تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۶۹۴۰

بهانه‌ای برای تخریب با اهداف جدید


حسین عبداللهی‌فر

هنوز احمدی‌نژاد کاربرد دارد، هم برای احاله برخی مشکلات و فرار از پاسخگویی، هم برای انسجام گروهی، هم برای شریک کردن یک جریان با او و حذف رقیب و هم برای انتقام‌گیری و بازگوکردن کینه‌های شخصی و هم اینکه هنوز خطر بازگشت احمدی‌نژاد رفع نشده و تا اطمینان‌خاطر از صدور احکامی که عملاً مانع حضور وی در انتخابات شود، خط حمله به احمدی‌نژاد ادامه دارد.

در همین رابطه روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» در روز نخست هفته(30/3) حضور احمدی‌نژاد در جایگاه مربوط به مراسم شهدا را بهانه قرار داد و روی تصویر بزرگی از شیخ قدرت علیخانی نوشت: «احمدی‌نژاد را به جایگاه ویژه بردند.»

همین روزنامه یک روز بعد با حروف درشتی روی تصویر سیدرضا اکرمی نوشت: «احمدی‌نژاد چرا راست راست راه می‌رود؟»

دوشنبه(1/4) سخنان تند هاشمی علیه احمدی‌نژاد سبب شد تا این‌گونه تیترها بر صفحات اول خیلی از روزنامه‌ها دیده شود. «آفتاب یزد» با اشاره به سخنان منتشرنشده هاشمی رفسنجانی در جمع مردم دزفول روی تصویر بزرگی از او نوشت: «8 سال دوره احمدی‌نژاد تزریق سم به جامعه بود.»

«شرق» تصاویر هاشمی و احمدی‌نژاد را کنار هم قرار داد و در حالی از قول هاشمی؛ «8 سال به جامعه سم تزریق شد» را تیتر کرد که زیر تصویر احمدی‌نژاد «هشدار تازه او درخصوص دستگیری امام زمان توسط غرب» را برجسته کرد.

«آرمان» هم «8 سال دولت قبل ضربه کاری خوردیم» را با حروف درشتی روی تصویر بزرگی از هاشمی قرار داد و نوشت: «ما در دولت سابق چیزهای عجیبی برای‌مان اتفاق افتاد با تضادهای غیرقابل تصور! هر چه ارز می‌خواستیم داشتیم، معنای داشتن ارز پشتوانه اسکناس است. هر چه اسکناس خواستند چاپ کردند.»

«ابتکار» آخرین جمله هاشمی که گفته بود بعضی از روحانیون در معرفی احمدی‌نژاد مقصر بودند را برجسته کرد و زیر تیتر «آن بعضی روحانیون که آیت‌الله گفت»، نوشت: «به نظر می‌رسد اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کنایه به روحانیونی همچون آیت‌الله مصباح یزدی باشد که در گذشته حمایت جدی و تام و تمامی را از محمود احمدی‌نژاد داشته است. رئیس مؤسسه امام خمینی که در همان روزهای آغاز دولت دهم اطاعت از رئیس‌جمهوری را اطاعت از خدا دانسته بود، پس از انتخاب احمدی‌نژاد و نیز در دیدار با اعضای ستاد وی گفته بود احمدی‌نژاد ذخیره خداوند برای امروز ماست. مصباح یزدی حتی این رأی آوردن را نتیجه توسل به حضرت ولی‌عصر[عج] دانسته بود.»

سه‌شنبه بهانه‌های مختلف سبب شد تا این روند سیر صعودی خود را داشته باشد. «اعتماد»؛ «تأیید گم شدن یک دکل نفتی در دولت احمدی‌نژاد» را از قول وزیر نفت تیتر کرد و در ادامه گفت‌وگوی خود با صادق خرازی نوشت: «سیدمحمدصادق خرازی در نخستین همایش تشکیلاتی حزب ندای ایرانیان حرف‌هایی زد که هرگز به مذاق اعوان و انصار احمدی‌نژاد خوش نیامد. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفته بود که حزب ندا تمام تلاش خود را می‌کند که انحراف از کشور رخت بربندد و این انحراف را در وجود احمدی‌نژادیسم به عنوان یک فرهنگ می‌بیند. ما می‌خواهیم که خط انحراف از کشور برود، ولو خون بخواهد.»

«آرمان» تصویر بزرگی از احمدی‌نژاد را درج کرد و روی آن «توضیح درباره احضار احمدی‌نژاد به دادگاه» را از قول رئیس کمیسیون اصل 90 تیتر کرد.

«آفتاب یزد»، هم بخشی از توضیحات محمدعلی پورمختار درباره نیامدن احمدی‌نژاد به دادگاه و هم با حروف درشتی «بدهی 100 هزار میلیاردی میراث دولت احمدی‌نژاد برای احمدی‌نژاد» را تیتر کرد.

«شرق» هم همین موضوع را سرمقاله این روز خود قرار داد و زیر تیتر «میراث احمدی‌نژاد برای روحانی» نوشت: «اکنون مسئله این است که دولت تدبیر و امید باید با این عادت مرسوم پرهزینه پرداخت یارانه چه کند؟ آیا کماکان پروژه عمرانی را تعطیل کند؟ آیا از بانک مرکزی استقراض کند؟ آیا یارانه‌ها را کم کند؟... اینها سؤالاتی است که بی‌جواب نیستند، اما پرداخت هزینه سنگین آنها را چه کسی باید بپذیرد؟ این‌جاست که پی می‌بریم رئیس‌جمهور سابق برای رئیس‌جمهور فعلی چه آشی پخته است. نه می‌توان آن را خورد و نه می‌توان دور ریخت.»

چهارشنبه (3/4) فرصت مناسبی بود تا روزنامه «شرق» واقعه سوم تیر ده سال پیش را مرور کند و با اختصاص تصویر اول خود به این موضوع بنویسد: «احمدی‌نژاد چگونه احمدی‌نژاد شد.»

سوم تیر برای روزنامه‌های «آفتاب یزد» و «آرمان» فرصت مناسبی بود تا اخبار خوشی از نتیجه این فشارها را تیتر کنند. اولی در حالی «برای به سرانجام رسیدن پرونده احمدی‌نژاد اظهار امیدواری» کرد که دومی «آخرین جزئیات پرونده احمدی‌نژاد» را به تیتر اول خود کشاند و زیر تیتر «زمان توضیح بگم‌بگم‌ها» نوشت: «این روزها صدای تخلفات برخی دولتمردان دولتی که رئیسش، آن را دولت پاکدستان لقب داده بود به گوش می‌رسد. از یاران و خط قرمزهایش گرفته تا تخلفاتی که مستقیماً خود رئیس را نشانه رفته است، نشان می‌دهد که کارنامه دولت‌های نهم و دهم کارنامه چندان درخشانی نبوده است و لیست متخلفان اقتصادی که وعده آن را داده بود از جیب کسان دیگری درمی‌آید. به نظر می‌رسد وقت توضیح بگم‌بگم‌های وی فرا رسیده است و باید منتظر پاسخ‌هایش باشیم.»

پنج‌شنبه(4/4) هم روزنامه‌های «آرمان» و «آفتاب یزد» بخشی‌هایی از سخنان غرویان علیه احمدی‌نژاد را تیتر کردند تا نشان دهند با پایان گرفتن هفته، این خط خاتمه نیافته و تا رسیدن به مقصود نهایی این روند ادامه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات