تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۴۴
هادی محمدی در گفتگو با بصیرت

طراحی زنجیره ایی و عملیات پی در پی ارتش عراق سبب تزلزل داعش در این کشور است

همان طور که حملات هوایی در عراق به خوبی توانسته وضعیت گروه های تروریست را متزلزل کند، زنجیره ایی بودن و متوالی بودن عملیات های برنامه ریزی شده در عراق همراه با ضربات هوایی هدفمند، می تواند چشم انداز روشنی را برای پاک سازی عراق از جریان داعش به ما نشان دهد.
پایگاه بصیرت/گروه بین الملل/ روند شکست داعش در عراق همچنان ادامه دارد و در آخرین تحولات شهر بیجی عراق در شمال استان صلاح الدین از نیروهای داعش پاک سازی شد و تلاش های ارتش عراق به همراه نیروهای بسیج مردمی بیرون راندن داعشی ها از مناطق شمالی استان صلاح الدین ادامه دارد. در حالی که مسئله اول عراق در شرایط کنونی نابودی تروریست هاست، وضعیت سیاسی اقلیم کردستان عراق تحت اقدامات مسعود بارزانی در شرایط نامناسبی است تا جایی همسر طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق، بارزانی را صدام دوم خطاب کرد.
درباره تحولات امنیتی و سیاسی عراق، خبرنگار گروه بین الملل بصیرت با هادی محمد، کارشناس مسائل منطقه گفتگو کرده است که در ادامه می آید: 
بصیرت: با توجه به عملیات آزاد سازی استان صلاح الدین و نیز عملیات در استان الانبار، آخرین اوضاع امنیتی عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟
محمدی: عملیات جدیدی که در مناطق انتهایی استان صلاح الدین و بخش هایی از شمال و شرق الانبار انجام می گیرد، هماهنگ با تحولات سوریه قابل تحلیل و تفسیر است. در استان صلاح الدین با اقداماتی که توسط حشدالشعبی و تیپ های مردمی انجام گرفته، تنها منطقه الشرقاط از استان صلاح الدین باقی مانده و این عملیات ها به نحوی برنامه ریزی شده، که بازگشت و جابجایی نیروهای داعش به شهر بیجی و یا پالایشگاه واقع در شمال بیجی را بتواند مسدود کند و با استمرار عملیات های برنامه ریزی شده، حرکت به سمت مناطق موصل و استان نینوا آغاز می شود.
 منتهی گام هایی که در شرق و شمال شهر الانبار برداشته شده و مناطقی که از نظر جغرافیایی آزاد شده است، مناطق بسیار حساسی است که با دشواری های بسیاری همراه بوده است. در این زمینه مناطقی از جزیره، یا مناطق دیگری که طی عملیات روزهای گذاشته آزاد شده، می تواند مراحل خوبی را پشت سر بگذارد، و این کار را برای آزادسازی محورهای جنوبی و غربی ساده تر می کند. این طور باید ارزیابی کنیم، که حملات اخیر به دلیل طراحی زنجیره ایی و عملیات های پی در پی می تواند نیروهای داعش را به موازات وضعیتی که در سوریه در حال پیشرفت است به یک نقطه تعیین سرنوشت منتقل کند، خصوصا بعد از ورود روسیه به عملیات های هوایی و کمک به عملیات های زمینی علیه داعش در سوریه، آمریکایی ها را به نگرانی وا داشت که اگر در عراق هم دست به اقدامات محدودکننده یا اثرگذار منفی روی عملیات های ارتش عراق بزنند، ممکن است روسیه در موضوع مبارزه با داعش در عراق هم وارد شود. در این زمینه تصمیمات جدیدی گرفته شده؛ مانند تحویل هواپیماهای اف16 طبق قرارداد به دولت عراق؛ که دادن این امکانات هوایی و توانمندی برای ضربه زدن جدی به مراکز، عقبه، لجستیک و مراکز تجمع نیرو یا دپوی مهمات و تاسیسات، روند آزادسازی مناطق را از دست داعش تسهیل می کند. همان طور که حملات هوایی در عراق به خوبی توانسته وضعیت گروه های تروریست را متزلزل کند، زنجیره ایی بودن و متوالی بودن عملیات های برنامه ریزی شده در عراق همراه با ضربات هوایی هدفمند، می تواند چشم انداز روشنی را برای پاک سازی عراق از جریان داعش به ما نشان دهد.

بصیرت: حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با پ ک ک، چه اهداف واقعی را دنبال می کند؟ و این عملیات چه تاثیری بر امنیت عراق خواهد داشت؟ 
محمدی: در این زمینه دو نکته وجود دارد: نکته اول: ورود نیروهای ترکیه در مناطق شمالی عراق به شکل زمینی یا هوایی نقض حاکمیت یک کشور مستقلِ عضو سازمان ملل می باشد، که این نوعی تخلف از حسن همجواری است، که باید ترک ها پاسخ گو باشند.
نکته دوم: در این زمینه دولت ترکیه با مشکلات متنوعی روبه رو است؛ از یک طرف با موضوعی به نام پ ک ک روبه رو است و ترکیه برای افزایش ضریب امنیتی خودش درگیری با پ ک ک را ادامه می دهد، که این خودش مشکلات سیاسی داخل ترکیه را افزایش می دهد، از طرف دیگر با استمرار عملیات های نظامی در عراق و سوریه، گروه های تروریستی و حتی نیروهای وابسته به این گروه های تروریست، ناچار هستند به داخل ترکیه سرازیر شوند، یعنی دولت ترکیه در کنار موضوع پ ک ک با موضوع امنیتی گروه های تروریستی هم مواجه هست و این شرایط سیاسی داخل ترکیه را که در آستانه انتخابات زودهنگام قرار گرفته پیچیده تر می کند. مسلما تلاش دولت ترکیه نوعی تلاش در باتلاق است، از یک سو مشکلات خودش را با جمعیت تقریبا 18میلیونی کُرد افزایش می دهد، و از طرف دیگر، با برخورد با جریان های تکفیری، فضای خودش را در محیط جامعه درونی ترکیه، دچار تنش های جدید می کند. این چشم انداز برای ترکیه از جنبه امنیتی و هم از جهت سیاسی بسیار تیره و آسیب پذیری می باشد، که مسلما بر شرایط اقتصادی ترکیه و موضوع توریسم و منابع درآمدی دولت ترکیه اثرات روشنی را به جای می گذارد. 
بصیرت: فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با فؤاد معصوم، رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که پیشنهاد پاریس برای برگزاری نشست بین المللی در خصوص اوضاع امنیتی عراق در چنین شرایطی مساله بسیار مهمی است. این پیشنهاد با استقبال رئیس جمهوری عراق مواجه شد. رویکرد فرانسه به عراق چیست و اساسا فرانسه در عراق به دنبال چیست؟
محمدی: فرانسه احساس می کند نسبت به کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس که سابقه بیشتری در نفوذ در عراق دارند، دست خالی مانده است و به خاطر همین در یک شرایط فوق العاده قرار گرفته اند. در این زمینه فرانسه می خواهد کادر سازی کند و بتواند زمینه ای برای بکارگیری جریان های اهل سنت و یا چهره هایی مانند معاون ریاست جمهوری که دارای پرونده قضایی هست که از عراق فراری شده و به ترکیه پناهنده شده است و برخی چهره های دیگر که از عناصر قدیمی حزب بحث هستند، در یک هماهنگی با عربستان و قطر، برای فشار به دولت مرکزی عراق استفاده کند. این نشست در این جهت تحمیل شده که بتواند هم برای فرانسه یک اهرم نفوذ و فشار در عراق به وجود آورد، و هم این که هم پیمانانی مانند عربستان و قطر را راضی نگه دارد.

بصیرت:تصمیم بارزانی نخست وزیر دولت محلی کردستان عراق برای برکناری وزیران جنبش تغییر و جلوگیری از ورود رئیس پارلمان این منطقه به شهر اربیل، اعتراض و نارضایتی گسترده‌ای را در این منطقه به بار آورده است. در مجموع اوضاع سیاسی امنیتی کردستان عراق در چه وضعیتی است؟
محمدی: از زمانی که آمریکایی ها آماده می شدند به عراق حمله کنند، مقامات اقلیم کردستان عراق با مجوز و حمایت آمریکایی ها، منطقه پرواز ممنوعه در شمال و جنوب عراق اعمال کردند و توانستند زمینه های شکل گیری این اقلیم را فراهم کنند. اساس این هماهنگی ها توسط خانواده بارزانی بود و سپس با گروه هایی دیگر مانند اتحادیه میهنی آقای جلال طالبانی هماهنگی هایی انجام گرفت، ولی آن چیزی که بعد از ساقط شدن رژیم صدام به وجود آمد و در قانون اساسی هم بالاجبار موضوع اقلیم کردستان شکل قانونی پیدا کرد و در عمل مورد سوء استفاده خانوادگی بارزانی در این اقلیم قرار گرفت، موجب شد که اساسی ترین بهره های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در انحصار خانواده بارزانی قرار بگیرد. از آنجایی که آقای بارزانی خودش را در محدوده جمعیت کردنشین وارث ملامصطفی بارزانی می داند، آماده نیست در رهبری سیاسی مناطق کردنشین، شریکی را برای خودش بپذیرد. به همین دلیل است که آقای مسعود بارزانی بعد از دو دوره کامل ریاست اقلیم در حال حاضر فشار می آورد به گروه های مختلف سیاسی، برای این که بتواند برای بار سوم و برخلاف قانون اساسی منطقه اقلیم، ریاست اقلیم کردستان را در اختیار داشته باشد. همین امر موجب شده است که در کنار فساد اقتصادی، نارضایتی هایی در جامعه اقلیم کردستان موج بزند.
این قدرت طلبی مسعود بارزانی دلیل جدیدی برای اعتراضات گروه های دیگر، از جمله جنبش تغییر و حزب گوران می شود. در این زمینه نشست های متوالی که برای حل وفصل مشکل بین گروه های مختلف پیش آمده، نتوانسته آقای بارزانی را قانع کند که ایشان از خواسته خودش صرف نظر کند و طبق قانون اساسی اقلیم، زمینه را برای ریاست فرد دیگری مهیا کند. همین امر موجب شده است که بارزانی در پی یک اقدام غیر معقول از ورود ریاست پارلمان اقلیم کردستان که از حزب گوران است به منطقه خودش جلوگیری کند. خصوصا این اقدام و حذف وزرای حزب گوران از کابینه، همزمان است با اعتراضاتی که از مناطق کردنشین سلیمانیه در جریان بوده است. در این زمینه به برخی از دفاتر حزب دمکرات حمله شده و آن ها را به آتش کشیده اند. همین امر بهانه ای شده برای این که مسعود بارزانی دست به این اقدامات بزند.
عمدتا این اقدامات یک اقدام کودتایی از طرف بقیه افراد ارزیابی می شود و در بیانیه ای که صادر کردند نسبت به این قضیه واکنش نشان دادند. این مطالب نشان می دهد که شرایط اقلیم در یک شرایط فوق العاده آسیب پذیر و پر تنش است. نکته مهم این است که آمریکایی ها علاقمند بودند از اهرم نیروهای کُرد و مسعود بارزانی در تحولات سیاسی فعلی عراق سوء استفاده کنند. شرایط منفعل اقلیم کردستان و مسعود بارزانی موجب شده که آمریکایی ها از ظرفیت مسعود بارزانی طی فشار به دولت مرکزی نتوانند خیلی استفاده کنند. این تصویری است که در اقلیم کردستان وجود دارد و به نظر می رسد یک دوره پرتنش سیاسی را بین گروه های مختلف در مقابل حزب دمکرات باید انتظار داشته باشیم./
با تشکر از جناب آقای محمدی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
جمعي از كار كنان رسمي كار گري بهزيستي استان ايلام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
0
0
گريزي بر مشكل حل‌نشده‌اي به نام كاركنان رسمي كارگري ادارات ايلام/
اكنون «اميد» به «تدبير» دكتر روحاني است
بيش از یکسال از نوشتن نامه نخست به ریاست جمهوری، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس می گذرد. نامه ای که هنوز هم بسیاری از نویسندگانش امیدوار به رسیدن جوابش هستند. برای بسیاری از آنها باور کردنی نیست مردی میانه اندام و همیشه در سفردولتهای نهم و دهم که براساس آمار، گیرنده بیشترین در خواستها و نامه های مردمی در عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی بوده است و در مدت صدارتش در خیابان پاستور هیچ نامه ويا درخواست به حقی را بی پاسخ نگذاشته هنوز جواب نامه آنها را نداده است .
آنها جمعی از کارکنان رسمی کارگری نهادهای دولتی استان ایلام هستند که حالا با نگرانی روزهای واپسین باقیمانده از عمر دولت دهم را می شمارند. روزهایی که هرچند هر ساعتش برای بیشتر شهروندان ایرانی آبستن خبری از حل مشکلات استخدام در ارگانهای دولتی، اجرای طرحهای حمایتی ازقشرهای مختلف و انجام برنامه های معطل مانده در دولتهای قبلی است اما هنوز با وجود اجرای طرحهایی نظیر خدمات کشوری و ساماندهی شرکتهای خدماتی و کارگران شرکتی برای این قشرمژده ای نداشته است .
این کارکنان را که هنوز امیدوار به حل مشکلات خود به دست گره گشای دکتر محمود احمدی نژاد هستند؛ در آیین نامه استخدام ادارات دولتی به نام مستخدمین رسمی – کارگری می شناسند.
این افراد با مدارک تحصیلی از دیپلم تا کارشناسی ارشد حالا سالهاست در تبعیضی آشکار نسبت به همکاران خود که تنها با تفاوتی موسوم به مستخدمین رسمی کارمندی در ادارات دولتی مشغول بکارند نه حق تاهل می گیرند و نه فوق العاده برای بدی آب و هوا، نه حق تحصیلات به آنان پرداخت می شود و نه از مزایای محرومیت مناطق جنگی استفاده می‌کنند.
این محرومیت و تبعیض در حالی انجام می شود که تنها اختلاف بین آنان و همکارنشان در استفاده از نقل کارگری و کارمندی است و البته وقتی پای درد دلشان می نشینی احساس می کنی در این میان حتی حرمت کلمه در کارگر هم که عطر و بوی بوسه پیامبر مهربانی (ص ) را با خود دارد نیز بر دردهایشان می افزاید.
آنان که در دوران دفاع مقدس مرزدارانی غیور بوده و بسیاری از آنان از خانواده های معظم شهدا و جانبازان و ایثارگرانند در تمام این سالها دم فرو بسته اند و تبغیض آشکار بین آنها و همکارانشان سبب شده با مسایل و مشکلات مالی بسیار دست و پنجه نرم کنند.
تلخی این تبعیض و تناقض آشکار آنجا روشن می شود که در هنگام پرداخت عیدی بر خلاف روند محاسبه این مزیت بر اساس قانون کارو برای کارگران از منظر سازمان دولتی متبوع خود آنان کارمند محسوب شده و همانند کارمندان رسمی عیدی دریافت می کنند .
این وضعیت آنها را شبیه ضرب المثل معروف می کندکه (یا مرغ باش بپر، یا شتر باش و ببر!!!) نگاهی به فراوانی این افراد در نهادهایی نظیر بهزیستی ، تربیت بدنی نیز حکایت از نبود نگاه کارشناسی شده به وضعیتهای استخدامی آنان در احکامشان است و وجود این جایگاه دوگانه کارمندی رسمی و کارگری رسمی در این نهادها تا حدودی غیر منطقی و نیازمند تجدید نظر می دهد.
این در حالی است که احکام کارگزینی این کارکنان رسمی – کارگری از نظر مزایای مندرج و مزایای جانبی با قانونهای خدمات مدیریت کشوری و قانون کار همخوانی نداشته و در راستای تحقق شعار عدالت گستری دولت نهم و دهم نیازمند بازنگری ویژه است.
آنان که تا پیش از اجرای قانون خدمات کشوری امیدوار به رفع این تبعیضها و بهره گیری از مزیتهای قانونی خود نظیر حق تاهل و غیره بودند از حل نشدن این اجحاف در حق خود و دیگر همکارنشان دلسرد شده و حالا تمام امیدشان به رییس جمهوری منتخب است. تا خواسته ای که تنها در چند کلمه خلاصه می شود تا حق قشری نه چندان کم جمعیت در جامعه نیز از حقوق قانونی خود که همان حق تاهل، بدی آب و هوا ، محرومیت مناطق جنگی ، حق تحصیلات دانشگاهی و سختی کار است و به همکارانشان پرداخت می شود بی بهره نما نند و یا خواهان تبدیل وضعیت به خدمات کشوری اعم از رسمی کشوری یا پیمانی هستند.
همانگونه كه در بالا ذكر شد تأمين نيروي انساني ادارات دولتي و سازمان‌هاي وابسته به روش‌هاي مختلف از جمله بكارگيري كاركنان رسمي كارگري صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه بخشي از اين مجموعه معلق نتوانسته‌اند جاي خود را نه در بين كاركنان پيماني و نه رسمي كشوري پيدا كنند.
از طرفي عليرغم پيگيري‌هاي متعدد جمع كثيري از اين قشر زحمتكش از طريق ارسال نامه به رياست محترم جمهوري، جناب دكتر احمدي‌نژاد، مسئولان استاني و نمايندگان محترم استان در مجلس شوراي اسلامي و همچنين انعكاس مشكلات خود از طريق رسانه‌هاي محلي، نشريات سراسري و خبرگزاري‌ها، متأسفانه تاكنون هيچگونه اقدامي در اين زمنيه صورت نگرفته است.
اكنون با توجه به روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و انتخاب شخصيت فرهيخته و مورد اعتماد ملت، جناب دكتر روحاني، اين مجموعه اين بار چشم اميد خود را به ايشان دوخته‌اند تا با تدبير خويش و با بهره‌گيري از درايت و نگاه واقع‌بينانه، مشكل‌شان به پايان برسد و اين دغدغه‌ي روزمره دست از سر زندگي‌شان بردارد.
در اين راستا، دبير جامعه اسلامي كارمندان استان ايلام با اشاره به زحمات بي‌بديل اين مجموعه خاطرنشان كرد: بهره‌گيري از حقوق قانوني و مزيت‌هايي كه اين دسته از كاركنان دولت از آن محروم هستند از جمله حق تأهل، بدي آب و هوا، حق مدارج دانشگاهي و سختي كار بايد براي آن‌ها اجرايي گردد.
سيد خليل سجادي در ادامه تبديل وضعيت اين كاركنان را به خدمات كشوري اعم از رسمي كشوري و پيماني خواستار شد و اضافه كرد: كاركناني كه در اين شرايط قرار مي‌گيرند( رسمي كارگي) مدارك تحصيلي و به ويژه مدارك دانشگاهي هيچ‌گونه تأثيري در ارتقاء جايگاه اداري و حقوق و مزاياي دريافتي آن‌ها ندارد كه اين موضوع نيز به تنهايي اجحاف در حق اين قشر به شمار مي‌رود.
وي همچنين افزود: كارگران رسمي كارگري خدماتي مورد بحث با هر گروهي كه استخدام مي‌شوند بدون كسب گروه جديد در طول دوران خدمت خويش با همان گروه استخدامي بازنشست مي‌شوند كه اين قانون نيز بايد مورد بازبيني و تغيير قرار گيرد.
دبير جامعه اسلامي كارمندان استان ايلام در پايان ابراز اميدواري كرد: با توجه به ضرورت حمايت مسئولان ذيربط از اين قشر خدمتگزار مشكلات مطرح شده در آينده‌اي نه چندان دور حل شود
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات