سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۵۱

تلقي دولت از انتخابات دلچسب

آقای روحاني بهتر از هرکس ديگري مي‌داند که حداقل بخش اعظم سبد راي او در ميان اصلاح طلبان است. اگر حاميان اصلاحات نامزدهاي خود را در انتخابات داشته باشند، چه نيازي است که به ليست اعتدال راي دهند؟ پس بايد به آنها گفت تنوع نامزدها دلچسب و زياد نيست و از اين رو بهتر است به ليست اعتدال راي بدهيد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / حسین منفرد

رئيس جمهور اخيراً در دومين همايش اعتدال با عنوان زنان، اعتدال و توسعه گفت: در آستانه انتخابات هستيم، خيلي نامه و پيغام و بعضا برخي حضوري نزد من مي‌آيند که چرا آن‌جور و اين‌جور نشد. چرا کاري نمي‌کنيد؟ مي‌دانم. همه مشکلات را مي‌دانم، مي‌فهمم که آنچه خيلي‌ها مي‌خواستند مطلوب آنان در پيش چشمان‌شان نيست، اما ما هدف بلندي داريم.

روحاني تصريح کرد: ممکن است عده‌اي بگويند چرا پاي صندوق راي برويم؟ مگر مي‌خواهيم بين چه کسي چه کسي را انتخاب کنيم؟ بله! گاهي انتخاب سخت مي‌شود و آني که مي‌خواهيم نيست. مي‌خواهم مثالي بزنم؛ فرض کنيد وارد مغازه‌اي مي‌شويد آن چيزي که مي‌خواهيد نيست و ناراحت مي‌شويد که چرا در قفسه‌ها تنوع نيست اما بدانيد که فرزند شما نياز به لباس دارد، اگر نخريد فرزند شما سرما مي‌خورد. آيا حاضر هستيد فرزند عزيزتان دچار مشکل شود؟ نيامدن به انتخابات فرزند شما را دچار مشکل مي‌کند. آينده جامعه و فرزندان‌تان را دچار مشکل مي‌کند. شما به ناچار بين چيزهايي که در مغازه است انتخاب‌تان را انجام مي‌دهيد، ولو اينکه انتخاب‌تان دلچسب نباشد، اما انجامش لازم است.

درباره اين سخنان رئيس جمهور چند نکته قابل تامل وجود دارد؛

1- اصلاح طلبان به دروغ در مرحله اول رد صلاحيت ها مدعي شدند که 99 درصد نامزدهاي آنان قلع و قمع شده اند و کسي را براي رقابت ندارند اما همچنان در ميدان هستند. آنان در حالي که با جنجال و هياهو به مظلوم نمايي و تبليغ غيرمستقيم مي پرداختند، به اعتراف خودشان در حال تکميل ليست انتخاباتي نيز بودند! متاسفانه رئيس جمهور نيز با اين حرکت همنوا شد و حمله سختي را به شوراي نگهبان انجام داد. پس از رسيدگي به شکايات بخش قابل توجهي از نامزدها تاييد صلاحيت شدند بطوري که براي هر کرسي مجلس اينک 20 داوطلب وجود دارد و نامزدهاي مجلس دهم از کل ثبت نام کنندگان مجلس پيشين نيز بيشتر هستند و از اين جهت يک رکورد محسوب مي شود. در چنين وضعيتي سخن گفتن از عدم تنوع در قفسه ها! چندان مبتنی بر انصاف نیست.

2- اما چرا آقای روحاني اصرار دارد به مخاطبان خود بگويد گزينه دلچسبي در انتخابات پيش رو ندارند؟ روحاني بهتر از هرکس ديگري مي‌داند که حداقل بخش اعظم سبد راي او در ميان اصلاح طلبان است. اگر حاميان اصلاحات نامزدهاي خود را در انتخابات داشته باشند، چه نيازي است که به ليست اعتدال راي دهند؟ پس بايد به آنها گفت تنوع نامزدها دلچسب و زياد نيست و از اين رو بهتر است به ليست اعتدال راي بدهيد.

3- اول بهمن ماه روحاني در جمع استانداران و فرمانداران پايگاه راي اصلاح طلبان را 7 ميليون نفر اعلام کرد. مسئله اي که با واکنش سيدمحمدخاتمي نيز روبرو شد. خاتمي به روحاني پيغام داد ما از شما گله دارم و حاميان ما خيلي بيشتر از اين تعداد هستند. روحاني ديروز نيز در سخنان خود گفت اعتدال تنها يک روش نيست و يک گفتمان است. اصلاح طلبان بارها به دولت يازدهم با کنايه گوشزد کرده بودند که اعتدال گفتمان رقيب اصلاحات نمي تواند باشد و حداکثر يک روش مديريتي است. اينها فقط چند نمونه از تقابل هاي آشکار دولت و اصلاح طلبان است. برخلاف آنچه در ظاهر از اتحاد اين دو گفته مي شود، دولت و اصلاح طلبان اختلافات جدي و قابل تاملي دارند و بنظر مي رسد در آينده اين اختلافات بيشتر شده و بيش از پيش علني شود. در همين راستا بود که چندي پيش روحاني به نزديکان و دست اندرکاران سياسي دولت در امر انتخابات گفت: دقيقه آخر فهرست اصلاحات به نفع اعتدال بايد کنار برود. ما نمي‌توانيم با 2 ليست در انتخابات حاضر شويم. برند اصلاحات سوخته است و برند موفقيت‌هاي هسته‌اي در سبد ما آمده است. تجربه انتخابات 92 به ما مي‌گويد همه نيروها بايد در لحظات آخر از خودگذشتگي داشته باشند. من با آقايان هاشمي و خاتمي صحبت مي‌کنم تا آنها همراهي کنند و فهرست اعتدال در سراسر کشور با نگاه بازتر منتشر شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات