تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۴۱۷۱
همدلی اختلاف میان اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس دهم را بررسی می‌کند

اختلاف لاریجانی و باهنر؛ دغدغه تازه اصولگرایان


حدیث خوشنویس

گروه سیاسی: با وجود آنکه یکسال به انتخابات مجلس دهم زمان باقی مانده است، اختلاف اصولگرایان در حال شدت گرفتن است و این احتمال می‌رود که به علت فقدان دو شخصیت بزرگ و تاثیرگذار در این جریان، نتوانند به وحدت دست پیدا کنند. در حال حاضر می‌توان گفت که اختلاف میان طیف‌های موجود به اختلاف شخصی میان افراد این طیف نیز کشیده شده است که نمونه‌ای از این اختلاف را می‌توان میان علی لاریجانی و محمدرضا باهنر ردیابی کرد.

بعد از آنکه اصولگرایان توانستند در مجلس هشتم با رهبری محمود احمدی‌نژاد به سازوکار گروه 6+5 دست پیدا کنند شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که آنان در آستانه مجلس نهم به چنان انشقاقی برسند که حتی سازوکار گروه 7+8 نیز پاسخگوی این اختلاف نباشد که در ریاست جمهوری یازدهم از 8 نامزد 5 نفر متعلق به اردوگاه اصولگرایی بود. این اختلافات در حالی میان اصولگرایان وجود داشت که آنان فقدان دو شخصیت تاثیرگذار بر وحدت میان خود؛ یعنی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری را تجربه نکرده بودند. اما در آستانه مجلس دهم خلا وجود این دو شخصیت از یک سو و اختلافات ناشی از وجود اصولگرایان تندرو با اصولگرایان معتدل از سوی دیگر اختلافات را گسترش داده است و در این برهه از زمان نه تنها طیف‌های مختلف در جریان اصولگرایی با یکدیگر دچار اختلاف هستند؛ بلکه افراد اصولگرا نیز با یکدیگر دچار مشکل شده‌اند.

تشکیل هیات 15 نفره

در آستانه مجلس هشتم محمود احمدی‌نژاد که بر مسند قوه مجریه تکیه زده بود پیشنهاد کرد تا هیاتی 15 نفره برای وحدت میان اصولگرایان تشکیل شود که در آن زمان این پیشنهاد مورد انتقاد طیف‌های موجود در جریان اصولگرا قرار گرفت؛ چرا که معتقد بودند رییس دولت موقت نباید در موضوع احزاب دخالت کند. یک عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در آن برهه پیشنهاد کرد تا هیاتی 15 نفره که در واقع هیأت موسس جبهه متحد اصولگرایان بودند، متشکل از محمود احمدی‌نژاد، احمد توکلی، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، حبیب‌الله عسگراولادی، محمدرضا باهنر، صادق محصولی (مرد ثروتمند دولت)، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، محمدرضا رحیمی، علی زاکانی، حسین فدایی، محسن کوهکن و علی‌اکبر ولایتی تشکیل شود که تعدادی از این افراد در دولت حضور داشتند و تعدادی دیگر در شورای شهر و احزاب اصولگرایی حاضر بودند.

این جمع 15 نفره به یک گروه 9 نفره از اعضای خود مأموریت دادند تا مدل و سازوکار رسیدن به وحدت را تدوین و مشخص کنند. این 9 نفر عبارت بودند از محمدرضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، رحیمی، علی زاکانی، حسین فدایی و کوهکن. آنها مامور شدند که منشوری را بر مبنای بیانات رهبر انقلاب که چند ماه قبل در دیدار کارگزاران نظام شاخصه‌های 9گانه اصولگرایی را تعریف کرده بودند، تنظیم و ارائه دهند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم و در آستانه مجلس نهم اصولگرایان که فکر می‌کردند می‌توانند دوباره در قالب مدل قبلی به وحدت برسند، این بار مدل جدیدی را به رهبری جامعتین اتخاذ کردند که در این مدل به جای 11 نفر شورای مرکزی ترکیب 15 نفره شورای مرکزی با مدل 7+8 ارائه شد. انتخابات مجلس نهم با فهرست‌های متفاوت از اردوگاه اصولگرایی برگزار شد به طوری که اکثر نمایندگان مجلس نهم را اصولگرایان تشکیل دادند. با این حال اختلافات آنان همچنان باقی ماند به طوری که دو فراکسیون اکثریت و اقلیت مجلس که بسته به شرایط زمانی در دست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بود، این بار میان نیروهای اصولگرا تقسیم شد. به این ترتیب فراکسیون رهروان ولایت با ریاست علی لاریجانی و فراکسیون اصولگرایان انقلاب اسلامی با ریاست غلامعلی حدادعادل شکل گرفت. بعد از آنکه لاریجانی توانست با فاصله زیادی از حدادعادل ریاست مجلس نهم را به دست بگیرد به نظر می‌رسید که دیگر اصولگرایان اختلافات گذشته را کنار بگذارند و به کار وکالت خود بپردازند، اما با پیدایش «جریان انحرافی» در اردوگاه اصولگرایی از یک سو و کارشکنی افرادی که روزی باعث وحدت میان اصولگرایان شده بودند از سوی دیگر، اختلافات را به اوج خود رساند؛ اختلافاتی که باعث شد اصولگرایان برای حفظ موقعیت خود احمدی‌نژاد را اصولگرا ندانند و این طور وانمود کنند که علت اختلاف میان اردوگاه اصولگرایی شخص احمدی‌نژاد و حلقه انحرافی اطراف وی است.

اختلاف اصولگرایان در آستانه مجلس دهم

حالا اصولگرایان که نتوانستند به کوچک‌ترین وحدتی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دست پیدا کنند و با کاندیداهای متفاوت وارد انتخابات شدند، به گفته خودشان از این تجربه درس گرفتند تا برای انتخابات مجلس دهم بتوانند به وحدت دست پیدا کنند. به همین دلیل جلسات وحدتی با حضور سیدرضا تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز شکل گرفت، تقوی اعلام کرده که این جلسات شخصی است و ارتباطی با جامعتین ندارد. اما ماحصل این جریانات 5 همایش مختص به اصولگرایان بود که در همایش پنجم که همایش وحدت میان اصولگرایان نام گرفت غیبت احزاب و چهره‌هایی اصولگرای شاخص به چشم می‌آمد.

به همین دلیل بود که معاون حزب موتلفه اسلامی ساکت ننشست و برای آنکه بگوید اصولگرایان با یکدیگر اختلاف ندارند در مصاحبه‌ای گفت که شرکت نکردن افراد در همایش دلیل بر اختلاف میان آن‌ها نیست. حمیدرضا ترقی گفت: «منظور از همایش این نیست که اگر کسی در آن حاضر بود این همایش را تایید کرده و اگر کسی در آن حضور پیدا نکرد، این حرکت را تایید نکرده است.» به گفته وی مسئولان کشور کارها و برنامه‌های مختلفی دارند و دلیلی ندارد که در همه این همایش‌ها شرکت کنند.

اما تشدید اختلاف میان اصولگرایان در همین جا تمام نشد، تا جایی که پرویز سروری، قائم مقام جمعیت رهپویان که مدعی وحدت میان اصولگرایان است توپ را به زمین رقیب انداخت و گفت: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند انسجام اصولگرایان را از میان ببرد.» اما موضوعی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که اگر وحدت وجود دارد برای چه پرویز سروری گفته است که ما می‌خواهیم اصولگرایان را به وحدت برسانیم و اگر انسجام وجود ندارد برای چه احساس خطر می‌کنند از اینکه اصلاح‌طلبان کمیته‌ای را تشکیل داده‌اند تا در میان اصولگرایان اختلاف بیاندازند!

گواه دیگر اختلاف میان اصولگرایان این گفته اسدالله بادامچیان، عضو حزب موتلفه اسلامی است که گفته بود: «ما اگر ائتلاف انتخابات را بر روی جناح‌ها ببریم بده بستان سیاسی ایجاد می‌شود که به نفع نظام نیست. ما باید به دنبال این باشیم که چه کسی اصلح است.» این فعال سیاسی اصولگرا ابراز کرد: «ما نباید در بین خود اختلاف ایجاد کنیم و با نام بردن از شخصیت‌های بزرگ اصولگرا همانند آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح بین خود اختلاف بیاندازیم. ما نباید آیت‌الله مصباح را به یک تشکیلات سیاسی خاص مختص بدانیم. مصباح و سایر بزرگان اصولگرا مانند آیت‌الله موحدی کرمانی و یزدی به همه ملت تعلق دارند.» این اظهارنظر نیز حکایت از اختلاف میان مصباح یزدی با موحدی کرمانی و یزدی دارد که خود را در سطوح پایین‌تر به وضوح نشان می‌دهد.

ائتلاف با احمدی‌نژاد

اما اختلافات میان مجلس اصولگرایان تنها به بیرون از پارلمان ختم نشد، بلکه این اختلافات خود را در مجلس نهم نیز نشان داد تا جایی که محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس از اختلاف شدید خود با علی لاریجانی، رییس مجلس پرده برداشت. دبیر کل جبهه پیروان رهبری در گفت‌وگویی اعلام کرد: «زمان استیضاح وزیر علوم، لاریجانی مخالف بود و من با استفاده از لابی خود توانستم رای مثبت اعضای فراکسیون رهروان ولایت را نسبت به این موضوع به دست آوردم.» باهنر در حالی این موضوع را بیان کرده است که اعضای فراکسیون رهروان ولایت در آستانه تشکیل حزبی با دبیرکلی لاریجانی قرار دارند. از سوی دیگر باهنر به بهانه عدم ائتلاف با اصلاح‌طلبان گفت که حاضر است با محمود احمدی‌نژاد فردی که لاریجانی با او زاویه زیادی دارد و در مجلس هشتم چالش زیادی را با او داشت ائتلاف کند. شاید این موضوع از زمانی که لاریجانی، مظفر را به عنوان معاون بازرسی خود اعلام کرد قابل حدس بود.

با این حال باید منتظر ماند و دید که اختلاف میان اشخاص اصولگرا به همین جا ختم می‌شود یا آنکه به زودی شاهد اختلاف میان اشخاص دیگر اصولگرایان خواهیم بود؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات