تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۶۲۴۱

محمدرضا عارف: پیروزی خرداد 92 خروجی تفکر اصلاحات بود


محمدرضا عارف در گردهمایی اصلاح طلبان کرمان با عنوان "در امتداد امید" با بیان اینکه خرداد ماه خلق حماسه هاست، اظهار داشت: حماسه دوم خرداد را در سال 76 داشتیم و در امتداد آن حماسه 24 خرداد 92 و مهمترین ویژگی این دو حماسه، حضور مردم بود. علی‌رغم تحلیل‌ها و همه تلاش هایی که دشمنان برای عدم حضور مردم داشتند، مردم یک بار دیگر با حضور 73درصدی خود یک حماسه ماندگار و سرمایه اجتماعی را خلق کردند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های خرداد، حماسه تغییر است که هم در دوم خرداد مردم برای تغییر حاضر شدند و هم در 24 خرداد و نتیجه حماسه 24 خرداد دولت تدبیر و امید است که برای توفیق بیشتر دولت و اینکه بتواند مطالبات مردم و تعهداتی که نسبت به مردم دارد، عمل کرده و در پیشرفت کشور موفق باشد، دعا می‌کنیم.

عارف تصریح کرد: خرداد در یک کلام ماه مردم است و نمی‌توانیم صحنه‌ای از صحنه‌های انقلاب را نام ببریم که مردم در آن نقش کلیدی نداشته باشند و رهبری انقلاب با این باور امور را دنبال می‌کردند.

وی بیان کرد: هیچ جریان و گروه کوچکی را در داخل و خارج از کشور سراغ نداریم که به رهبری امام خدشه‌ای وارد کند و ایشان در اوج قدرت این نگاه را به مردم دارند و با این نگاه پیروز می‌شوند.

عارف افزود: می‌توانیم به استناد قانون اساسی بگوییم تمام کارگزاران نظام منتخب مردم هستند یا به صورت مستقیم و غیرمستقیم و این نگاه را در چهار دهه انقلاب در فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری می‌بینیم که در حقیقت سیاست راهبردی نظام حضور همه جریانات و سلایق سیاسی در سپهر سیاست کشور است.

عارف ادامه داد: به برخی از تنگ‌نظری‌ها و نگاه‌های قیم‌مآبانه کار نداریم، فراتر از همه اینها، راهبرد نظام حضور همه جریانات است و ما اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی همواره هم وظیفه و هم حق خودمان می‌دانستیم که در انقلاب حاضر باشیم، مدیون بوده و مسئولیت داشتیم.

وی تصریح کرد: گفتمان‌مان را نزدیک‌ترین گفتمان به انقلاب دانسته و حق خود می‌دانیم با سازو‌کارهای قانونی برای به دست گرفتن قدرت به منظور خدمتگزاری و ادای دین بیاییم.

رییس بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: طبیعی است که رقبای ما تلاش می‌کنند در صحنه‌های مختلف پیروز شوند و همیشه موضع ما این بوده که در یک فضای سالم، اخلاقی، اسلامی و برای ادای تکلیف و وظیفه رقابت کنیم اگرچه امکانات نامتوازن و عموما در اختیار رقیب ما بوده است.

وی افزود: دغدغه ما همیشه این بوده که بگوییم رقابت کرده و به حرف مردم و نتیجه‌ای که از صندوق بیرون می‌آید تمکین می‌کنیم. راهبرد اصلی تفکر اصلاح‌طلبی تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب و حاکمیت ارزش‌ها بوده است و شهادت می‌دهم مهم ترین دغدغه این تفکر این بحث مهم است.

عارف تصریح کرد: قانونمداری یکی از شعارهای اصلی ماست و باور داریم باید به مر قانون عمل کرد. اجرای قانون بد خیلی بهتر از اقدامات غیرقانونی و فراقانونی است.

وی تاکید کرد: دغدغه اصلی ما باید حفظ منافع ملی و پاسداری از ارزش‌های انقلاب باشد. باید تلاش کنیم گفتمان اصلاح طلبی همان گفتمان انقلاب باشد. در این گفتمان همواره منافع ملی و مصالح نظام باید مبنای تصمیمات قرار بگیرد و ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و جناحی است.

عارف تصریح کرد: باید تصمیمات مبتنی بر اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی باشد و اگر این را محور گفتمان تلقی کنیم، برخی کارها که به زعم افراد، بزرگ تلقی می‌شود، هیچ چیز جز ادای وظیفه نیست مانند اتفاق خرداد 92 و حقیر سهم جزئی در آن داشتم.

وی بیان کرد: ما وظیفه مان را انجام می‌دهیم و بنا نیست وزن کشی و ارزیابی کنیم، باید حضور مردم را قدر بدانیم و این امر خاص این استان و استان دیگر نیست. مردم با این نگاه و امید آمدند و عنایت خداوند نصیب مردم شد و آرامش حاکم بر کشور مزد حضور مردم است و علی‌رغم مشکلات، مردم آرامش را حفظ کرده و نگاه مثبت به دولت دارند و وظیفه خود را حفظ این نگاه می‌دانیم و باید امید به آینده را حفظ کرد.

عارف اظهار کرد: رویدادهای سیاسی بهانه‌ای است تا با تلاش هم مردم را حفظ کرده و سرمایه اجتماعی خلق شده را تقویت کنیم و اگر مردم خواستند، بیاییم و خدمت کنیم.

وی افزود: امسال برای ما مهم است و مردم و جوانان فاز اول یک پروژه و تغییر را با موفقیت انجام داده اند، اگر فکر کنیم کار تمام شده، اشتباه است و فاز دوم در اسفند 94 است و باید این فاز را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم.

عارف تصریح کرد: هنوز رقبا این پیروزی را باور نمی‌کنند، می‌گویند مدیریت خوب شما و مدیریت بد ما این نتیجه را داد، نه پایگاه مردمی تفکر اصلاحات. شاید به دلیل کم‌کاری توانستیم رای 51 درصدی بگیریم و اسفند نشان می‌دهیم پایگاه ما رای حداقل 70 درصدی خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: برخی ناجوانمردانه به اصلاحات تهمت می‌زنند که پروژه تغییر نظام را عنوان می‌کنند. در حالی که پروژه تغییر در چارچوب نظام، رعایت قوانین و برای تحقق آرمان‌ها و ادای دین نسبت به شهدا، ادای وظیفه به مردم و نظام تلاش می‌کنیم و باید در سال جاری فاز دوم این پروژه به خوبی دنبال شود تا فاز مهم تر یعنی خرداد 96 را با جدیت دنبال کنیم.

وی با بیان پیشنهاداتی به عنوان راهبردهای انتخابات افزود: راهبرد اصلی افزایش مشارکت مردم است و باید تلاش کنیم که 73 درصد حضور در انتخابات 92 را حفظ کرده و حتی الامکان بخشی از آن 27 درصد جمعیت را که رای نداده‌اند به صحنه بیاوریم.

عارف گفت: اگر امروز قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابل جوانان و کارشناسان ما نشسته اند، به خاطر حضور در خرداد 92 است زیرا همه تبلیغات برای عدم حضور مردم و معلوم بودن نتیجه از قبل بود و این تحلیلگران بی‌ربط‌بودن تحلیل هایشان را دیدند.

وی تصریح کرد: راهبرد دیگر اصلاح ترکیب مجلس است، باید مجلسی متخصص با کارآیی بالا و به ویژه حضور موثرتر زنان و جوانان داشته باشیم.

عارف تصریح کرد: فعال شدن همه احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب باید در انتخابات صورت بگیرد. نباید اقدام ما باعث تضعیف احزاب شود، انتخابات فرصتی است برای اینکه تمام احزاب شکل گرفته و تقویت شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: باید در برنامه برای به دست آوردن اکثریت مجلس اجماع کامل باشد. رسیدن به اجماع کار مشکلی است. اما باید به عنوان یک راهبرد این را پذیرفته و برای رسیدن به آن، نگاه از بالا به پایین، به نگاه از پایین به بالا تغییر کرده و محوریت اصلی در حوزه‌ها باشد نه در مرکز.

وی افزود: باید وظیفه مرکز تعامل، همکاری و دخالت در حل اختلافات باشد. اگر برنامه‌ریزی‌ها در استان باشد و مرکزنشین‌ها کمک کنند، به اجماع رسیدن کارِ شدنی است.

وی بیان کرد: باید دست اندرکاران انتخابات براساس قانون عمل کنند و براساس فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حق الناس بودن رای مردم، بسیاری از مشکلات گذشته و پیش‌داوری‌های امروز جامعه رفع خواهد شد و ما فردای تائید صلاحیت‌ها را می‌بینیم.

وی افزود: انتخابات مهمی در پیش داریم. باید حضور ما حضور حداکثری باشد هم به عنوان وظیفه هم به عنوان حق. نمی‌توانیم کنار بکشیم اما اعتقاد داریم حرف آخر را مردم می‌زنند و با صندوق‌ها قهر نمی‌کنیم.اگر مردم جور دیگری تصمیم‌گیری کردند، تمکین می‌کنیم و مبنای حرکت باید همدلی و همگرایی باشد. راهی غیر از این نداریم.

وی افزود: نباید پیروزی خرداد 92 را به فرد خاصی محدود کنیم. این خروجی تفکر اصلاحات بود و باید این راهبرد را در سال همدلی و همزبانی مبنا قرار دهیم و مبنای تصمیم‌گیری در نهایت باید اخلاق مداری، عقلانیت و خرد جمعی باشد و خوشبختانه این ویژگی‌ها را در شما استان کرمان به خوبی سراغ داریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات