تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۷۳۸۸۰

امام خامنه ای: نگاه به بيرون براي حل مسائل اقتصادي هيچگاه به نتيجه نخواهد رسيد

آمريکايي ها به اين مذاکرات بسيار احتياج دارند و اختلافات دروني آنها هم به اين دليل است که جناح رقيب دولت کنوني آمريکا تلاش دارد تا امتياز اين مذاکرات به نام رقيب حزبي‌اش ثبت نشود.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ در نخستين روز از سال ۱۳۹۴، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي عصر امروز (شنبه) در اجتماع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت علي بن موسي الرضا(ع) که در رواق امام خميني(ره) و صحن هاي مجاور گرد آمده بودند، در سخنان مهمي به تبيين شعار امسال، «دولت و ملت، همدلي و همزباني» پرداختند و با تاکيد بر وظيفه‌ي دو جانبه‌ي حمايت مردم از دولت قانوني و مشروع و همچنين لزوم سعه صدر مسئولان در مقابل انتقاد هاي منطقي، به چهار پايه اصلي هندسه نظام اسلامي و فرصت ها و چالش هاي پيش روي نظام اشاره کردند و گفتند: هدف گذاري و برنامه ريزي مسئولان براي پيشرفت و رونق اقتصادي و کمک آحاد مردم به ويژه فعالان اقتصادي و رسانه ها به اقتصاد ملي، وظيفه اي بزرگ و همگاني است و امروز عرصه اقتصادي، عرصه کارزاري خاص است که نيازمند حرکتي جهادي، بر اساس بسيج توانايي‌ها و ابتکارات دروني و با استفاده از ابزار ها، شيوه ها و سياست هاي خاص اين کارزار است.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين در خصوص مذاکرات هسته اي تاکيد کردند: در ايران هيچ فردي مخالف حل ديپلماتيک موضوع هسته اي نيست اما از طرف ديگر، ملت ايران و مسئولان و هيات مذاکره کننده در مقابل تحميل ها و زورگويي هاي آمريکا کوتاه نخواهد آمد و با ايستادگي در اين آزمون بزرگ موفق خواهند شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آيه اي از قرآن کريم، چهار شاخصِ«نماز، زکات، امر به معروف و نهي از منکر» را به عنوان «ترجمان و شاخص هاي شکل دهنده هندسه نظام اسلامي» برشمردند و افزودند: خداوند متعال وعده داده است، هر ملتي را که داراي اين شاخص ها باشد، نصرت دهد و از زير سلطه قدرتمندان جائر خارج کند.

ايشان تاکيد کردند: هر يک از اين شاخص ها داراي جنبه هاي فردي و همچنين اجتماعي هستند که در نظام سازي اسلامي، نقش موثري دارند.

رهبر انقلاب با اشاره به جنبه فردي نماز در سعادت و رستگاري انسان مومن، افزودند: در عين حال، نماز برخوردار از جنبه هاي اجتماعي و زمينه ساز تمرکز و اتصال دلهاي مسلمانان، در يک زمان و بسوي يک مرکز واحد است.

رهبر انقلاب با اشاره به زمينه سازي زکات براي تقويت روحيه ي گذشت در انسان، در تبيين بُعد اجتماعي زکات افزودند: زکات در بُعد اجتماعي نشان دهنده‌ي اين است که يک فرد مسلمان خود را در برابر جامعه اسلامي، فقرا، ضعفا و نيازمندان بي تفاوت نمي داند.

رهبر انقلاب «امر به معروف و نهي از منکر» را زيربناي همه‌ي احکام اسلام خواندند و با تاکيد بر اينکه همه مومنان در هر نقطه اي از عالم موظفند که جامعه را به سمت نيکي و معروف سوق داده و از گرايش به سمت پستي و پلشتي برحذر دارند، گفتند: آنچه بايد مورد توجه محوري قرار گيرد، امر به بزرگترين معروف، يعني ايجاد و حفظ نظام اسلامي است.

ايشان، حفظ آبروي ملت ايران، اعتلاي فرهنگ، سلامت محيط اخلاقي، سلامت محيط خانواده، تکثير و تربيت نسل جوان آماده‌ي اعتلاي کشور، رونق دادن به اقتصاد و توليد، همگاني کردن اخلاق اسلامي، گسترش علم و فناوري، استقرار عدالت قضايي و اقتصادي، مجاهدت براي وحدت اسلامي، اعتلاي ملت و اقتدار امت اسلامي را از ديگر بزرگترين معروف ها برشمردند که همه موظف به تلاش براي تحقق آنها هستند.

رهبر انقلاب، همچنين با اشاره با مصاديقي از بزرگترين منکرها، از جمله ابتذال فرهنگي، کمک به دشمنان، تضعيف نظام و فرهنگ اسلامي و تضعيف اقتصاد، علم و فناوري افزودند: ذات مقدس الهي اولين، و پيامبر اسلام (ص) و ائمه معصومين (عليهم السلام) از جمله برترين و بزرگترين آمران به معروف و ناهيان از منکر هستند و لازم است همه‌ي مومنين در هر نقطه اي از جهان اسلام نيز به اين فريضه الهي عمل کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، در تبيين شعار سال جديد يعني «دولت و ملت، همدلي و همزباني»، انتخاب اين شعار را بر پايه همين چهار شاخص اصلي و در راستاي انسجام ملي و اجتماعي ميان آحاد مردم در نظام اسلامي خواندند و گفتند: اسلام از تمام سليقه هاي اجتماعي، انسجام، هم افزايي و کمک کردن به يکديگر را مي خواهد، بنابراين هر دولتي در نظام اسلامي بايد مورد حمايت و پشتيباني همه مردم، حتي کساني که به آن راي نداده اند، قرار بگيرد.

رهبر انقلاب، اتحاد کلمه‌ي مردم و دولت را، بخصوص در مواقعي که کشور با چالشهاي مهمي روبروست، ضروري دانستند و افزودند: امروز وظيفه‌ي آحاد ملت اين است که به مسئولين کشوري و دولتي کمک و از آنها حمايت کنند.

ايشان، همکاري و کمک به دولتها را يک اصل ثابت و هميشگي برشمردند و در تبيين ضرورت اين مسئله خاطر نشان کردند: دغدغه اصلي و اساسي همه‌ي دولتها، حل مشکلات مردم و کشور در حد توان است، بنابراين همه بايد به دولتها براي حل اين مشکلات کمک کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، راي اکثريت مردم را زمينه ساز «مشروعيت قانوني» دولتها خواندند و گفتند: مهم نيست که چه نسبتي از آحاد مردم به يک رئيس جمهور رأي داده اند، بلکه هر دولتي با هر تعداد رأي که از طرف اکثريت مردم انتخاب شود، بر طبق قانون اساسي، مشروع است و مردم تا آنجا که بتوانند بايد به دولت قانوني کمک کنند.

رهبر انقلاب در ادامه با بيان اينکه در اين فضاي همکاري و کمک، حقوق دوجانبه اي برقرار است، به مسئله منتقدين و کيفيت بيان انتقادها و چگونگي مواجهه با منتقدين پرداختند.

ايشان با اشاره به يک رويه جاري و طبيعي يعني وجودِ «گروه منتقدان» براي هر دولتي، گفتند: اين دولت نيز مانند دولتهاي قبل منتقديني دارد، و هيچ اشکال و مانعي ندارد که برخي افراد که روش، رفتار، حرف و سياست دولت را قبول ندارند انتقاد کنند اما انتقادها بايد در چارچوب منطقي بيان شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطر نشان کردند: خود بنده هم به دولتهاي گوناگون انتقادهايي داشته‌ام و در هر موردي هم که به نظرم محل انتقاد بوده، از بيان تذکر خودداري نکرده ام، اما تذکرات را در وضعيت و با شکلي مناسب منتقل کرده ام.

رهبر انقلاب سپس در تبيين چارچوبهاي «انتقاد منطقي» گفتند: انتقاد نبايد طوري باشد که اعتماد عمومي را از مسئوليني که مشغول به کار هستند، سلب کند و موجب بي اعتمادي عمومي شود، همچنين انتقاد نبايد همراه با اهانت و روشهاي خشم آلود باشد.

ايشان، رفتار بر مبناي برادري اسلامي و همراهي و همدلي و با نگاه مهربانانه را يکي ديگر از معيارهاي لازم در بيان انتقادها خواندند و افزودند: البته اين توصيه ها دو طرفه است، و مسئولان کشور در هر سه قوه نيز بايد اين حدود را رعايت کنند و با منتقدينِ خود، رفتاري مناسب و بدور از تحقير و اهانت داشته باشند، زيرا تحقير مخالفان از سوي مسئولان، خلاف تدبير و حکمت است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاکيد کردند: من مردم عزيزمان را به «بي تفاوتي» و «نظارت نکردن» دعوت نمي کنم بلکه آنها را به اهتمام در مسائل کشور فرا مي‌خوانم، و اصرار دارم که برخوردها چه از سوي مردم و چه از سوي مسئولان، تخريبي و يا همراه با تحقير و اهانت نباشد.

ايشان افزودند: اين که عده اي نسبت به يک مسئله مهم کشور، دلواپسي و دغدغه داشته باشند، جرم نيست و هيچ مانعي ندارد اما اين نبايد به معناي متهم کردن و ناديده گرفتن زحمات و خدمات باشد و از آن طرف نيز دولت و طرفداران آن، نبايد کساني را که اظهار دغدغه و دلواپسي مي کنند، مورد اهانت قرار دهند.

رهبر انقلاب با اشاره به روش ثابت خود در حمايت از همه دولتهاي گذشته تاکيد کردند: از اين دولت نيز حمايت مي کنم، البته چک سفيد امضا هم به کسي نمي دهم، بلکه با توجه به عملکردها قضاوت و عمل خواهم کرد.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به فرصت هاي بزرگ کشور و همچنين چالشهاي پيش رو، خاطر نشان کردند: با برنامه ريزي و استفاده مناسب از فرصت ها و ظرفيتها، مي توان با توفيق الهي بر چالش ها غلبه کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيروي انساني کارآمد و مبتکر و عمدتاً جوان و همراهي مردم و جوانان با نظام اسلامي را از جمله فرصت هاي بزرگ کشور برشمردند و افزودند: با وجود بمباران گسترده رسانه اي که بيگانگان بر روي جوانان کشور انجام مي دهند تا آنان نسبت به آينده مايوس شوند و يا در مقابل نظام قرار گيرند و يا دچار ولنگاري شوند، اما دهها ميليون نفر از اين جوانان در روز ۲۲ بهمن، در سراسر کشور به خيابان ها مي آيند و به نظام اسلامي و امام راحل (ره) ابراز ارادت عميق مي کنند.

ايشان، پيشرفت هاي علمي در دوران تحريم را يکي ديگر از فرصت هاي بزرگ کشور دانستند و گفتند: پيشرفت هاي علمي مختلف در سالهاي اخير از جمله راه اندازي طرحهاي بزرگ و پيچيده صنعتي همچون فاز ۱۲ پارس جنوبي و رونمايي از تجهيزات جديد و تعجب برانگيز براي دشمنان در رزمايش هاي نيروهاي مسلح، همه در دوراني روي داده است که بدخواهان به گمان خود، ايران را تحت تحريم هاي فلج کننده قرار داده اند.

رهبر انقلاب، تحريم هاي کنوني را نيز با وجود دشواري هاي آن، يک فرصت خواندند و سپس به بيان برخي چالش هاي پيش روي نظام اسلامي پرداختند و افزودند: يکي از اصلي ترين چالشهاي کنوني کشور، موضوع اقتصاد ملي و حل مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم است که اين مسئله، نيازمند يک حرکت جدي و کاري بزرگ است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري پيش بيني چند سال قبل خود مبني بر متمرکز شدن دشمن بر موضوع اقتصاد و لزوم آمادگي مسئولان، خاطر نشان کردند: بدخواهان ملت ايران صريحاً گفته‌اند که هدف آنها از فشار اقتصادي، يک هدف سياسي يعني ايجاد نارضايتي در مردم و برهم زدن امنيت کشور با قرار دادن مردم در مقابل دولت و نظام است.

ايشان با تاکيد بر اينکه مقابله با اين چالش، نيازمند همراهي و همدلي همه نيروها و مسئولان و جدي گرفتن موضوع اقتصاد است، چهار نکته را متذکر شدند.

تاکيد بر لزوم حرکت جهادي براي مقابله با سياست هاي خصمانه آمريکا در عرصه کارزار اقتصادي، اولين نکته اي بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بيان و در همين زمينه به دو ديدگاه موجود در کشور، در خصوص چگونگي حل مسائل و مشکلات اقتصادي اشاره کردند.

ايشان گفتند: يک ديدگاه در کشور معتقد است که پيشرفت و رونق اقتصادي را بايد با استفاده از ظرفيت ها و توانايي هاي دروني کشور که تا به حال کمتر به آنها توجه شده و يا اصلاً مورد استفاده قرار نگرفته اند، تأمين کرد.

رهبر انقلاب افزودند: ديدگاه دوم در نقطه‌ي مقابل، معتقد است رونق و پيشرفت اقتصادي با نگاه به بيرون از مرزها امکان پذير است، بنابراين بايد سياست خارجي را تغيير دهيم و با مستکبر کنار بياييم و زورگويي هاي اورا بپذيريم تا مشکلات اقتصادي حل شوند!

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاکيد کردند: اين نگاه دوم، کاملاً غلط، عقيم و بي فايده است.

ايشان در بيان دليلِ غلط بودن نگاه دوم خاطر نشان کردند: تحريم هاي کنوني غرب بر ضد ملت ايران، دليل روشني بر غلط بودن ديدگاه رونق اقتصادي با نگاه به بيرون است، زيرا قدرتهاي خارجي به هيچ حدي از تحميل و زورگويي قانع نيستند، ضمن آنکه برخي از مسائل ناگهاني و غير قابل انتظار همچون طراحي براي کاهش قيمت جهاني نفت و ضربه زدن به اقتصاد کشور را نيز ايجاد مي کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: امروز تلاش بدخواهان ملت ايران، تقويت نگاه دوم است و به همين دليل، رييس جمهور آمريکا در پيام نوروزي خود خطاب به مردم ايران مي گويد که اگر خواسته هاي ما را در مذاکرات هسته اي قبول کنيد، در کشور ايران، کار و سرمايه و رونق اقتصادي به وجود خواهد آمد.

ايشان تاکيد کردند: نگاه به بيرون براي حل مسائل اقتصادي هيچگاه به نتيجه نخواهد رسيد، بنابراين بايد همواره به دنبال استفاده از ظرفيت هاي داخلي کشور بود و اقتصاد مقاومتي که مورد استقبال همه‌ي صاحب نظران اقتصادي قرار گرفت نيز، ناظر بر توانايي ها و ظرفيت هاي دروني کشور و ملت است.

سومين نکته اي که رهبر انقلاب در خصوص مسائل اقتصادي متذکر شدند، لزوم هدفگذاري و سياستگذاري مسئولان و گرفتار نشدن به روزمره‌گي بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: مهمترين هدفي که امسال بايد مورد توجه مسئولان و مردم قرار بگيرد، اهتمام ويژه براي تقويت توليد داخلي است.

ايشان در تبيين راههاي تقويت توليد داخلي افزودند: حمايت از بنگاههاي متوسط و کوچک، تقويت فعاليت بنگاههاي دانش بنيان، ايجاد نهضت کاهش خام فروشي، تسهيل سرمايه گذاري، کاهش واردات کالاهاي مصرفي و مبارزه با قاچاق، راههاي حمايت از توليد داخلي است که البته بانکها مي توانند در اين خصوص، هم نقش حمايتي داشته باشند و هم نقش تخريبي؛ لذا مسئولان ارشد بانکي کشور بايد به اين موضوع توجه ويژه داشته باشند.

رهبر انقلاب با تاکيد بر اينکه انجام اين کارها و عملياتي کردن آنها دشوار است، در عين حال خاطر نشان کردند: مسئولان بايد اين کارهاي دشوار را انجام دهند زيرا مسئله اقتصاد و رونق اقتصادي مهم است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نقش آفريني سرمايه گذاران و مردم، در حمايت از توليد داخلي را نيز بسيار تاثيرگذار ارزيابي و خاطرنشان کردند: سوق دادن سرمايه ها به سمت توليد و مصرف محصولات داخلي و پرهيز از اسراف از جمله راهکارهاي تقويت توليد داخل است.

ايشان در بيان چهارمين و آخرين نکته در موضوع اقتصاد ملي تاکيد کردند: تحريم تنها ابزار دشمن براي مقابله با ملت ايران است، بنابراين اگر با تدبير صحيح و با تکيه بر نيروهاي داخلي، برنامه ريزي و عمل شود، تاثير تحريم ها کاهش خواهد يافت و سپس بي نتيجه خواهند شد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر مسئولان دولتي و آحاد مردم و فعالان اقتصادي همت کنند و رسانه هاي عمومي نيز به کمک بيايند، خواهيم ديد که تحريم ها قادر نخواهد بود ملت ايران را از پيشرفت باز بدارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به موضوع مذاکرات هسته اي اشاره و چند نکته را در اين خصوص بيان کردند.

ايشان با اشاره به سياستگذاري و برنامه ريزي دقيق طرف مقابل مذاکرات که عمدتاً آمريکا است، گفتند: آمريکايي ها به اين مذاکرات بسيار احتياج دارند و اختلافات دروني آنها هم به اين دليل است که جناح رقيب دولت کنوني آمريکا تلاش دارد تا امتياز اين مذاکرات به نام رقيب حزبي‌اش ثبت نشود.

ايشان با اشاره به پيام نوروزي رييس جمهور آمريکا و سخنان غير صادقانه او در اين پيام، افزودند: رييس جمهور آمريکا در پيام خود مي گويد در ايران افرادي هستند که با حل ديپلماتيک موضوع هسته اي مخالفند، در حاليکه اين سخن دروغ است، زيرا در ايران هيچ فردي مخالف حل مسئله هسته اي از طريق مذاکره نيست.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: آن چيزي که ملت ايران با آن مخالف است، زورگويي ها و تحميل هاي دولت آمريکا است که ملت در مقابل آن ايستاده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاکيد کردند: نه مسئولان و نه هيات مذاکره کننده و نه ملت ايران، مطلقاً زورگويي هاي آمريکا را قبول نخواهند کرد.

ايشان با تاکيد مجدد بر اينکه مذاکرات کنوني ايران با آمريکا، صرفاً در موضوع هسته اي است و نه موضوعي ديگر، خاطر نشان کردند: ما در مسائل داخلي و منطقه اي و موضوع تسليحات، به هيچ وجه با آمريکا مذاکره نخواهيم کرد، زيرا سياست آمريکا در منطقه ايجاد ناامني و مقابله با ملت هاي منطقه و بيداري اسلامي است که نقطه مقابل سياستهاي محوري جمهوري اسلامي ايران است.

رهبر انقلاب با اشاره به اظهارات مکرر آمريکايي ها مبني بر اينکه تحريم ها، بعد از توافق و بعد از بررسي رفتار و عملکرد ايران، برداشته خواهند شد، آن را يک خدعه دانستند و افزودند: اين سخن غيرقابل قبول است، زيرا برداشته شدن تحريم ها جزيي از مذاکرات است و نه نتيجه مذاکرات؛ بنابراين همان گونه که رييس جمهور محترم صريحاً گفتند، رفع تحريم ها بايد بلافاصله بعد از توافق انجام شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به اظهارات امريکاييها مبني بر اينکه تصميم هاي ايران در هر توافق احتمالي بايد برگشت ناپذير باشند، گفتند: اين سخن نيز قابل قبول نيست، زيرا اگر آنها براي خود اين حق را قائلند که بعد از توافق احتمالي، به هر بهانه اي، بار ديگر تحريم ها را برقرار کنند، پس هيچ دليلي ندارد که ما اقداماتي را بپذيريم که برگشت ناپذير باشند.

ايشان تاکيد کردند: صنعت هسته اي ايران يک صنعت بومي و مردمي است که بايد پيش برود و پيشرفت جزو ذات هر صنعت و فناوري است.

رهبر انقلاب با اشاره به ادعاي امريکايي ها مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي گفتند: آنها خودشان هم مي دانند که ما دراين مذاکرات به همه تعهدات بين المللي و تعهدات اخلاق سياسي پايبند بوديم و نقض عهد نکرديم و تلوُّن هم به خرج نداديم، اما در نقطه مقابل، آمريکاييها عهدشکني و تقلب کردند و تلّون و دوگانگي را در مواضع و سخنان خود نشان دادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رفتار آمريکاييها در مذاکرات هسته اي را مايه عبرت براي مردم دانستند و خاطر نشان کردند: رفتار آمريکا براي مجموعه روشنفکري داخل کشور نيز مايه عبرت است تا متوجه شوند در مذاکرات با چه کسي طرف هستيم و آمريکا چگونه رفتار مي کند.

ايشان با اشاره به برخي تهديدهاي آمريکا مبني بر احتمال افزايش تحريم ها يا تحرک نظامي در صورت عدم توافق، تاکيد کردند: اين تهديد ها ملت ايران را نمي ترساند، زيرا اين ملت ايستاده است و با کمال موفقيت از اين آزمون بزرگ بيرون خواهد آمد.

رهبر انقلاب، توفيق و مدد الهي را عامل اصلي موفقيت ملت ايران در اين مسير برشمردند و افزودند: کارهاي بزرگي بر عهده دولت و ملت است که از جمله آنها، موضوع اتحاد اسلامي، کمک به ملتهاي مستضعف و گسترش نفوذ معنوي اسلام در منطقه است که امروز پرچم آن در دستان ملت ايران است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سابقه تاريخي نوروز، مراسم نوروز کنوني را «ابتکار زيرکانه اسلامي» خواندند و خاطرنشان کردند: نوروز باستاني، نوروز پادشاهان و فرصتي براي سلاطين و حکام مستبد بود تا شکوه و عظمت ظاهري خود را به رخ ملتها بکشانند اما ايراني‌هاي مسلمان به طرز زيرکانه اي اين نظم و قالب را به نفع خود تغيير دادند.

ايشان حقيقت نوروز را يک «حقيقتِ مردمي» دانستند و تاکيد کردند: نوروز امروز، نوروز باستاني نيست، بلکه «نوروز ايراني و نوروز ملت مسلماني» است که از قالب اين مراسم توانسته براي خود سرمايه‌اي براي حرکت به سمت اهداف معنوي فراهم کند.

رهبر انقلاب افزودند: اکنون در ايام نوروز و تحويل سال نو، شلوغ‌ترين و پرازدحام‌ترين مراکز در کشور پهناور ما بارگاه مقدس ائمه و امامزادگان (سلام الله عليهم) است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به همزماني ايام فاطميه و نوروز، گفتند: با توجه به نگاه زيرکانه ايراني به نوروز، مراسم نوروز امسال نبايد هيچگونه منافاتي با تکريم و احترام به شهادت بانوي بزرگ جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) داشته باشد و يقيناً نيز منافاتي پيدا نخواهد کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات