و مجریه داشته و دارد و همچنین می تواند تا حدود زیادی از فضای پر التهاب اقتصاد کشور بکاهد؛ فضایی که تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و دیگر فعلان اقتصادی برای فعالیت، بیش از هر عنصری به آن نیازمند هستند. تک نرخی شدن ارز، عدم صدور بخشنامه های متعدد، امنیت روانی بازار، ثبات در دستورالعمل ها و تأمین ثبات و آرامش فضای کسب و کار، مهم ترین دغدغه این دسته است.
لازمه ثبات اقتصادی، تداوم برنامه های اقتصادی است و بستر اصلی این تداوم در سایه امنیت در فضای اقتصادی ایجاد می شود که امید است دولت و مجلس با ادامه این جلسات، در راستای دستیابی به ثبات اقتصادی گام های موثرتری بردارند. اگر دولت و مجلس بتوانند در این نشست های مشترک، اختلافات خود را از راهکار کارشناسی و بررسی های علمی حل و فصل کنند، بی شک آنها توانسته اند بر جو روانی بازار که خواسته فرصت طلبان و سودجویان است، حاکم شوند و از متشنج شدن فضای کشور جلوگیری کنند.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات