تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۳۳۸۹
محجوب در گفت و گو با بصیرت؛

دوره استکبارستيزي پايان نيافته است

تجربه 33 سال گذشته نشان داده است که دوره استکبارستيزي نه تنها پايان نيافته است بلکه مي بايست با اقتداري متفاوت از اقتدار 4 دهه پيش پيگيري و ادامه يابد.
پايگاه بصيرت،گروه سياسي/ در آستانه روز سيزدهم آبان، روز ملي مبارزه با استکبار جهاني قرار داريم. در همين راستا خبرنگار پايگاه بصيرت گفت و گويي را عليرضا محجوب رئيس فراکسيون کارگري مجلس ترتيب داده است که شما را به خواندن آن دعوت مي کنيم.

* چرا بايد موضوع استکبار ستيزي تداوم داشته باشد و چه ضرورتي است؟

مادامي که استکبار است، ستيز با آن هم است. دنيا محل نزاع دائمي خير و شر است. مطابق آيات صريح قرآن تا هماره تاريخ تلاش شيطان و شياطين براي دعوت به بدي و شر وجود دارد. يکي از وجوه اين شرارت، کبر و اتم آن، استکبار است. اگرچه خود قرآن به صورت کلي دوري از آن و دفاع در برابر طلب کبر را ياد آوري مي‌کند اما در کنار آن به نزاع دائمي پيامبران الهي هم اشاره دارد و اين ضرورت يک ضرورت دائمي اخلاقي است. جداي از اين نگاه ديني و تاريخي، نيم نگاهي به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران هم صراحت و جهت گيري هاي ارکان و اصول اين قانون اصلي را در وجوب حفظ اين جهت گيري مي توان مشاهده نمود.

 * چرا به آمريکا نمي‌توان اعتماد کرد؟

به خاطر خوي استکباري آمريکا، آن که خوي استکبار دارد نمي‌تواند در هيچ رابطه‌اي اين خوي را در جهت‌گيري‌هاي خود، رفتار و اعمال خود موثر نداند. مي‌بايست در هر ارتباط، توافق و پيماني که منجر به داد و ستد با آن کشور مي‌گردد به اين امر مهم توجه نمود که برخي روابط، ولو روابط صرفاً اقتصادي و يا اجتماعي متأثر از اين خوي و جهت‌گيري کلي بوده و در ادامه آن امکان استيلاي آن خوي استکباري خواهد بود. مگر آن که با تأسي از اولياء الهي و انبياء خداوند کياست در اين باشد که مجذوب و مقهور ظواهر زودگذر و آرايه هاي موقت نبوده و انتهاي کار را مدنظر قرار دهيم.

 
* تجربه چند دهه‌ی گذشته درگيري ما و آمريکا چه پيامي دارد؟ ما در حال حاضر مي‌بينم که بعضي‌ها مي‌گويند دوره استکبار ستيزي تمام شده است؟

تجربه 33 سال گذشته نشان داده است که دوره استکبارستيزي نه تنها پايان نيافته است بلکه مي بايست با اقتداري متفاوت از اقتدار 4 دهه پيش پيگيري و ادامه يابد. داشتن حداقل‌هاي لازم در عرصه اقتصاد و دفاع و تعريفي متفاوت از فرهنگ، بزرگترين جنگ با استکبار است. حفظ منافع اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و دفاعي پيکره اصلي دفاعي در مقابله با استکبار است. آن هنگام است که شما مي‌توانيد در عرصه سياست، عرصه ديپلماتيک به استقبال اين تهاجم رفته و در آن نبرد پيروز شويد. تعاريف دنياي امروز متفاوت از تعاريف چند دهه گذشته است. پس با تعاريف امروزي اگر خودکفايي در عرصه فوق حاصل شد، استکبارستيزي هم ادامه خواهد يافت.
البته نگاه عميق فرهنگي در اين گستره خاکي با لحاظ نمودن انواع تهاجمات و هدفگذاري‌هاي دول و جبهه‌گيري‌هاي آژانس‌ها و بنگاه‌هاي فرهنگي مهمترين اصل خواهد بود.
 حضرت آقا فرمودند مذاکره با آمريکا ضرر دارد، مصداق اين ضررها کدام است؟
 آمريکائيها به دنبال تشکيل کشوري بزرگ بنام آمريکا در سراسر جهان هستند. آنها با در نظر گرفتن توانايي‌هاي اقتصادي، سياسي و نظامي خودشان بدنبال گسترش خودشان تا جايي‌که منافعشان ايجاب مي‌کند هستند. پس تلاششان تا تحقق اين خواست متوقف نخواهد شد. ما به دنبال حفظ هويت، استقلال ملي، شخصيت فرهنگي و ديني خودمان و نشر اين فرهنگ وهويت ديني ناب هستيم. همانطور که گفتيم اين دو در تعارض دائمي با هم خواهند بود و هرکدام که بتوانند از غفلت ديگري استفاده کنند موفق مي‌شوند. عدم نگهباني دائمي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، هويت و منافع ملي و رصد کردن دائمي کساني که بدنبال نفوذ هستند تا با غفلتي اين هويت را مخدوش کنند خسراني در پي خواهند داشت که ما آن را به سختي شايد بتوانيم باز يابيم.
فکر نمي‌کنم ضرري بزرگتر از بي هويتي فرهنگي، وابستگي نظامي مانند آنچه که قبلا تجربه کرده ايم و خرد شدن استخوانهاي کارگران کشورمان در زير چترهاي اقتصاد متأثر از سياست‌هاي سازمان تجارت جهاني را بتوان برشمرد.
* شعار مرگ بر آمريکا را چگونه تبيين می‌کنید؟
مرگ بر آمريکا يعني:
·         تلاش براي زنده نگهداشتن دستاوردهاي عزتمندانه انقلاب اسلامي وهويت ديني
·         حفظ هويت فرهنگي جوانان ايران اسلامي
·         استحکام پايگاههاي مقاومت اسلامي در جهان اسلام علي الخصوص خاورميانه
·         اقتصاد مقاومتي و رشد اقتصادي کشور
·         انسجام ملي براي دفاع همه جانبه
·         تلاش براي توليد علم و کاهش فاصله طبقاتي
·         گسترش رضايت ملي براي حرکت جمعي
·         اجراي کامل ايران 1444 مطابق چشم انداز 24 ساله
تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات