ایلام >>  عمومی >> پرونده سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۴۵

پایگاه آمریکایی تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران را «کابوس اسرائیل» خواند

«نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به خبرهای اخیر درباره «امضای قرارداد اس-۳۰۰ بین روسیه و ایران»، تحویل این سامانه موشکی ضدهوایی به کشورمان را «کابوس اسرائیل» توصیف کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ در ادامه تحلیل‌ها درباره اخبار مربوط به تحویل سامانه دفاعی ضدهوایی اس‌-300 به ایران، یک پایگاه آمریکایی تحویل این سامانه از سوی مسکو به تهران را «کابوس اسرائیل» خواند.

رئیس شرکت تسلیحاتی «روس‌تک» روسیه اخیرا و در جریان نمایشگاه هوایی دوبی گفت که مسکو و تهران به منظور تحویل سامانه موشکی ضدهوایی دفاعی اس‌-300 توافقی امضا کردند تا راه برای تحویل این سامانه به ایران هموار شود.

درحالیکه سخنگوی هیأت روسی اعزامی به نمایشگاه هوایی دوبی گفته قرارداد فروش اس-300 به ایران زودتر از اوایل سال 2016 امضا نمی‌شود، سرگئی چمزوف رئیس  روس تک با بیان اینکه قرارداد تحویل سامانه اس 300 با ایران امضا شده است، گفت که براساس این قرارداد بعد از تحویل بخش اول این سامانه، تهران شکایت خود را در زمینه عدم تحویل این سامانه براساس زمانبندی قبلی پس خواهد گرفت.

روسیه به موجب قرارداد امضاشده در سال 2007 با ایران باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را تحویل می‌داد اما مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به تهران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است از تحویل آن امتناع کرده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

«نشنال اینترست» در مطلبی تحت عنوان «کابوس اسرائیل: ایران اس-300 کشنده و مرگبار را از روسیه می‌خرد(دوباره)» از نگرانی‌ها و وحشت تل‌آویو از تحویل این سامانه دفاعی ضدهوایی خبر داده است.

 در این مطلب که کارشناس بخش دفاعی این پایگاه آمریکایی نوشته می‌خوانیم: «خبرها درباره توافق جدید روسیه با ایران درباره سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 پس از آن منتشر می‌شود که  ایران در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی به توافقی برای کاهش دادن برنامه‌ هسته‌ای خود رسیده است».

«دیو ماجومدار» نوشت: «بر اساس توافق جدید، مسکو یک ورژن از سامانه قدرتمند زمین به هوای موشکی را به تهران خواهد داد اما این موضوع مشخص نیست که کدام ورژن از این سلاح داده می‌شود. البته مقامات روسیه می‌گویند قرارداد امضاشده و در حال اجرا شدن است».

در این مطلب آمده است: «ایران ابتدائا قراردادی برای اس-300 مدل پی‌ام‌یو-1( S-300PMU-1 ) امضا کرد اما این ورژن دیگر تولید نمی‌شود. در نتیجه ایران یا باید ورژن جدید بخرد و یا ورژن به روزرسانی شده موجود را دریافت کند».

وی با اشاره به اظهارات یک مقام ارشد هوانوردی تفنگداران دریایی آمریکا تاکید کرد که اس 300 «تهدیدی کشنده» برای اغلب و بیشتر جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها به جز پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها است.

این مقام ناشناس نظامی آمریکایی درباره سامانه «اس-300» و تحویل آن به ایران گفت: «این یک برهم زننده کامل معادله هر چهار نسل هواپیما(از قبیل اف 15، اف 16 و اف 18) است. این(اس 300) یک جانور وحشی است و شما نمی‌خواهید به آن نزدیک شوید».

در ادامه مطلب نشنال اینترست می‌خوانیم: «فقط اف 22 شکاری مارتین لاکهید، اف 35 و بمب‌افکن بی-2 اسپریت قادرند تا در داخل مناطق حفاظت شده توسط اس 300 اقدام به عملیات کنند. اما حتی این هواپیماها هم اگر اس 300 به اندازه زیاد وجود داشته باشد، به چالش کشیده می‌شوند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات