تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۱۴

آیا جرقه تجزیه عراق زده شده است؟محمدرضا فرهادی

این روزها در پارلمان عراق طرحی به نام "گارد ملی " در حال بررسی است که می تواند زمینه تجزیه این کشور را فراهم کند.

 پایگاه بصیرت،این روزها در پارلمان عراق طرحی به نام "گارد ملی " در حال بررسی است که می تواند زمینه تجزیه این کشور را فراهم کند. این طرح که در خرداد ماه گذشته در شورای وزیران به تصویب رسیده ، برای تصویب به مجلس اعلام وصول شده که تاکنون مجلس و مخصوصاٌ  نمایندگان احزاب ائتلاف دولت قانون(وابسته به نوری مالکی)، حزب مقتی صدر و فراکسیون بدر مخالفت خود را با آن اعلام نموده اند. به اذعان طرفدران این طرح، هدف اصلی از اجرای طرح مذکور پالایش کردن ارتش و نیروهای نظامی  است، اما آنچه در ورای مفاد طرح مشاهده شده چیزی فراتر از تصفیه یا پاک سازی نیروهای مسلح در عراق است.
طرح گارد ملی  و ماموریت های آن چیست؟
این طرح شامل مواردی همچون تشکیل گروه‌های نظامی در هر استان عراق بدون نظارت فرماندهی کل قوا و همچنین بازگشت خاموش نظامیان و افسران رژیم سابق بعث و انحلال گردان‌های داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) که در حال جنگ با  داعش هستند، تاکید دارد. در برخی دیگر از بندهای این قانون آمده است که در بغداد پایتخت عراق باید گارد ملی میان شیعیان و اهل سنت به طور مساوی تشکیل شود و فرماندهی آن بر عهده دولت مرکزی عراق نباشد.
ماموریت های گارد ملی نیز شامل مشارکت در مبارزه با تروریسم، سهیم بودن در حفظ امنیت استان، پشتیبانی از پلیس، حمایت از زیرساخت‌ها و تأسیسات راهبردی، حمایت  و پشتیبانی در وضعیت‌های فوق‌العاده مانند حوادث طبیعی، کمک به حفظ امنیت استان‌های دیگر به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح.
آنچه برای ماموریت های گارد ملی تبیین شده در ظاهر خوب است، اما آنچه باعث نگرانی شده ترکیب گارد، اهداف و پیامدهای این طرح برای آینده عراق است. تحلیل پیش رو به بررسی پیامدهای این طرح برای عراق خواهد پرداخت.
پیامدها
    1.فراهم شدن تجزیه عراق: همان طور که در بندهای طرح مزبور آمده هر استان یک گروه نظامی به طور جداگانه خواهد داشت و این امر به نوعی در کشورهایی با سیستم فدرالی مشاهده می شود که معمولاً هر ایالت یا استانی سیستم قضایی، اجرایی و تصمیم گیری مستقل دارد. از سوی دیگر آمریکا و هم پیمانانش از سال 2004که به عراق حمله کردند همواره در صدد بودند که این کشور را تجزیه کنند که هدف از این پروژه دسترسی به منابع زیرزمینی عراق و از همه مهم تر قطع ارتباط ایران با سوریه و به تبع آن حزب الله بود. این پروژه نیز در راستای طرح حذف حلقه هایی بود که کسینجر در سال 2005 مطرح کرد و اعلام نمود که برای پایان دادن به بحران های منطقه ای باید ارتباط جبهه مقاومت را با یکدیگر قطع کرد و برای این کار ابتدا باید حزب الله در سال2006 حذف می شد و سپس سایر کشورها، اما با شکست سناریو حذف حزب الله سناریو بعدی سوریه بود که کانال ارتباطی ایران با حزب الله است و با طرح شکست تجزیه سوریه به سراغ حلقه بعدی یعنی عراق آمدند  و اعلام کردند برای اینکه ارتباط بین ایران با سوریه قطع شود باید عراق را تجزیه کرد(به سه منطقه جداگانه که شمال کردها، مرکز سنی های وابسته به عربستان و جنوب شیعیان.) از آنجایی که حلقه ارتباطی ایران با سوریه از مرکز عراق و بالاخص استان الانبار می گذرد، داعش از همان ابتدا این استان را به اشغال خود درآورد تا تنها راه ارتباطی ایران با سوریه قطع شود. اما تاکنون این طرح نیز به سرانجام نرسیده و شاید با کمک احزاب و جریانات سیاسی وابسته بتوانند به اهداف خود برسند.
   2. بازگرداندن حزب بعث و منحل کردن حشدالشعبی: یکی دیگر ازبندهای طرح مزبور بازگرداندن احزاب بعثی و همچنین منحل کردن حشد الشعبی می باشد. این بند بنا بر دلایل زیر مهم است:
الف.تاکنون احزاب وابسته به حزب بعث حق شرکت در انتخابات  و یا حتی پست های دولتی را نداشته و در برخی موارد مشاهده شد که به طرفداری از گروه تروریستی داعش موضع گرفتند.

ب. نیروهای حشدالشعبی که به عنوان نیروهای مردمی  در عراق شناخته می شوند، تنها گروه یا به عبارتی نیرویی بودند که به طور عملی وارد درگیری با داعش شدند و به نوعی کار ارتش را در برابر این گروه تروریستی انجام می دادند و امروزه با شیعی خواندن و اینکه اکثریت مبارزان آن شیعه هستند سعی در انحلالش دارند.
عملکرد نیروهای موسوم به حشدالشعبی به قدری در مهار داعش قابل قبول بوده است که تقریباً نگاه اکثر مردم عراق برای نجات کشورشان از چنگال این گروهک تروریستی به نیروهای مقاومت دوخته شده است. در همین راستا امروز در عراق بیش از هر زمان دیگری تشکیل یک نیروی وفادار به ملت و حاکمیت عراق با ساختار و تشکیلات قانونی در این کشور ضروری به نظر می رسد. لذا طرح تشکیل گارد ملی توطئه ای خارجی با همراهی عوامل داخلی و با هدف جلوگیری از ایجاد چنین نیرویی است.
 2.تفکیک و دودستگی در بین جریانات سیاسی عراق: یکی دیگر از اهداف طرح پیشنهادی فوق، انشقاق و دودستگی در بین احزاب و جریانات سیاسی عراق است تا با همین عدم وحدت در بین گروههای سیاسی تمام توان دولت و مجلس صرف دعواهای داخلی شود و از هدف اصلی که داعش است نگاه ها برداشته شود و آمریکا همچنان بتواند از داعش به عنوان ابزاری برای حضور وهمچنین فشار بر دولت عراق استفاده کند.
نتیجه
آمریکا که از طرح تجزیه کشورهای اسلامی، مخصوصاً عراق ناامید شده بود امروزه به صورت غیر مستقیم و با استفاده از نیروهای داخلی در دولت و پارلمان  این کشور سعی در تجزیه عراق دارد تا بتواند از این طرح تجزیه به صورت دومینویی برای تجزیه سایر کشورهای اسلامی بهره گیرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات