تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۹۳

«یکتا» زیر باران تخریب


حسین عبداللهی‌فر

جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی موسوم به «یکتا» عنوان تشکل جدیدی است که به‌منظور استفاده از ظرفیت دولت‌های نهم و دهم در ائتلاف اصولگرایان پا به عرصه سیاسی گذاشته است. روزنامه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان با احساس خطر از این جبهه تلاش کردند تا یکتا را هنوز نیامده به احمدی‌نژاد وصل کرده و آن را تخریب کنند.

«ابتکار» در همان روز نخست هفته(3/23/) بخش زیادی از صفحه اول خود را به جورچین ناتمامی از چهره‌های این تشکل اختصاص داد و زیر تیتر «وقتی نزدیکان احمدی‌نژاد به فکر تأسیس حزب می‌افتند»، از آنها به «مخالفان تخریب» یاد کرد و نوشت: «جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی نام تشکلی از برخی وزرا و مدیران دولت‌های نهم و دهم است که با عنوان یاران احمدی‌نژاد شناخته می‌شود. کسانی که با بهره‌مندی از سودای شهرت، هوای نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی را دارند و تلاش می‌کنند به جای کار پراکنده و جزیره‌ای، خود را در قالب یک ساختار و جبهه سیاسی جدید بازتعریف کنند؛ بازتعریفی که هم بتواند از ضعف‌های دولت احمدی‌نژاد فرار کند و هم از محبوبیت و لبه رأی احتمالی وی در بخش‌هایی از جامعه بهره برد.»

این روزنامه به‌منظور تخریب یکتا آنها را به احمدی‌نژاد وصل کرد و نوشت: «نمی‌توان روی اظهارات عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌‌ای وی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد رد ارتباط رئیس‌جمهوری دولت نهم و دهم با این عده از وزرا و مدیران سابقش و حزب یکتا حساب کرد.»

«آرمان» هم در همین روز(3/23/) از اولین همایش یاران سابق احمدی‌نژاد خبر داد و با حروف نسبتاً درشتی یکتا را رقیب اصولگرایان خواند و نوشت: «با وجود اینکه محمدرضا باهنر به خیز صددرصدی اصولگرایان اشاره کرده بود، اما پیشتر گفته بود؛ ممکن است در عمل وحدت 80 درصدی حاصل شود. اینها در کنار هم می‌تواند نشان از نادیده گرفته شدن بخشی از اصولگرایان باشد و این امر اصلاً به مذاق یاران احمدی‌نژاد خوش نمی‌آمد. آنها پیشتر در انتخابات سال 92 نشان داده بودند که با وجود تلاش‌های پی‌درپی مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی برای وحدت نیروهای اصولگرا راه خود را از دیگران جدا خواهند کرد.»

«ابهام در اصرار بر نبود احمدی‌نژاد» هم تیتری بود که «آرمان» در روز دوشنبه(3/25/) در ادامه خط تخریب یکتا دنبال کرد و نوشت: «هر روز ارتباط این حزب با محمود احمدی‌نژاد را تکذیب می‌کنند. بار دیگر این نسبت در روز گذشته تکذیب شد و یک عضو دیگر هیئت مؤسس جبهه یکتا اعلام کرد که اعضای این جبهه با محمود احمدی‌نژاد ارتباط تشکیلاتی ندارند.»

سه‌شنبه(3/26/) این روند به اوج خود رسید و با تیتر و تصاویر درشت‌تری مطرح گردید. «آفتاب یزد» در این روز طی گزارش تحلیلی از اعلام جدایی وزرای احمدی‌نژاد «تنهایی معجزه هزاره سوم!» را تیتر کرد و نوشت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد مجبور به حمایت از معاون اجرایی خود شد، یا به بیان بهتر احمدی‌نژاد برای هدف والاتری به حمایت از بقایی پرداخت. او بازگشت به قدرت را در رأس اهداف خود قرار داده و برای رسیدن به این هدف از انجام هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد. اما آنچه که هویداست، احمدی‌نژاد تنها مانده و به تعبیری می‌توان این‌گونه اقدامات را آخرین تلاش‌های او برای ماندن در عرصه سیاسی تعریف کرد.»

«شرق» هم «احمدی‌نژادی‌ها بدون احمدی‌نژاد» را تیتر کرد و نوشت: «احمدی‌نژادی‌ها می‌آیند، منهای او، بقایی، رحیمی، زنجانی، مرتضوی و همه آنهایی که میراث هشت سال گذشته را برای احمدی‌نژاد گذاشتند و به نام او ثبت کردند، حالا خودشان پا به میدان گذاشته‌اند. می‌گویند مدیرانی کاردان و لایق با کوله‌باری از تجربه هشت‌ساله در سراسر کشورند.»

«اعتماد» در همین روز(3/26/ از «تولد فرزند جدید اصولگرایان» خبر داد و زیر تیتر؛ «یاران احمدی‌نژاد یکتا شدند»، نوشت: «جبهه یکتا به‌عنوان مهمان تازه اصولگرایان عصر روز گذشته در دفتر حزب جمهوری اسلامی میزبان چهره‌های سنتی اصولگرا بود تا در نخستین گام نشان دهد در میان نحله‌های متعدد اصولگرایی به کدام ریسمان متصل است. دیروز درمیان جمعیت حدوداً دویست نفره‌‌ای که دعوت جریان تازه‌وارد یکتا را پاسخ گفته بودند، حضور آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز بیش از سایرین به چشم آمد. در کنار او سیدرضا تقوی، قائم‌مقام این تشکل روحانی سیاسی نیز حضور داشت. اما سایر اصولگرایان ترجیح دادند تا در این مراسم حضور نداشته باشند. با این حال مدیران دولت نهم و دهم با تمام چهره‌های اصلی خود میزبان دعوت‌شدگان بودند.»

چهارشنبه(3/27/) تخریب این تشکل جدید علنی‌تر شد، به‌گونه‌‌ای که «آرمان»؛ «آغاز غیرقانونی احمدی‌نژادی‌ها؟!» را تیتر کرد و نوشت:‌ «وزارت کشور جبهه یکتا را فاقد مجوز اعلام کرد.»

«مردم‌سالاری» هم به نقل از معاون سیاسی وزارت کشور تیتر زد: «فعالیت یکتا غیرقانونی است.»

«ابتکار» در تیتر یک روز آخر هفته خود(3/28/) تولد یکتا را گامی در راستای «وحدت شکننده اصولگرایی» ارزیابی کرد و در ادامه همین تیتر نوشت: «هر چند اصولگرایان در سال‌های پایانی دولت دهم آغاز به برائت از احمدی‌نژاد کردند، اما باید پذیرفت که هم حامیان فعلی وی صبغه اصولگرایی دارند و هم وی در میان اصولگرایان بی‌طرفدار نیست. این ماجرا با ظهور جبهه‌‌ای به نام «یکتا» که البته هنوز مجوزی هم ندارد پیچیده‌تر می‌شود که از یک‌سو از مدیران دولت احمدی‌نژاد تشکیل شده و از سوی دیگر هم ارتباط با وی را تکذیب میکند و هم حضور در فعالیت‌های انتخاباتی را رد می‌کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات