صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۲۲

اخبار ویژه روزنامه‌ها 30 آبان

روزنامه کیهان **

اعتراض روزنامه‌نگار هلندی به تقلید اصلاح‌طلبان از رسانه‌های غرب

معیارهای دوگانه روزنامه‌های اصلاح‌طلب در برجسته کردن عملیات تروریستی پاریس و به حاشیه انداختن عملیات مشابه در لبنان،‌ با اظهار تعجب و نگرانی یک تحلیلگر اروپایی روبرو شد.

به گزارش شرق جوسف کالب (دانشجوی دکترا در دانشگاه آکسفورد که یک سال برای روزنامه فاینسیل تریبون کارکرد و تزش را درباره سیاست‌های اقتصادی در ایران می‌نویسد) در این زمینه خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که مرا به سمت ایران جذب کرد جایگاه استثنایی این کشور در سیستم روابط بین‌المللی است... رسانه‌های ایران مجبورند از اطلاعات آسوشیتدپرس و رویترز استفاده کنند. رسانه‌های ایران همیشه تلاش داشته‌اند که به اخبار جهان منصفانه بپردازند. وقتی که روزنامه‌های غرب درباره اتفاقی که مثلا در زیمبابوه می‌افتد، حتی یک جمله هم نمی‌نویسند، احتمال دارد که روزنامه‌های ایران به آن اشاره کنند.

وی می‌افزاید: به این دلیل که نسبت به روزنامه‌های ایرانی امید بسیاری داشتم، یکسال در روزنامه ایرانی «فاینسیل تریبون» کار کردم. به عنوان یک هلندی، انگلیسی من بد نیست و فرصت داشتم آنجا مقالاتی از زبان فارسی ترجمه کنم. بنابراین تأسف‌بار بود که روزنامه‌های اصلاح‌طلب که به نظر اینجانب اغلب نظرات متعادل‌تری از روزنامه‌های محافظه‌کار ارائه می‌کنند، فقط به طور جزئی حمله تروریستی‌ای را که چند روزپیش در بیروت انجام شد، پوشش دادند. نه «شرق» و نه اعتماد که هر دو از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب هستند، این خبر را در صفحه اول چاپ نکرده بودند. روزنامه ایران فقط در حاشیه صفحه اول و بسیار کوتاه به این رخداد هولناک اشاره کرد. اما وقتی از آن طرف یک سری حملات تروریستی باعث کشته‌شدن بیش از 120 نفر در شهر پاریس می‌شود، هر دو این روزنامه‌ها این خبر را با حروف بزرگ و همراه یک عکس روی صفحه اول زدند. به نظر می‌آید که در این موقع شبیه رسانه‌های غربی عمل کرده‌اند. این به آن معنا نیست که خبر پاریس اهمیت نداشته باشد. برعکس؛ هر دو این اتفاق‌ها به همان اندازه مهم هستند و باید پوشش داده شوند. حتی مهم‌تر از این، تحلیل تطبیقی از این دو اتفاق است. ما باید بدانیم رابطه این دو با هم چیست و این رابطه برای آینده چه عواقبی خواهد داشت؟ امیدوار هستم که روزنامه‌های اصلاح طلب ایران در آینده از این نوع نابرابری‌ها جلوگیری کنند.

وی به روزنامه‌های اصلاح‌طلب گوشزد کرده که مستقل باشند و «لازم نیست از روزنامه‌های غربی پیروی کنند.»

روزنامه شرق ذیل این عکس نوشت: شرق خبر حادثه لبنان را در صفحه جهان ]داخلی[ به طور مفصل پوشش داده بود(!)

یادآور می‌شود آقای روحانی رئیس‌جمهور بلافاصله به انفجار تروریستی فرانسه واکنش نشان داد و به رئیس‌جمهور فرانسه در این باره تسلیت گفت. این امر با اعتراض برخی رسانه‌ها مواجه شد و چند ساعت بعد آقای روحانی به دولت و ملت لبنان به خاطر فاجعه تروریستی 2 روز قبل تسلیت گفتند!

از زمزمه ائتلاف با دولت تا زمزمه تغییر رویکرد غرب

یک نماینده مجلس گفت لاریجانی منتظر انعطاف دولت برای ائتلاف در انتخابات است.

عوض حیدرپور در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، اصولگرایان را در مجلس به دو طیف تندرو و معتدل تقسیم کرده و می‌گوید: قسمتی از اصولگرایان در فضایی که اعتدال و میانه‌روی سکه رایج شده ترجیح می‌دهند به سمت همین اعتدال‌ گرایش داشته باشند.

وی درباره احتمال ائتلاف لاریجانی و «معتدلین اصولگرا» با هواداران دولت می‌گوید: در مجلس چنین تمایلی بین گروه‌های معتدل اصولگرا وجود دارد. ضمن اینکه همه اینها هم از تندروها زخم خورده‌اند. طبیعی است که آقای لاریجانی تمایل ندارد تا مثلا در موقعیتی مثل 22 بهمن سال 91 قرار بگیرد و امثال آقای روحانی یا حتی هاشمی رفسنجانی هم نمی‌خواهند آن هشت سال را دوباره تجربه کنند. همین احساس تهدید یک لولای مهم بین این گروه‌ها خواهد بود.

حیدرپور درباره ائتلاف خاطرنشان کرد: ما وقتی وارد فضای انتخاباتی شویم از یک سو مانع خاصی سر راه چنین همگرایی وجود ندارد و از سویی هم الزاماتی حتی برای آن می‌توان متصور بود. الان به شکل مشخص در ارزیابی نیروها در شهرستان‌ها این مسائل مدنظر دو طرف قرار دارد و بر اساس یک برنامه هماهنگ در بسیاری جاها به توافق بر سر نامزدها هم رسیده‌اند. الان این درک عمومی بین اصولگرایان معتدل و حامیان دولت وجود دارد که می‌توانند برای انتخابات با یکدیگر کار کنند و کنار بیایند. شخص آقای لاریجانی در مجلس نهم انعطاف و همراهی لازم را با دولت در طول دو سال گذشته نشان داده است و خود دولتی‌ها هم معترف به این هستند. البته دولت هم همکاری لازم را نشان ‌داده است. در جمع اصولگرایان معتدل مجلس این تقاضا وجود دارد که باب گفت‌وگو با حامیان دولت برای انتخابات باز شود و این مطالبه هم قطعا نمی‌تواند بدون جواب بماند.

وی گفت: این مطالبه از هر دو طرف، مخصوصا از طرف بزرگان جریان معتدل اصولگرا که باب این گفت‌وگوها را باز کنند و وارد فاز عملی بشوند، مطرح می‌شود.

حیدرپور در پاسخ به این سوال که «آقای لاریجانی تا اینجا در عمل چه کرده، به هر حال فرصت زیادی تا انتخابات نمانده» اظهار داشت؛ بعد از برخی پیگیری‌ها به نظر من این‌طور می‌آید که آقای لاریجانی و چهره‌های موثر جریان معتدل اصولگرا هم منتظر انعطاف‌ هواداران دولت برای چنین ائتلافی هستند. به هر حال این جریان در مجلس برای بسیاری از پروژه‌های دولت در دو سال اخیر هم انرژی و وقت گذاشته و هم ضربه خورده و فشارهایی را متحمل شده است و اکنون انتظار دارد که برای یک ائتلاف یا همکاری انتخاباتی انعطاف طرف مقابل را ببیند. وقتی آن اتفاق بیفتد احتمال به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بسیار کم است، یعنی اگر آنها جلو بیایند این طرف هم آماده پذیرش پیشنهادات است.

یادآور می‌شود علی لاریجانی روز پنج‌شنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان قم، با تاکید بر اینکه رسانه‌ها از عنوان مسائل بی‌مورد سیاسی پرهیز کنند، گفت: قبلا غربی‌ها عنوان می‌کردند به دنبال براندازی در ایران هستند و در حال حاضر می‌گویند که بسیاری از مشکلات بدون تعامل منطقی با ایران حل نمی‌شود. لازم است رسانه‌ها به این گفته توجه داشته باشند و سخنان پیشین غربی‌ها نسبت به ایران را عنوان نکنند، زیرا دیگر نگاه غربی‌ها به ایران تغییر کرده و این در کتاب‌ها و مقالات جدیدشان بیان شده که لازم است مطالعه شود.

لاریجانی افزود: پایداری ثبات و امنیت و استراتژیک درست ایران موجب شده نگاه غربی‌‌ها به ایران تغییر کند و دیگر در پی براندازی ایران نباشند.

موضع ایران و روسیه پس از حوادث فرانسه قوی‌تر شد

«حوادث‌ تروریستی پاریس، ایران و روسیه را در موضع قدرتمندی قرار داده است».

بیزنس اینسایدر در تحلیلی نوشت؛ حملات پاریس، ایران و روسیه را در موضع قدرتمندتری قرار داده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، بیزنس اینسایدر در گزارشی به قلم ناتاشا برتراند نوشت: پس از وقوع مهلک‌ترین حملات در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم به دست مهاجمان مرتبط با داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در سخنانی اعلام کرد «ما باید نیروهای خود را برای رسیدن به یک نتیجه، ادغام کنیم.» این در حالی است که فرانسه مدت‌هاست که به سبب ترس از تضعیف یا سرنگونی داعش- رقیب اصلی دشمن دیرینه‌اش یعنی بشار اسد رئیس‌جمهورسوریه- که می‌تواند سبب تقویت موضع اسد شود در مقابل اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه تر علیه داعش در سوریه مقاومت می‌کند. اما اولاند اعلام کرد که حملات پاریس سبب شد مقامات فرانسوی در اولویت‌های خود بازنگری کنند.

یان برمر کارشناسان مسائل ژئوپلتیکی و رئیس موسسه اوراسیا گروپ در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر اعلام کرد: «نبود جنگجویان سوری در میدان‌های نبرد به عنوان شرکایی قابل قبول در حال حاضر همانند قبل از بمب‌گذاری‌های فرانسه امری درست محسوب می‌شود. حمایت‌های کافی از نیروهای غربی برای انجام این کار به تنهایی نیز وجود ندارد.»

برمر افزود: «این موضوع، ایران و روسیه را در موضع قدرتمندتری قرار می‌دهد.

در همین حال رادیوفردا در تحلیلی خاطر نشان کرد: سوریه حلقه‌ کشورهای متحد ایران در منطقه محسوب می‌شود. سوریه عمق استراتژیک ایران را از نظر مقامات جمهوری اسلامی می‌سازد به این اعتبار که هم پشت جبهه حزب‌الله بوده و هم خودش به همراه حزب‌الله در کنار مرزهای اسرائیل یک حاشیه امنی برای جمهوری اسلامی به وجود آورده که این حاشیه امن در کنار رژیم اسرائیل که ایران آن را دشمن خود می‌داند، معنای بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی پیدا می‌کند.

این رادیو افزود: در عین حال، بی‌ثباتی در سوریه طبیعی است که بر اوضاع عراق هم تاثیر می‌گذارد، همان‌طور که الان شاهد هستیم عراق هم در حال حاضر بی‌ثبات است و اینها همه به نوعی پر و بال ایران در منطقه و عمق استراتژیک این کشور را به لحاظ ناامنی که در منطقه به وجود می‌آید، بیش از پیش مختل می‌کند.

یادآور می‌شود لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای لبنانی خود و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مسکو پیش شرط شرکت نکردن بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه را در انتخابات آینده این کشور نمی‌پذیرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف خاطر نشان کرد: هیچ توافقی برای شرکت نکردن رئیس‌جمهور سوریه در انتخابات وجود ندارد. طرف ترکیه‌ای برای تبلیغ این مسئله تلاش می‌کرد، اما این تلاش‌ها با حمایت همراه نشد. پیش شرط قرار دادن کناره‌گیری بشار اسد از قدرت برای تشکیل ائتلاف مشترک در مبارزه با تروریسم قابل قبول نیست.

دلبری یک مهره سیاسی از بی‌بی‌سی و روزنامه هتاک

یک روزنامه زنجیره‌ای نوشت حضور علی مطهری‌ها در مجلس دهم ضرورت دارد.

روزنامه بهار در تحلیلی نوشت چهره‌هایی مانند مطهری با وجود سوابق اصولگرایی باید در بهارستان بمانند. این روزنامه همچنین از قول زیباکلام تصریح کرد: علی مطهری از هر اصلاح‌طلبی اصلاح‌طلب‌تر است. همچنین افراطیونی نظیر محمد کیانوش راد (عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم) و مرتضی حاجی گفته‌اند «نمایندگان مجربی مانند مطهری باید در مجلس باشند» و «من به مطهری رأی می‌دهم».

اشتیاق این روزنامه زنجیره‌ای به امثال علی مطهری از آن جهت جالب توجه است که روزنامه مذکور پیش از این چندبار به خاطر ارتکاب جرایم مختلف توقیف شده که آخرین نوبت آن به علت زیرسؤال بردن ولایت امیرمومنان علی علیه‌السلام بوده است.

اولین بار شبکه دولتی انگلیس (بی‌بی‌سی) با اشاره به برخی معارضه‌طلبی‌های مطهری با برخی نهادهای عالی نظیر شورای نگهبان، به وی لقب «اصلاح‌طلب جدید» را داد.

برخی افراطیون بارها تصریح کردند اضافه شدن «شبه اصولگرایان بریده از اصولگرایی» به اصلاح‌طلبان چیزی به این طیف اضافه نمی‌کند بلکه آنها باید در همان جبهه خود بمانند و نقش خود را به درستی ایفا کنند!

علی مطهری اخیراً نیز در ماجرای اعتراض مطبوعات به سرکوب سیاسی و مضیقه مالی علیه منتقدان، به سمت دولت غش کرد و حاضر به حمایت از منتقدانی که از سوی دولت با انواع ناسزاها و تهمت‌ها نواخته می‌شوند، نشد. گفته می‌شد مدعیان فراکسیون دولتی اعتدال در مجلس مذاکراتی را با وی برای ایجاد فراکسیون حامیان دولت انجام داده‌اند اما خود دولت صلاح ندانسته، که به این ترتیب حامیان دولت در مجلس انگشت‌نما شده و وکیل‌الدوله لقب بگیرند. مطهری در دوره دولت قبل مدعی شعار «صدای ملت، منتقد دولت» بود.

کدام جبهه مستقل! اینها که همه اصلاح‌طلبند!

3 ماه مانده به انتخابات مجلس، ائتلاف موسوم به «جبهه متحد مستقلین ایران» اعلام موجودیت کرد. این گروه که مدعی است 51 حزب و تشکل عضو آن هستند، علی مطهری را به عنوان سرلیست خود معرفی کرده است.

جلسه ائتلاف یاد شده در دفتر قدرت‌علی حشمتیان از نمایندگان اسبق و اصلاح‌طلب مجلس برگزار شد و این گروه از بین 152 کاندیدای مطرح در تهران، 36 نفر را به عنوان فهرست اولیه خود برای تهران مشخص کرد.

جالب اینکه در این گروه موسوم به مستقل، غیر از نام علی مطهری و کاظم جلالی، اسامی اصلاح‌طلبانی چون اشرفی‌اصفهانی، فاطمه هاشمی، دعایی، جلودارزاده، کواکبیان، محجوب، حضرتی، اطاعت، موسوی لاری، منتجب‌نیا، مهر علیزاده، مرتضی حاجی، احسان شریفی، سرحدی‌زاده، کلانتری، جعفر توفیقی، الویری، عبدالعلی‌زاده، سیدافضل موسوی، حسین کمالی، یدالله طاهرنژاد و علی‌محمد نمازی (کارگزاران)! دیده می‌شود.

*********************************

روزنامه قدس **

هواپیمای اوباما تغییر مسیر داد

باشگاه خبرنگاران جوان: هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا که قصد داشت از ترکیه روانه فیلیپین شود، برای رد نشدن از آسمان ایران، مجبور به تغییر مسیر شد.

حکم نمازخواندن در ارتش سوریه به روایت «ابو وهب»

عصر ایران: سردار بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره سردار همدانی / ابو وهب/ گفت: سردار همدانی اینجا درد و دل می‌کرد و می‌گفت: «در ارتش سوریه نماز خواندن حکمش اعدام است. در این فضا بایستی با چه ترفندی اول بگوییم نماز بخوانید و بعد در پادگان‌هایتان نماز را به جماعت اقامه کنید.» ایشان در چنین فضایی که توسط حزب بعث ایجاد شده بود با نرمش قهرمانانه توانست این‌ها را با خود همراه کند.

انگیزه غفوری فرد برای نامزدی در انتخابات

باشگاه خبرنگاران: حسن غفوری فرد رئیس خانه احزاب می گوید: پس از شهادت مرحوم شهید رجایی، فقط مقام معظم رهبری نامزد ریاست جمهوری بودند، در آن زمان مرحوم املشی ربانی به من گفتند که اگر شما به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات شوید، خطر ترور آیت ا... خامنه‌ای کمتر خواهد شد.

کشف عروسک‌های بمبگذاری شده

آفتاب: دیروز در آستانه اربعین حسینی، شمار زیادی بمب که در کفش عروسک‌ها جاسازی شده بود، توسط نیروهای عراقی کشف شدند.

بچه های «شریف» هدهد۳ را پرواز دادند

جهان: محققان در دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت پهپاد عمود پرواز هدهد ۳، مجهز به محموله اپتیکی دیده بان۱ جهت انجام عملیات تصویربرداری در مواقع حساس شدند.

پوتین: بخشش تروریست‌ها با خدا، کشتنشان با من!

شفاف: پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره میزان جدیت ارتش کشورش در نابودی تروریست‌های سوریه گفت: «بخشش تروریست‌ها به خدا مربوط است اما فرستادن آن‌ها به آن دنیا(کشتن آن‌ها) به من مربوط است.»

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در جمع بسیجیان که صبح پنج شنبه در بیت ایشان گردهم آمده بودند با اشاره به گردهمایی اساتید بسیجی در مشهد گفت هزاران نفر از اساتید بسیجی برای یک موضوع گردهم می‌آیند تا چگونه برجام را کله پا کنند. وی افزود: بسیج نباید به یک موضوع بپردازد بلکه باید به همه مسائل توجه داشته باشد. موضوعاتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند و روی زمین مانده از جمله تهاجم فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و چگونگی حفظ خانواده از هجوم فضای مجازی. اساتید بسیجی راهکار ارائه دهند و مصوب کنند و برای اجرا در اختیار دولت قرار دهند.

* ویلایی شدن یک روستای دیگر در استان گلستان، اعتراض مدیرکل میراث فرهنگی این استان را برانگیخت. وی با انتقاد از ساخت برج‌های متعدد در روستای زیارت گفت: دیگر کار این روستا تمام است. وی افزود: دلمان به این روستا به عنوان نمونه و الگوی گردشگری استان گلستان خوش بود اما روستای زیارت در دل برج‌ها محو شد. ابراهیم کریمی گفت:بنا بود با توجه به ورود کمیسیون ملی اصل 90 و پیگیری‌های استان درباره بخش‌هایی از ساخت و سازها که غیرقانونی بوده و در حریم رودخانه ساخته شده بود ترتیب اثر بدهند و بخش دیگری از آن به گردشگری تبدیل شود اما هیچ وقت پیگیری نشد. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان می‌افزاید: در دو سال گذشته محور جدیدی برای ساخت و ساز در روستای زیارت داده نشده است. وی ادامه داد: اکنون کاربه جایی رسیده که دیگر حتی فرزندان روستاییان زمینی ندارند که به پسرشان بدهند، آنها مجبورند برای فرزندانشان به جای زمین کشاورزی، آپارتمان بخرند! چون قبلاً با ویلاسازان مشارکت کرده و روی زمین‌هایشان ساخت وساز کرده‌اند.

* گروه تروریستی داعش، با تحریف 50 آیه قرآن کریم تفسیر مورد نظر خود را ترویج می‌کند. شوقی علام مفتی مصر گفت: گروه تروریستی داعش تفسیری اشتباه از پنجاه آیه قرآن کریم ارائه و از آن استفاده کرده است. به گزارش پایگاه خبری «عربی 21»، شوقی علام مفتی مصر گفت: «پیام اسلام، رحمت و مهربانی برای جهانیان است اما اکنون با این ویرانی‌ها و خرابکاریها و ترس و وحشت ناشی از عملیات تروریستی در همه جهان که به اسلام نسبت داده می‌شود و رنج و محنت مسلمانان از تبعات این عملیات، دیگر خبری از رحمت و مهربانی نیست». مفتی مصر در ادامه گفت: آمارهایی را مرکز صدور فتوا صادر کرده که بر اساس آن، گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش تفسیری اشتباه از پنجاه آیه قران کریم ارائه و از آن استفاده کرده داده است که غیر از تفسیر ارائه شده از سوی الازهر شریف است. وی افزود: مسلمانان، متمدن هستند و این چیزی است که از الازهر شریف آموختیم و برگرفته از سنت پیامبر اکرم (ص) است. بنابراین اسلام پیرامون سه محور می‌چرخد، سازندگی، آبادانی و تمدن.

* یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری به «پناهجویان آواره سوری» که از دست گروه تروریستی داعش گریخته‌اند، اهانت کرده و آنها را به «سگ هار» تشبیه کرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «بن کارسون» که از شانس‌های برتر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شمار می‌رود؛ در سفر به ایالت آلاباما، درباره پذیرش پناهندگی آوارگان سوری در آمریکا گفت: باید میان امنیت و انسان دوستی تفاوت قائل شویم. وی با اهانت به پناهجویان سوری افزود: اگر سگ هاری در منطقه باشد، بی‌تردید خبری در آن نمی‌بینی و فرزندانت را از کنار او دور نگه می‌داری، اما این به آن معنی نیست که سگ‌ها را دوست نداشته باشی. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارسون در ادامه به کارگیری سازوکارهایی برای دقت در تشخیص «سگ‌های هار» را خواستار شد. این اظهارنظر کارسون دقیقاً در روزی ایراد شد که کنگره آمریکا به تعلیق پذیرش پناهجویان سوری و عراقی تا زمان تعیین سازوکاری دقیق‌تر، رای داد.

*********************************

روزنامه ایران**

روایت علی لاریجانی از تغییر رفتار امریکا در قبال ایران

رئیس مجلس با بیان اینکه «دورنمای کشور مثبت است»، گفت«فضای کشور از لحاظ سیاسی و رسانه‌ای باید پشتیبان اقتصاد و تولید باشد». به گزارش «ایسنا»،علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که در تالار اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان قم برگزار شد، افزود: «تردیدی ندارم که امروز غربی‌ها، از حرف‌هایی که در سابق نسبت به ایران می‌زدند، عبور کرده‌اند. تعجب می‌کنم گاهی در داخل این مسأله در رسانه‌ها عمده می‌شود که مثلاً غربی‌ها و امریکایی‌ها دنبال براندازی هستند، زیرا آنها نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. خودشان و سیاستگذاران‌شان نیز اذعان دارند که ایران از لحاظ ژئوپولیتیک و نقش‌آفرینی، در موقعیتی قرار دارد که آنها قادر به انجام کاری نیستند. البته در ذهن شان فکر براندازی بود و ستیز کردند، اما امروز می‌دانند بدون ایران بسیاری از مشکلات منطقه‌ای حل نمی‌شود، زیرا ایران سازنده بوده، البته ممکن است خوششان نیاید اما باید قدرت جمهوری اسلامی ایران را تحمل کنند.»

اختلاف ایران و غرب در تهیه فهرست سوری

پایگاه اینترنتی «المانیتور» به جزئیاتی از روند اجرای توافقات حاصل شده اخیر در نشست «وین» درباره سوریه پرداخت و نوشت: «بر اساس توافقات طرف‌های حاضر در مذاکرات، هر گروهی که فرآیند صلح در سوریه را نپذیرد، گروهی تروریستی اعلام خواهد شد. بر اساس بیانیه‌ای که در پایان نشست «وین» صادر شد، طرف‌ها باید هر چه زودتر فهرستی تهیه کنند که در آن گروه‌هایی که همه آنها را تروریستی دانسته و از آتش‌بس مستثنا می‌شوند، تعیین شوند». براساس این گزارش، گفته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین اختلاف‌ها میان ایران و روسیه از یک سو و کشورهای غربی و شیوخ خلیج فارس از سوی دیگر، تعیین همین فهرست است. کشورهای عربی از پذیرش تروریستی بودن بسیاری از گروه‌‌ها از جمله «احرار الشام» که «جبهه النصره» نیز از زیرگروه‌های آن است، خودداری می‌کنند.

تحویل ۱۰۰ فروند «سوخو سوپر جت» به ایران تا ۵ سال آینده

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که ۱۰۰ فروند هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ تا ۵ سال آینده تحویل ایران می‌شود. به گزارش «اسپوتنیک»، طبق قراردادی بین روسیه و ایران قرار است ۱۰۰ فروند هواپیمای پیشرفته سوخو از روسیه خریداری و تا پنج سال آینده تحویل تهران شود. در این چارچوب، « دیمیتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه گفت:«این هواپیماها در حال ساخت هستند و قرار است تا مهلت تعیین شده تحویل داده شوند.»

ادعای تازه در بازداشت پسر مهاجرانی

خبرگزاری فارس مدعی شد: «منابع آگاه علت بازداشت فرزند مهاجرانی را به‌خاطر نقش وی در پرونده موسوم به دکل گمشده نفتی 87 میلیون دلاری عنوان کردند اما جدیدترین خبرها حاکی است که محمد محسن مهاجرانی پس از محرز شدن نقش وی در پرونده فساد دکل گمشده نفتی در حین فرار از کشور توسط مأموران دستگیر شده است.»

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت آنا نوشت :

صادق خرازی در همایش بررسی سیاست خارجی امام خمینی اظهار داشت : در مرزها ماندن، قدرت چانه زنی و بازدارندگی کشور را کم می کند و موفقیت ما در مذاکرات و قدرت بازدارندگی که داشتیم، به خاطر سردار قاسم سلیمانی بود.

راه دانا خبرداد :

حجت الاسلام شهیدی محلاتی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس گفت: باتوجه به فرموده رهبر معظم انقلاب که نباید «بنیاد شهید» سیاسی شود، هیچ کدام از اعضا و مسئولان بنیاد شهید حق شرکت در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را ندارند. وی اظهار داشت: اخیرا برخی از اعضا و مسئولان بنیاد شهید هم به دلیل فعالیت سیاسی و انتخاباتی از سمت خودشان برکنار شده‌اند.

تابناک مدعی شد :

رحیم حاج نایبی، رئیس اتاق اصناف استان زنجان در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان اظهار کرد: در این ماه اخیر نمایندگی کی.اف.سی در استان زنجان پلمب شده است. این مسئول همچنین با انتقاد از برگزاری شوی لباس‌های خارجی افزود: برگزاری شوی لباس‌های خارجی زیرزمینی خواسته یا ناخواسته فرهنگ برهنگی را در جامعه ترویج می‌دهد که باید از سوی مسئولان فرهنگی و اجرایی اقدام عملی انجام گیرد.

ایران هسته ای مدعی شد :

موسسه علوم و امنیت بین المللی که به سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا درباره مسائل فنی مرتبط با برنامه هسته ای ایران مشورت می دهد، اعلام کرد سرعت برچیدن ماشین های سانتریفیوژ در نطنز و فردو بیش از حد انتظار است.این موسسه در مقاله ای که توسط دیوید آلبرایت روی وب سایت آن منتشر شده، ارزیابی کرده است که سرعت متوسط روزانه برچیدن ماشین ها در ایران زیاد است.

پارس نیوز نوشت :

اصلاح طلبان برای بازگشت به صحن مدرسه انتخابات دنبال بزرگتر می گردند؛ خواه این بزرگتر ناطق باشد یا لاریجانی! اگرچه بسیاری از افراد شناخته شده اصلاحات، ائتلاف لاریجانی و اصلاح طلبان را رد کرده اند، با این وجود شواهدی مبنی بر رد این ادعاها نیز وجود دارد.

تابناک نوشت:

یکی از راهکارهای جدید ابداعی اصولگرایان بعد از به پایان رسیدن راهکار «شیخوخیت»، ایجاد وحدت ذیل پرچم سه آیت ا...(شورای فقیهان) بوده است. اما اگر روند ائتلاف و وحدت اصولگرایان به همین منوالی که تاکنون حرکت کرده است ادامه داشته باشد، احتمال اینکه مکانیزم جدید شورای فقیهان نیز بتواند پایه ای برای وحدت باشد، دور از انتظار خواهد بود.

عصر خبر نوشت:

حزب اعتدال و توسعه رسما از حجت الاسلام سید حسن خمینی درخواست کرد که با اعلام کاندیداتوری، در انتخابات آتی مجلس خبرگان شرکت کند.این درخواست در جریان دیدار اعضای شوراهای استانی حزب اعتدال و توسعه با سید حسن خمینی مطرح شد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات