بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۸۴

ایران در هفته ای که گذشت به روایت روزنامه های عربی

نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان کشورهای غربی، دیدارهای مقامات کشورهای خارجی با مسئولان کشورمان، همکاری روسیه و ایران در سوریه و سفر دکتر ولایتی به لبنان، در کنار گزارش مضحکی از یک روزنامه کویتی، به نقل از سی ان ان، با موضوع تقابل عربستان و ایران، از جمله محورهای برجسته روزنامه های عربی درباره ایران در هفته ای که گذشت، بود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسن احمدی
گروه بین الملل پایگاه بصیرت، از این هفته قصد دارد، به بررسی نگاه رسانه های عربی به ایران و تحلیل آن ها از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بپردازد. این بررسی از جهت آگاهی بیشتر مخاطبان از جایگاه ایران در منطقه و نوع تحلیل رسانه های عربی از جمهوری اسلامی صورت می پذیرد و مسلم است که انتشار دیدگاه های این رسانه ها به معنای تأیید آن ها نیست.

نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان کشورهای غربی، دیدارهای مقامات کشورهای خارجی با مسئولان کشورمان، همکاری روسیه و ایران در سوریه و سفر دکتر ولایتی به لبنان، در کنار گزارش مضحکی از یک روزنامه کویتی، به نقل از سی ان ان، با موضوع تقابل عربستان و ایران، از جمله محورهای برجسته روزنامه های عربی درباره ایران در هفته ای که گذشت، بود:

القبس کویت در این هفته اخبار و تحلیل های فراوانی را به ایران اختصاص داده است. از جمله به نقل از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آورده است: ایران آمادگی دارد بین روسیه و ترکیه میانجی گری نماید. این روزنامه می افزاید: لاریجانی که در کنفرانس خبری به مناسبت روز مجلس سخن می گفت، افزوده است: ایران ضمن این که دو کشور را به خویشتنداری دعوت کرده، رویکرد روسیه در مقابله با داعش را ستوده و از آن حمایت می کند.
این روزنامه همچنین در خبری دیگر با اشاره به دیدار حسن روحانی با رییس جمهور مجارستان، از قول آقای روحانی آورده است: تروریسم تبدیل به میکروب خطرناکی شده که در حال حرکت در منطقه و جهان است. القبس با اشاره به سخنان رییس جمهور مجارستان، افزوده است: در غرب متاسفانه هنوز رویکرد مشترکی برای حل مشکلات منطقه ای ایجاد نشده که با همکاری و همفکری کشورهای بزرگ و مؤثر منطقه ای همچون ایران باید به این هدف نزدیک شویم.
القبس همچنین با درج خبری درباره نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی، آورده است: این نامه که پس از حوادث پاریس نگاشته می شود دومین نامه می باشد و در آن حوادث فرانسه علت نوشتن این نامه عنوان شده و آورده است: من ایمان دارم که تنها شما جوانهایید که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهید بود راه‌هایی نو برای ساخت آینده بیابید.

روزنامه المستقبل لبنان وابسته به جریان سعد حریری نیز با درج مطلبی با عنوان "روابط روسیه و ایران شراکت  استراتژیک یا همکاری تاکتیکی ؟" با اشاره به سفر پوتین به ایران، می نویسد: دلایل علاقه مسکو به گسترش روابط با تهران شامل 5 علت می باشد: نخست روسیه از ایران به عنوان یک اهرم در گفتگوی سیاسی با واشنگتن استفاده می کند، دوم مخالفت با گسترش ناتو به همسایگی خود، سوم مخالفت با ایران هسته ای چرا که باعث تغییر در توازن قدرت منطقه ای خواهد شد، چهارم تلاش برای جلوگیری از نفوذ ایران در آسیای مرکزی و قفقاز و پنجم منافع اقتصادی روسیه.
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر درباره نشست مخالفان سوریه در عربستان سعودی نوشته است: ایران مخالف چنین جلسه ای است که قرار است در دسامبر آینده در ریاض برگزار گردد، چرا که بر خلاف بیانیه وین 2 می باشد و ایران  با هرگونه اقدام خارج از این بیانیه مخالف است.
 المستقبل از قول امیرعبداللهیان افزوده است: «عربستان سعودی نقش مثبت و سازنده در سوریه در پنج سال گذشته بازی نمی کند.»

السفیر لبنان نیز با اشاره به سفر دکتر ولایتی به لبنان و دیدار با سیدحسن نصرالله و نبیه بری، از قول مشاور مقام معظم رهبری، ضمن آرزو برای یافتن راه حلی برای انتخابات رئیس جمهوری لبنان در آینده ای نزدیک، آورده است: «جمهوری اسلامی قطعا  از هیچ تلاشی برای ارائه هر نوع کمک ممکن به دولت و ملت لبنان فروگذار نخواهد کرد.»

القدس العربی اما سخنان بی پایه اردوغان درباره ایران را آورد. این روزنامه در تیتری با عنوان "ایران و روسیه در سوریه با داعش نمی جنگند" از قول اردوغان آورده است: آیا شما با داعش مبارزه می کنید؟ من آشکارا می گویم شما با داعش مبارزه نمی کنید. اردوغان درباره اتهام خرید نفت ترکیه از داعش، مدعی شد این نیاز به ارائه مدرک می باشد.
القدس العربی همچنین به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشته است: ایران به هر طریقی از فلسطین حمایت خواهد کرد. این روزنامه با اشاره به این که این سخنان یک روز پس از سفر جان کری به سرزمین های اشغالی بیان می شود، آورده است: با وجود همه تلاش های جبهه استکبار و حتی همراهی دولت های عربی، انتفاضه مردم فلسطین در کرانه باختری آغاز شده است.
القدس العربی افزوده است: آیت الله خامنه ای با اشاره به عملکرد ظالمانه رسانه های استکباری در خصوص موضوع فلسطین، گفتند: این رسانه ها، مردمی را که در اعتراض به اشغال سرزمین خود و نابودی خانه هایشان، سنگ پرتاب می کنند، تروریست می نامند! و در حمایت از گروهی که زندگی و آبروی فلسطینی ها را نابود کرده است، می گویند «از خود دفاع می کند».

رای الیوم نیز در مطلبی عنوان داشته است برای نخستین بار نتانیاهو اذعان کرد که علت شکست دولت اسلامی (!) در سوریه، قوت و برتری نیروهای ایران و حزب الله است.
رای الیوم با اشاره به دیدار پوتین و نتانیاهو می افزاید: در این دیدار نتانیاهو بر اهمیت امنیت اسرائیل تاکید کرده و از هرگونه تلاشی برای قاچاق سلاح به حزب الله لبنان نیز انتقاد کرده است و گفته است هر دو طرف بر حفظ منافع اسرائیل اتفاق نظر دارند.

الوطن کویت در این میان اما به نقل از سی ان ان و در گفتگو با چند کارشناس سعودی در مطلبی مضحک آورده است: تحلیل گران  معتقدند عربستان سعودی ظرف چند ساعت می تواند آسمان ایران را به  کنترل خود درآورد! این روزنامه از قول سلمان انصاری، از تحلیگران وابسته به سعودی ها، افزوده است: اولا عربستان سعودی قادر به بسیج  52 کشور اسلامی علیه ایران می باشد، دوما عربستان سعودی قادر  به فعال کردن اعراب ایران  برای  بی ثبات کردن امنیت دولت ایران می باشد. این تحلیل گر در خیال بافی های خود مدعی شد: فکر نکنم تسخیر آسمان ایران توسط دول ائتلاف بیشتر از 4تا 6 ساعت زمان نیاز داشته باشد!.
این توهمات که چشم بسته بر ناکامی عربستان در یمن و آن هم در مقابل نیروهایی با حداقل امکانات در قالب تحلیل ارائه شده، کم تر از این است که استدلالی در ردّ آن بیاوریم./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات