صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۴۶

نتایج 20 دقیقه‌ای هم می‌تواند فرصت‌ساز باشد!

در این میان آنچه مهم می‌نماید، این است که بدانیم مجلس در فرایند تصویب با ملاحظات و اوضاع خاص زمانی پیامدآفرین برای کشور، از ضرر کلان اقتصادی تا اتهام به کارشکنی در روند توافق هسته‌ای مواجه بود.
پایگاه بصیرت/دیروز از روزهای پرکار و پرچالش مجلس شورای اسلامی بود. نمایندگان در جلسه علنی صبح دیروز جزئیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را به تصویب رساندند. اساساً سه نظر عمده در مجلس درباره برجام وجود داشت: ردّ برجام، تصویب بلاشرط برجام و تصویب مشروط برجام. با ردّ دو دیدگاه اول در کمیسیون ویژه بررسی برجام، شروط تحفظی کمیسیون برجام پس از 40 روز بررسی در جلسات تخصصی مختلف از همه نگاه‌ها و طیف‌ها در حوزه‌های سیاسی، فنی و حقوقی به مجلس و هیئت‌رئیسه تقدیم و به تدبیر آنها در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد و نهایتاً در صحن علنی دیروز در زمان کوتاهی با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر به تصویب رسید.
اگرچه محدودیت زمانی و بعضاً پاره‌ای رفتارهای برخی نمایندگان و هیئت‌رئیسه درباره شکل و شیوه تصمیم‌گیری و تصویب جای تأمل دارد و به همین سبب هم عملکرد دیروز مجلس با بازتاب‌ها و انتقادهایی مواجه شد؛ اما آنچه خروجی جلسه علنی دیروز بود، باید به‌منزله قانون مصوب نهاد رأس امور مورد پذیرش همگان باشد و به آرای اکثریت مجلس احترام گذاشته شود؛ چراکه روند قانونی در مجلس نمایندگان با سازوکار رأی‌گیری طی شده و منحنی میزان آرای نمایندگان در زمان تصویب جزئیات نسبت به تصویب کلیات نیز سیر صعودی داشته است، در این میان آنچه مهم می‌نماید، این است که بدانیم مجلس در فرایند تصویب با ملاحظات و اوضاع خاص زمانی پیامدآفرین برای کشور، از ضرر کلان اقتصادی تا اتهام به کارشکنی در روند توافق هسته‌ای مواجه بود. از این منظر حتی می‌توان جلسات متعدد شورای عالی امنیت ملی و جلسات مجلس، چه در قالب کمیسیون ویژه و چه در جلسه 20 دقیقه‌ای تصویب جزئیات را محملی فرصت‌ساز برای کشور تلقی کرد که می‌تواند نتایج بازدارنده‌ای از حیث پیام‌هایی که به داخل و خارج مبنی‌بر جدیت ایران ارسال می‌کند، داشته است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
0
0
از شمابعيد است از طرز تفكر طيفي خاص حمايت كننده و به كمتر از كم برجام دلخوش كنند
مدیر پایگاه وقتی که به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده است موضع نظام تلقی می شود و باید از آن حمایت کرد تا دشمنان از این فضا استفاده نکنند و به اهداف خود در زمینه نفوذ دسترسی پیدا کنند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات