تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۵۸۳۷

منطق صدور انقلاب از نگاه امام/ فرهاد مهدوی

امام(ره) با هرگونه تلاش سخت‌افزاری مبتنی بر اعزام نیروی نظامی، لشکرکشی و تکیه بر ابزارآلات جنگی برای صدور انقلاب مخالف بودند

پایگاه بصیرت، یکی از سیاست‌های حضرت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب صدور انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان بود. این سیاست حضرت امام(ره) که الگویافته از فعالیت ترویجی پیامبر اکرم(ص) در گسترش دین اسلام بود، در همان ابتدا با برداشت‌های نادرست سهوی و عمدی از سوی عناصر داخلی و یا قدرت‌های بین‌المللی مواجه شد. این تصویر معوج و مخدوش از انقلاب که به نوعی تداعی‌گر حرکت‌های امپراتورگرایانه ایران باستان بود، به نوعی ایران‌هراسی شدید در منطقه و در میان برخی دولت‌های مستکبر و مرتجع منتهی شد. حضرت امام(ره) برای اصلاح این تبلیغات منفی بارها منطق صدور انقلاب را کشورگشایی و احیای امپراتوری ایران ندانستند و اهداف فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی و به نوعی، دیپلماسی عمومی را مهم‌ترین بستر و شیوه فعالیت انقلابی در خارج از مرزها مطرح کردند. با توجه به اسناد تاریخی علت‌العلل همه حملات روانی ـ نظامی علیه این انقلاب ترس از پویش انقلاب در فراسوی مرزها بوده است.
چرایی صدور انقلاب؛ دلایل تبیینی صدور انقلاب ایدئولوژی می‌تواند بر عناصر متعددی از قدرت استوار باشد. از انواعی از استعمار کهنه تا استعمار نو و فرانو اهداف آشکار و ضمنی یک گسترش عقیده در مرزهاست، اما اندیشه صدور انقلاب بر این ایده استوار بود که انقلاب باید با گسترش فرهنگ مبارزه با استکبار برای ظهور منجی عالم بشریت زمینه‌سازی کند. از این لحاظ امام(ره) می‌فرمایند: «انقلاب محدود به ایران نیست و بلکه نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(ارواحنا فداه) است.»
با این تعریف حضرت امام(ره) محصور کردن انقلاب اسلامی در مکان و زمان خاص، یک فعالیت ضدانقلابی است؛ چراکه سبب آسیب‌پذیری انقلاب شده و مستکبران این محدودیت را فرصتی برای جولان سیاست‌های استعماری خود می‌دانند.
مؤلفه‌های صدور انقلاب؛ امام(ره) با هرگونه تلاش سخت‌افزاری مبتنی بر اعزام نیروی نظامی، لشکرکشی و تکیه بر ابزارآلات جنگی برای صدور انقلاب مخالف بودند و به همین دلیل در بیانات متعددی فرمودند: «صدور انقلاب به لشکرکشی نیست»، «ما نمی‌خواهیم کشورگشایی کنیم»، «[صدور انقلاب] معنایش این نیست که سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر»، «صدور انقلاب، صدور تجاوز و جنگ به معنای گرفتن زمین‌های دیگران نیست.» این سخنان، دشمنان انقلاب اسلامی را خلع سلاح کرد، زیرا در فرهنگ انقلاب‌های دیگر بروز و ظهور هر انقلابی متضمن حضور نظامی و اشغال سرزمینی کشورهای فقیر و مستضعف بود که همچنان آثار این اشغالگری‌ها به نام صدور انقلاب، در بسیاری از کشورهای جهان سوم دیده می‌شود.از دیدگاه امام(ره) منظور از صدور انقلاب همان گسترش اسلام است.

صدور انقلاب تا کجا؛به باور ایشان ما در صدور انقلاب باید به اهداف زیر دست پیدا کنیم: ۱ـ صدور اسلام راستین و بیان احکام ناب محمدی(ص) به جهانیان. ۲ـ استقلال کشورهای در بند از ظلم ستمگران و ادامه مبارزه علیه مستکبران تا طنین‌انداز شدن بانگ لااله الا الله و محمد رسول‌الله بر تمام جهان. ۳ـ بیدار کردن همه ملت‌ها و دولت‌های مستضعف به‌ویژه بیداری امت اسلامی. ۴ـ صدور انقلاب به معنای صدور رسالت انقلاب اسلامی و حمایت از مستضعفان. ۵ـ تلاش برای تغییر نظام غیرعادلانه حاکم بر جهان و دگرگونی در ساختارهای بین‌المللی.
هرچند جهانیان پیام انقلاب امام را دریافته‌‌اند و این مسئله امروز کاملاً مشهود است، اما برخی رفتارهای نادرست مانند اشرافی‌گری برخی مسئولان می‌تواند تأثیرات منفی در صدور انقلاب داشته‌ باشد؛ لذا مسئولان باید نسبت به تأثیرات بین‌المللی و جهانی رفتارهای خود نیز آگاه باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات