لرستان >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۲۳۳

نواختن سازهای چمرانه در مصیبت سید و سالار شهیدان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در روز عاشورا سازهای غمگینی در استان لرستان که به زبان محلی به آن چمرانه می‌گویند، به صدا درمی‌آید و دسته‌های عزا همزمان با آن سازها بر سر و سینه‌های خود می‌زنند.
هنرمندان لرستانی در روز عاشورای حسینی سازهای چمرانه خود را در مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش کوک کردند.

امروز این سازها در مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نواختند.

از این سازها در مراسم‌های مختلف شادی و عزا استفاده می‌شود و در گذشته هر جوان و فرد مومنی در این دیار فوت می‌کرد، برای هم‌دردی با خانواده آنان چمرانه سر می‌دادند که این سنت امروز کم‌رنگ شده و تنها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی به احترام سرور و سالار شهیدان می‌نوازند.

دسته‌های عزاداری در این زمان هر کدام بر درب خیمه‌های خود جمع و به سمت جایگاه‌های عزاداری و حسینیه‌ها با خواندن نوحه‌های لری مانند کرب و بلا معطر به خین گل هزارو / حسین غریو و بی‌کس د سوگ سروردارو/ نوب گرت هر که زیتر رو و میدو سر و جلو نیان د کف گرت جو و... حرکت می‌کنند.

در بین این دسته‌ها، کودکان سیاه‌پوش و جوانان گل‌مالیده و زنان گریانی دیده می‌شود که بر سوگ امام حسین(ع) گریان هستند و در این میان حوائج خود را بیان می‌کنند.

قربانی کردن گوسفند در جلوی دسته‌های عزاداری، آتش‌زدن خیمه‌ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه‌زنی، زنجیرزنی، علم‌گیری و تعزیه‌خوانی، از دیگر مراسم‌های استان لرستان در ایام محرم است.

پخت آش رشته، حلیم، توزیع شربت، شرکت بانوان در مراسم چهل منبر، و... از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است، هم‌اکنون مراسم عزاداری مردم این دیار از شبکه‌های سراسری صدا و سیما در حال پخش است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات