صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۶۹

نگرانی آمریکا از حذف دلار

ایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵ (۶ دی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز حذف دلار از معاملات تجاری ایران و روسیه پرداخت و نوشت [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو

یادداشت: گروه ترجمه ـ
پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵ (۶ دی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز حذف دلار از معاملات تجاری ایران و روسیه پرداخت و نوشت: «تهدید به جنگ علیه ایران تنها به منابع طبیعی، کنترل راهبردی و حفاظت از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مربوط نمی‌شود، بلکه آمریکا از ابزار فشار خود به منظور حفظ دلار در معاملات ایران استفاده می‌کند. ایران برای جایگزینی دلار آمریکا در معاملات خارجی خود با روسیه اقدام کرده است. ژانویه گذشته، ایران اقدامی چشمگیر برای توقف استفاده از دلار در تجارت با کشورهای خارجی صورت داد. سفیر ایران در مسکو نیز گفته است، تهران و مسکو روی طرحی برای به‌کارگیری ارزهای ملی خود در معاملات دوجانبه کار می‌کنند. مارس ۲۰۱۵ نیز ایران و روسیه توافق ایجاد کمیته مشترک نظارت بر معاملات اقتصادی بین بانکی را امضا کردند.»
در ادامه مقاله آمده است: «نتیجه مثبت این توافق‌ها پرهیز از آسیب‌های تحریم‌های احتمالی در آینده است. آمریکا و متحدانش از سلاح اقتصادی علیه دشمنان خود استفاده می‌کنند. این روند همگرایی اقتصادی می‌تواند به ایجاد بانکی مشترک میان ایران و روسیه منتهی شود. آمریکا به منظور تضعیف نفوذ ایران در منطقه خواهان حذف اسد و تمرکز اسرائیل بر مقابله با حزب‌الله است. در صورتی که سوریه و حزب‌الله شکست نظامی بخورند، ایران نیز با تهدید جنگی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل روبه‌رو خواهد شد که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون یا یکی از جمهوریخواهان، احتمال وقوع چنین سناریویی بالاست.»
در پایان مقاله آمده است: «سابقه تلاش برای حذف دلار در معاملات در کارنامه عراق، ونزوئلا و لیبی نیز وجود دارد، اما تلاش این کشورها با مقاومت واشنگتن روبه‌رو شده است. پیش از حمله ۲۰۰۳ به عراق، صدام (متحد پیشین آمریکا) تصمیم گرفت در معاملات نفتی یورو را جایگزین دلار کند. یکی از دلایل حمله به عراق نیز انجام این‌گونه اقدامات صدام بود. سال ۲۰۰۶ ران پل، عضو سابق کنگره تشریح کرد، انگیزه‌های واقعی پشت دروغ‌ها علیه عراق درباره تسلیحات کشتارجمعی و نیز کودتایی که بوش علیه هوگو چاوز به پا کرد، به دلیل نگرانی از حذف دلار بود. به طور کلی، راهبرد بلندمدت آمریکا نیز تغییر رژیم در ایران است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات