صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۳۷
دکتر خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با بصیرت

تغییر فرهنگ و جنگ نرم ریشه عهدشکنی کوفیان است

تغییر فرهنگی در کوفه به همین دو دلیل ایجاد شده بود از یک طرف تهدیدات امثال ابن زیاد، از طرفی تطمیع با کیسه‌های زر، از طرف دیگر فضای فرهنگی که ایجاد کرده بودند زنان به فکر رفاه، امکانات، همسر و آینده خود بودند و مردان خود را به بازگشت از یاری امام حسین (ع)تشویق می‌کردند متاسفانه ترسی که در خانواده به دست زنان ایجاد شد در بی‌وفایی عده‌ای موثر واقع شد.
پایگاه بصیرت، گروه سیاست داخلی/ امام حسین (ع)برای انجام رسالتی حتمی حرکت کردند رسالتی که با تهدید، تطمیع و هیچ ابزار دیگری قابل تغییر نیست رسالتی که امام حسین (ع)آن را دنبال می‌کردند هدایت مردم و حفظ اسلام بود.
خبرنگار پایگاه بصیرت گفتگویی را با خانم دکتر کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای فرهنکی، اجتماعی زنان و خانواده ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
*ریشه قیام امام حسین (ع)
اهل بیت (علیهم السلام) همه یک نور واحد بودند و از سرچشمه وحی الهی الهام گرفته و از این جهت رفتار و سیره وا حدی را دنبال می‌کردند اما هر کدام از ائمه معصومین علیهم السلام متناسب با شرایط روز، نیاز زمان و بر اساس موضع‌گیری طاغوت زمانه خود جلوه‌ای از جلوه‌های هدایت و امامت را آشکار می‌ساختند تا سیره ایشان الگوی مناسبی در همه زمانها باشد و مسلمانان بدانند در زمان‌ها و شرایط مختلف چه برنامه‌ای را دنبال کنند.
اولیاء الهی، نواب امام عصر(عج) و در زمان ما ولی فقیه از همین الگوها و سیره عملی اهل بیت علیهم السلام استفاده کردند و می‌کنند. در زمان حکومت امیرالمومنین (ع) شرایط حکومت علوی اجرا می شد، در شرایط زمان امام رضا (ع) با استفاده از ولایت عهدی، چهره دشمن رسوا شد، در شرایط زمان امام حسن (ع) چهره مزور معاویه با قرارداد صلح برملا شد.
امام حسین (ع) با یک سال فاصله سنی از برادر خود تمام مسیر را همراه ایشان طی کردند تا زمانی که دوره معاویه که بسیار اهل تزویر بود تمام شود اما زمانی که یزید بر مسند خلافت نشست شرایط تغییر کرد فساد و دین ستیزی یزید علنی بود و مانند پدرش معاویه منافقانه عمل نمی‌کرد معاویه علی رغم اعتقاداتش با چهره‌ای موجه و متدین ظاهر میشد اما یزید همین ظاهر دینی را هم حفظ نکرد.
یزید با هتاکی تمام، قصد داشت چهره امامت را تخریب کند به همین خاطر با حضور در منزل امام سعی در بیعت گرفتن داشت که یا امام را تسلیم کند و یا با تهدید و تزویر ایشان را به انزوا بکشاند، امام حسین (ع) با مدیریت ولایی خود ماجرا را به مسجد کشاندند و در مسجد خطبه غرائی را  ایراد کردند. در آن خطبه فرمودند که خداوند از علمای امت عهد گرفته است که بر ظلم ظالم و به دادخواهی مظلوم قیام کنند.
همچنین در آن خطبه امام حسین (ع) فرمودند که با وجود افرادی همچون یزید باید فاتحه اسلام را خواند "و علی الاسلام السلام" اگر مثل منی با حکومت مثل یزیدی همراه شود اسلام نابود خواهد شد.چنین بود که امام حسین (ع)در مسجد عدم همراهی خود را اعلام کردند.
*چرا کوفیان با این که خود امام را دعوت کرده بودند ایشان را تنها گذاشتند؟
دشمن در ابتدا سعی کرد ایشان را در خانه محاصره کند اما امام حسین (ع)جریان را به مسجد و بعد از آن به سفر کشاندند امام (ع)اراده کردند که این ابلاغ طی سفری 6 ماهه به دنیا نشان داده شود در طول مسیر هم دائم سخنرانی و هدایتگری در مکه، عرفه و نقاط مختلف را ترک نکردند در بهترین روزهایی که همه حجاج به سمت مکه می‌آیند امام حسین (ع)حج را نیمه کاره گذاشته و به سمت حج و جهاد اصلی حرکت کردند.
تمام این وقایع نشانگر این مطلب بود که امام حسین (ع)برای انجام رسالتی حتمی حرکت کردند رسالتی که با تهدید، تطمیع و هیچ ابزار دیگری قابل تغییر نیست وعده‌های مردم کوفه هم نمی‌توانست تغییری در این رسالت مهم ایجاد کند امام (ع)بر اساس یک رسالت مهم حرکت کرده بودند و برای ایشان مهم نبود که به حکومت برسند یا نرسند رسالتی که امام حسین (ع)آن را دنبال می‌کردند هدایت مردم و حفظ اسلام بود.
در همین مسیر بود که به امام حسین (ع)خبر رسید مردم کوفه با مسلم چه کردند و چگونه عهد خود را شکستند، چه اتفاقی افتاد که آن چهره ملتمسانه مردم کوفه و کیسه‌های نامه‌های دعوت تبدیل به عهدشکنی کوفیان شد، ریشه عهدشکنی مردم کوفه را می‌توان در تغییر فرهنگ و جنگ نرم دشمن جستجو کرد.
در قرآن آمده است که اگر دشمن بتواند بر شما نفوذ کند با دست و زبان خود نفوذ می‌کند دست به معنای قدرت است دشمن با همه امکانات، قدرت، ثروت و سلاح خود سعی در سلطه بر شما دارد و از طرف دیگر با زبان طعنه، تحریف و تغییر فرهنگ تمام تلاش خود را در نفوذ به کار می‌گیرد.
دلایل تغییر فرهنگی در کوفه
تغییر فرهنگی در کوفه به همین دو دلیل ایجاد شده بود از یک طرف تهدیدات امثال ابن زیاد، از طرفی تطمیع با کیسه‌های زر، از طرف دیگر فضای فرهنگی که ایجاد کرده بودند زنان به فکر رفاه، امکانات، همسر و آینده خود بودند و مردان خود را به بازگشت از یاری امام حسین (ع)تشویق می‌کردند متاسفانه ترسی که در خانواده به دست زنان ایجاد شد در بی‌وفایی عده‌ای موثر واقع شد.
خبر تغییر کوفیان در طول مسیر به امام حسین (ع)رسید اما سیدالشهدا (ع)دست از هدف خود برنداشتند امام (ع)رسالتی به عهده داشتند که هیچ امری نمی‌توانست مانع ایشان از انجام آن رسالت شود و آن رسالت را در ده روز اول محرم به زیباترین شکل به سرانجام رساندند.
امام حسین (ع)از سپاه دشمن استقبال کردند، همه سپاه حتی به اسب‌های سپاه دشمن را سیراب کردند این نوع برخورد با سپاه دشمن اخلاق انسانی اسلامی امام را نشان می‌دهد حتی نماز جماعت مشترکی که اقامه می شد و سپاه دشمن پشت سر امام حسین (ع)نماز می‌خواندند.
شب عاشورا امام حسین (ع)و یاران باوفایشان به عبادت پرداختند ظهر عاشورا نماز جماعت برگزار کردند امام در تمام لحظات به دنبال هدایت انسانها بوده و امید داشتند در یکی از این صحنه‌ها کسی بیدار شود حتی ظهر عاشورا اسب پیامبر را سوار می‌شوند و لباس رزم پیامبر را می‌پوشند شاید در سپاه دشمن کسی هدایت شود مردم مکرر دیده بودند که پیامبر با آن لباس به جنگ با کفار رفته بودند امام حسین (ع)سعی داشتند حتی با آن لباس به مردم بفهمانند حق کدام طرف است شاید کسی بیدار شود.
ظهر عاشورا بعد از آن که نماز جماعت برگزار می‌شود و سپاهیان دشمن می‌بینند که برای محافظت از نماز جماعت تعدادی زخمی می‌شوند و تا لحظه شهادت نگران نماز امام خود هستند. امام (ع)سر این شهدا را در آغوش می‌گیرند و به آنها اطمینان می‌دهند که توانسته‌اند رسالت خود را به درستی انجام دهند.
شهادت علی اصغر عده‌ای را از خواب غفلت بیدار می‌کند شهادت یک کودک شش ماهه بیگناه نشان دهنده اوج مظلومیت امام (ع)است و موجب بیداری قلوب انسانها می‌شود.
حفظ خیام، احترام زنان، حفظ عفاف و حجاب، کرامت و حرمت اهل حرم به قدری برای امام (ع)اهمیت داشت که از شب قبل دور خیام حصارهایی با خار ایجاد کردند که اگر حمله به خیام صورت گرفت با ایجاد آتش مانع دشمن شوند.
ریشه تغییر فرهنگی مردم کوفه
امام حسین (ع)در لحظات آخر تنها نصیحتی که می‌کنند این است که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید شما با من سر جنگ دارید چرا حرمت زنان و کودکان را می‌شکنید.
امام حسین (ع)ریشه تغییر فرهنگی مردم کوفه را لقمه حرام عنوان می‌کنند، ایشان می‌فرمایند:
«النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون»
حضرت اباعبدالله (ع)می‌فرمایند: دین لقلقه زبان این افراد است هر جایی که منافع مادی و دنیایی‌شان تامین شود به همان سمت می‌روند و دین را متناسب با منافع مادی خود تغییر می‌دهند، دین را به نفع خود تفسیر و توجیه می‌کنند و اگر با بلا امتحان شوند دینداران واقعی بسیار کم خواهند بود.
*درسهایی که باید از مردم کوفه گرفت
هر دولت و ملتی که در ارتباطات داخلی و خارجی و مسائل اقتصادی به جایی برسند که مردم کوفه رسیدند همان کاری را می‌کنند که مردم کوفه کردند، ملتی که از ترس محاصره اقتصادی، گرانی و کمبود امکانات حاضر باشد به هر قیمتی حتی به قیمت فروش دین مشکل اقتصادی را مرتفع کند هیچ فرقی با مردم کوفه ندارد.
امت اسلامی باید مراقب باشند، امروز آمریکا فضایی دارد که هرگز به ما کمک نخواهد کرد جز آزار و اذیت و بهانه گیری‌های جدید دستاوردی برای ما نخواهند داشت نباید با نام مصلحت با دین بازی کرد. مصلحت حقیقتی است که همواره باید مدنظر قرار داده شود حضرت آقا هم از لفظ نرمش قهرمانانه استفاده کردند به طور قطع مصلحت اندیشی یک وظیفه است اما باید مراقب باشیم که مصلحت اندیشی تبدیل به منفعت گرایی نشود.
انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خامنه‌ای و صبر استخوان‌سوز و جانفرسای ایشان از اول انقلاب تا امروز پابرجا و ثابت قدم مانده است در دوره‌های مختلف فتنه‌ها و ابتلائات سخت را به مدد الهی پشت سر گذاشتند امروز شاهدیم با مدیریت و تدبیر ایشان فضای جامعه مدیریت و مهندسی می‌شود.
* استکبار ستیزی برگرفته از فرهنگ عاشورا
استکبار ستیزی متن قرآن است: « فمَن یکفُر بالطّاغوتِ و یُومِن باللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقی» اگر اهل ایمان با استکبار مبارزه نکند ایمان خود را از دست داده است. شرط ایمان مبارزه با کفر و استکبار است مومن نمی‌تواند با مستکبر تا زمانی که مستکبر است یکی شود اگر صحبتی صورت گرفته فقط به این خاطر است که ثابت کنیم انرژی هسته‌ای ما در مسیر صلح‌آمیز است، استکبار ستیزی جمهوری اسلامی ایران همیشگی و دائمی است اعتقاد به مبارزه با آمریکا که مظهر استکبار است تنها اعتقاد ما نیست روژه گارودی در کتاب آمریکا ستیزی می‌گوید: آمریکا یک منطقه جغرافیایی نیست، یک روحیه استکباری است که سران آمریکا و صهیونیست دارند. هر جای دنیا که باشند ما با آنها در جنگیم ما فرانسوی‌ها هم مستعمره آنها شدیم به دلیل تسلط فرهنگی و نفوذ استکبار از طریق سینما و هالیوود تحت سلطه آنها درآمدیم لذا ما با تسلط فرهنگی آمریکا، با خودبرتربینی آنها و با حق نفوذی که برای خود در همه دنیا قائل هستند می‌جنگیم.
قانون کاپیتولاسیون که امام خمینی (ره) با آن جنگید امروز در همه دنیا برقرار است امروز دنیای استکبار هر کسی را که تروریست تشخیص می‌دهد به هر شکلی که می‌خواهد مجازات می‌کند و هیچ کسی هم در دنیا به آنها اعتراضی نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران همیشه با این روحیه در جنگ است، مسئولین هم هرگز دست از قرآن نمی‌کشند چه قراردادی باشد و چه نباشد روحیه استکبار ستیزی همواره خواهد بود.
در قرآن کفر به طاغوت زمینه اولیه ایمان به الله است، توحید، نبوت، امامت، امر به معروف، نهی از منکر، نماز، روزه، حج و تمام احکام اسلامی سرشار از نفی طاغوت و کفر در کنار اثبات خداوند است تا کسی لا اله نگوید به الا الله نمی‌رسد نفی غیر خدا مقدم بر اثبات خداست.
در احکام سجده آمده است که اگر به حسب ضرورتی مجبور شدی سجده را کوتاه کنی حمد و اعلی را می‌توانی حذف کنی  اما سبحان باید بماند، سبحان به معنای منزه کردن خداوند از غیر است حتما باید قید شود و سه بار تکرار شود تا سجده کامل انجام شود. نفی کفر در همه احکام وجود دارد به طور مثال در روزه یا حج حلال‌هایی هستند که حرام می‌شوند بعضی از نفی کردن‌ها اثر سازنده‌ای دارند.
برائت مقدمه ولایت است اگر برائت را از دست بدهیم ولایت را هم از دست خواهیم داد، تمام تلاش بنی‌امیه و بنی‌عباس کنار گذاشتن مفهوم دشمن شناسی از دین بود تمام مفاهیم دیگر غیر از دشمن شناسی را قبول داشتند اما به شدن با شناخت دشمن مقابله می‌کردند چرا که همین دشمن شناسی باعث می شد خلافت و قدرت ناحق خود را از دست بدهند.
امروز دشمن همین بازی را با ما شروع کرده است به این بهانه که همه با هم دوست هستیم و با این ترفند که همه ادیان، مکاتب و تمدنها باید وارد گفتگو شوند سعی در نفوذ دارد جبهه حق گفتگویی با استکبار ندارد تنها گفتگوی جبهه حق مبارزه ابدی با استکبار است سیره حضرت ابراهیم (ع)این بود که فرمودند دشمنی ما با شما تا ابد آشکار است مگر این که شما برگردید اگر ما از مبارزه کوتاه بیاییم به معنی نفی حرکت تمام انبیاء است.
این فرمان خداوند است که به کفار بگو "لکم دینکم ولی دین" نه من دین شما را می‌پذیرم و نه شما راه ما را می‌پذیرید، این مبارزه تا ابد ادامه دارد راه حق مشخص است نمی‌شود گفت هم توحید درست است هم بت‌پرستی، هدف از رسالت پیامبران برپایی حق و عدالت بوده است اگر قرار بود هر کسی هر راهی را که دوست دارد انتخاب کند نیازی نبود پیامبران الهی با آن همه زحمت و مشقت در راه هدایت انسانها فداکاری کنند.
امروز نگاه لیبرالی در جامعه ما مطرح می‌شود حضرت آقا بر مسئله بازی با عقاید بسیار تاکید کردند و تذکر به مراقبت دادند، هدف اصلی دشمن جوانان و دانشجویان است در احکام تردید ایجاد می‌کنند و گاهی اصل اعتقادات دینی را زیر سوال می‌برند. دشمن با کمک گرفتن از ابزار رسانه سعی در بازی کردن با عقاید دینی دارد و همین امر هم نشان دیگری بر ادامه داشتن مبارزه با استکبار است مبارزه با استکبار همیشگی و ابدی است.
    تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوه الممالک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
صادق هدایت
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
0
7
خواهشا مصاحبه های کلیشه ایی را از سایت خود خارج کنید
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات