صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۳۹

درباره داوری جشنواره فجر

نیرومند ضمن انتقاد از معرفی نامزدهای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: بادیگارد فیلمی است که می تواند به عنوان الگویی باشد تا سینمای ایران به مخاطب توجه کند و در سینمای خود قهرمان داشته باشد.
محمدحسین نیرومند، درباره داوری جشنواره فجر و نامزدهای اعلام شده، گفت: به نظرم مهمترین حاشیه جشنواره امسال انتخاب این گزینه ها برای نامزدی سیمرغ در این جشنواره بود چراکه فیلم هایی که شایستگی نداشتند نامزد شدند و فیلم هایی که شایسته بودند، مطرح نشدند.

وی افزود: شاید ضعیف ترین دوره در معرفی کاندیداهای جشنواره که در تمام ادوار حضورم در جشنواره شاهد بودم امسال بوده است؛ استدلالم نیز برای این حرف ساده است و آن اینکه شما کافی است نظر منتقدان را درباره فیلم‌هایی که انتخاب شده بررسی کنید؛ برخی این فیلم ها مورد نظر جامعه منتقدان نیستند؛ چطور می شود که این فیلم به ناگاه انتخاب می شود و فیلم هایی که اتفاقا مدنظر بسیاری از منتقدان بوده جزو انتخاب ها نیست؟

نیرومند با رد برخی ظن‌ها که سیستم مدیریت جشنواره داوران را مدیریت کرده، تاکید کرد: به صراحت می گویم، در انتخاب درست برخی از اساتیدی که هیئت داوران بودند شک دارم چراکه این انتخاب ها نشان می دهد که هیئت داوران فیلم ها را درست ندیده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چه فیلمی را شایسته‌تر می دانستید، گفت: مگر می شود فیلمی مثل «بادیگارد» که با آن دقت در حوزه کارگردانی کار شده؛ فیلمی که بعد از مدت‌ها قهرمان دارد؛ فیلمی که مردم با آن همراهی کند را به راحتی حذف کنیم.

نیرومند افزود: مشکل جشنواره این است که نمی خواهد برای آینده سینمای ایران تصمیم بگیرد بلکه یک عده خاص هستند که داور هستند و تصمیم می گیرند این در حالی‌ست که نامزد شدن کار حاتمی‌کیا که به واقع حق نامزدی دارد ـ بماند که اول شود یا نه ـ امر مهمی است چراکه بادیگارد فیلمی است که می تواند به عنوان الگویی باشد تا سینمای ایران به مخاطب توجه کند و در سینمای خود قهرمان داشته باشد و این کمترین کار مدیریت فرهنگی است که برخی غفلت دارند.

این منتقد سینما با طرح این سوال که تا کی سینمای ایران باید شاه فیلم‌های سیاه، چرک و خسته کننده باشد که نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ تاکید کرد: با انتخاب های هیئت داوران معلوم می شود که مدیریت فرهنگی ما از ظرفیت بسیار بالا و هزینه بسیار سرسام آوری که نسبت به سایر رشته ها در فجر خرج می کند نمی تواند استفاده کرده و سینمای سال آینده را مدیریت کند و این انتخاب ها مسیر سینمای ما را به سمت غلطی می برد.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا داوران باید آثار را بر اساس سیاست های جشنواره متبوع انتخاب کنند نه هر چه که دوست داشتند، افزود: فیلم «ابد و یک روز» فیلمی توهین‌آمیز به ملت ایران است و صرف اینکه تکنیک خوبی دارد نمی‌شود آن را انتخاب کرد.

نیرومند ادامه داد: فیلم «ابد و یک روز» ایرانی را به یک خارجی می فروشد؛ آیا کارگردان نمی توانست یک جایی در ایران را انتخاب کند و زن ایرانی را به خارج از کشور نفروشد این نشان می دهد که این فیلم برای خوشامد جشنواره های خارجی طراحی و ساخته شده است.

وی با طرح این سوال که آیا می توان به خاطر تکنیک خوب به فیلمی با مضمون بد بها داد؛ تصریح کرد: این مغایر با فجر انقلاب اسلامی است و من متاسفم برای مدیریت جشنواره که به این نکات توجه نمی کند و  فیلمی با مضمون بد را انتخاب می کند و فیلمی که سینماست و می تواند سینمای کسل و ورشکسته ایران را نجات بدهد کنار می گذارند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات