تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۸۹

آیا صادق هدایت لمپن و افراطی نیست؟

بی‌تردید با مطالعه آثار صادق هدایت مشخص است او آدمی افراطی در پوچ‌گرایی است تا حدی که دست به خودکشی زد و کتاب‌هایش مملو از کلماتی با ادبیاتی سخیف و توهین‌آمیز است.

پایگاه بصیرت، گروه فرهنگی/1-شعار اصلی دولت یازدهم اعتدال و برخورد با افراط بوده است و ترجیع‌بند سخنان رئیس دولت یازدهم اعتدال است. به عقیده رییس‌جمهور آنچه باعث بروز مشکلاتی در کشور شده است دوری از اعتدال و افتادن در دام افراط بوده است. در واقع برمبنای این شعار خط قرمز دولت جدید افراط است و باید نظرات و اشخاص افراطی را در حاشیه قرار داد! بر این مبنا اگر این سخن رئیس‌جمهور را که «هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم»، بپذیریم و قبول کنیم تقسیم‌بندی هنرمندان به معتدل و افراطی را نمی‌توان منکر شد و بر مبنای شعار دولت هنرمندان افراطی باید در حاشیه باشند!
2- وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در بیان علت توقیف هفته‌نامه یالثارات بیان کرده بود: «آنچه که در چندین شماره اخیر این نشریه بررسی کردیم مشحون از نشر اکاذیب، توهین های بسیار بارز به رئیس‌جمهوری، اعضای دولت و مقامات کشور است. در این نشریه نوعی لمپنیسم در به‌کارگیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می‌شود. اگر هیئت نظارت می‌خواست با این نشریه برخورد کند باید لغو پروانه می‌شد؛ ولی هرکسی که این هفته‌نامه را بخواند عادلانه می‌تواند قضاوت کند که این هفته‌نامه در شان جمهوری اسلامی نیست.» اگر این ادبیات وزیر محترم ارشاد را نیز قبول کنیم توهین و لمپنیسم خط قرمز دولت اعتدال است!
3- با توجه به دو مقدمه فوق سخنان یکی از معاونین وزیر ارشاد در مورد نویسنده‌ای معلوم الحال همچون صادق هدایت با مشی دولت سازگاری ندارد. سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفته است: «آثار هدایت هم مانند آثار دیگر نویسندگان ایرانی است. طبیعتاً زمینه‌های نشر آثارش با شرایط عمومی که نشر ما دارد، است و طبق همان ضوابط ما در قوانین عمل می‌شود.»
بر مبنای مشی دولت توقع آن بود معاون محترم وزیر بیان می‌داشت ادبیات صادق هدایت در کتاب‌هایش توهین به خداوند و انبیا  ائمه وجود دارد و نوعی ادبیات سخیف و زشت آمیخته با لمپنیسم در آن موج می‌زند و در شان نظام نیست کتاب‌های او را چاپ کنیم! و حتی فراتر از این کتاب‌های ایشان باید لغو پروانه هم بشوند!البته این در آن فرضی است که جناب آقای صالحی از محتویات  سخیف کتب صادق هدایت اطلاع داشته باشد در غیر این صورت اگر ایشان اطلاعی از تفکرات پوچ‌گرایانه و بی‌ارزش ندارد بهتر است این سخن خود را پس از مطالعه برخی آثار هدایت اصلاح نماید. البته اینکه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد از سوابق فکری نویسنده‌ای مانند صادق هدایت اطلاع نداشته باشد جای تأسف است!بی‌تردید با مطالعه آثار صادق هدایت مشخص است او آدمی افراطی در پوچ‌گرایی است تا حدی که دست به خودکشی زد و کتاب‌هایش مملو از کلماتی با ادبیاتی سخیف و توهین‌آمیز است. از این رو هم به لحاظ شعار اعتدالگرایی و هم به لحاظ مبارزه با لمپنیسم، صادق هدایت نمی تواند جایی در دولت یازدهم داشته باشد! مگر آنکه این را هم به فهرست تناقضات شعار و عمل در برخی عرصه‌ها اضافه کنیم!از سوی دیگر هم‌سطح دانستن نوشته‌های مبتذل صادق هدایت با سایر نویسندگان کشور نوعی اهانت به نویسندگان خدوم و ادیب کشور است و اصلا چنین مقایسه‌ای آن هم از سوی معاون فرهنگی وزیر ارشاد صحیح نیست.
البته روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار تکذیبیه‌ای اعلام کرده است: «این گزارش ضمن تکذیب انتشار این آثار به اطلاع می‌رساند تاکنون مجوزی در این خصوص از سوی اداره کل کتاب و توسعه کتاب‌خوانی منتشر نشده است.» روشن است این تکذیبیه ارتباطی با سخنان آقای صالحی ندارد و شاید به نوعی عبارت «تاکنون مجوزی در این خصوص منتشر نشده است» تأییدی بر سخنان ایشان باشد که در آینده ممکن است این اتفاق رخ دهد! لذا جا دارد همان گونه که وزیر محترم ارشاد در مورد هفته نامه یالثارات موضع محکمی گرفت، درباره آثار ضد دین و ضد فرهنگ صادق هدایت که عده‌ای او را یک بیمار روانی می‌دانند نیز موضع شدیدتری اتخاذ نماید! این مهم زمانی مهم‌تر می‌شود که متاسفانه فهرست توهین به مقدسات با توهین روزنامه آسمان به حکم الهی قصاص در دوران اعتدال روز به روز بیشتر می‌شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات