تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۶۸۳

نکات مهم در خصوص زمان نوشیدن آب

نوشیدن آب پس از خوردن میوه های تازه و آبدار بویژه هندوانه، خربزه و انگور بسیار مضر است چون آب موجود در میوه ها با آب جوشیده شده ، از لحاظ جنس و خاصیت مغایر بوده و اجتماع آن‌ها باعث بیماری می شود، ولی اگر در این شرایط، عطش بر انسان غلبه کند، باید آب را چند مرتبه مضمضه و غرغره کرد و اگر این کار هم عطش را رفع نکرد، باید اول کمی غذا مثل نان خورد
پایگاه بصیرت / دکتر سیّدعبدالله جعفرپور[1]
 درنوشته قبلی پیرامون زمان مناسب جهت نوشیدن آب مواردی را ذکرنمودیم. در ادامه نکات بیشتری را تقدیم خوانندگان عزیز می‌کنیم.
 نوشیدن آب بلافاصله پس از کارهای سنگین، فعالیت های شدید و جماع ممنوع است، چرا که در این اوقات، اعضای بدن گرم می شوند و آب را فوراً از معده جذب می کنند و جذب آب سرد توسط آن‌ها پیش از آنکه سرمای آن کم شود، سبب از بین رفتن حرارت غریزی بدن می گردد.ب هترین کار در چنین شرایطی مضمضه کردن آب خنک در دهان و غرغره کردن آن در حلق است.تا این‌که پس از اندکی استراحت مختصر که گرمای بدن کم شد، فرد آب معتدل را جرعه جرعه بنوشد.
 پس از حمام کردن بویژه اگر بدن گرم و معده خالی باشد،نوشیدن آب سرد مضر است و لیکن اگر بعد از استحمام مچ پا را یک تا دو دقیقه زیر آب سرد نگهدارند هم باعث رفع عطش می گردد و هم از ایجاد سردرد ناشی از اختلاف دما جلوگیری به عمل می آید. [2]
نوشیدن آب بلافاصله پیش از خواب، حین خواب و بلافاصله پس از آن، باعث بیماری های عصبی، مغزی و مفصلی می گردد.[3]      
 نوشیدن آب پس از خوردن میوه های تازه و آبدار بویژه هندوانه، خربزه و انگور بسیار مضر است چون آب موجود در میوه ها با آب جوشیده شده ، از لحاظ جنس و خاصیت مغایر بوده و اجتماع آن‌ها باعث بیماری می شود، ولی اگر در این شرایط، عطش بر انسان غلبه کند، باید آب را چند مرتبه مضمضه و غرغره کرد و اگر این کار هم عطش را رفع نکرد، باید اول کمی غذا مثل نان خورد و سپس مقداری آب به اندازه‌ای که عطش را تسکین دهد، به حالت مکیدن آشامید، نه اینکه فرد خود را سیراب کند.
 *آب باید خنک ( یعنی، 8 تا 15 درجه سانتی گراد)، شفّاف و بی بو باشد.
  *آشامیدن آب در ظروف مسی قلع اندود شده سبب تسکین سریع عطش می شود.
  *مناسبت ترین آب ها جهت نوشیدن، آب نیم گرم(آب جوشیده ای که دمای آن معتدل شده)است. به شرط آنکه گرمای آن طوری باشد که لذیذ و مناسب طبع باشد و بویژه اگر با نبات و عسل مخلوط شود، بسیار مفید است. اگر آب نیم گرم را با آب سرد مخلوط کنند،برای بیماران صرعی و همچنین ورم حلق و سینه بسیار مفید است. آشامیدن مقدار کمی آب نیم گرم و به صورت ناشتا، مری و نای را پاک کرده و شستشو دهنده معده از اخلاط چسبنده غلیظ است.
 آب سرد معتدل، برای افراد سالم بسیار مناسب ، اشتها آور، هضم کننده غذا و محکم کننده پرزهای معده است . ولی باید توجه داشت که نباید سرد کردن آب جوشیده با برف و یا یخ صورت گیرد چرا که آب سبک و لطیف با آب سنگین و غلیظ باعث ایجاد نفخ، قرقر شکم . کندی هضم خواهد شد.[4]
آنجه موافق طبیعت انسان سالم است، آبی است که سرمای آن معتدل باشد. آب گرم و نیمه گرم بیشتر صورت درمانی دارد و اساسی ترین نکته اینکه؛ تمام آب ها پیش از نوشیدن ، باید جوشانده شوند[5] و سپس دمای آب کم شود، چون آب جوشیده، سبک شده و هضم آن و عبورش از معده سریع خواهد بود.
 

[1] - عضو موسسه احیاء طب جامع ایرانیان و عضو جامعه اسلامی حامیان کشاورزی سالم ایران.

[2] - انجام این کاردر هوای سرد پاییز و زمستان، مانع از سرماخوردگی افراد نیز می گردد.

[3] - بهداشت تغذیه از دیدگاه حکمای اسلامی، حکیم حسین روازاده، انتشارات طلایی پویندگان دانشگاه،1390.

[4] - حفظ الصحه دکتر میرزا علیخان ناصرالحکما، ترجمه دکترناصر رضائی پور و دکتر محسن عابدی.

[5] - این که بعضا شنیده می شود که آب جوشیده املاح خود را از دست می دهد، عوامانه است. چرا که ما از آب غیر از h2o چیز دیگری نمی‌خواهیم و جوشاندن سبب جدا شدن مولکول‌های مضر از آب شده در نتیجه آن را گوارا می سازد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات