تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۵۰

اخبار ویژه روزنامه ها 9 تیر


 روزنامه کیهان **

معمای آیت‌الله خامنه‌ای برای آمریکا / خیال می‌کردیم ایران عقب می‌نشیند!

یک روزنامه آمریکایی می‌گوید غرب توقع داشت ایران در مذاکرات از جوش و خروش بیفتد و عقب‌نشینی کند اما این طور نشد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در تحلیلی به آخرین موضع‌گیری صریح رهبر معظم انقلاب درباره خطوط قرمز هسته‌ای پرداخت و نوشت: رهبر عالی ایران اعلام کرد هرگز اجازه دسترسی بازرسان به سایت‌ها و پایگاه‌های نظامی را نمی‌دهد.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه می‌نویسد: بسیاری بر این باورند که نیت اصلی رهبر عالی ایران از طرح این مواضع سرسختانه در آستانه سررسید مهلت 30 ژوئن (9 تیر) برای حصول توافق، امتیاز گرفتن است. در هفته‌های اخیر در واشنگتن و برخی پایتخت‌های اروپایی نگرانی‌ها تشدید شده است. در باب این موضوع؛ ریچارد نفیو از اعضای اسبق تیم مذاکره‌کننده آمریکا معتقد است «انتظاری که همگان از رفتارهای ایران دارند این است که همواره در ابتدا با تندروی پیش می‌تازند و پس از آن از جوش و خروش می‌افتد اما این بار این طور نشد. ایرانی‌ها هر چه مذاکرات رو به جلو می‌رود بر اصول و مواضعشان مصرترند و بیشتر پافشاری می‌کنند.»

به نوشته پل ریشتر، بسیاری از تحلیلگران سیاسی مواضع سرسختانه رهبر ایران را نوعی تاکتیک در مذاکره ارزیابی می‌کنند. اما به هر تقدیر، هر یک از طرفین بنا به منافع استراتژیک خود، خواهان توافق است. طرف‌های مذاکره با تهران خواستار تعویق تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای دست کم 10 تا 15 سال هستند؛ اما این کشور خواهان حذف تحریم‌هاست.

لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید: موضوع بازرسی از سایت‌های نظامی مولد بحث و جدل‌های جدی در ایران بوده است. بسیاری در ایران می‌گویند که این طرح نقض حاکمیت ملی و رفتاری تبعیض‌آمیز با ایران متفاوت با سایر کشورهای جهان است چرا که هیچ کشوری در جهان اجازه این کار را نمی‌دهد.

روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد: چانه‌زنی‌ها که از سپتامبر 2013 شروع شد این مزیت را داشته که آمریکا توانسته است بصیرتی به درون دستگاه حاکمه ایران پیدا کند و این اتفاقی است که در 36 سالی که از پیدایش انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد ممکن نبود. واشنگتن اینک به طور مرتب امکان دسترسی به مقامات بلندپایه ایران را دارد و دیپلمات‌های آمریکایی رابطه‌ای گرم و صمیمی با ظریف وزیر خارجه متین و فهمیده و نرمخوی ایران دارند. اما شخصیت (آیت‌الله) خامنه‌ای رهبر ایران هنوز هم یک معماست.

درون دولت آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی در مورد موضوعاتی که تصمیم‌گیری آن برعهده رهبر عالی ایران است وجود  دارد. همچنین در مورد اینکه آیا رهبری صرفاً عامل انسجام و اجماع میان قدرتمندترین نیروهای سیاسی درون دستگاه نخبه کشور است یا نه نیز اختلاف نظر وجود دارد.

روزنامه آمریکایی که ظاهراً از به هم خوردن نقشه کاخ سفید عصبانی شده می‌نویسد: تصور می‌شد کار تمام شده اما (آیت‌الله) خامنه‌ای این امید را نقش بر آب کرد و گفت توافق باید 7 ساله باشد. خطوط قرمزی که پیش از این او ترسیم کرده بود، مدتها بعد پاک شد و به نظر رسید که او قبول کرده غنی‌سازی محدود شود و مدت زمان اعتبار توافق هم بیشتر شود. هنگامی که (آیت‌الله) خامنه‌ای ظاهراً با توافق موقت موافقت کرد، گروهی از صاحبنظران سیاسی و مقامات اسبق آمریکایی ابراز کردند که گویا رهبر ایران ترجیح داده است عملگرا و واقع‌بین باشد تا یک انقلابی که او خود را معرفی می‌کرد. اما اینک همه آن قضاوت‌ها مورد تردید قرار دارد به ویژه بعد از سخنرانی چهارشنبه گذشته که از تلویزیون پخش شد. رهبر ایران در سخنانش اشاره کرد که تحریم‌ها باید در آغاز هر توافقی لغو شود نه آنکه به بعد از راستی‌آزمایی موکول شود. ایران سطح برنامه هسته‌ای‌اش را پایین آورده است. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اعلام کرد که ایران با توقف 10 ساله غنی‌سازی اورانیوم آنگونه که در توافق ماه آوریل روی آن سازش شده بود، موافقت نخواهد کرد. نویسنده عصبانی لس‌آنجلس تایمز مدعی شد رهبر ایران با گذاشتن این شرط‌ها باید تاوان سنگینی بپردازد(!)

 

ضیافت سؤال برانگیز عارف برای سران گروهک مطرود امام(ره)

محمدرضا عارف در مهمانی افطار خود ضمن پذیرایی از برخی فتنه‌گران، از سران گروهک مطرود حضرت امام(ره) نیز دعوت کرد.

براساس تصاویر منتشر شده از این مهمانی، عارف با گرمی از ابراهیم یزدی و محمد توسلی استقبال کرده است. برخی سران نهضت آزادی دارای روابط پنهانی گسترده با جاسوسخانه سابق آمریکا بوده‌اند. حضرت امام سال 66 در پاسخ نامه وزیر کشور تأکید کردند: «پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است... به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرنها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و بااین حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان بیشتر و بالاتر است... نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».

یادآور می‌شود سایت دانشجو نیوز وابسته به گروهک نهضت آزادی آذر 91 به هنگام اعلام نامزدی عارف برای انتخابات، به همراه برخی سایت‌های نزدیک به حزب مشارکت، به عارف حمله کرده و او را تحریک شده نهادهای امنیتی معرفی کرده بود. با این حال نهضت آزادی نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کرد به نحوی که با نزدیک شدن و نفوذ در روزنامه بهار تلاش کرد مرام ضد انقلابی خود را پیش ببرد. مصاحبه با یزدی و توسلی از نتایج همین نزدیکی بود و سرانجام به نفی ولایت سیاسی امیر مؤمنان(ع) در این روزنامه- به قلم علی اصغر غروی از اعضای نهضت آزادی و از مرتبطان با ساواک - منجر شد.

هر چند عارف بعدها از اقدام آخر روزنامه بهار برائت جست اما سایت اصلاح‌طلب فرارو همان زمان تصریح کرد: سخنان عارف در شرایطی مطرح می‌شود که روزنامه بهار تنها رسانه حامی وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن بوده است. عارف در شرایطی انتساب این روزنامه به خود را رد می‌کند که روزنامه بهار به صورت قراردادی در انتخابات ریاست جمهوری به پوشش تمام قد اخبار وی می‌پرداخت و گفته می‌شود در آن زمان 55 درصد سهام این روزنامه به حمیدعارف (فرزند محمدرضا عارف) تعلق داشت.

فرارو افزود: خبرهایی به گوش رسید که براساس آن 100 درصد سهام روزنامه بهار به بنیاد امید ایرانیان (بنیاد محمدرضاعارف) واگذار شده است. با وجود اینکه عارف انتساب روزنامه به وی را رد می‌کند اما حسن رسولی یکی از نزدیکان عارف درباره یادداشت روزنامه بهار گفت: «البته مجموعه آقای عارف و جریان اصلاح‌طلب موضوع انتشار این مقاله را محکوم کرده و به آقای پورعزیزی و هیئت تحریریه روزنامه بهار تأکید و توصیه شده است که در انتشار مطالب دقت بیشتری به خرج دهند تا شاهد چنین موضوعاتی در آینده نباشیم.»

بنابر برخی گزارش‌ها روزنامه بهار قرار بود تبلیغات انتخاباتی عارف را انجام دهد و تنها روزنامه‌ای بود که تا آخر پای عارف ایستاد.

این نکته نیز گفتنی است که سخنان صادق زیباکلام مبنی بر اینکه «حاکمیت، اپوزیسیون نمی‌خواهد اما ما نمی‌توانیم اپوزیسیون را از دید حاکمیت تعریف کنیم... همان گونه که ما می‌بینیم هاشمی به اپوزیسیون تبدیل می‌شود، این را حاکمیت هم می‌بیند و اندک‌اندک به هاشمی می‌گویند آشیخ اکبر باید تکلیفت را معلوم کنی و از شما بهره‌برداری می‌کنند و تو را هل می‌دهند و از تو چهره‌ای می‌سازند که در مقابل نظام قرار بگیری»، خرداد 92 در روزنامه بهار منتشر شد.

 

لیلاز: قطعا با توافق هسته‌ای معجزه اقتصادی رخ نمی‌دهد

عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد اتفاق خاصی در اقتصاد نخواهد افتاد.

سعید لیلاز در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفت: سال 74 زمانی که بحث قانون داماتو آمریکا که در دولت کلینتون مطرح شده بود من در یادداشتی توضیح دادم که اقتصاد ایران اساسا تحریم‌پذیر نیست. الان هم معتقدم اینچنین است. اگر به تجربه این بیست سال نگاه کنید می‌بینید که این ادعای من درست بوده است. قانون داماتو هیچگاه لغو نشد و متوقف هم نشد. آن قانون روی صنایع نفت و گاز پتروشیمی ایران متمرکز شده بود که از قضا ما بیشترین پیشرفت‌ها را پس از داماتو در همین حوزه‌ها داشتیم. اگر خودمان را برای اختصار به تاریخ معاصر محدود کنیم کشوری را سراغ نداریم که بر اثر تحریم اقتصادی به زانو درآمده باشد.

وی در پاسخ این سوال که آیا شما معتقدید تحریم‌ها علیه ایران کارآمد نبوده است؟ تصریح کرد: به نظر شما کجای چهره ایران چنین تحریمی را نشان می‌دهد؟ شما از هر خارجی را که وارد ایران می‌شود بپرسید که آیا قیافه ایران شبیه کشوری است که تحریم شده است؟ کالاهای لوکسی که در ایران دست من و شما و همه مردم است بعضا در اروپا و کشورهای پیشرفته اینگونه فراوان نیست. مثل همین گوشی‌های هوشمند. در ایران تقریبا همه گوشی هوشمند آخرین مدل دارند. در اروپا شما این همه گوشی هوشمند نمی‌بینید که در کشوری مثل ایران فراوان در اختیار مردم است.

چرا ایران را کشوری تحریم‌ناپذیر می‌دانید؟ لیلاز در پاسخ این سوال می‌گوید: ایران کشوری است با حدود 15  همسایه که عمده آنها محتاج مراوده و داد و ستد با ایران هستند. یکی از مشکلات ما در ایران قاچاق کالا است. تخمین زده می‌شود که حجم قاچاق کالا سالی 20 میلیارد دلار است. معنی این حرف این است 20 میلیارد دلار هم صادرات قاچاق داریم چون واردات بدون صادرات که معنی ندارد. کشوری طبق برآوردهای رسمی 40 میلیارد دلار قاچاق دارد چیزی که من می‌فهمم این است که اگر تولید ناخالص داخلی بدون نفت ایران را به قیمت قدرت برابری خرید فرض کنیم و اگر ‌GDP  ایران حدود 500 تا 600 میلیارد دلار برآورد کنیم و اگر فرض کنیم20 درصد این را می‌توانیم صادر کنیم، حجم صادرات غیرنفتی ایران باید 120 میلیارد دلار بشود. یعنی ما تا این اندازه ظرفیت صادرات غیرنفتی داریم که الان نصف آن را داریم.

عضو کارگزاران در ادامه این مصاحبه گفت: صدای همه در زیر فشار تحریم‌ها در آمده ولی هیچ نشانه‌ای از تحریم در کشور دیده نمی‌شود. نه در مواد غذایی، نه در بالاترین تکنولوژی موبایل در هیچ موردی شما آثار تحریم را نمی‌بینید. خبرنگاران خارجی که به ایران می‌آیند و با من مصاحبه می‌کنند به من می‌گویند ما از تعداد گوشی‌های آیفون در ایران شگفت‌زده شده‌ایم. در اروپا چنین نیست.

وی در پاسخ این سوال که آیا شما معتقدید حتی اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نمی‌افتد؟ می‌گوید: من به این موضوع یقین دارم. البته باید توجه داشت از این جهت می‌افتد که همه برآوردهای رسمی کارشناسی می‌گوید رشد اقتصادی ایران تا دو درصداضافه می‌شود و فقط هم یکبار این اتفاق می‌افتد. من با هر نوع اغراق در مورد اثرات تحریم بر روی اقتصاد ایران مخالفم. مثلا گفته می‌شود واردات ما به خاطر تحریم ده درصد گران‌تر است. می‌دانید اگر این ده درصد حذف شودچقدر روی GDP  ایران اثر می‌گذارد؟  این ده درصد چند درصد GDP ایران را تشکیل می‌دهد؟ یک درصد و کم شدن آن فقط هم یکبار اتفاق می‌افتد. یعنی اگر واردات ایران ده درصد ارزانتر شود یکبار یک درصد به رشد اقتصادی ایران می‌تواند اضافه کند و سهمش روی تولید ناخالص داخلی ایران است، بیشتر نخواهد بود.

اگر ما به توافق برسیم و گشایشی در اقتصاد نشود چه تبعاتی گریبانگیر ما خواهد شد؟ لیلاز در پاسخ این سوال خاطرنشان کرد: اتفاقا این چالش بزرگی است. اگر فرض کنیم تحریم‌ها برداشته شد و ایران یکباره به منافع نفتی‌اش دست پیدا کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ مطابق همه تجربه هفتاد ساله ایران هر گاه منابع نفتی به صورت جدی وارد اقتصاد ایران شده، تورم و فساد و تلاطم سیاسی و درگیری ایجاد کرده و در نهایت آن پول رفته است. هیچ شاخصی من ندارم که این دفعه غیر از این اتفاق بیفتد. برای اینکه در حال حاضر هیچ برآوردی وجود ندارد که قیمت نفت به نحو چشمگیری افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در بهترین حالت ما به تولید بیش از روزی دو میلیون بشکه نمی‌رسیم. بنابراین برآوردهای منطقی حاکی از این است فروش حدودا 70-60 دلاری و نتیجتا 150 میلیون دلار درآمد خواهد داشت. این چشم‌انداز آتی ماست. گذشته هم به برکت دولت پیشین میراثی به جا نمانده است. اگر تحریم نشده بودیم یقین داشته باشید از 110 میلیارد دلار بلوکه شده هم چیزی باقی نمی‌ماند. این پول بزرگ‌ترین دشمن است.

 

هدف غرب از مذاکرات زمینه سازی تغییر سیاسی در ایران!

عناصر متنفذ در غرب به صورت بسته اعلام می‌کنند یکی از اهداف مهم مذاکرات و تحمیل توافق بد، زمینه‌سازی برای تغییر در سیاست داخلی ایران ظرف دهه آینده است.

به گزارش رادیو فرانسه، فرانک والر اشتاین وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه «اگر اراده سیاسی باشد، توافق حاصل خواهد شد» گفته است: در صورت حصول توافق، ایران تا 10-15 سال آینده دیگر کشور امروز نخواهد بود. اگر ایران بتواند از انزوا(!) خارج شود، وضعیت سیاسی داخلی آن نیز تغییر خواهد کرد.

والر اشتاین پیش از این هم گفته بود هدف ما از مذاکرات، احیای روند مذاکرات در دهه پیش تحت عنوان گفت‌وگوهای انتقادی است. روندی که توأم با سرزنش و بازجویی از دولت وقت- سازندگی- در زمینه ادعاهایی نظیر تروریسم و حقوق بشر بود و سرانجام نیز به صدور حکم جلب برای رئیس همان دولت (هاشمی رفسنجانی) و خروج تهدیدآمیز سفرای اروپایی از کشور منجر شد.

دو هفته پیش نیز گری سیمور از مذاکره کنندگان سابق آمریکایی (از مدیران فعلی دانشگاه‌ هاروارد) در مجله تایم نوشته بود: توافق هسته‌ای فرصتی دست‌کم 10 ساله برای تغییر سیاسی در ایران فراهم می‌کند.

وی یادآور شده بود: «در حالی که طرفداران امضای توافقنامه جامع می‌گویند این توافق موجب تعطیلی و توقف برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، مخالفان مدعی‌اند این توافق راه دستیابی ایران به بمب را هموار می‌کند. طرفداران این توافقنامه امید دارند این توافق باعث تقویت جناح‌های  واقعگرای ایران برای پیگیری اصلاحات شود، اما مخالفان، متحدان و شرکای آمریکا در خاورمیانه از این نگرانند که این توافق حمایت ایران را از تروریسم و جاه‌طلبی برای سلطه بر منطقه تشدید کند.»

*********************************

روزنامه قدس **

اخراج ۴۸ نفر از کارکنان کتابخانه

مهر: در آستانه تودیع و معارفه رئیس کتابخانه مجلس ۴۸ نفر از پرسنل کارآمد این مرکز اخراج شدند. یکی از کارکنان کتابخانه مجلس که نخواست نامش اعلام شود، با تأیید این خبر افزود: بیشتر این افراد دارای مدرک دکتری هستند و از پنج تا ۱۵ سال سابقه کار تخصصی در بخشهای مختلف کتابخانه مجلس را در کارنامه دارند.

 

روستایی که آبی برای نوشیدن ندارد!

تابناک: حمزه محمديان، مسؤول گروه جهادي شهيد سلماني روستاي ديلم شهرستان شوشتر استان خوزستان گفت: در روستاي ديلم ما حتي آب نوشيدني نداريم. وی همچنین گفت که برخی اهالی این روستا به بیماری های پوستی وعفونی مبتلا شده اند.

 

ساخت ویلا در حریم زاینده‌رود!

مهر: علی بصیری پور، معاون بهره برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: خانه‌های ویلایی که در حریم زاینده رود ساخته می‌شود، با شکایت شرکت آب منطقه‌ای، مورد پیگیری قضایی قرار می‌گیرد.

 

بن نان هم آمد

ایرنا: فرشید حیدری، دبیر ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران از توزیع 50هزار بن نان میان نیازمندان تهرانی تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.

 

مشاهده دکل گمشده در خلیج مکزیک!

باشگاه خبرنگاران: امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس در خصوص وضعیت دکل گمشده نفتی گفت: اینکه گفته می‌شود دکل در خلیج مکزیک دیده‌شده در حد حرف است چون هنوز دکلی وجود نداشته و پولی به‌حساب شرکت واریز نشده که دکلی در کار باشد.

 

شعار سیاسی ممنوع

نواندیش: مسعود پزشکیان، نماینده مجلس در واکنش به موضعگیری های برخی مداحان و ورود افراطی آنها در مسایل سیاسی گفت: هرکس باید همان مسؤولیتی را که برای او تعریف شده، انجام دهد. از حدود خارج شدن و در مراسم مداحی شعارهای سیاسی دادن، رفتار اخلاقی نیست.

 

حق ورود به انتخابات را نداریم

ایرنا: سیدپرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: کمیته امداد حق ورود به انتخابات را ندارد و رویکرد هیأت امنای این نهاد نیز بر این اساس است.

 

فروش دستمال‌های اعتیادآور در تهران

فرارو: دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی از فروش دستمالهای مرطوب کننده اعتیاد آور در بازار خبر داد و گفت: زنان و دختران مراقب دام جدید مافیای مواد مخدر باشند.

 

توضیحی برای مردم نداریم

ایسنا: فرماندار هیرمند در توضیح اینکه چرا امسال نیز مشکل قطع آب در شهرستان هیرمند مانند گذشته در حال تکرار است، گفت: در جلسه عمومی هم گفتم که ما توجیهی برای مردم نداریم، اصلاً دیگر نمی‌توانیم چیزی بگوییم، چه بگوییم؟ یک سال از این قضیه گذشته، ما این قدر تأکید کردیم، ولی آقایان متولی امر خیلی کاری نکرده‌اند، حتی مصوبات جلسات را هم اجرا نکردند.

 

اخباردمای 50 درجه را اعلام نمی‌کنند؟

قدس آنلاین: محمد اصغری، کارشناس هواشناسی گفت: من یک عضو کوچک از سازمان صداوسیما هستم و دوست داشتم پشت صحنه کار ما نیز دیده شود. اصغری گفت: برخی می‌گویند، اخبار دمای 50 درجه را اعلام نمی‌کنید، چون اگر به این درجه از گرما برسیم، باید همه جا تعطیل شود، اما به راستی ما سیاسی نیستیم. وی گفت: کسی نمی‌تواند در دمای 50 درجه بیرون بیاید و رفت و آمد در این گرما خیلی سخت است؛ بنابراین دمایی که اعلام می‌کنیم، عین واقعیت و مطابق با استانداردهای بین المللی است نه خودرو هموطنان.

 

طبابت پزشکیان در صحن علنی مجلس 

مشرق: نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پست اخیر صفحه اینستاگرامش عکسی از خود در حال طبابت کردن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی منتشر کرد. مسعود پزشکیان در توضیح عکس نوشت: هر جا برای هر شخصی کاری از دستم بر بیاید، دریغ نمی کنم(قسم پزشکی).

 

رکود بازار مسکن عمیق‌تر ‌شد 

مشرق: درحالی رکود بازار مسکن سومین سال خود را پشت سر می گذارد که این بازار همچنان درگیر کاهش خرید و فروش و نبود سرمایه گذاری است بطوری که مسؤولان این بخش از کاهش بیش از ۷۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی خبر می‌دهند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از اردبیل گزارش داد: مصرف سموم شیمیایی مزارع تولید کنندگان شهرستان‌های استان اردبیل را خشکانده و خسارات کلانی به باغداران و کشاورزان به ویژه در شهرستان مشکین شهر وارد کرده است. به گفته خسارت دیدگان، سم‌های مصرف شده تاریخ گذشته از مراکز توزیع، تهیه و مصرف شده بود که در زمان خرید حتی علیرغم اعتراض مصرف کنندگان به انقضاء تاریخ مصرف سم، به آنها اطمینان داده شده بود که استفاده از آنها مشکلی به وجود نخواهد آورد. یکی از مسئولین سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی، اصل وقایع را تایید کرده است.

* عرضه و فروش دستمال‌های اعتیادآور در تهران، شگرد جدید مافیای قاچاق مواد مخدر است که یک آسیب شناس اجتماعی درباره آن هشدار داد و گفت: زنان و دختران مراقب دام جدید مافیای مواد مخدر باشند. دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر،‌ افزود: اخیراً با توجه به گسترش مبارزه پلیس مبارزه با مواد مخدر با قاچاقچیان، مافیای مواد مخدر تاکتیک‌های خود را عوض کرده و اقدام به تولید و عرضه اقلام جدید با تبلیغات کاذب کرده است. وی گفت: یکی از این اقلام، دستمال کاغذی مرطوب کننده برای رفع خستگی پوست و جوان سازی آن است که توسط فروشندگان زن در اتوبوس‌ها،‌ مترو و اماکن پرتردد بانوان تبلیغ و عرضه می‌شود. دستمال‌های مرطوب کننده با فعالیت چهره به چهره توسط فروشندگان عرضه می‌شود نه تنها موجب جوان سازی پوست نمی‌شود بلکه با ایجاد اعتیاد به مواد مخدر صنعتی باعث بروز بیماری‌های متعدد نیز خواهد شد زیرا این دستمال‌ها دارای مواد مخدر «السی من» از مشتقات آمفتامین هستند و در ابتدا دستمال مرطوب کننده با قیمت ارزان بین 12 تا 15 هزار تومان فروخته می‌شود و سپس بعد از ایجاد اعتیاد تا بسته‌ای 200 هزار تومان نیز برای آن مطالبه می‌کنند.

* یک مجری افراطی سعودی می‌گوید: شیعیان را درو می‌کنیم! به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خالد الغامدی مجری شبکه سعودی وصال که به افراط گرایی و تندروی دینی و نزدیکی به شبکه‌های تروریستی داعش و القاعده مشهور است، در برنامه تلویزیونی خود گفت: درصورتی که می‌توانستم، از سفر زیارتی «شیعیان» به مکه مکرمه و مدینه منوره جلوگیری و سرهای آنان را قطع می‌کردم. وزارت اطلاع رسانی کویت جمعه گذشته (پنجم تیر ماه) بعد از حمله یک تروریست سعودی به مسجد امام صادق(ع) در منطقه الصوابر، پخش شبکه سعودی وصال در این کشور را متوقف کرد. در این حمله 27 نمازگزار شهید و 227 نفر دیگر زخمی شدند. شبکه سعودی وصال چند روز قبل از این حمله تروریستی، برنامه‌های تحریک آمیزی را پخش کرده بود.

*********************************

روزنامه خراسان**

هشدار درباره رقيب جديد پسته هاي ايراني

بر اساس گزارش يک نهاد مسئول به تعدادي از مديران و دستگاه هاي اجرايي، اعلام شده است که با توجه به طرح هاي توسعه اي دولت افغانستان براي گسترش باغات پسته در مناطق مستعد اين کشور، وضعيت کشورمان در بازارهاي جهاني با نوسان و مشکلاتي همراه خواهد بود چراکه علاوه بر درآمد مناسب دولت و تجار افغانستان از توليد پسته، پوست اين محصول نيز به عنوان سوخت در اين کشور مورد استفاده قرار مي گيرد و اقبال ويژه صورت گرفته در سال هاي اخير به اين محصول، کار را براي بازاريابي ايراني ها سخت خواهد کرد.

 

دستور فوري دولت براي هزينه هاي درماني ايثارگران

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به همه وزارتخانه ها و سازمان ها، مقرر شده است با توجه به تاکيدات قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران مبني بر تامين 100درصد هزينه بهداشتي و درماني خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان توسط دولت، در اسرع وقت نسبت به تامين و پرداخت مبلغ مذکور از سرجمع اعتبارات دستگاه ها اقدام کنند.

 

پارس نيوز مدعي شد :

تازه ترين نظرسنجي مرکز افکار سنجي دانشگاه تهران و مرکز مطالعات امنيتي و بين المللي مريلند نشان مي دهد که تنها 26 درصد مردم مشکلات اقتصادي را ناشي از تحريم ها دانسته اند و 64 درصد اين مشکلات را ناشي از فساد و مشکلات داخلي عنوان کرده اند. در اين نظرسنجي مراجعه به تلويزيون داخلي براي کسب اخبار حدود 2 درصد کاهش داشته است. همچنين 26 درصد مردم اعلام کرده اند به احمدي نژاد راي خواهند داد در صورتي که 53 درصد روحاني را کانديداي مورد نظر خود دانسته اند.

 

 جهان نيوز مدعي شد :

يک منبع مطلع در گفتگو با اين پايگاه از دستگيري «الف.ع» يکي از مرتبطين رسانه هاي ضدانقلاب و عوامل اصلي برپايي تجمعات غيرقانوني در داخل کشور خبر داد. وي که قبلا به جرم جاسوسي به زندان محکوم شده بود، بعد از تفهيم اتهام راهي بازداشتگاه شد.

 

جماران نوشت:

علي خرم نماينده سابق ايران در دفتر اروپايي سازمان ملل در مورد ضرب الاجل مذاکرات هسته اي ايران با 1+5 گفت: به نظر من توافق حاصل مي شود، اما امضاي نهايي تا آخر تابستان صورت خواهد گرفت.

 

رجانيوز مدعي شد:

تصاوير ديدار رييس جمهور با جمعي از افرادي که مداحان و قاريان قرآن ناميده شدند، نشان مي دهد تقريبا هيچ يک از مداحان و قاريان قرآن مشهور در اين ضيافت حضور نداشته اند.

 

مشرق مدعي شد :

در يکي از سريال هاي آمريکايي به نام سريال «خانم وزير» که اين روزها از شبکه سي‌بي‌اس اين کشور پخش شده است، وزير امور خارجه ايران در جريان مذاکرات کشته مي شود

 

جهان نيوز مدعي شد:

درگيري بين نيروهاي انتظامي مستقر در VIP ورزشگاه آزادي در جريان ديدار يکشنبه شب واليبال ايران و لهستان و تيم حفاظت معاون اول رئيس جمهور تا حدي بالا گرفت که سرانجام اسحاق جهانگيري، پيش از آنکه موفق به حضور در جايگاه ويژه شود و به جهت حفظ آرامش سالن و ورزشگاه، تصميم به ترک استاديوم گرفت.

 

صراط نوشت:

آنچه قابل تامل است اينکه در فهرست 29 نفره منتشرشده دولت سايه احمدي نژاد نامي از رحيم مشايي و افراد محکوم شده دولت احمدي نژاد و يا داراي پرونده و حاشيه ديده نمي شود که چند احتمال در اين خصوص قابل حدس است؛ اول اينکه، ليست منتشرشده صحت ندارد که با توجه به آدرس دقيق از زمان و مکان و مختصات اين تشکيلات، دور از ذهن است. دوم اينکه، تصميمات اين تشکيلات، تنها جنبه مشورتي دارد در نهايت، تصميم گيران اصلي خود احمدي نژاد و همان حلقه غايب او در اين تشکيلات يعني مشايي، بقايي، جوانفکر و ... هستند.

 

 نامه نيوز نوشت:

مسعود پزشکيان، نماينده اصلاح طلب در گفتگو با اين پايگاه ظريف را بهترين وزير کابينه روحاني دانسته و در مورد موفقترين وزرا در دولت نهم و دهم مي گويد: تصور مي کنم زمان دولت احمدي نژاد همه تصميم ها را خود احمدي نژاد مي گرفت و وزرا هيچ کاره بودند.

*********************************

روزنامه ایران**

تکذیب نامه جدید «کاخ سفید» به تهران

«رویترز» خبر داد که  یک سخنگوی کاخ سفید، خبر ارسال نامه «اوباما» به ایران را تکذیب کرد. همچنین به گزارش «نسیم» تخت روانچی، معاون امریکا و اروپای وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص نامه رئیس جمهوری ایالات متحده به مقامات عالی‌رتبه کشور که گفته می‌شود توسط نخست وزیر عراق ارسال شده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این واکنش‌ها پس از آن اعلام شد که مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس به روزنامه «همشهری» گفت که اخیراً یکی از مقامات کشور همسایه پیامی از طرف رئیس‌جمهوری امریکا برای مقامات کشورمان آورده بود.

 

پاسخ کرباسچی به منتقدان

غلامحسین کرباسچی درباره اظهارنظرهایی که در واکنش به سخنرانی وی در مراسم افطار رئیس جمهوری شده است، به «ایران خبر » گفت: «متن سخنرانی من موجود است و می‌توان دید که محتوای توهین آمیزی در آن نبوده است».وی افزود: «باید از این دوستان پرسید که  چرا هر حرفی را توهین به خود تلقی می‌کنند».

کرباسچی ادامه داد: «اگر دامنه تحمل عده‌ای برای شنیدن سخنان دیگران اینقدر پایین است، اشکال از آنهاست و تقصیری به سخنران وارد نیست». شهردار پیشین تهران تأکید کرد:« درباره درست و غلط و یا توهین‌آمیز بودن و نبودن سخنان من مردم قضاوت خواهند کرد».

گفتنی است پس از سخنرانی کرباسچی در مراسم افطار رئیس جمهوری برخی اصولگرایان محتوای صحبتهای وی را توهین‌آمیز و سخیف توصیف کردند.

 

شرمساری از اختلاس‌ها در دولت سابق

آیت‌الله یثربی  در پاسخ به سؤالی درباره اختلاس‌های دولت گذشته گفت: «واقعاً اسباب تأسف و سرافکندگی و شرمساری است. شرایط به گونه‌ای شده که انگار هر کس دستش به هر جایی می‌رسید؛ برمی‌داشت. کسانی را می‌شناسم که سال 84 یا 85 به اینجا می‌آمدند که ما واسطه شویم برای دو میلیون وام. الان خبر می‌رسد که همین‌ها چندین برج در تهران دارند! این گونه افراد هستند که تلاش می‌کنند فردی را برای نمایندگی معرفی کنند تا بتوانند به این فعالیت‌ها ادامه دهند».  

به گزارش  «شفقنا»  رئیس حوزه علمیه کاشان که در جمع خبرنگاران و در ضیافت افطار سخن می‌گفت در پاسخ به این سؤال که «آیا انتظارات‌تان از دولت روحانی برآورده شده است» توضیح داد: «برای قضاوت درباره یک اتفاق سیاسی باید کلان‌نگر باشیم و نسبت به موضوع اشراف داشته باشیم. همین سؤالاتی را که امروز در این جلسه مطرح شد سه سال قبل نمی‌شد آزادانه مطرح کرد. ضمن اینکه ما نباید به انتخاب خود بسنده کنیم بلکه باید از انتخاب و برنامه‌های دولت حمایت کنیم».

وی  در پاسخ به این سؤال که آیا دخالت مداحان در بحثهای سیاسی را جایز می‌دانید گفت: «ما دخالت هر غیر متخصصی را در غیر حوزه تخصصی اش جایز نمی‌دانیم».

 

930 هزار مالباخته مؤسسه میزان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از برگزاری جلسه این کمیسیون برای تعیین تکلیف وضعیت مالباختگان مؤسسه مالی اعتباری میزان خبر داد و گفت: روز سه‌شنبه 23 تیرماه جلسه‌ای را با نمایندگان مؤسسه میزان، وزیر دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهیم کرد.

 به گزارش خانه ملت، عبدالرضا عزیزی با بیان اینکه مؤسسه مالی اعتباری میزان با 930 هزار سپرده‌گذار دچار مشکل شده است، افزود: همچنین شرکت پدیده شاندیز نیز با بیش از 140 هزار سهامدار با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

*********************************

 روزنامه جام جم **

تصویر «حاج قاسم» در فلسطین اشغالی

 حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این روزها به چهره‌ای کاریزماتیک در جبهه مقاومت اسلامی و منطقه تبدیل شده است و تصاویر وی را می‌توان در کشورهای مختلف دید. به گزارش فارس، در جدیدترین مورد، یک فلسطینی در تصویری که در شبکه‌های مجازی منتشر شده عکس حاج‌قاسم سلیمانی را در کنار مسجد الاقصی به دست گرفته است.

پرونده مرتضوی در مرحله صدور قرار و ارجاع به دادگاه

وکیل جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی از مراحل نهایی تحقیقات مقدماتی پرونده سعید مرتضوی و ارجاع آن به دادگاه خبر داد.

مصطفی ترک‌همدانی، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در باره آخرین وضع رسیدگی به پرونده تخلفات سعید مرتضوی اظهار کرد: پرونده رئیس اسبق سازمان تامین اجتماعی در مرحله پایانی تحقیقات مقدماتی قرار دارد. وی افزود: محتوای پرونده مرتضوی محرمانه است و از بیان جزئیات آن معذورم.

وکیل جمعی از کارگران در تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: پرونده مرتضوی در مرحله صدور قرار قانونی و ارجاع به دادگاه است. براساس این گزارش، پرونده سعید مرتضوی با اتهامات مختلفی در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است که بخشی از آن به جریان بازداشتگاه کهریزک و بخشی نیز مربوط به تخلفات وی در دوره تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی است. همچنین این پرونده که علاوه بر متهمان بسیار، شاکیان خصوصی زیادی نیز دارد، از طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت.

دولت محل تاخت و تاز اصلاح‌طلبان نیست

عبدالرضا رحمانی فضلی در مطلبی در اینستاگرام در واکنش به برخی انتقادات از ترکیب مهمانان ضیافت افطار وزارت کشور برای احزاب گفت: برای دعوت از احزاب به هیچ وجه گزینشی صورت نگرفته است و این‌که می‌گویند دولت محل تاخت و تاز اصلاح‌طلبان است، این گونه نبوده و نیست و نباید این گونه قضاوت کنیم.

وزیر کشور همچنین نقش رسانه‌ها را در صیانت از اعتماد شهروندان به عنوان سرمایه اجتماعی مهم دانست و گفت: انتشار اخبار اغراق‌آمیز درباره لغو کنسرت‌ها در کشور از مصادیق بد اخلاقی اجتماعی است. به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در صفحه اینستاگرام خود، افزوده است: حجم خبرها به گونه‌ای است که حکایت از لغو 50 درصدی کنسرت‌ها دارد. این درحالی است که براساس آمار سه ماهه اول امسال از 312 کنسرت دارای مجوز فقط 9 کنسرت برگزار نشده که 3 مورد آن از طرف برگزارکنندگان و یک مورد به دلیل اشکال محتوایی از سوی وزارت ارشاد لغو شده است. رحمانی‌فضلی اظهار امیدواری کرده است که همگی با تن دادن به قواعد شهروندی شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم.

اموال زنجانی کفاف نمی‌دهد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که اموال بابک زنجانی، کفاف همه بدهی وی را نمی‌دهد، گفت: این اموال در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح و همه آن شناسایی و با کارشناسی به وزارت نفت تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناصر سراج افزود: پرونده وی در دادسراست و تا آنجا که اطلاع دارم کیفرخواست صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

سراج به تعیین تکلیف املاک بابک زنجانی نیز اشاره کرد و افزود: خیلی از املاک این پرونده به نام دیگران است و باید به نام ذی‌نفع اول برگردد و طلبکاران نیز طلبشان را دریافت کنند. وی در مورد پرونده موسوم به 3000 میلیاردی گفت: در مجموع به وضع 32 نفر از متهمان پرونده رسیدگی و به صدور حکم قطعی منجر شد که برای چهار نفر اول پرونده حکم اعدام صادر شده و پرونده در مرحله اجراست .

رئیس سازمان بازرسی درباره تخلفات صورت گرفته در نهاد ریاست جمهوری در دولت گذشته افزود: سازمان بازرسی به هر تخلف در هر نهادی رسیدگی می‌کند، اما گزارش‌ها در این زمینه محرمانه است و تا زمانی که حکم قطعی نشود از افشای آن معذور هستیم. سراج گفت: تخلفات یکی از معاونان دولت سابق در دست تفحص و رسیدگی در دادسراست.

روایت اژه‌ای از فشارها در پرونده مهدی هاشمی

معاون اول قوه قضاییه در گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به فشارها بر قوه قضاییه در پرونده دانه‌درشت‌ها، در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر قاضی مهدی هاشمی یکی از این فشارها بوده است، افزود: خیر. در همه پرونده‌هایی که با صاحبان منصب، قدرت و ثروت ارتباط دارد اینها واکنش نشان می‌دهند. در مورد پرونده مهدی هاشمی واقعا از جهات مختلف تحت فشار بودیم اما تغییر قاضی سراج، در این راستا نبود. قاضی سراج سمتش تغییر یافت و به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد. سازمان بازرسی در این پرونده گزارش‌دهنده بود و بعدا نیز چنانچه ضرورت می‌دید، می‌توانست به رای اعتراض‌ کند.

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش افزود: در دو سال گذشته فشار بیشتری به دستگاه‌های نظارتی وارد کردیم تا فعال‌تر شوند. متوجه شدیم تعدادی وکیل داریم که تخلف آنها به نام قوه قضاییه تمام می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: البته برخی مدعی‌اند که بیان این موارد، اعتماد به قوه قضاییه را کمتر می‌کند. تقریبا بیش از ۱۳ مورد سلب صلاحیت قضایی در سال جاری داشتیم.

عباسی: با خوش و بش کردن، مشکلات حل نمی‌شود

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با بیان این‌که با «خوش و بش» کردن، دست دادن، هدیه گرفتن و هدیه دادن مسائل کشور حل نمی‌شود، گفت: مساله پی.ام.دی فقط با فشار بر رژیم صهیونیستی حل می‌شود، ما حتما باید فشار روی لابی صهیونیسم را زیاد کنیم، یعنی روی خود رژیم صهیونیستی فشار بیاوریم تا از لابی صهیونیسم استفاده کند و اراده سیاسی کشورهای غربی را به سمت حل مشکلات پی.ام.دی نزدیک کند.

عباسی در گفت‌وگو با فارس افزود: مسلح کردن کرانه باختری و حفظ نظام سوریه و عراق باید جزو ضروریات باشد. امروز باید از دفاع وطنی سوریه حمایت کنیم به دلیل آن‌که همه دنیا سوریه را تحریم کرده است. وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اظهار کرد: ترجیح می‌دادم آقای صالحی مستقیما وارد مذاکرات نشوند چون ایشان ارزشش خیلی بیشتر از این مسائل بود و ما نباید ایشان را اینجا خرج می‌کردیم.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: صالحی شخصیت علمی و رئوفی است، خیلی راحت در مذاکرات دوست می‌شود و آدم راستگو و راحتی است اما کسی که می‌خواهد مذاکره کند باید کمی گرگ باشد. وی افزود: آقای صالحی بعد از حضور در جهت توجیه بحث‌های مذاکرات اقداماتی نابجا کردند و بحث‌هایی که داشتند خیلی جلوتر از تیم مذاکره کننده رفتند.

عباسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که دولت باید تامل می‌کرد و امیدوارم همان روش غلط سال 83 را نرود، گفت: مشکلات امروز کشورمان به دلیل اقدام اشتباه مسئولان در سال 83 و تعلیق داوطلبانه است و ما نباید اجازه بدهیم دولت در مقطع فعلی همان روش غلط قبلی را ادامه دهد .

وی پیشنهاد کرده تیم مذاکره کننده هسته‌ای از سعید جلیلی و علی شمخانی استفاده کند. عباسی ادامه داده است: از ورود من به سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های تابعه جلوگیری می‌کنند و افراد سازمان جرات نمی‌کنند با من تماس بگیرند و وحشتی در این قضیه وجود دارد.

***************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات