صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۶۸۰۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3914 یکشنبه 22 تیرماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آمریکا و انگلیس رسماً از کشتار مردم غزه حمایت می‌کنند. (‌‌21/4/93)

سرمقاله

اهمیت شعر و ادب در حمایت از فلسطین

دیدار شب گذشته اهالی فرهنگ و استادان شعر و ادب فارسی با امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که به مناسبت ولادت خجسته کریم اهل‌بیت، امام حسن مجتبی(ع) انجام گرفت، زمان دیگری برای یادآوری تهاجم گسترده جبهه دشمنان به هویت اسلامی و هویت فرهنگی بود. ایشان در این باره فرمودند: «هویت فرهنگی همان عقلانیت معنوی و خرد جمعی است که اصل و منشأ حیات و امتیازات یک ملت است... اشکال برخی این است که اصل تهاجم گسترده جبهه سوگندخورده علیه هویت اسلامی و هویت فرهنگی را با وجود نشانه‌های آشکار آن نمی‌بینند؛ اما شاعر با روح هنری و نگاه تیزبین و دغدغه‌مند خود به دفاع از این هویت برمی‌خیزد.»

پرسش مهمی که از این فراز کلام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برمی‌آید، این است که چرا برخی با وجود نشانه‌های آشکار این تهاجم، آن را نمی‌بینند؟ که در پاسخ باید گفت: میل باطنی برخی از این افراد به اجزای تهاجم فرهنگی دشمن، مانع بزرگ این دیدن است. یقیناً کسی که علایق و نشانه‌های چیزی را که خود دلبسته آن است، ببیند به هیچ وجه آن را دشمن نمی‌پندارد؛ بلکه گویا گمشده‌اش را یافته و مشتاقانه به استقبالش می‌رود. به هوش آوردن و بیدار ساختن این افراد، کاری بس سخت و مشکل است که شاید دم گرم شاعران به‌واقع فهیم و هنرمند در روح سرد و حقیقت‌گریز آن‌ها تأثیر کند، همان‌گونه که چنین اثری در دوره‌های مختلف، از اشعار شاعران بزرگ مشاهده شده است.

محفل هنری فرهنگی و شاعرانه شب گذشته، مانع ورود امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به مصائب و مشقات این روزهای فلسطینیان و جنایات روزافزون و وحشیانه صهیونیست‌ها نشد و ایشان با اشاره به حوادث دردناک غزه و شماتت جنایتکاران و حامیانشان، این پرسش را مطرح کردند: «شاعر برخوردار از شعور و درک و فهم و قدرت بیان چه تکلیفی در قبال این واقعیات و شرایط دارد؟» و در پاسخ گفتند: «شاعر باید با برخورداری از این امتیازات که در واقع، نعمت و حجت الهی است، به یاری جبهه مظلوم برآید و حق و حقیقت را با شعر خود نشان دهد.» با اینکه شعرای فلسطینی و برخی شعرای آزاده عرب، از گذشته هنر خویش را در خدمت دفاع از مظلومیت فلسطینیان قرار دارند و پس از انقلاب اسلامی در ایران نیز شعرایی در این مسیر گام نهادند، با توجه به اثرات مثبت اینگونه اشعار در مخاطبان در زمان حاضر که توسعه رسانه‌ای امکان ترویج بیشتر چنین اشعاری را فراهم ساخته، تمرکز شاعران بر اشعار حمایتی از فلسطینیان می‌تواند یکی از راه‌های بزرگ خدمت به آن‌ها و دفاع از ایشان در برابر ظلم و بیدادگری صهیونیست‌ها و افشاگری علیه جنایات وحشیانه آن‌ها باشد.

 

ترجمه

    توافق هسته‌ای ایران و آمریکا به نجات عراق می‌انجامد

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 12 ژوئیه 2014 (21 تیر) در مقاله‌ای به بررسی نحوه تأثیرگذاری توافق هسته‌ای بر حل‌وفصل بحران عراق پرداخت و نوشت: موفقیت داعش در عراق و سوریه تهدیدی برای آمریکاست و در عین حال، گزینه‌های پیش روی سیاست‌گذاران آمریکایی را شفاف می‌کند. پرسش پیش روی آمریکا و ایران دیگر این نیست که آیا می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند یا خیر، بلکه نحوه همکاری مد نظر قرار دارد. در پرتو دهه‌ها بی‌اعتمادی و دشمنی، ارتباطات میان دو کشور به‌طور جدی با توافق هسته‌ای جامع تسهیل می‌شود. شکست این توافق‌نامه نیز تنها گزینه‌های بد را به همراه دارد. در صورتی که داعش مهار شود، آمریکا و سایر کشورها، سیاست‌های گذشته را بازنگری کرده و دشمنی‌ها را مدیریت می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: برای ایران، تجزیه عراق و ایجاد دولت سنی اسلام‌گرای افراطی در همسایگی، فاجعه‌آمیز خواهد بود. رهبران ایران حال باید تصمیم بگیرند که در جنگ فرقه‌ای خونین به شیعیان عراق بپیوندند و یا همسو با توسل به زور با دیگران برای ایجاد عراقی فدرال که در آن، گروه‌های قومی، مسئولیت‌ها و مزیت‌ها را تقسیم می‌کنند، همکاری ‌کنند. ایران و آمریکا در عراق و افغانستان منافع مشترک دارند. شبکه اطلاعاتی ایران، هویت مذهبی، نفوذ سیاسی و تاریخ و جغرافیای ایران به این کشور نقشی برجسته در دو کشور همسایه می‌دهد. در عین حال، توان هوایی آمریکا، نیروهای ویژه، مشاوران نظامی، تاریخ اخیر و تعهد به هدر نرفتن جان و مال صرف‌شده آمریکا در دو کشور مشخص می‌کند که آمریکا باید نقشی کلیدی ایفا کند. در حالی که برخی گفت‌وگوهای مستقیم در مورد عراق تاکنون صورت گرفته؛ اما گفت‌وگوهای هسته‌ای باید پیش از ادامه گفت‌و‌گوها در مورد عراق، به نتیجه برسد. دو طرف به طور مشخص به انجام نهایت تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا 20 ژوئیه همت خواهند گمارد. با وجود انتظارات بسیاری از ناظران، پیشرفت بسیاری صورت گرفته است.

در پایان مقاله آمده است: ایران بسیاری از خواسته‌های گروه 1+5 را محقق کرده و طرف‌ها تلاش می‌کنند چارچوب زمانی برای ایران به منظور پایبندی به محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود را تعیین کنند. عدم پیشرفت در گفت‌وگوها، شبح اقدام نظامی علیه ایران را احیا می‌کند و گفت‌وگوهای دوجانبه را غیرممکن می‌سازد و طرف‌ها، یکدیگر را مقصر خواهند دانست. با فروپاشی ائتلاف آمریکا، ایران ممکن است روابط تجاری و سیاسی خود را با روسیه، چین و اروپای غربی ایجاد کند. شکست توافق هسته‌ای، امیدها به دولت حسن روحانی را نیز به یأس تبدیل می‌کند. رابطه راهبردی جدید میان ایران و آمریکا ممکن است غیرممکن و خطرناک به نظر برسد؛ اما ضروری است و به نفع دو طرف است.

اخبار و تحلیل‌ها: ظاهراً نویسنده یادداشت فوق، حمله داعش به عراق را فرصت و بهانه‌ای برای سوق دادن ایران به توافق جامع هسته‌ای فرض کرده و با اشاره به نکاتی درباره حوزه‌های مشترک ایران و آمریکا در عراق و افغانستان و پیوند آن با توافق هسته‌ای، تلاش می‌کند چشم‌انداز فریبنده‌ای را برای ایران ترسیم کند؛ هر چند از اشارات تلویحی تهدیدآمیز نیز غافل نبوده است. برخلاف نظر این نویسنده که همسو با دیدگاه بسیاری از دولتمردان آمریکا است، ایران بین قضیه داعش و مباحث هسته‌ای، رابطه‌ای قائل نیست و در مذاکرات هسته‌ای که اضطراراً با آمریکا وارد مذاکره شده، حد و حدود مذاکرات کاملاً مشخص است و به هیچ وجه از چارچوب هسته‌ای فراتر نمی‌رود؛ زیرا از نگاه ایران، آمریکا هنوز شیطان بزرگ و متکبر است و برای ورود به عرصه‌هایی که نویسنده طرح کرده، دلیلی وجود ندارد.

اخبار

     اقدام شگفت‌آور شبکه آمریکایی در حمایت از صهیونیست‌ها!

 شبکه خبری ABC آمریکا به‌تازگی گزارشی درباره بحران غزه پخش کرد که در آن به در معرض تهدید بودن صهیونیست‌ها تأکید شده بود! در این گزارش، گزارشگر ABC توجه بینندگان را به دیدن فیلمی از آنچه که وی بارش راکت بر صهیونیست‌ها می‌خواند، دعوت کرد. «دیان سویر» با اشاره به تصاویری که در حال پخش بود، خطاب به بینندگان گفت: «در اینجا می‌بینید که یک خانواده اسرائیلی، هر کاری می‌کنند تا از این راکت‌ها نجات پیدا کنند! در تصویر دیگر، یک زن اسرائیلی نیز ساکت ایستاده و به ویران شدن زندگی‌اش نگاه می‌کند.»

جالب آنکه هیچ یک از دو تصویری که در قالب فیلم مذکور پخش شدند، مربوط به صهیونیست‌ها نبودند، بلکه هر دو خانواده‌های فلسطینی را نشان می‌داد که تحت آماج حملات موشکی صهیونیست‌ها قرار گرفته بودند!

پس از واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری نسبت به دروغ‌گویی شبکه ABC، مسئولان این شبکه مجبور شدند ضمن اصلاح فیلم مذکور و حذف عکس فلسطینی‌های آواره‌ای که صهیونیست جا زده شده بودند، اعلام کنند این فقط یک اشتباه سهوی رسانه‌ای بوده است.

اخبار و تحلیل‌‌ها: اگر درست دقت شود، رسانه‌های غربی معمولاً در چنین وضعیت‌هایی دچار چنین اشتباه‌های کاملاً معنادار می‌شوند!

اخبار کوتاه    

* «عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، گفت: اگر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در سال 2006 حمله به لبنان را در همان هفته اول و پس از نابود کردن موشک‌های دوربرد حزب‌الله متوقف می‌کرد، این حمله برای تل‌آویو به جای یک شکست بزرگ به یک پیروزی بزرگ بدل شده بود. عاموس یادلین که اکنون ریاست مؤسسه تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در دانشگاه تل‌آویو را برعهده دارد، ضمن مقاله‌ای در روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، خواستار توسل تل‌آویو به گزینه آتش‌بس در صورت موافقت جنبش حماس شد و تأکید کرد: بهتر است عملیات نظامی سریعاً متوقف شود. «یواف گالانت» فرمانده سابق جبهه جنوبی در ارتش اشغال‌گر نیز آتش‌بس را بهترین گزینه رژیم صهیونیستی دانست.

* یک مقام بحرینی تصریح کرد غرب با ایران برخلاف دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رفتار می‌کند و به آن احترام می‌گذارد چرا که ایران قدرتمند است. «شیخ ناصر بن‌حمد آل‌خلیفه» رئیس شورای عالی جوانان و ورزش بحرین گفت: غرب زبان واحدی را با ویژگی قدرت و منفعت‌طلبی می‌شناسد. چند سال پیش نیز برخی مقامات مصری با لحنی کنایه‌آمیز گفته بودند در حالی که ایران مشغول فرستادن موشک و ماهواره به فضا است، تمام همت ما به دنبال پیدا کردن مبارزان فلسطینی در تونل‌های بین غزه و مصر خلاصه شده است!

* «اشکان دژاگه» بازیکن تیم ملی ایران، با انتشار عکسی در صفحه فیس‌بوکش از مردم غزه حمایت کرد و خواستار غزه‌ای آزاد شد. هافبک تیم ملی فوتبال ایران که در جام جهانی نمایش خوبی در ترکیب تیم ملی از خود نشان داد، در دورانی که در تیم ملی جوانان آلمان به میدان می‌رفت نیز با خودداری از سفر به سرزمین‌های اشغالی، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.

*«کاظم مجدم» که ‌به گروهک تجزیه‌طلب «حزب تضامن» گرایش دارد و برای رسانه‌هایی چون الجزیره کار می‌کند، به‌تازگی در مقاله‌ای کوشیده است با ژست‌های دموکراتیک و سکولارمآبانه به تجزیه‌طلب‌های پان‌عربیست سلفی بفهماند هیچ تلازمی میان «اسلام، عربیت و تسنن» با «عجمیت و تشیع» وجود ندارد. وی در بخشی از این مقاله می‌گوید: «مذهب شیعه، فرقه‌ای سیاسی است که در لوای دین برای مبارزه با نقش سیاسی فرهنگی اعراب، به وسیله گروه‌های مختلف ضد عرب، تأسیس و به کار گرفته شده است و ادبیات آن مشحون از مفاهیم، اشارات و عبارات ضد عربی و تمجید از هر چه ایدئولوژی پان‌فارسییم است.»!

* سیدمحمد خاتمی در آخرین جلسه شورای مشاوران خود از وضعیت موجود برای فعالیت جوانان و دانشجویان اصلاح‌طلب به‌شدت انتقاد کرد. وی ضمن اظهار مباحثی حول وضعیت جوانان اصلاح‌طلب، از انفعال اغلب احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در زمینه جذب و ساماندهی جوانان و دانشجویان گلایه کرد و این وضعیت را نامناسب دانست.

* «محمد حسنین هیکل» نویسنده مشهور مصری، در مصاحبه با روزنامه الاهرام درباره حرکت تجزیه‌طلبانه اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال گفت: مسعود بارزانی با این اقدام و اشغال منطقه نفت‌خیز کرکوک و ضمیمه کردن آن به مناطق کردنشین، درهای جهنم را به روی خود گشوده است. وی افزود: این حرکت، مرا به یاد اقدام صدام در اشغال کویت انداخت که منابع نفتی کویت او را به هوس انداخته بود، ولی همگان دیدند که او چگونه در این آتش سوخت.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات