صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۰۶

اصول فراموش شده همگرایی و واگرایی در انتخابات آینده

اما آنچه در این میان مانع اصلی برای تحقق همگرایی و ائتلاف است، سهم‌خواهی‌هایی است که به نحوی با فعالیت سیاسی برای کسب قدرت عجین شده و بر اختلافات افزوده است و شکاف‌های واگرایانه را تقویت می‌کند. متأسفانه، همین مانع در هر دو اردوگاه سیاسی کشور به چشم می‌خورد و کم‌وبیش به یکی از مهم‌ترین معضل فعالیت سیاسی امروز ما بدل شده است.
پایگاه بصیرت،‌مهدی سعیدی/ با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و سرد شدن آب و هوا، فضای انتخابات رو به گرمی می‌رود و جریان‌های سیاسی خود را برای رقابت انتخاباتی در اسفند ماه آماده می‌کنند. در این بین یکی از مهم‌ترین مباحثی که در این ایام به دل‌مشغولی جریان‌های سیاسی بدل شده و خواهد شد، مسئله واگرایی‌ها و همگرایی‌هاست. آنچه در برآورد اولیه از وزن جریان‌های سیاسی کشور می‌توان داشت، آن است که هیچ‌کدام از این جریان‌ها با حضور متکثر و متفرق نخواهند توانست در عرصه رقابت‌های انتخاباتی موفق شوند. این ادعا با بررسی روند ادوار انتخابات در کشور قابل ملاحظه و اثبات است و در حوزه نظر نیز به اصلی پذیرفته‌شده در نزد همه جریان‌های سیاسی بدل شده است.
اما آنچه در این میان مانع اصلی برای تحقق همگرایی و ائتلاف است، سهم‌خواهی‌هایی است که به نحوی با فعالیت سیاسی برای کسب قدرت عجین شده و بر اختلافات افزوده است و شکاف‌های واگرایانه را تقویت می‌کند. متأسفانه، همین مانع در هر دو اردوگاه سیاسی کشور به چشم می‌خورد و کم‌وبیش به یکی از مهم‌ترین معضل فعالیت سیاسی امروز ما بدل شده است.
فضای انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که به‌طور همزمان برگزار خواهد شد، عاری از این معضل نیست و تا به امروز هنوز تلاش‌های صورت‌گرفته برای ائتلاف درون اردوگاهی نه در نزد اصولگرایان و نه در نزد اصلاح‌طلبان به‌طور کامل به ثمر ننشسته است. هرچند گام‌های مهمی در این بین برداشته و امیدهایی ایجاد شده است.
از جمله اخبار شنیده‌شده از اردوگاه اصولگرایان شکل‌گیری ائتلاف و هماهنگی بین سه تشکل تأثیرگذار جمعیت ایثارگران، جبهه پایداری و حزب مؤتلفه اسلامی است که می‌تواند به هسته مرکزی همگرایی دیگر گروه‌های سیاسی اصولگرا نیز بدل شود. ضمن آنکه اعضای این ائتلاف همراهی خود را با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام داشته‌اند.
از اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز اخباری مبنی‌بر حرکت به سوی همگرایی و ائتلاف به گوش می‌رسد. پیش از این در این اردوگاه دو مجموعه شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌طور موازی و رقابتی در حال فعالیت بودند. در کنار آنها نیز احزاب و گروه‌های ریز و درشتی که در این مجموعه تعریف نمی‌شدند، وجود دارند که خط مشی مستقلی را دنبال کرده و خود را برای حضور در انتخابات آماده می‌کنند.
در هفته گذشته خبری مبتنی‌بر شکل‌گیری جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتشار یافت که در مسیر ائتلاف اصلاح‌طلبان حائز اهمیت است. این شورا پس از آن تأسیس شد که تفرق‌های موجود می‌رفت تا به مناقشات حل‌نشدنی بدل شود. به همین دلیل با پیشنهاد رئیس‌جمهور دولت اصلاحات این دو شورا به اضافه چند تشکل و چهره اصلاح‌طلب شورای سیاست‌گذاری اولین نشست خود را برگزار کردند تا در مسیر همگرایی حرکت کنند. هر چند این نشست، اولین گام در مسیر ائتلاف بوده و تا نهایی شدن هنوز راه بسیاری پیش رو دارد، اما به هر حال امیدهایی را در این اردوگاه ایجاد کرده است.
سخن آخر در این‌باره اینکه حال که همه جریان‌های سیاسی دغدغه همگرایی درون اردوگاهی را دارند، چه خوب که برای انسجام‌بخشی به انتخابات و تعریف رقابت سیاسی صحیح نیز چاره‌ای بیندیشند و پایبندی و عمل به قانون و رعایت اخلاق در رقابت‌های سیاسی و پرهیز از تخریب رقیب را نیز مورد تأکید قرار دهند تا از تکرار تجربیات تلخ گذشته جلوگیری کنند و انتخابات که باید عالی‌ترین مظهر همبستگی و اتحاد ملت باشد، به فضای تنش، درگیری، کدورت و افتراق تبدیل نشود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات