تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۶۸۳۱۶

علل گسترش و پیامدهای افراط گرایی در خاورمیانه (بخش پنجم)

اشاره: اتخاذ استاندارهای دوگانه در قبال تروریست‌ها و به صورت مشخص داعش، موجب شده تا افراط‌گرایان به نوعی برای خود حاشیه امنی داشته باشند و همچنان به جنایات خود ادامه دهند. در این میان و فارغ از نقش دولت‌ها در مبارزه با تروریست‌ها، شاهد موضع‌گیری قاطع مراجع و مخصوصاً آیت‌الله‌العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق علیه تروریست‌ها بودیم. به باور آگاهان اکنون با ورود مرجعیت دینی به عرصه، تروریست‌ها به شدت دچار ناکامی شده‌اند و حتی جنگ روانی آنها هم دیگر کارساز نیست. در این مقاله برآنیم تا نقش برجسته مرجعیت عراق را در مدیریت بحران و مبارزه با تکفیری‌های حاضر در این کشور مورد بررسی قرار دهیم. تروریست های اجاره ای که با دامن زدن به جنگ رسانه ای و روانی تلاش می کردند طرح پشتیبانان خود را در عراق عملی سازند، اکنون با ورود مرجعت به عرصه و یکپارچگی علمای شیعه و سنی دچار ناکامی شده اند.بسیاری از رسانه های کشورهای مخالف دولت نوری مالکی،نخست وزیر عراق، پس از سقوط «موصل» مرکز استان نینوا و دومین شهر پرجمعیت عراق، به دست گروه تروریستی- بعثی داعش جنگ روانی شدیدی را علیه ارتش و دولت این کشور به راه انداختند.این رسانه ها و پشتیبانان آنها طی این مدت، تلاش کرده اند اقدام های ویرانگرانه تروریست ها در عراق را جنگی مذهبی میان شیعه و سنی معرفی کنند و دولت مالکی را عامل برجسته چالش های عراق بخوانند و به این ترتیب، به کمک داعش بشتابند. در حالی که ماجراجویی گروه های تکفیری و پشتیبانان داخلی و خارجی آنان در سوریه به اوج خود رسیده بود، این گروه‌ها پس از چند ماه اشغال استان الانبار، در شهرهای شمالی و غربی عراق پیشروی کردند.اینک اما گروه‌های تروریستی و پشتیبانان آنان با ورود آیت‌الله‌العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق و دیگر علمای برجسته شیعه و سنی به عرصه و درخواست از مردم برای دفاع از کشور و پرهیز از تفرقه مذهبی، دچار سرخوردگی شده‌اند.بر پایه گزارش تارنمای «سومریه نیوز» عراق، پس از فتوای آیت الله العظمی سیستانی برای جهاد و دفاع از کشور تاکنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر برای رویارویی با گروه تروریستی داعش اعلام آمادگی کرده اند.

جنگ روانی داعش در عراق

داعش و دیگر گروه های تروریستی تلاش می کنند با استفاده از جنگ روانی و ابزارهای رسانه ای اقدام های خود در عراق را بزرگ جلوه دهند.آنها با ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و رسانه ای کردن کشتارها به تکاپو افتاده اند ملت و ارتش عراق را از ادامه نبرد ناامید و در شهرهای گوناگون پیشروی کنند .به تصویر کشیدن رخدادهای خونبار و غیرانسانی، اعدام‌های گروهی، بریدن سر اسیران جنگی، تجاوز به دختران و زنان و ایجاد فشار روانی میان شهروندان همه از راهبردهای داعش در این کشور است تا برنامه خود را در منطقه پیش ببرد.

در این پیوند، تارنمای رادیو «صدای عراق» در گزارشی به قلم «شه مال عادل سلیم» نوشت: تصاویر دقیق و برنامه ریزی شده ای از یورش‌ها و اقدام های تروریستی فرماندهان گروهک تروریستی داعش و گروه «نقشبندیه» در شهر موصل و کرکوک و برخی مناطق استان صلاح الدین و نیز برخورد خمپاره به اهداف مشخص وجود دارد‌. به نوشته این رسانه، گروه های تروریستی از شیوه «ایجاد شوک روانی» و به وحشت انداختن شهروندان عراق استفاده می کنند تا با ایجاد ترس و نگرانی، مردم و ارتش عراق را از ادامه نبرد ناامید کنند.هدف برجسته این گروه‌ها آن است که با شتاب در شهرهای عراق پیشروی داشته باشند‌.

در راهبرد رسانه ای داعش که بر نظریه شوک روانی، ترس و وحشت استوار است با استفاده از شیوه های گوناگون تلاش می شود میان نیروهای مسلح عراق شکاف ایجاد شود.همچنین این گروه ها تلاش می کنند با دامن زدن به جنگ های طایفه ای و مذهبی از درگیری‌ها به سود خود بهره ببرند تا برنامه های خود در این کشور را پیاده کنند . افزون بر این، تارنمای «بوصلة» عراق به نقل از «سالم مشکور» عضو هیات امنای مرکز ارتباطات و رسانه های عراق، نوشت: جنگ رسانه ای فراگیری از سوی رسانه های وابسته به استکبار علیه عراق آغاز شده که هدف آن، لطمه زدن به اراده مردم عراق برای مبارزه با گروه داعش است. به گفته وی، دلیل افزایش هجمه های تبلیغاتی علیه عراق این است که اوضاع امنیتی این کشور در شرایط ناگوار قرار گیرد و ترس و وحشت در دل مردم پراکنده شود.

باج‌خواهی آمریکا

دشمنان دولت مالکی مدت ها است تلاش می کردند در روند سیاسی این کشور سنگ اندازی و زمینه برکناری نوری مالکی را فراهم کنند.با این همه، انتخابات چندی پیش عراق و پیروزی ائتلاف «دولت قانون» به ریاست نوری مالکی نشان داد تغییر دولت در این کشور از نظر سیاسی چندان امکان پذیر نیست. دشمنان داخلی و خارجی دولت عراق که در عرصه سیاسی شکست خورده اند با شدت بخشیدن به دامنه جنایت تروریست های اجاره ای به بحران آفرینی روی آوردند تا به خیال خود، دولت عراق را به زانو درآورند. در صدر دشمنان دولت مالکی، آمریکا قرار دارد.

اشغال عراق به دست آمریکا به چالش‌های عراق دامن زد اما کاخ سفید می کوشد با متهم کردن نوری مالکی، مشکلات عراق را گردن او بیندازد.در این پیوند، شبکه خبری «المنار» لبنان در گزارشی نوشت: داعش در ساعت صفر، شهر موصل را گرفت و با پیشروی در استان نینوا و نیز تهدید سامرا مردم را تهدید کرد جنگ را به بغداد، کربلا و نجف خواهد کشاند.

شبکه خبری المنار افزود: درگیری ارتش عراق و گروه های تکفیری ادامه دارد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نظاره گر این آوردگاه است اما برای کاهش اقدام های ویرانگرانه دهشت افکنان هیچ گونه تحرکی نشان نمی دهد و مسئولان این سازمان فقط از خطرناک بودن این یورش ها سخن به میان می آورند. بر پایه گزارش المنار، باراک اوباما،رئیس جمهوری آمریکا، مانند همیشه و در ظاهر رخدادهای دهشت افکنی را محکوم و اینگونه وانمود کرد از پشت پرده توطئه اتاق های فکر کشورهای عربی و آمریکا علیه عراق هیچ اطلاعی ندارد. به نوشته این رسانه لبنانی، آمریکا اعلام کرده پشتیبانی این کشور از عراق در نبرد با تروریست‌ها مشروط به کنار رفتن نوری مالکی است و این درخواست از سوی واشنگتن یک باج خواهی به شمار می رود.

این شبکه خبری افزود: اوباما می خواهد اینگونه وانمود کند که مالکی در تحقق یکپارچگی عراق با شکست روبرو شده است و با این اقدام، طرح مبارزه با دهشت افکنی را از بین ببرد و جنایت های داعش را به مشکلات سیاسی در این کشور پیوند دهد.

تحلیلگران بر این باورند که ایالات متحده آمریکا در رویارویی با تروریست‌ها سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کند. این کشور در همه مسائل فقط به فکر منافع خود و همپیمانان منطقه‌ای است.در این زمینه، روزنامه «الایام» فلسطین در گزارشی نوشت: آمریکا با استفاده از شعار جنگ با تروریست ها می خواهد اشغال عراق و ویرانی این کشور را توجیه کند. این شعار بهانه ای برای دخالت نظامی و غیرنظامی آمریکا در کشورها است. این روزنامه تاکید کرد،آمریکا در برخورد با گروه‌های تکفیری، سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کند. هنگامی که این گروه‌ها منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را با چالش روبرو کنند آنها را تروریست می خواند و زمانی که همسو با اهداف آمریکا عمل کنند با نام گروه‌های انقلابی و جهادگر خوانده می‌شوند.

به نوشته روزنامه الایام، آمریکا به سبب رضایت خدا با تروریست‌ها به مبارزه بر نمی خیزد، بلکه این کشور تلاش می کند آنان را ابزاری قرار دهد تا برای اشغال دیگر کشورها بهانه ای داشته باشد. همچنین نشریه «المنار» فلسطین یکم تیرماه نوشت: با وجود اینکه ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی توانسته است بیشترین کرسی های پارلمان عراق را به دست آورد باز هم ایالات متحده آمریکا می کوشد مالکی را برکنار کند.

این روزنامه نوشت: آمریکا به زودی کمک به عراق در مبارزه با تروریست ها را با شرایط سیاسی مشروط می کند که به احتمال زیاد کنار رفتن نوری مالکی از قدرت یکی از این شرایط است. همچنین آمریکا تلاش خواهد کرد دولت آینده عراق را درباره حضور سربازان آمریکایی و مصونیت حقوقی آنان قانع کند.

نوری مالکی در سال 1390 با این خواسته غیرقانونی آمریکا موافقت نکرد و پس از آن، روابط وی با دولت اوباما تیره شد. به همین دلیل کاخ سفید نوری مالکی را به طایفه گرایی متهم می کند و همه شکاف های سیاسی در عراق را به گردن وی می اندازد. آمریکا فراموش کرده است خود باعث شد در این کشور شکاف به وجود آید.

همچنین «شاکر الدراجی» نماینده ائتلاف دولت قانون، در گفتگو با تارنمای «سومریه نیوز» عراق گفت: ایالات متحده آمریکا به قراردادهای راهبردی که میان این کشور و عراق بسته شده، پایبند نیست. وی افزود: مردم عراق به وسیله سلاح‌های آمریکایی کشته می شوند که در اختیار تروریست‌های داعش قرار گرفته است.

به نظر می رسد آمریکا می خواهد به عرصه ناآرامی های عراق وارد شود تا بلکه با توجه به احتمال بالای پیروزی دولت مالکی بر تکفیری ها به پشتوانه مرجعیت و مردم، سهمی در آینده این کشور داشته باشد و امتیازهایی بگیرد.

نقش پررنگ مرجعیت در رهایی عراق

ورود مرجعیت به صحنه سبب شد گروه بعثی- تروریستی داعش و پشتیبانان منطقه ای و فرامنطقه ای آن ناکام شوند. آنان که با تکیه بر محاسبات نادرست، عراق را هدف قرار داده بودند این بار با فتوای آیت الله العظمی سیستانی و دیگر علمای جهان اسلام روبرو شدند.

زمانی که آیت الله العظمی سیستانی فتوای جهاد برابر تروریست ها را دادند، دیو داعش همانند تلی از برف، آب شد و طراحان پشت پرده این یورش نیز دچار سرخوردگی شدند.

این گروه در سوریه نیز به درگیری با دیگر مخالفان دولت روی آورده بود و از سوی آنان و همپیمانان غربی- عربی- عبری خود در فشار بود؛ نکته ای که اوباما نیز در سخنان تازه خود درباره اشتباه بودن محاسبات درباره سرنگونی نظام سوریه و پشتیبانی از مخالفان او به آن اذعان کرد.

به هر روی، داعش از سوریه به سوی عراق آمد اما به سد محکم مرجعیت برخورد کرد.

تارنمای «کتابات» عراق نوشت: پس از فتوای آیت الله العظمی سیستانی، هزاران نفر داوطلبانه برای رویارویی با گروه تروریستی ‌داعش آماده نبرد شدند. این فتوا کفه ترازو را به سود عراقی ها سنگین کرد و سبب شد ارتشی بر پایه باورهای دینی شکل گیرد.

به نظر می رسد بخش مهمی از چالش های عراق به دلیل نارضایتی برخی کشورهای غربی- عربی و هواداران داخلی آنها از نتایج انتخابات چندی پیش عراق شکل گرفته چرا که پیروزی ائتلاف دولت قانون در این انتخابات باعث شده است این 2 جریان برای بر هم زدن امنیت عراق بسیج شوند تا در راه تشکیل دولت تازه

سنگ اندازی کنند. در این میان، آنچه تاکنون عراق را از غلتیدن به ورطه جنگ داخلی تمام عیار نجات داده، هوشیاری مرجعیت و علمای شیعه و سنی در برابر این دسیسه چینی و نیز پایگاه ژرف مردمی آن بوده است.          ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات