تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۹۴۳

امام خامنه ای: کليد حلّ مشکلات اقتصادي در لوزان و ژنو و نيويورک نيست!

بنده انکار نمي‌کنم که اين تحريم‌هاي ظالمانه‌ بلاشک بي‌تأثير نيست، منتها اين را من انکار مي‌کنم که اين تحريم‌ها بتواند جلوي يک تلاش عمومي سازمان‌يافته‌ي برنامه‌ريزي‌شده براي رونق توليد را بگيرد؛ اين را من قبول ندارم.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه در ديدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با تبيين وظايف مسئولان، دستگاه‌ها و عناصر مختلف مرتبط با توليد داخلي و تأکيد بر مبارزه‌ي واقعي با فساد و قاچاق، خاطرنشان کردند: کليد حل مشکلات اقتصادي مردم و معضلات جامعه‌ي کارگري، نه در خارج بلکه در داخل و «تقويت و رونق توليد داخلي» است.

رهبر انقلاب اسلامي، با تبريک ميلاد اميرمؤمنان و حضرت جواد الائمه عليه‌السلام هدف از ديدار با کارگران را تجليل از «کار و کارگر» و برجسته‌تر شدن ارزش کار در ذهن مسئولان و جامعه خواندند و افزودند: بوسه‌ي پيامبر بر دست کارگر، يک تعارف نيست بلکه تعليم است.

متن محوربندي شده اين بيانات بدين شرح است:

 

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم

 

بهره گيري از برکات ماه رجب

اوّلاً خوشامد عرض مي‌کنم به همه‌ي برادران و خواهران عزيز و پيشاپيش تبريک عرض ميکنم ولادت اميرمؤمنان، مظهر عدالت و چهره‌ي درخشان همه‌ي تاريخ بشري را. همچنين تبريک عرض مي‌کنم روز ولادت حضرت جوادالائمّه (عليه‌السّلام) را که امروز است. برکات ماه رجب منحصر به اين ولادتها نيست؛ توصيه مي‌کنم خودم را و شما را که از برکات ماه رجب استفاده کنيم با تقويت پيوند و ارتباط قلبي با خداي متعال. اگر آحاد ما رابطه‌ي خودمان را با خدا تقويت کنيم، بسياري از معضلات، مشکلات، نابساماني‌ها، ناهنجاري‌ها به خودي خود مرتفع خواهد شد.

 

تلاش براي عملي کردن حرف‌ها و تصميمات خوب

تشکّر هم ميکنم از بيانات وزير محترم که نکات دقيق و خوبي در بيانات ايشان بود که مورد تأييد ما است. و من خواهش مي‌کنم که همه‌ي مسئولين - هم در وزارت کار، هم در بقيه‌ي بخشهاي دولت، چون بعضي از اين مسائل به وزارت شما ارتباطي ندارد، به بخشهاي ديگر مربوط است - درصدد باشند که همين خطوط روشن را تعقيب کنند.

کار بايد بکنيم. خب، حرفهاي خوب را زياد گفته‌ايم، تکرار کرده‌ايم و تصميم‌هاي خوب را گرفته‌ايم [امّا] آنچه اثر ميگذارد در زندگي مردم و در واقعيت کار، تحرّک ما است، کار ما است، تحقّق اين مطالب است که ان‌شاءالله خداي متعال توفيق بدهد به شما، به ما، به همه که بتوانيم به‌طور کامل حرکت کنيم.

 

ديدار با کارگران، فرصتي براي تجليل از کارگر و تاکيد بر اهميت کار

امروز ديدار ما با شما مجموعه‌اي از کارگران عزيز سراسر کشور، در واقع نماد اظهار ارادت ما به طبقه‌ي کارگر است. خيلي حرف زديم و مي‌زنيم، امروز هم مطالبي را عرض خواهيم کرد، لکن عمده اين است که مي‌خواهيم با اين ديدار تجليل از کارگر و تجليل از کار بکنيم؛ ميخواهيم اهمّيت کار را در ذهن خودمان و ذهن آحاد ملّت ايران برجسته‌تر کنيم. توجّه کنيم که همه‌ي دستاوردهاي بزرگ در سايه‌ي کار به معناي اعمّ اين عنوان تحقّق پيدا ميکند. کار ارزش دارد؛ کارگر به برکت ارزش کار، ارزش والايي در جامعه دارد. اينکه معروف است و روايت است که پيغمبر مکرّم اسلام دست کارگر را بوسيدند،(۲) فقط يک تعارف نيست؛ اين يک تعليم است. بنابراين ميخواهيم از کار تجليل بشود، از کارگر تجليل بشود، مسئولان توجّه داده بشوند به مسائل مربوط به کارگران، رفع مشکلات محيط‌هاي کارگري و جامعه‌ي کارگري. مشکلاتي وجود دارد؛ مسئله‌ي تعويقها، اخراجها، مسئله‌ي معيشت و امثال اينها؛ اينها چيزهايي است که در سطح کشور و در ميان جامعه‌ي کارگري وجود دارد و مشکلات کارگران است. مسئولين همّتشان را بيش از پيش به اين مسائل متوجّه کنند؛ هدف از اين ديدار اينها است.

 

کار با ارزش مجموعه کارگري

آنچه بنده احساس مي‌کنم اين است که مجموعه‌ي کارگري از اوّل انقلاب تا امروز حقّاً و انصافاً براي کشور کار باارزشي انجام دادند؛ اوّلاً خود ارزش کار و کارگر، ثانياً حضور در ميدانهاي دشوار کشور در اين سالهاي متمادي، ثالثاً اغوا نشدن از اغواگري کساني که مي‌خواستند جامعه‌ي کارگري را از اوّل انقلاب در مقابل نظام قرار بدهند. اين فداکاري بزرگ را کارگران کردند درحالي‌که مشکلات کارگري، معيشت کارگران هم در دورانهاي مختلف وجود داشته است لکن جامعه‌ي کارگري امتحان خوبي پس داده است.

 

از تقويت توليد داخلي ستون، فقرات اقتصاد مقاومتي

همان‌طور که عرض کرديم مشکلاتي که وجود دارد اوّلاً با گفتن و حرف زدن حل نمي‌شود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است. ثانياً [حلّ‌] مشکلات مجموعه‌ي اقتصادي کشور را در درون کشور بايد پيدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از توليد؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتي که ما عرض کرديم، عبارت است از تقويت توليد داخلي؛ اگر اين کار تحقّق پيدا کرد و همّتها متوجّه به اين مسئله شد، مسائل کار بتدريج حل ميشود، کار ارزش پيدا مي‌کند، کارگر ارزش پيدا مي‌کند، اشتغال عمومي مي‌شود، بيکاري که يک معضلي است در جامعه بتدريج کم مي‌شود و از بين مي‌رود. اساس کار، مسئله‌ي توليد است.

 

تحريمهاي ظالمانه‌ي دشمنان نمي‌تواند جلوي يک تلاش عمومي سازمان‌يافته‌ي برنامه ريزي‌شده براي رونق توليد را بگيرد

ممکن است بعضي بگويند اين مسئله‌ي توليد که شما تکرار مي‌کنيد - و ما هميشه مرتّباً تکيه مي‌کنيم روي مسئله‌ي توليد، هم در اظهارات عمومي، هم در جلسات با مسئولان - لوازمي دارد؛ با وضع کنوني که تحريم هست و فشارهاي بين‌المللي هست، رونق توليد و تقويت توليد تحقّق پيدا نخواهد کرد. بنده انکار نمي‌کنم که اين تحريم‌هاي ظالمانه‌اي که دشمنان ملّت ايران و دشمنان انقلاب بر ملّت ايران تحميل کرده‌اند تأثير دارد؛ بلاشک بي‌تأثير نيست، منتها اين را من انکار مي‌کنم که اين تحريم‌ها بتواند جلوي يک تلاش عمومي سازمان‌يافته‌ي برنامه‌ريزي‌شده براي رونق توليد را بگيرد؛ اين را من قبول ندارم.

 

نمونه‌اي از پيشرفت‌هاي علمي حاصله در دوران تحريم

بنده نگاه مي‌کنم به سطح کشور، ميبينم در بخش‌هاي مختلفي که اتّفاقاً در بعضي از اين بخشها فشار دشمنان و تحريم و امثال ذلک شديدتر هم بوده است، به‌خاطر همّت مسئولان و کارگران و جوانان علاقه‌مند، توليد پيش رفته است. اين را من دارم مشاهده مي‌کنم و مي‌بينم؛ جلوي چشم همه است. فرض بفرماييد در زمينه‌ي صنايع نظامي؛ شما امروز را مقايسه کنيد با پانزده سال قبل يا بيست سال قبل يا حتّي ده سال قبل، مي‌بينيد ما پيشرفت‌هاي شگرفي داشتيم؛ پيشرفت‌هاي عجيب و غريبي داشتيم در زمينه‌ي توليد نظامي. اين در حالي است که تحريمهاي دشمنان در خصوص مسائل نظامي شديدتر است؛ مالِ امسال و پارسال هم نيست؛ از خيلي قبلها چنين تحريمهايي - با فشار زياد - وجود داشته است امّا ما پيشرفت کرديم. يا در زمينه‌ي علوم زيستي، زيست فنّاوري، ما پيشرفتهاي زيادي کرديم؛ درحالي‌که همان محدوديتها، همان تحريمها وجود داشته است. حتّي در بعضي از دانشگاه‌هاي معروف دنيا به دانشجوي ايراني اجازه نميدادند که در اين رشته‌ها درس بخواند، تحقيق کند، پيشرفت کند، درعين‌حال کشور در اين علوم پيشرفتهاي بسيار برجسته و نماياني کرده است که اين را همه مشاهده ميکنند. کساني که اهل اطّلاعند و مايلند اطّلاع داشته باشند، چيزهاي محرمانه‌اي نيست؛ اينها را ميتوانند اطّلاع پيدا کنند. يا در بعضي از علوم نو مثل فنّاوري نانو - که اينها جزو فنّاوري‌هاي جديد دنيا است - هيچ‌کس در دنيا به ما در اين زمينه‌ها کمک نميکند و کمک نکرده است، بعد از اين هم کمک نخواهند کرد ما جلو هستيم؛ عناصر ما، جوانهاي ما، محقّقين ما، دانشمندان ما در اين زمينه‌ها دارند کار ميکنند، تلاش ميکنند، پيشرفتهاي چشمگيري پيدا کرده‌اند. فرض بفرماييد در صنايع دانش‌بنيان؛ که در همين حسينيه نمايشگاهي برگزار کردند(۳) و بنده با جوانان علاقه‌مند به اين کار و بخشهاي مختلف شرکتهاي دانش‌بنيان از نزديک آشنا شدم - البتّه گزارش داشتم، اطّلاع داشتم منتها از نزديک هم با اينها آشنا شديم - دارند کار ميکنند، دارند تلاش ميکنند، دارند پيش ميروند. امروز ما در زمينه‌ي شرکتهاي دانش‌بنيان [نسبت‌] به ده‌سال پيش و پانزده‌سال پيش خيلي پيشرفت کرده‌ايم؛ اينها همه در حال تحريم اتّفاق افتاده است.

بله، اگر تحريم ظالمانه‌ي دشمنان وجود نداشت، ممکن بود ما در همين زمينه‌ها بيشتر پيش برويم - اين را انکار نميکنيم - البتّه ممکن هم بود که بي‌توجّهي کنيم، نگاه نکنيم به نيازهاي کشور و از پول نفت و واردات و امثال اين چيزها به اموري بپردازيم که پيشرفتِ توليد را براي کشور به وجود نياورد؛ اين هم ممکن بود. يک‌مقدار واقعاً بايد به اين توجّه کنيم که يک مقدار از پيشرفتهاي ما بر اثر منع از بيرون بوده است؛ اين را بايد قدر بدانيم؛ ندادند، مجبور شديم خودمان اقدام کنيم. وقتي راه واردات بي‌رويه باز بشود و هرچه خواستيد بياوريد، سهل‌گرايي انسان، انسان را ميکشاند به سمت تنبلي، بيکارگي. اين هم يک طرف قضيه است. بنابراين بنده تکيه‌اي که روي مسئله‌ي توليد ميکنم، نبايستي پاسخ داده بشود که توليد در شرايط تحريمِ سفت و سخت ممکن نيست؛ نه، ممکن است. هرکاري که شما تصميم بگيريد انجام بدهيد، همّت کنيد، نيروهايتان را بياوريد در صحنه، از خداي متعال هم کمک بخواهيد، هدايت بخواهيد، شدني است؛ اين را ما امتحان کرديم.

ما الان در برخي از صنايع در کشور در دنيا حرف اوّل را ميزنيم؛ فرض کنيد در سدسازي. چه کسي در دنيا به ما کمک کرد که ما بتوانيم در سدسازي به اين نقطه برسيم؟ امروز کشور ايران جزو کشورهاي پيشرو در امر سدسازي است. سدهايي که در بعضي از کشورهاي ديگر با خرجهاي خيلي زياد بعضي از شرکتهاي غربي و امثال اينها مي‌آيند درست ميکنند، اگر در اختيار جوانهاي ايراني باشد، همان را شايد خيلي بهتر، با قيمتهاي ارزان‌تر درمي‌آورند؛ اين کاري است که ما پيشرفت کرديم. چه کسي به ما کمک کرد در اين سالهاي متمادي؟ در همين زمينه‌ي مسائل هسته‌اي همين‌جور است؛ در مسائل گوناگون ديگر همين‌جور است.

 

مسئله‌ي معيشت و بيکار شدن؛ مهمترين مسايل کارگري

بنده معتقدم مشکلات اقتصادي کشور که از جمله‌ي مهم‌ترين آنها مسائل کارگري است، مسئله‌ي معيشت است، مسئله‌ي بيکار شدن کارگران [ است‌] - که گزارشهايي ميرسد و انسان ميبيند اين گزارشها را - اگر به مسئله‌ي توليد توجّه بشود، حل خواهد شد. اشتغال ايجاد ميکند، احساس عزّت ايجاد ميکند، احساس بي‌نيازي ايجاد ميکند. وقتي يک کشوري متّکي به نيروي داخلي خودش شد، احساس استغنا خواهد کرد.

 

ساخت داخلي قدرت، پشتوانه مذاکرات ديپلماتيک

ممکن است انسان ده مسئله را هم با دنيا بخواهد حل کند، امّا فرق ميکند حل کردن مسئله، رفتن پشت ميز مذاکره، وقتي شما احساس قدرت ميکنيد يا احساس ضعف ميکنيد. آدم وقتي احساس قدرت ميکند، يک‌جور مذاکره ميکند، وقتي ��حساس ضعف و احتياج ميکند، يک‌جور مذاکره ميکند. اگر ساخت داخلي قدرت در کشور در همه‌ي زمينه‌ها از جمله و بخصوص در زمينه‌ي اقتصادي، ساخت مستحکمي باشد، همه‌ي مسائل را با طرفهاي گوناگون مي‌شود مذاکره کرد؛ انسان منتها از موضع قدرت مذاکره مي‌کند، نه از موضع نياز، نه از موضع احتياج که زبان دشمن را دراز کند، دائم شرط و شروط بگذارد، دائم حرف بي‌ربط و مفت بزند؛ بنده علاج را در اين مي‌بينم. من مي‌گويم - روز اوّل سال هم اين را گفتم - همه بايستي همه‌ي همّتشان را در بخشهاي مختلف و گوناگون براي مسئله‌ي توليد صرف کنند.

 

همدلي و هم‌زباني مردم با دولت براي تقويت ساخت دروني

اين البتّه لوازمي دارد؛ هم سرمايه‌گذار، هم کارگر، هم مصرف‌کننده، هم دستگاه‌هاي متولّي دولتي، همه وظايفي دارند؛ اين کار، يک‌بُعدي نيست؛ همه بايست با هم‌[ همکاري کنند]. اينکه مي‌گوييم همدلي و هم‌زباني مردم با دولت، معنايش اين است؛ يعني همه با هم همکاري کنند تا اين سنگ بزرگ را بردارند، اين صخره‌ي بزرگ را از سر راه حرکت کشور بردارند.

 

نقش سرمايه گذاران در تقويت ساخت دروني

سرمايه‌گذار و کساني که امکان دارند، بايستي سرمايه‌گذاري کنند. بنده مي‌شناختم افرادي را که مي‌توانستند پولشان را ببرند در بخشهاي پردرآمدي که غير توليدي است صرف کنند، نکردند؛ گفتند نمي‌کنيم؛ مي‌خواهيم به کشور خدمت کنيم؛ آمدند در توليد سرمايه‌گذاري کردند، با سود کمتر، درآمد کمتر؛ براي خاطر اينکه فهميدند کشور احتياج دارد؛ خب، اين عبادت است. سرمايه‌گذاري که فکر نياز کشور را ميکند و پول را نمي‌برد در راه دلّالي و کارهاي پردرآمد و مضرّ براي کشور صرف کند و مي‌آيد صرف مي‌کند در سرمايه‌گذاري، اين کارش حسنه است، بنابراين سرمايه‌گذار نقش دارد.

 

نقش کارگزان در تقويت ساخت دروني

کارگر درستکار نقش دارد. کارگري که سختي‌هاي کار را تحمّل ميکند - کار سخت است ديگر؛ کار جسماني يکي از امور سخت در زندگي است - کارگري که عمر خود را، وقت خود را، نيروي خود را صرف ميکند تا کار را تميز از آب دربياورد، دارد عبادت ميکند؛ اين حسنه است. من مکرّر در اين ديدارهاي با شما عزيزان، اين روايت را از قول پيغمبر اکرم نقل کرده‌ام که: رَحِمَ اللهُ اِمرَأً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه؛(۴) رحمت خدا بر آن آدمي که کاري را که انجام ميدهد، محکم‌کاري ميکند؛ چه در کار صنعتي، چه در کار کشاورزي، چه در مسائل گوناگون کارگري؛ وقتي کار متقن و محکم‌کاري شد، محصولْ تميز از آب درمي‌آيد، محکم از آب درمي‌آيد. اين هم نقش کارگر. اين هم ميشود عبادت.

 

نقش مصرف‌کنندگان در تقويت ساخت دروني

مصرف‌کننده‌ي باانصاف، مصرف‌کننده‌ي باوجدان هم ميتواند همين‌جور به توليد کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - اين حرفي که حالا مرتّب تکرار مي‌کنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند.

 

مصلحت کشور، مصرف توليد داخلي است

مصلحت کشور، مصرف توليد داخلي است، کمک به کارگر ايراني است. بعضي‌ها هستند حتّي حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، امّا در عمل به کارگر ايراني لگد بزنند. لگد زدن به کارگر ايراني اين است که انسان جنس مصنوع اين کارگر را مورد استفاده قرار ندهد و برود مشابه اين را از خارج بگيرد؛ گاهي هم به قيمتهاي گران‌تر! ما در برخي از صنايع در کشورمان جزو پيشروان دنياييم، [امّا] در همان چيزها، ميروند از بيرون چيزهايي را برميدارند و به داخل مي‌آورند. و اين وظيفه‌ي همه است؛ از جمله وظيفه‌ي دولت.

 

پرهيز دولت از خريد اجناس خارجي

وزير محترم کار اينجا حضور دارند؛ من خواهش ميکنم در دولت مطرح کنيد، اصرار کنيد، پافشاري کنيد که اشيائي که جزو مصارف دولتي است، مطلقاً از خارج نيايد. اين يک قلم عمده است، يک قلم بزرگ است؛ چون دولت با دامنه‌ي وسيعي که دارد، مصرف‌کننده‌ي درجه يک است. نگويند که ما فلان چيز را ميخواهيم، الان لازم داريم، توليد داخلي‌اش نيست، ناچاريم از بيرون بياوريم. خب، شما مگر برنامه‌ريزي نداريد؟ شما که امروز احتياج داريد، چرا امروز مي‌گوييد؟ مي‌خواستيد دو سال پيش بگوييد تا توليدکننده‌ي داخلي فرصت داشته باشد برنامه‌ريزي کند، بسازد، امتحان کند، تجربه کند تا امروز دست شما برسد. اينها مسائل مهمّي است؛ اينها مسائل کوچکي نيست.

دولت تصميم بگيرد در هيچ‌يک از چيزهايي که مصرف مي‌کند، از قلم و کاغذ روي ميز گرفته تا ساختمان‌سازي تا بقيه‌ي چيزها، هرآنچه در داخل قابل توليد است، خودش را از خارج ممنوع کند، بر خودش حرام کند. آسان‌گرايي و سهل‌گرايي - سهل‌گرايي آن روي خوبِ قضيه است - و خداي نکرده سوءاستفاده؛ جلوي اينها را بايستي مسئولين دولتي بگيرند. و ما اين را هم تجربه کرديم، امتحان کرديم و يک جاهايي ديديم. يک وقتي يک کاري انجام ميگرفت - مال سالها پيش است - يک چيزي داشتند ميساختند، بنده مسئولين آنجا را خواستم و به آنها گفتم که در اين کاري که داريد ميکنيد، سعي کنيد هيچ قلم خارجي به‌کار نبريد؛ آنها هم قول دادند، مردانه هم عمل کردند. در آخر که ما گزارش گرفتيم و تحقيق کرديم، معلوم شد حدود ۹۸ درصد از مصالح اينجا را توانسته‌اند از داخل تهيه کنند؛ يکي دو درصد چيزهايي بوده که در داخل وجود نداشته است و از خارج آورده‌اند. خب، ميشود اين کارها را کرد. پس مصرف‌کننده هم يکي از ارکان تقويت و ترويج توليد داخلي است.

 

نقش مبارزه با قاچاق در تقويت توليد داخلي و ساخت دروني

يکي ديگر از ارکان، دستگاه مبارزه‌ي با قاچاق است. مسئله‌ي مبارزه‌ي با قاچاق را اين‌همه ما تأکيد کرديم؛ دولتهاي مختلف از سالها پيش همين‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، اين کار يک کاري است که بايد تحقّق پيدا کند و اين هم ممکن است؛ نگويند نمي‌شود، کاملاً مي‌شود؛ جلوي قاچاق را به‌طور قاطع بگيرند. بنده يک وقتي گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نرويد؛ ميلياردها دلار امروز در داخل کشور - که حالا من چون رقم دقيقش را مختلف ميگويند، نميتوانم معين بکنم که چقدر؛ امّا رقمهاي گزافي گفته ميشود - دارد صرف جنس قاچاق ميشود. قاچاق را از لب مرز و از پيش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنيد. اين، يک قلم بسيار مهم است؛ يک کار بسيار مهم است. و آن کساني که اين کار را بکنند، آنها هم دارند مجاهدت مي‌کنند، آنها هم دارند عبادت مي‌کنند؛ اين هم حسنه است.

 

نقش دستگاه‌هاي متولّي واردات در تقويت توليد داخلي و ساخت دروني

يک رکن ديگر، دستگاه‌هاي متولّي وارداتند. اين دستگاه‌ها هم بايستي نگاه کنند. بعضي از چيزها هست که در اختيار دولت نيست؛ بخش خصوصي فعّاليت ميکند و چاره‌اي هم نيست، لکن دستگاه‌هاي دولتي ميتوانند با نظارت هدايت کنند؛ کاري بکنند که مسئله‌ي واردات به توليد داخلي لطمه نزند.

 

نقش دستگاه‌هاي تبليغي و رسانه‌ها در تقويت توليد داخلي و ساخت دروني

يکي هم مسئله‌ي مسئوليت دستگاه‌هاي تبليغي و رسانه‌ها است. رسانه‌ها هم همين‌جور؛ صداوسيما، ديگران، بايستي روي مسئله‌ي مصرف داخلي و توليد داخلي به معناي واقعي کلمه کار کنند؛ اينها تأثير ميگذارد.

 

نقش ثبات در قوانين در تقويت توليد داخلي و ساخت درونی قدرت

يک مسئله مسئله‌ي ثبات در قوانين است که اين به عهده‌ي مجلس است. مراقب باشند مدام قوانين مربوط به مسائل اقتصادي از جمله مسائل مربوط به کار را هرروز عوض و بدل نکنند که بشود آن کساني که ميخواهند برنامه‌ريزي کنند، برنامه‌ريزي کنند.

 

ضرورت فرهنگ‌سازي براي نکوهش بيکاري و فرار از کارهاي سخت

به‌هرحال متولّيان فرهنگي کشور در نکوهش بيکاري و کم‌کاري و فرار از کار سخت، براي کار فرهنگي برنامه‌ريزي کنند. آقاجان! کار سخت را بايد قبول کرد. اگر کار سخت را ما به خودمان تحميل نکنيم، قبول نکنيم، به جايي نمي‌رسيم؛ فقط دنبال کار آسان که نميشود رفت؛ بايد انسان کار سخت را قبول کند؛ در هر جايي که هست. آن کساني که توانستند در صنعت، در فنّاوري، در مسائل علمي به اوج برسند، کارهاي سخت را بر خودشان تحميل کردند. اين، فرهنگ‌سازي لازم دارد. اينکه فقط دنبال کارهاي آسان باشيم، کار پيش نميرود.

 

مسئولين به جاي صحبت بايد براي مبارزه‌ي با فساد اقدام عملي کنند

متولّيان مبارزه‌ي با فساد هم در اين زمينه نقش دارند. حالا اسم فساد زياد آورده ميشود. حرف زدن راجع به فساد که فايده‌اي ندارد؛ با «دزد دزد» گفتن، دزد از دزدي دست برنميدارد؛ بايد رفت، وارد شد. مسئولان کشور، روزنامه که نيستند که راجع به فساد حرف ميزنند. بله، روزنامه راجع به فساد ممکن است حرف بزند، من و شما که مسئول هستيم بايد اقدام کنيم؛ حرف ديگر چيست؟ وارد بشويد؛ [ اگر] بلديم اقدام کنيم، جلوي فساد را به‌معناي واقعي کلمه بگيريم.

 

علاج مشکلات کشور؛ تمرکز بر روي توليد

 اينها وظايف ما است؛ اينها وظايف بخشهاي مختلف ما است. اين علاج مشکل اقتصادي کشور است که مشکل اقتصادي کشور اگر بخواهد حل بشود، بايد روي توليد متمرکز شد. همه به همين شکلي که عرض کرديم، مسئوليت دارند؛ البتّه بعضي مسئوليتها سنگين‌تر است، بعضي سبک‌تر است امّا همه اين‌جوري مسئولند. کليد حلّ مشکلات اقتصادي در لوزان و ژنو و نيويورک نيست؛ در داخل کشور است. همه تلاش کنند، همه همّت کنند، ان‌شاءالله حل خواهد شد. ملّت ايران و مسئولين کشور کارهاي بزرگ‌تري را در طول اين سالها انجام داده‌اند و شده است؛ مسئله‌ي توليد را هم مي‌توانند حل کنند. دولت کنوني هم بحمدالله مشغول کار و علاقه‌مند [ است‌] و افراد مطّلع در داخل دولت حضور دارند؛ تلاش کنند، کار کنند، دنبال کنند، ان‌شاءالله مشکلات را حل کنند.

 

جامعه‌ي کارگري ما جامعه‌ي نجيبي است

البتّه جامعه‌ي کارگري ما حقّاً و انصافاً جامعه‌ي نجيبي است. جامعه‌ي کارگري ما جامعه‌ي نجيبي است. بنده در جريان تلاشهايي که ميشد و تحريکاتي که ميخواست جامعه‌ي کارگري را از روز اوّل انقلاب، حتّي از پيش از پيروزي قاطع انقلاب - در آن اوقات تظاهرات و هياهوي عجيب کشور در سال ۵۷ - در مقابل انقلاب قرار بدهد بودم، مي‌شناختم، مي‌ديدم؛ از نزديک بعضي‌ها را بنده مشاهده کردم و ديدم. در طول سالهاي متمادي هم همين‌جور بوده؛ در دوران رياست‌جمهوري خودم و بعد از آن هميشه کساني بودند که خواستند جامعه‌ي کارگري را در مقابل نظام اسلامي قرار بدهند [ امّا ]جامعه‌ي کارگري کشور با استحکام تمام، با ثبات قدم، با نجابت، مشکلات را تحمّل کرده است و ايستاده است؛ اين خيلي ارزش دارد.

 

مسئولين بايد قدر اين جامعه‌ي عظيم کارگري را بدانند

مسئولين بايد قدر اين جامعه‌ي عظيم کارگري را بدانند که مشکلات را تحمّل ميکنند و کار ميکنند. پاداش اين نجابت اين است که همه تلاش کنند ان‌شاءالله اين مشکلات را برطرف کنند؛ خداي متعال هم يقيناً به کساني که نيت خوب دارند و کار خوب ميخواهند انجام بدهند و به‌سمت هدفهاي خوب دارند حرکت ميکنند کمک خواهد کرد.

اميدواريم خداوند متعال همه‌ي شما عزيزان را و کارگران عزيز را و مسئولان مختلف اين بخش را مشمول لطف و رحمت خود قرار بدهد؛ شهداي جامعه‌ي کارگري را با پيغمبر محشور کند؛ و امام بزرگوار را که اين راه را جلوي پاي ما باز کردند، با پيغمبر محشور کند.

والسّلام‌عليکم‌ورحمةالله‌وبرکاته‌

 

۱) قبل از شروع بيانات معظّمٌ‌له، آقاي علي ربيعي (وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي) گزارشي ارائه کرد.

۲) اسدالغابه، ج ۲، ص ۱۸۵

۳) اشاره به برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي فنّاوري نانو در حسينيه‌ي امام خميني (ره) (۱۳۹۳/۱۱/۱۱)

۴) مسائل علي‌بن‌جعفر و مستدرکاتها، ص ۹۳ (با اندکي تفاوت)

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات