بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۱۳

ضرورت بررسی همه جانبه و صبورانه تجاوز نظامیان آمریکائی به آب های کشور

آمریکائی ها سعی دارند، این اتفاق را غیرعمد معرفی کننند و آرزو دارند نیروهای آن ها به زودی آزاد شوند. این مطالب از غیرقانونی و تجاوزکارانه بودن ورود نیروهای آمریکایی به آب های سرزمنی ایران نمی کاهد و موضوع باید در مسیر قانونی و منطقی خود، با صبر و حوصله پیگیری شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسن مولایی
بر مبنای گزارش سپاه نیوز، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه اعلام کرد: در ساعت ۱۶:۳۰ سه شنبه 22 دی ماه 1394، دو فروند شناور رزمی آمریکایی، حامل 10 تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.
این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آن ها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.
بر پایه گزارش خبرگزاری فارس هرکدام از قایق‌های آمریکایی مجهز به 3 مسلسل کالیبر 50 (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) است. بنا بر اعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها، ناو گروه هواپیما بر "ترومن" آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است. 
همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرد در زمان توقیف شناورهای رزمی امریکایی، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل " فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است .
دقایقی بعد از این خبر، «پیتر کوک»، سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس آن را را تأیید کرد و گفت این قایق‌ها در مسیر بین کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند که تماس با آن ها قطع شده است. «کوک» اضافه کرد مقام‌های آمریکایی با ایرانی‌ها در تماس هستند و برای حل و فصل موضوع تلاش می‌کنند. وی پیش بینی کرد که ایران به زودی نظامیان بازداشت‌شده را آزاد خواهد کرد. 
به ادعای مقام‌های آمریکایی، این اتفاق در نزدیکی «جزیره فارسی» در خلیج فارس، هنگامی رخ داد که دو قایق آمریکایی بعد از مواجهه با مشکلات مکانیکی، وارد آب های سرزمینی ایران شدند. مقام‌های آمریکایی همچنین مدعی شده‌اند که تعمدی در ورود به آب های ایران در کار نبوده و این کار به صورت سهوی انجام شده است.
بنا به اخبار منتشره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای تسریع آزادی سرنشینان قایق‌های آمریکایی توقیف‌شده در خلیج فارس، تماس گرفته است. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت ظریف در این تماس تلفنی به همتای آمریکایی خود گفته سرنشینان این دو قایق به زودی آزاد خواهند شد.
نکته اول که پیام روشن این حادثه است، اشراف اطلاعاتی سپاه پاسداران بر مرزهای آبی کشور و رصد لحظه به لحظه آب های کشورمان توسط واحدهای رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که قابل تقدیر و ستایش می باشد. 
نکته دوم این که رسانه های غربی با برقرای نوعی ارتباط بی جهت بین این موضوع و نزدیک شدن به روزهای اجرایی برجام، در تلاش هستند که با پیوند این دو موضوع به هم، تفاسیر عجیب و غریبی ارائه دهند، اما در نگاه جمهوری اسلامی ایران، این دو موضوع مسائلی کاملا جدا از هم هستند و با عنایت به اهمیت برجام، فقط آن را یک توافق با تعهدات مشخص و در زمینه ای خاص برای طرفین می داند و از این جهت برجام به عنوان یک توافق بین المللی نه امروز و نه هیچ وقت دیگر نمی تواند بهانه ای برای چشم پوشی از نقض حاکمیت ملی کشور توسط بیگانگان باشد.
سومین نکته این که آمریکائی ها سعی دارند، این اتفاق را غیرعمد معرفی کننند و آرزو دارند نیروهای آن ها به زودی آزاد شوند. این مطالب از غیرقانونی و تجاوزکارانه بودن ورود نیروهای آمریکایی به آب های سرزمنی ایران نمی کاهد و موضوع باید در مسیر قانونی و منطقی خود، با صبر و حوصله پیگیری شود. از این رو جمهوری اسلامی ایران با بررسی شواهد و قراین در مورد ورود قایق های امریکایی به آب های سرزمینی کشورمان رفتار مناسب را اتخاذ خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که در چنین شرایطی، ضمن دفاع مقتدرانه از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور، رفتاری انسان دوستانه دارد که غربی ها با آن بیگانه اند. از همین روست که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید غروب سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت که واشنگتن در ارتباط با مقامات ایران اطمینان پیدا کرده است که ملوانان آمریکایی در شرایط امنی بسر می برند و رفتار مسئولین ایرانی با آن ها محترمانه است.
 در سال 2007 که 15 ملوان انگلیسی به آب های سرزمینی ایران در نزدیکی کشور عراق وارد شدند و منجر به دستگیری آن ها شد، ایران با اقتدار و رفتاری بسیار انسانی با موضوع برخورد کرد و بدون اثرپذیری از جنگ روانی رسانه های غربی و تهدیدات توخالی غربی ها، طی 13 روز ابعاد ورود غیرقانونی انگلیسی ها به آب های کشور را بررسی کرد و در نهایت زمانی آن ها را آزاد کرد که سفارت انگلیس طی نامه ای به شماره 624/100 مورخ 9 فروردين 1388 این حادثه را غیرعمد دانست و قول داد که از تکرار چنین اتفاقاتی خودداری کند. در بخشی از این نامه آمده بود: « سفارت بريتانيا در تهران بدين وسيله به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اطمينان مي‌دهد كه توجه كاملي به عدم تكرار چنين وقايعي دارد.»
بنابراین برخلاف فضا سازی رسانه ای گسترده امریکایی ها برای آزادی سریع سرنشینان این دو قایق توقیف شده که به صورت غیر مجاز و مسلحانه وارد آب های سرزمینی ایران شده اند، اثبات غیر عمدی بودن این حادثه برای مقامات نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیازمند زمان منطقی جهت بررسی جوانب کامل این حادثه است و از این رو مرتبط کردن این موضوع از سوی امریکایی ها به روز اجرای برجام امری کاملا غیر منطقی و در جهت ایجاد فشار روانی جهت تسریع بررسی موضوع است؛ در حالی که زمان کافی برای آگاهی ایران از همه ابعاد قضیه و تعهد محکم آمریکائی ها به عدم تکرار این مسائل و عذرخواهی آنان، از ضرورت های اولیه است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات