تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۶۱۴۹

برخورد سرد اصلاح‌طلبان با همایش حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان»!


حسین عبداللهی‌فر

تورق روزنامه‌ها در حالی که یک سال به انتخابات مانده نشان می‌دهد که سال آینده شاهد اوج گرفتن مباحث انتخاباتی خواهیم بود.

تیترهای روز اول هفته(12/19/) کاملاً گویاست. «اعتماد» در اعتراض به رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای شورایاری‌ها «رد صلاحیت 2500 نفر از کاندیداهای انتخابات شورایاری‌ها» را تیتر کرد و «مردم‌سالاری» به نقل از معاون وزیر کشور نوشت: «اجازه دهیم هر کسی که می‌خواهد وارد عرصه انتخابات شود.»

«اعتماد» در عین حال تصویر نخست خود را به برگزاری نخستین کنگره حزب ندای ایرانیان اختصاص داد و زیر تیتر درشت «ندا به جریان افتاد»، نوشت: «گذشت سه ماه از تولد کافی بود تا ندای اصلاحات کنگره‌اش را در تالار آدینه در غرب تهران برگزار کند؛ کنگره‌ای که برگزارکنندگانش همه جوان بودند.»

«شرق» نیز با حروف کوچک «نخستین کنگره حزب ندای ایرانیان» را تیتر کرد.

«آفتاب یزد» یک جمله از پیام هاشمی به این حزب جدیدالتأسیس را تیتر کرد و به نقل از وی نوشت: «احزاب نباید دیگران را تخطئه کنند.»

همین برخورد سرد و نگران‌کننده سبب شد تا «جوان» (12/10/) به تحلیل رفتار اصلاح‌طلبان با ندای ایرانیان پرداخت و با اشاره به سانسور خبری مراسم این حزب از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نوشت: «با تورق روزنامه‌های زنجیره‌ای این جریان در روز شنبه به جز اعتماد که عکس این همایش را در صفحه نخست خود کار کرده بود هم می‌توان به این نکته رسید که جماعت تجدیدنظرطلب برای‌شان قابل تحمل نیست که ندا به ادامه فعالیت بپردازد و تلاش می‌کنند که تحرکات این دسته تا جایی که امکان‌پذیر است، سانسور شود و پس از آن به صورت کم‌رنگ و ناچیز پوشش خبری بدهند.»

«جوان» درخصوص علت این برخورد ‌نوشت: «علت اصلی مخالفت تندروهای دوم خردادی با ندا را باید مخالفت با گروهی دانست که تلاش دارد خود را «در نظام» نه «بر نظام» تعریف و تأکید کند. می‌خواهد در جهت مبانی و اصول نظام قدم برداشته و مانند برخی از حزب‌های تندرو و منحل شده تصمیم ندارد علیه انقلاب و نظام اقدام عملی انجام دهد.»

از دیگر تیترهای انتخاباتی روز اول هفته به احمدی‌نژاد و سفرهای وی اختصاص داشت. «آرمان» در این رابطه به سفر احمدی‌نژاد به ترکیه اشاره کرد و زیر تیتر «مسافر صندلی اف.19 در بورسای ترکیه» نوشت: «تصویر بلیت هواپیمای احمدی‌نژاد هم پس از سفر او منتشر و مشخص شد که صندلی شماره اف.19 به او تعلق دارد. شاید او در طی مسیر به یاد آن روزهایی بود که لزومی به در دست داشتن کارت پرواز نبود و او در بهترین مکان هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور می‌نشست، از کارت پروازش هم مشخص است که هیچ نهادی در داخل کشور مأموریت سفر به ترکیه را به او نداده و احمدی‌نژاد شاید در راستای همان شعار «بر می‌گردیم» به ترکیه رفته است. چون وقتی دید در داخل کشور نتوانست مخاطبان فریادی برای این شعار پیدا کند ممکن است در خارج کشور توجهی به آن شود.»

«آفتاب یزد» هم سخنان دبیر کل جبهه پایداری در تلویزیون را بهانه قرار داد و زیر تیتر «تلاش برای تطهیر احمدی‌نژاد» نوشت: «با این حال روز گذشته مرتضی آقاتهرانی در برنامه شناسنامه در اظهاراتی مدعی شد که احمدی‌نژاد در این مدت بیمار بوده و ماجرای قهر صحت ندارد... به نظر می‌رسد جبهه پایداری در این حال که تلاش می‌کند در ظاهر محمود احمدی‌نژاد را از خود جدا کند، همچنان از نیاز خود به حضور چنین فردی مطلع است... در سوی دیگر میدان نیز محمود احمدی‌نژاد نشانه‌هایی ارسال می‌کند که از تمایل او برای بازگشت به قدرت حکایت دارد. او به ترکیه سفر کرده و با عبدالله گل رئیس‌جمهور سابق این کشور دیدار کرده است. سایت شخصی او که توسط یک تیم 47 نفری اداره می‌شود، روزی نیست که به بهانه‌ای، خبری، بیانیه‌ای و اطلاعیه‌ای از رئیس‌جمهور سابق منتشر نکند.»

این روزنامه همچنین سرمقاله همین روزش را به «عقد سیاسی احمدی‌نژاد و پایداری‌ها» اختصاص داد و نوشت: «ادعای جبهه پایداری مبنی بر گذر از احمدی‌نژاد و فقدان پیوند سیاسی بین آنها و رئیس دولت قبل، جای تردید دارد. معتقد هستم اعضای این گروه با طرح ادعای رابطه نداشتن با احمدی‌نژاد در واقع یک بازی سیاسی راه می‌اندازند؛ بازی‌ای که خاص طیف پایداری است و بر اساس آن چون عرصه سیاسی نوعی میدان جنگ است، پس هر اقدامی در آن جایز است.»

«شرق» یک روز بعد «خطر بازگشت احمدی‌نژاد» را روی تصویری از وی قرار داد و به نقل از یک فعال اصلاح‌طلب نسبت به بازگشت او هشدار داد. این موضوع آنقدر اهمیت داشت که این روزنامه تیتر اول شماره بعدی (12/11/) خود را به آن اختصاص دهد و زیر تیتر «هراس از تطهیر احمدی‌نژاد» بنویسد: «جریان اصولگرایی با فقدان چهره کاریزماتیک مواجه شده و کماکان احمدی‌نژاد فرصتی پیش روی برخی جریان‌های سیاسی است. جبهه پایداری‌ها بنا دارند روی موج نشسته و با اعلام قبض‌وبسط در رابطه با احمدی‌نژاد جریان رسانه‌ای را از همین حالا برای انتخابات رقم بزنند.»

«آفتاب یزد» هم در همین روز نزدیک شدن پایداری‌ها به احمدی‌نژاد را «باج دادن به رادیکال‌ها» تعبیر کرد و آن را از قول امیر محبیان تیتر کرد.

«آرمان» هم با همین نگرانی تیتر زد: «خطاهای احمدی‌نژاد با آب زمزم هم پاک نمی‌شود.»

ادامه این دغدغه‌ها به روز سه‌شنبه(۱۲/۱۲/) نیز کشیده شد و «آفتاب یزد» در سرمقاله‌اش با عنوان «بررسی سفر آن مرد که رفته به ترکیه» نوشت: «دست خودش نیست؛ نیاز دارد که دیده شود!»

«شرق» یک روز بعد (12/13/) نگرانی اصلاح‌طلبان از بازگشت احمدی‌نژاد را با صراحت بیشتری عنوان کرد و در سرمقاله‌ای با عنوان «بازی احمدی‌نژاد چیست؟» نوشت: «محمود احمدی‌نژاد این روزها دوباره در مرکز خبرهاست. در عکس‌های متعددی، تعدادی از دوستان و هوادارانش دور او حلقه زده و به دیدنش می‌روند. مشایعتش می‌کنند. به او تسلیت می‌گویند و با هم به سفر خارجی می‌روند. البته در این میان به گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که گویی طیف وسیعی ـ خیال خام ـ خواستار بازگشت او به عرصه قدرت هستند. آنها نیز مانوری برای بازگشت به قدرت از خود نشان می‌دهند. همین مسائل باعث شده برخی نگران حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری ـ سال 96 ـ باشند. اما هیچ جای نگرانی نیست. چرا؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات