تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۷۷۲۳۹

یادداشت: اهمیت آزاد سازی فلوجه


پایگاه بصیرت،محمدرضا فرهادی:اشغال شهر الرمادی و پیشروی به سمت بغداد، توسط گروه تروریستی داعش در ماه گذشته، مسئولان عراقی رابر آن داشت که عملیات آزادسازی  این استان  را از چند روز قبل با شرکت نیروهای مردمی و ارتش عراق آغاز کنند و در این راستا اولین اقدام، آزادسازی شهر فلوجه است که تاکنون چند منطقه مهم در نزدیکی این شهر در شرق الانبار آزاد شده و پیشروی نیروهای عراقی راه را برای آزادی کامل فلوجه آماده کرده است. در این نوشتار به اهمیت این عملیات پرداخته می شود:
1- موقعیت ژئوپولیتیکی استان الانبار و شهر فلوجه: استان الانبار به چند علت از اهمیت بالایی در عراق برخوردار است: الف. بزرگترین استان این کشور. ب. دارای بیشترین قبایل در عراق. ج. قرار گرفتن آن در مسیر مواصلاتی به سوریه، اردن و دسترسی به عربستان.
د. وابستگی بعضی از سران عشایر این استان به حزب بعث و عدم‌همراهی با دولت. ه. قرار گرفتن سد حدیثه به عنوان دومین سد مهم عراق و منطقه ناظم الثرثار و پادگان آن که بعد از  مقر ارتش در منطقه پل ژاپنی بیجی، دومین مقر مهم نظامی ارتش عراق محسوب می شود. شهر فلوجه  نیز به عنوان دومین شهر مهم الانبار بعد از الرمادی به دلیل نزدیکی به بغداد(45کیلومتر) ، همچنین به عنوان دروازه ورودی به مناطق غربی الانبار و نزدیکی به مهم ترین مقدسات شیعیان (کربلا و نجف) از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت تصرف فلوجه راه برای آزادسازی سایر مناطق الانبار هموار شده و می‌توان اذعان نمود در صورت آزادسازی الانبار دسترسی داعش به کشور سوریه نیز با محدودیت صورت گرفته و بعد از سقوط تل ابیض در سوریه و از دست دادن مهم ترین کریدور داعش به ترکیه جهت انتقال نفت و همچنین اسلحه این دومین منطقه مهم از مناطقی است که داعش در طول یک ماه گذشته از دست خواهد داد و تا حدودی ارتباط داعش با سوریه قطع می شود.
2- عدم اعتماد به آمریکا: آزادسازی استان الانبار در مرحله اول آن که چند ماه پیش با مشارکت نیروهای آمریکایی و ارتش عراق صورت گرفت نه تنها دستاورد قابل ملاحظه ای نداشت، بلکه منجر به سقوط الرمادی (مرکز استان الانبار) و پیشروی داعش به سمت بغداد
گردید و مرکز این کشور را در معرض سقوط قرار داد. بسیاری از تحلیل‌گران بر این اعتقادند که هدف آمریکا در عدم مبارزه با داعش و به شکست کشاندن آزادسازی استان الانبار در مرحله نخست بازیابی روحیه از دست رفته این گروه تروریستی بعد از شکست‌هایشان در تکریت و استان صلاح الدین بود، به طوری که البغدادی بعد از اشغال الرمادی و فلوجه هدف بعدی این گروه تروریستی را اشغال بغداد و حمله به کربلا و نجف اعلام کرد و مساله دوم، توجیه حضور آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با داعش می دانند. بنابراین دولت عراق باید برای آزادسازی مناطق مهم این کشور به خود متکی باشد و فریب حربه های آمریکا را نخورد؛ چون در هرصورت آنچه برای آمریکا مهم است، تامین منافع این کشور است و آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد که داعش ضعیف شده در عراق وجود داشته باشد، چون در این صورت بهانه ای برای حضور آمریکا در عراق وجود نخواهد داشت.
3- شرکت گروههای مختلف عراقی: در عملیات مزبور علاوه بر ارتش و نیروهای مردمی، بسیاری از قبایل عراق نیز حضور دارند و علت این حضور را می توان در عدم سهم خواهی آنان و روشن شدن این امر که داعش نمی تواند به عنوان نماینده آنها برای رسیدن به منافع شان عمل کند، همان طور که داعش بعد از اشغال مناطق مهم الانبار بسیاری از سران عشایر و همچنین مردم این مناطق را قتل عام کرد. از سوی دیگر تجربه آزادسازی مناطق مختلف عراق به خوبی نشان داده است که تنها عامل علاج داعش، حضور نیروهای مردمی است و با توجه به بافت قبیله ای استان الانبار حضور سران عشایر سبب همراهی و همکاری بیشتری از سوی مردم می گردد.
عملیات های سابق دولت عراق( همچون آزادسازی تکریت) به خوبی نشان داد که با اتکا به توان و نیروهای این کشور و عدم اعتماد به آمریکا می توان داعش را شکست داد و جنگ تبلیغاتی آمریکا و نشان دادن عدم شکست پذیری داعش فقط برای تامین منافع خود است و آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد که ارتش و دولت عراق به خود متکی باشند. از سوی دیگر آمریکا از قدرت گرفتن نیروهای مردمی و همکاری شان با ارتش این کشور هراس دارد و علت آن را نیز عدم وابستگی ارتش عراق به کمک های آمریکا می داند.  بنابراین در صورت موفقیت،  این عملیات می تواند الگویی برای آزادسازی سایر مناطق تحت اشغال داعش و زوال هرچه بیشتر آن در عراق باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات