تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۰۶

صدورانقلاب اسلامی و فتح قلب ها توسط اسلام ناب محمدی (ص)

استکبار و دست نشانده‌هایش، هر جا از اسلام احساس خطر می‌کنند، دست به کشتار مسلمانان می‌زنند و این یکی از شیوه‌های مبارزه غرب با اسلام است. همان منطق سیاه استکبار که با پندار غلط، سعی در خاموش کردن نور اسلام دارد، در حالی که این نور خاموش شدنی نیست و به زودی تمام جهان را فرا خواهد گرفت.
پایگاه بصیرت / شیرین زارع پور

پس از اتفاقات اخیر نیجریه که شیعیان این کشور مظلومانه به دست ارتش قتل عام شدند و وقایعی از این دست که در سراسر دنیا مانند غزه و فلسطین و بحرین و یمن و دیگر کشورهای مسلمان اتفاق می‌افتد، انسان به این موضوع رهنمون می شود که استکبار و دست نشانده‌هایش، هر جا از اسلام احساس خطر می‌کنند، دست به کشتار مسلمانان می‌زنند و این یکی از شیوه‌های مبارزه غرب با اسلام است. همان منطق سیاه استکبار که با پندار غلط، سعی در خاموش کردن نور اسلام دارد، در حالی که این نور خاموش شدنی نیست و به زودی تمام جهان را فرا خواهد گرفت.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران که تحول جهانی قرن بیستم محسوب می شود و امام راحل از آن به عنوان تحول روحی، معجزه و اراده الهی نام می‌برند که تمام محاسبات قدرت‌های مادی جهان را به هم ریخته است و از همان ابتدا آثار خود را در ملت‌های مسلمان دنیا نمایان ساخته است، ریشه در اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه های قرآنی دارد که مفاد آن جهانی بودن دین اسلام است .
یکی از اهداف مهم انقلاب که اوایل پیروزی هم مطرح شد، صدور انقلاب بود. امام راحل معنای صدور انقلاب را این گونه تعریف فرمودند: معنای صدور انقلاب ما این است که همه ملت‌ها بیدار شوند و همه دولت‌ها بیدار شوند، خودشان را از این گرفتاری‌هایی که دارند ...نجات بدهند.
دیدگاه‌های متفاوتی از همان ابتدا در مورد این هدف در کشور مطرح شد. دیدگاهی که مخالف صدور انقلاب بود با تفکر ناسیونالیستی و ملیت پرستی که ریشه در فرهنگ غربی داشت ، تفکری که همراه افراد تحصیلکرده غرب در زمان مشروطه  در ایرن شکل گرفت. با این باور که اولویت، بازسازی کشور است و تمام دغدغه کشور باید صرف آبادانی شود و دیدگاه دیگری که اعتقادش صدور انقلاب از طریق نظامی بود. امام در پاسخ به این دیدگاه فرمودند: این که می‌گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر شود این معنی غلط را از او برداشت نکنند که ما می خواهیم کشور گشایی کنیم معنی صدور انقلاب ما این است که همه ملت ها بیدار بشوند و همه دولت‌ها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند، نجات بدهند. دیدگاه دیگری نیز وجود داشت که با دو دیدگاه مذکور کاملاً متفاوت بود. نگاهی که مفهوم صدور انقلاب را انتقال ارزش‌ها  و باورهای معنوی و الهی و رساندن این رسالت به گوش جهانیان می‌دانست با این اعتقاد و باور که با صدور انقلاب، فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام احیا می‌شود و زمینه برای ظهور حضرت حجت فراهم می‌گردد. بدین ترتیب با ایجاد و تقویت روحیه ایثار و مقاومت و مبارزه در سایه تعلیمات اسلامی، انقلاب ایران بزرگترین تهدید برای ثبات تحمیلی غرب به حساب آمد.
تاثیرانقلاب اسلامی و صدور آن: به اعتقاد اندیشمندان، انقلاب اسلامی، نظام سیاسی جدیدی را وارد معادلات نظام بین الملل کرد. در واقع صدور انقلاب با سبقه فرهنگی ارزش‌های دینی چون عدالت‌خواهی، نفی سلطه گری و سلطه پذیری و دموکراسی مبتنی بر ارزش ها به دنیا انتقال داد.
صدور انقلاب در آسیا: نقش انکار ناپذیر انقلاب اسلامی در انقلاب‌های منطقه به گونه ای است که بازتاب جهانی را به همراه داشته است . جان اسپوزیتو در کتاب (انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن ) اثر انقلاب اسلامی ایران را نخست در کشور لبنان و بحرین و بعد در اکثر کشورهای دیگر با مدل جریان سیاسی ایران می داند. تهیه کننده برنامه های شبکه بی بی سی در این باره با نگرانی می گوید: اسلام امروز بزرگترین مسئله غرب است حتی یک مسئله بین المللی است. اسلام امروز نه فقط مسئله مربوط به خاورمیانه است، بلکه عالم گیر شده و مبارزه با آن مشکل.
آسیای مرکزی: باوجود محدودیت های بسیار در عمل به مذهب در جامعه ملحد شوروی سابق، اسلام به صورت قابل توجهی در ایالات شوروی در حال انتشار است. ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و سراسر آسیای مرکزی از این نسیم بی نصیب نمانده است .
غرب آسیا: صدور انقلاب در لبنان به قدری واضح و آشکار بود که علاوه بر زمینه‌ساز شدن نهضت شیعی در لبنان ، الهام بخش تشکیل سازمان حزب الله گردید این سازمان هنگام تأسیس بیانیه‌ای با عنوان (ما که هستیم و هویت ما چیست؟) منتشر کرد که طی آن اعلام کرد ما فرزندان حزب الله هستیم که خدا طلیعه آن را در ایران به پیروزی رساند تا دوباره هسته اولیه دولت اسلامی در جهان برپا کند. سید حسن نصرالله نیز حرکت مقاومت را استجابت یک تکلیف الهی می‌داند که امام خمینی معین کرده است .
در کشورهای دیگر غرب آسیا که غربی‌ها از آن به عنوان خاورمیانه نام  می‌برند، رشد اسلام‌گرایی در کشور لائیکی مانند ترکیه نشانگر تأثیر و صدور انقلاب به این کشور همسایه است. به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان و شکسته شدن تابوهایی همچون منع حجاب، دلیل روشنی بر این مدعاست. در گزارشی که سازمان سیا برای وزارت خارجه امریکا تهیه کرده است یکی از دلایل مهم رشد اسلام‌گرایی در ترکیه را فلسفه سیاسی امام خمینی می‌داند.
در پی انقلاب‌های منطقه آنچه که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره کردند، همان تأثیر انقلاب اسلامی ایران در شکل‌گیری این انقلاب‌ها بوده است ایشان در این راستا فرمودند: حوادث منطقه انعکاس سی ساله صدای ملت ایران است که در نقاط دیگر جهان با قوت و قدرت شنیده می‌شود .
آنچه به صورت خلاصه در این یادداشت بدان پرداختیم، تنها نشانی از جنبش‌های اسلامی در سراسر جهان است و از آنجا که مفهوم مهدویت حرکت به سمت تشکیل حکومت جهانی است، در انتظار صدور انقلاب به جای جای جهان هستیم تا شرایط و زمینه‌های لازم برای ظهور حضرت ولی عصر مهیا شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات