تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۷۱۵۶

فضاسازی انتخاباتی با طعم عملیات روانی


حسین عبداللهی‌فر

هر چه بر دمای هوای کشور افزوده می‌شود، حجم تیترهای فضاساز انتخاباتی نیز افزایش می‌یابد؛ روندی که به نظر می‌رسد در پایان سال به شکل معکوس تغییر یابد. آنچه بر حرارت این فضا به شکل غیرطبیعی می‌افزاید، عملیاتی روانی است که روزنامه‌های موسوم به زنجیره‌ای به صورت هماهنگ و مستمر به راه‌ می‌اندازند. این هجمه تبلیغاتی ظرف روزهای اخیر با مساعد بودن همه چیز در یک جریان و تشتت در جریان رقیب، نمود یافته است.

روزنامه «شرق» یک‌شنبه (4/14/) در همین راستا رؤیاهای انتخاباتی یک عنصر اصلاح‌طلب را با عنوان «روحانی می‌تواند هاشمی 76 باشد» روی تصویر مشترکی از هاشمی و روحانی قرار داد و به نقل از فیرهی نوشت: «اگر دولت روحانی کار ویژه خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند مانند هاشمی زمینه شکل‌گیری دولتی اصلاح‌طلب را فراهم کند و در این مسیر، موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات، هر دو می‌تواند به سود مقوله گذار به اصلاحات باشد.»

«اعتماد» هم یک روز بعد(4/15)؛ «متحد باشیم پیروزیم» را برای تیتر اول خود انتخاب کرد و نوشت: «معاون اول دولت اصلاحات پس از انتخابات ریاست جمهوری نه‌تنها بیکار ننشست، که تلاش دارد تا مأموریت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری را در انتخابات مجلس دهم کامل کند. همین است که همیشه از اهمیت انتخابات هفتم اسفند امسال سخن می‌گوید. وی معتقد است که هر چند اصلاح‌طلبان در انتخابات 24 خرداد 92 به اهداف اولیه خود دست یافتند، اما مسیر پیروزی تفکر اصلاحات از انتخابات اسفند امسال می‌گذرد. عارف البته نگران هم هست، می‌گوید که هزینه دادن اصلاح‌طلبان جزو پیش‌فرض‌های همیشگی است، اما برای عبور از این هزینه‌ها هم راه‌حل دارد. اجماع و ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان در سراسر کشور همان راه‌حلی است که این سیاستمدار اهل یزد بر آن پافشاری می‌کند و در هر جمعی از آن سخن می‌گوید.»

این روزنامه در روز آخر هفته هم(4/18/) از راهبرد «وحدت اصلاحات و اعتدال» سخن گفت و زیر تیتر «به دنبال ترسیم پیوندمان با حاکمیت هستیم»، نوشت: «مرعشی وقتی به فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌پردازد، تأکید می‌کند اشتباهی که ما اصلاح‌طلبان کردیم، این بود که فرصت دادیم نیروهای تندرو و افراطی، سرمایه بزرگی مثل رهبری را به نفع خودشان مصادره کنند. این خطای راهبردی اصلاح‌طلبان بود. او تأکید می‌کند حالا مهم‌ترین استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات این است که بازگشته و پیوندهایی را بازسازی کنند.»

«ابتکار» هم در شماره(4/15/) این جمله عارف را که گفته بود؛ «خودمان را برای مجلسی همراه دولت آماده می‌کنیم» تیتر کرد و نوشت: «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هزینه، یک پیش‌فرض برای گفتمان اصلاحات است، تأکید کرد در گذشته برخی هزینه‌های غیرمنطقی بر اصلاحات تحمیل شد، ولی نمی‌توان به بهانه‌های مختلف، عدم حضور خود در صحنه‌های مختلف را توجیه کنیم.»

راهبردها و راهکارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حالی رسانه‌ای می‌شود که خط تخریب جریان رقیب به بهانه‌های مختلف همچنان از سوی رسانه‌های وابسته به این جریان دنبال می‌شود.

«آفتاب یزد» یک‌شنبه (4/14/) با حروف درشتی در سر صفحه خود با این جمله که «پول‌هایی که در پروژه‌های نیمه‌تمام احمدی‌نژاد راکد مانده!» به تخریب دولت گذشته و به این بهانه و به‌گمان خود تخریب اصولگرایان پرداخت.

«ابتکار» هم در همین روز؛ «بازخوانی خط امام(ره) مأموریت جدید احمدی‌نژادی‌ها» را تیتر کرد و از آن به روشن شدن تکلیف ساختمان ولنجک یاد کرد.

«آرمان» نیز همزمان با «ابتکار» تصویر بزرگی از احمدی‌نژاد را درج کرد که روی آن نوشته شده بود: «در حال بازخوانی خط امام هستم!»

«اعتماد» این موضوع را به تیتر یک همین روزش کشاند و از آن به «مأموریت تازه احمدی‌نژاد» یاد کرد.

«آرمان» یک روز بعد (4/15/) هدف از تخریب احمدی‌نژاد را فاش کرد و در پاسخ به این تیتر پرسشی که «اصولگرایان باز هم با احمدی‌نژاد می‌آیند؟» نوشت: «اصولگرایان با تمام توان خود به دنبال اتحاد هستند، اما هنوز ابهام‌های بسیار زیادی درباره برخی گروه‌ها وجود دارد. یکتا هنوز نزدیکی خود به احمدی‌نژاد را انکار می‌کند و احمدی‌نژاد می‌گوید به هیچ وجه وارد فضای انتخاباتی مجلس نخواهد شد. آیا ممکن است که در روزهای آینده خبر ائتلاف جبهه یکتا با اصولگرایان و حمایت یکتا از احمدی‌نژاد شنیده شود؟»

«آفتاب یزد» سه‌شنبه (4/16) تحلیل متفاوتی از رفتار احمدی‌نژاد ارائه داد و زیر تیتر«احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی موفق نخواهد بود»، نوشت: «رئیس دولت قبل در اقدامی تاکتیکی برای اینکه مورد سؤال قرار نگیرد، خودش را فعال و اکتیو نشان داده و رو به جلو حرکت می‌کند.»

این روزنامه ادامه همین روند را به روز آخر هفته کشاند و با عنوان «بررسی اظهارات رئیس‌جمهور سابق»، نوشت: «بار دیگر احمدی‌نژاد از مردم هزینه کرد!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات