تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۶۵۹۳

استمرار خط تخریب در فضای کاملاً انتخاباتی


حسین عبداللهی‌فر

انعکاس وسیع اظهارات سخنرانان همایش فرمانداران درباره انتخابات آینده در روز یکشنبه(۱۰/۳/)، فضای رسانه‌‌ای کشور را کاملاً انتخاباتی کرد. «مردم‌سالاری» در حالی این جمله «دولت و شبه‌دولتی‌ها اجازه رقابت سیاسی انتخاباتی ندارند» را از سخنان رئیس‌جمهور تیتر کرد که «آفتاب یزد» نوشت: «باید انتخابات واقعی برگزار شود.» «شرق»؛ «خط قرمزهای انتخاباتی رئیس‌جمهور» را برجسته کرد و «شهروند»؛ «اعتراض‌ها و هشدارهای روحانی» را با حروف بسیار درشتی تیتر کرد. یک روز بعد(۱۱/۳/) هم اغلب روزنامه‌ها این جمله از سخنان رئیس مجلس که گفته بود: «کاندیداها نباید تهدید شوند» را تیتر کردند.

«فتنه‌گران حق ورود به انتخابات را ندارند» جمله‌ای بود که روزنامه «کیهان» از قول آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان تیتر کرد. جمله دیگری که مورد توجه تعداد زیادی از روزنامه‌ها واقع شد، اظهار نظر وزیر اطلاعات درباره «تلاش برای تغییرش» بود.

خبر انتخاباتی دیگر را «ابتکار» (10/3/) درج کرد که درباره رابط شدن مجید انصاری بین اصلاح‌طلبان و دولت نوشت: «برخی سایت‌های خبری مصاحبه‌ای را با رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره رابط انتخاباتی دولت و اصلاح‌طلبان منتشر کرده بودند که در آن رهامی تأکید می‌کند که یونسی چنین نقشی ‌به‌عهده ندارد و آقای مجید انصاری ارتباط بین اصلاح‌طلبان و دولت را برقرار کرده‌ است.»

«جوان» هم در شماره (12/3/) انتقاد رئیس کمیته انتخابات جبهه اصلاحات از برخی فعالیت‌های دولت‌مردان را برجسته کرد و از قول رهامی نوشت: «برخی فعالیت‌های نوبخت شبهه انتخاباتی دارد.»

در چنین فضایی خط تخریب اصولگرایان همچنان دنبال می‌شد. «ابتکار» در نخستین روز هفته (۹/۳/) وحدت اصولگرایان را معادله چند مجهولی خواند و زیر تیتر «مثلث ائتلاف در برابر مثلث چهره‌ها» نوشت: «تکلیف اتحاد اصولگرایان را وحدت مثلث احزاب و مثلث افراد مشخص می‌کنند. در هر حوزه انتخابیه که مؤتلفه و ایثارگران و پایداری از یک سو و لاریجانی و احمدی‌نژاد و قالیباف از سوی دیگر به تفاهم برسند، اصولگرایان تنها با اصلاح‌طلبان رقابت خواهند کرد اما با توجه به لیست طولانی کاندیداهای بالقوه بعید است این تفاهم در بیشتر حوزه‌های انتخابیه امکان‌پذیر باشد.»

این روزنامه روز سه‌شنبه (12/3/) هم تیتر اول خود را به «اتحاد اصولگرایی بر سر انشقاق» اختصاص داد و نوشت: «در روزهایی که هر گروه و حزب و جبهه‌ای در جریان اصولگرایی ساز خود را می‌زند، شاید به نظر برسد که اعلام رسمی ائتلاف جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و حزب مؤتلفه اسلامی با انتشار بیانیه مشترکی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) قدمی رو به جلو در مسیر همگرایی است، این در حالی است که چنین ائتلاف قابل پیش‌بینی نه‌تنها از پیچیدگی معادلات وحدت اصولگرایان کم نمی‌کند که شاید حتی بر آن بیفزاید.»

در این میان دو روزنامه «آرمان» و «شرق» (12/3/) «ماجرای کناره‌گیری ولایتی به سود روحانی» را زنده کردند. اولی در حالی از قول مرتضی الویری «مجلس نهم را در تمام اقدامات احمدی‌نژاد شریک دانست» که دومی «کینه تندروها از ولایتی» را تیتر اول خود برگزید و نوشت: «پزشک دیپلمات چوب حمایتش از دولت را می‌خورد، چوب صراحت در مناظره‌های انتخابات سال 92 که برخی اصولگرایان آن را تشبیه به بازی در زمین هاشمی به نفع روحانی کردند، این تحلیل یکی از نزدیکان ولایتی در روزهای اخیر است.»

در راستای خط تخریب اصولگرایان، هجمه علیه احمدی‌نژاد و احاله مشکلات کشور به او همچنان ادامه یافت. چنانچه «اعتماد» در روز نخست هفته (۹/۳/) از قول مصباحی‌مقدم نوشت: «احمدی‌نژاد شانس آورد که بر کنار نشد.» آرمان هم در همین روز از قول فریدون عباسی تیتر زد: «با آقای احمدی‌نژاد مسئله داشتم».

«آفتاب یزد» هم در شماره (11/3/) «تأثیر سوء مدیریت احمدی‌نژاد بر بحران آبی امروز» را تیتر کرد. این روزنامه روز آخر هفته کاری را به انتخابات ریاست‌جمهوری برد و با اختصاص تصویر اول خود به پرویز فتاح درپاسخ به این پرسش که آیا «پرویز فتاح رقیب روحانی می‌شود؟» نوشت: «به نظر می‌رسد در این میان چهره‌ای وجود دارد که این روزها حجم اخبار در خصوص وی رو به فزونی است و هر اظهار نظر و اقدام وی بازتاب فوق‌العاده‌ای در رسانه اصولگرا دارد. بی‌شک این فرد کسی نیست جز پرویز فتاح!»

تخریب احمدی‌نژاد و گره زدن آن با اصولگرایان در حالی صورت می‌گیرد که «رسالت» (11/3/) از تشکیل جبهه کارآمدی ازسوی وزیران دولت نهم و دهم بدون احمدی‌نژاد خبر داد و نوشت: «خبر تشکیل جبهه کارآمدی با کنار هم قرار گرفتن گروه کثیری از بدنه دولت سابق به بیرون درز کرد. همین خبر حاکی ‌است دیدار اخیر غیر رسمی هیئت مؤسس این جبهه در قم با آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس خبرگان رهبری و دیدار با تعدادی از مراجع تقلید و آیت‌الله مصباح یزدی حکایت از خیز بلندی است که یاران سابق احمدی‌نژاد برداشتند.»

به نوشته این روزنامه از حاجی بابایی، علی احمدی وزرای سابق آموزش و پرورش، محمد عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان، دانشجو و زاهدی وزرای سابق علوم، حسینی وزیر سابق ارشاد و وحید دستجردی به عنوان مؤسسان این مجموعه یاد می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات