صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۵۰۴۷

استقبال از انتخابات

ثبت‌نام نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي شب گذشته به پايان رسيد و طبق آمار اعلام‌شده، حدود ۱۲ هزار نفر در اين دوره ثبت‌نام کرده‌اند و منتظرند دستگاه‌هاي ذي‌ربط [...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: ثبت‌نام نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي شب گذشته به پايان رسيد و طبق آمار اعلام‌شده، حدود ۱۲ هزار نفر در اين دوره ثبت‌نام کرده‌اند و منتظرند دستگاه‌هاي ذي‌ربط مراحل بررسي صلاحيت‌شان را طی کرده و پس از تأييد، رقابت انتخاباتي را براي جذب آرا آغاز کنند.
از منظر توسعه سياسي می‌توان به اين رخداد سياسي نگاه مثبتی داشت؛ چرا که يکي از شاخصه‌هاي مهم توسعه سياسي در هر نظام سياسي، افزايش مشارکت سياسي است. مشارکت سياسي سطوحي دارد و تنها به ميزان حضور مردم در پاي صندوق‌هاي رأي بسنده نمي‌شود. مشاركت سياسي را حداقل در چهار سطح مي‌توان دسته‌بندي کرد:
سطح يك: حق رأي و شرکت در انتخابات و گزينش مسئولان سياسي و اجتماعي؛
سطح دو: حق فعاليت‌هاي سياسي و عضويت در احزاب و گروه‌هاي سياسي؛
سطح سه: حق نامزدي برای پست‌ها و كرسي‌هاي سياسي و فعاليت آزاد انتخاباتي؛
سطح چهار: دخالت و مشاركت در تصميم‌گيري‌هاي کلان و تغييرات ساختاري.
همان‌طور که می‌دانیم، افزايش تعداد نامزد‌ها و حضور قابل توجه اقشار مختلف مردم در ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي، خود شاخصي براي ارزيابي افزايش مشارکت سياسي در يک نظام سياسي به شمار مي‌آيد که بايد از آن استقبال کرد. اين حضور پرشور نشانه اعتماد مردم به نظام اسلامي است؛ چراکه در نظامي که بين مردم و نظام ديوار بي‌اعتمادي ارتفاع يافته باشد، اولين اثر آن در استقبال نکردن ملت از مشارکت سياسي بروز خواهد کرد.
اما نکته قابل ملاحظه آنکه حجم بالاي ثبت‌نام‌کنندگان نبايد موجب بسته‌شدن دست ناظران انتخابات باشد؛ چراکه آنها موظفند تنها صاحبان صلاحيت‌هاي قانوني را تأييد صلاحيت کنند؛ لذا طبيعي است که بخش قابل ملاحظه‌اي از اين افراد در بررسي‌هاي نظارتي صاحب صلاحیت تشخيص داده نشوند؛ اما آنچه محوريت دارد، پايبندي به قانون و تلاش براي برگزاري انتخاباتي با مشارکت بالا، رقابتي، امن و سالم است که نتيجه آن نيز ان‌شاءالله انتخاب شايستگان و کارآمدان خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات