صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۷۷

انسداد مجاری نفوذ و فرصت طلبی در برجام

دشمن در پسابرجام نه‌تنها به حل مسائل اقتصادی و معیشتی کمک نخواهد کرد، بلکه به دنبال باز کردن مجاری نفوذ به بازار اقتصادی و وابسته‌سازی کشور به خود و گشودن مسیر رابطه و اعمال جنگ نرم و تغییر باورهای انقلابی برای بازگرداندن کشور به دوران پیش از انقلاب به‌مثابه یک ژاندارم همراه خواهد بود.
پایگاه بصیرت / رسول سنایی راد
پایگاه بصیرت،رسول سنایی راد/ موافقتنامه موسوم به برجام که حاصل مذاکرات هسته‌ای است، مانند غالب خروجی‌های ناشی از بده‌بستا‌ن‌های دیپلماتیک دارای خلأها و ابهاماتی است که در مرحله اجرا باید برای آن تمهیدات و الزاماتی منطقی فراهم کرد تا مانع سوءاستفاده طرف مقابل و ضرر و زیان ما، یا کاهش فواید احتمالی شود.
افزون بر این، تلاش آمریکا برای تبدیل مذاکرات هسته‌ای و برجام به سرپلی برای نفوذ و پیاده‌سازی مدل جنگ سرد علیه جمهوری اسلامی ایران و سهل‌اندیشی برخی از مسئولان نظام در رویارویی با دشمن و پذیرش آمریکا به عنوان کدخدای جهان و امکان حلّ مسائل با کدخدا از طریق مذاکره، شرایط پیچیده و دشواری پدید آورده که عبور از آن مستلزم محوریت و ایفای نقش آشکار رهبری است.
صدور پیام مهم امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس محترم جمهور به‌مثابه اقدامی حکیمانه در این راستا قابل تحلیل است که ضمن تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات آن، شرایط و الزاماتی را یادآور شده‌اند که مراعات آنها می‌تواند مانع سوءاستفاده آمریکا و متحدانش و تحمیل خسارت‌های سنگین در مرحله اجرایی برجام باشد.
این نامه تاریخی، منظومه‌ای از هشدارها و تدابیری است که می‌تواند پایان‌بخش مجادلات مدافعان و منتقدان دلسوز برجام و زمینه‌ساز اجرای هوشمندانه آن در چارچوب منافع ملی و مصالح عالیه نظام باشد. این منظومه حکیمانه، شامل نکات و پیام‌های راهبردی زیر است:
۱ـ فراهم شدن تصویر کامل موافقتنامه، حاصل فعالیت‌ و مشارکت موافقان و منتقدان برجام، اعم از گروه‌های مذاکره‌کننده، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و حتی فعالان رسانه‌ای است که با بیان نقاط مثبت یا خلأها و نقاط ضعف این متن و اعلام ملاحظات و شرایط معطوف به آن، برای جلوگیری از خسارت‌ها، راه درست اجرا را به دولت ارائه کرده‌اند.
بنابراین، هیچ‌یک از این مجموعه، اعم از مدافعان و منتقدانی که با نگاه به مصالح نظام و منافع ملی، نقش ایفا کرده‌اند، نه تنها نباید مورد بی‌مهری و سرزنش قرار گیرند، بلکه تلاش‌ها و دغدغه‌های آنان جای قدردانی داشته و برجام یا اجرای آن نباید موجب اختلاف و کینه سیاسی در بین نیروهای مدافع مصالح نظام و منافع ملی شود. بدیهی است در شرایط پسابرجام حفظ وحدت و یکپارچگی یک اصل اساسی و راهبردی به شمار می‌آید که به هیچ بهانه‌ای نباید نقض شود.
۲ـ تجارب برآمده از تاریخ انقلاب اسلامی و دوران مذاکرات هسته‌ای، جملگی نشانگر وجود خصومت، فریبکاری و ماهیت غیرقابل اعتماد آمریکا است که آنها و اجرای برجام نباید سبب غفلت نیروهای انقلاب و مسئولان کشور شود و عده‌ای را از ماهیت خصمانه دشمن غافل کند؛ لذا همان‌گونه که حفظ هوشیاری هنگام مذاکرات موجب جلوگیری از ورود زیان‌های سنگین شد، در ادامه همین مراقبت و هوشیاری نسبت به ماهیت فریبکارانه و خصمانه دشمن است که می‌تواند مسیر سوء استفاده او و وارد شدن خسارت‌های بزرگ، در حال و آینده را سد کند.
۳ـ با توجه به خلأها و ابهامات موجود در متن برجام و رویکرد خصمانه و فریبکارانه حریف، لازم است ضمانت‌های لازم برای اجرای برجام تأمین و راه تخلف و سوءاستفاده دشمن سد شود. بنابراین باید هرگونه اظهارنظر و موضع‌گیری سیاسی دولتمردان آمریکایی و اروپایی که در آینده بهانه‌ای برای عبور از چارچوب‌های تعیین‌شده برای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه به شمار می‌آیند به موقع پاسخ داده شده و با سنگین کردن هزینه نقض عهد، راه بهانه‌‌جویی‌های بعدی نیز بسته شود.در این‌باره نباید از این حقایق غافل بود که آمریکا و غرب نیز به اجرای برجام نیاز دارند و عقلای این کشورها هم به خوبی می‌دانند که دوران استعماری و سلطه بلامنازع ‌غرب سپری شده و رشادت و بلوغ سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی واقعیت‌هایی فراهم کرده که برای آنان غیر از حلّ سیاسی موضوع هسته‌ای راه گریزی باقی نگذاشته است.
۴ـ با توجه به عملکرد گذشته آژانس و گزارش‌های مبهم و به‌کارگیری گزاره‌های چندپهلو از سوی آن، همان‌گونه که آمریکا و اتحادیه اروپا اجرای برجام را منوط به تأیید وزیر خارجه و ارائه گزارش آژانس کرده‌اند، جمهوری اسلامی نیز باید اجرا را به اعلام پایان پرونده هسته‌ای و موضوع PMD مشروط کند تا راه بهانه‌های احتمالی در آینده را سد کرده و داشته‌های خود را در مسیری مبهم و غیرتضمینی هدر ندهد.
۵ـ اجرای برجام نباید ما را از الزامات رشد و پیشرفت هسته‌ای که پشتوانه آن تحقیق و توسعه است غافل کند.
۶ـ از آنجا که شاید الزامات اجرایی موجب به سایه افتادن الزامات ضمانت‌بخش و واپایش دقیق تعهدات حریف مکار از سوی دولت شود و به‌علاوه نقض عهد و فریبکاری آمریکا در مسیر انجام تعهداتش نیز محتمل است، رهبر فرزانه و حکیم انقلاب تأکید دارند که یک هیئت قوی و هوشمند تشکیل شود و به دولت کمک کند. بدیهی است دولت باید نتایج رصد و یافته‌های این هیئت را در روند اجرایی برجام لحاظ کند.
۷ـ با توجه به واقعیت‌ها، تجارب و منطق حاکم بر قدرت‌ها و کشورهای سلطه‌جو، کلید اصلی حل مشکلات و فراهم شدن شرایط پیشرفت و توسعه در داخل بوده و از مسیر پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد.
دشمن در پسابرجام نه‌تنها به حل مسائل اقتصادی و معیشتی کمک نخواهد کرد، بلکه به دنبال باز کردن مجاری نفوذ به بازار اقتصادی و وابسته‌سازی کشور به خود و گشودن مسیر رابطه و اعمال جنگ نرم و تغییر باورهای انقلابی برای بازگرداندن کشور به دوران پیش از انقلاب به‌مثابه یک ژاندارم همراه خواهد بود. حال باید گفت همراهی هوشمندانه مردم با نظام و تجلّی استقامت و ایستادگی ملی در پرونده هسته‌ای، تلاش‌های جهادگونه دانشمندان هسته‌ای به قیمت خون پاک شهیدان، تدابیر حکیمانه مسئولان نظام در کاهش آثار تحریم‌های ظالمانه غرب و توان بازدارندگی مدافعان کشور اسلامی قرار دارد. بدیهی است ادامه مسیر هم با همان شیوه مقدور خواهد بود که مستلزم هوشیاری، وحدت و مشارکت مردم، مسئولان و تمامی نیروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی و علاقه‌مند به منافع ملی است.
حال که با تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات آن و همچنین تدابیر تصریحی رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای در نامه به رئیس محترم جمهور، به دوره اجرای برجام رسیده‌ایم، دوران هرگونه بحث و مجادله نسبت به متن برجام به پایان آمده و برای متقاعد کردن دشمن برای خودداری از هرگونه سوءاستفاده و نقض عهد از یک‌سو و جلوگیری از موفقیت احتمالی او در نفوذ، از نخبگان و نیروهای فکری انتظار می‌رود در سد نفوذ احتمالی، یا هرگونه فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در نحوه اجرا و تحمیل خسارت‌های احتمالی از ناحیه آن در این جنگ سیاسی و حقوقی نقش مؤثر و تاریخی خود را فراموش نکنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات