سیاسی >>  امام و رهبری >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۴۹
بیانات امام خامنه ای در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان شرقي

مجلس مرعوب؛ کشور را بدبخت خواهند کرد

اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعي، گشايش اقتصادي، به دنبال پيشرفت علم، پيشرفت فنّاوري، به دنبال عزّت ملّي و استقلال ملّت باشد، ريل‌گذاري او به سمت اين هدفها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمريکا باشد، دنبال حاکميت جريان اشرافي‌گري باشد، ريل‌گذاري او در اين جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد. اهمّيت مجلس اينها است؛ اينها چيز کمي است؟
پایگاه بصیرت / بیانات امام خامنه ای در ديدار مردم آذربايجان

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز چهارشنبه (28/11/94) در ديدار پرشور هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم آذربايجان شرقي، ضمن تشکر صميمانه از ملت بزرگ ايران به دليل خلق حماسه‌ي پرشکوه ۲۲ بهمن امسال، آن را نشانه‌ي عزم راسخ و ايستادگي و بيداري مردم دانستند و با تأکيد بر اينکه انتخابات ۷ اسفند نيز مظهر بيداري ملت و دفاع از نظام و استقلال و عزت ملي است، گفتند: مردم با حضور همه‌جانبه و آگاهانه و همراه با بصيرت و دانايي در انتخابات، درست عکس خواست دشمن عمل کنند.

متن محوربندي شده اين بيانات بدين شرح است:

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌(۱)

الحمد لله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيدنا محمّدٍ و آله الطّاهرين.

خوشامد عرض ميکنم به همه‌ي برادران و خواهران عزيز، مخصوصاً به خانواده‌هاي معزّز شهيدان، علماي محترم، مسئولين محترم، آحاد مردم و جوانان عزيزي که اين راه طولاني را پيموديد و امروز فضاي حسينيه‌ي ما را معطّر کرديد به عطر ايمان و شور و انگيزه‌اي که مخصوص شما است؛ اين سلام درواقع به همه‌ي مردم تبريز و به همه‌ي مردم آذربايجان است.

روز باشکوه و فراموش نشدني حماسه آفريني ملت آذربايجان در 29 بهمن

حقيقتاً روز بيست‌ونهم بهمن در هر سال براي ما -يعني براي اين حقير- يک روز شيرين و مطلوب است و از نزديک تجديد خاطره ميکنيم با آنچه همواره از مردم عزيز آذربايجان و مردم تبريز ديده‌ايم و احساس کرده‌ايم و آگاهيم؛ يعني همان شور و انگيزه و ايمان و نشاط و بيداري. حُسن بزرگ يک مجموعه از مردم اين است که آگاه باشند، بيدار باشند، ثابت‌قدم باشند، در فعّاليت خود داراي ابتکار باشند، راه را بشناسند، از خطرات راه واهمه نکنند و پيش بروند، که اينها همه در شما مردم عزيز آذربايجان و مردم تبريز هست و ديده شده و مکرّراً تجربه شده است؛ خدا را شکر ميکنيم. حقيقتاً بنده وقتي ميبينم اين شور و احساس و اين گفتارها و بيانهاي حاکي از ايمانِ عميق و پرشور را، خدا را سپاس ميگزارم، خدا را شکر ميکنم؛ اينها نشانه‌ي نصرت الهي است. خداوند متعال در قرآن به پيغمبرش ميفرمايد: هُوَ الَّذي اَيدَکَ بِنَصرِه‌ وَ بِالمُؤمِنين؛(۲) خداوند تو را با نصرت خود و به‌وسيله‌ي عزم و اراده و دستهاي نيرومند مؤمنان و گامهاي ثابت مؤمنان کمک کرد؛ نقش مؤمنين اين است. نقش شما جوانها، شما مردم عزيز و پُرانگيزه يک چنين نقش عظيمي است که خدا در قرآن بيان ميکند.

جشن بيست‌ودوّم بهمن يک جشن عمومي بود در سرتاسر کشور. من قبل از بيست‌ودوّم بهمن عرض کردم که ما دو عيد در پيشِ‌رو داريم: يکي عيد انقلاب است که بيست‌ودوّم بهمن بود، يکي عيد انتخابات است؛ انتخابات هم عيد بزرگي است براي کشور. ما درباره‌ي انتخابات خيلي حرف زديم؛ نه اين انتخابات هفته‌ي آينده، در کلّ انتخاباتها در سراسر کشور، در طول زمان آنچه لازم است عرض کرده‌ايم، باز هم عرض خواهيم کرد و باز هم خواهيم گفت. بنده از گفتن حقيقت خسته و ملول نخواهم شد و ميگويم براي مردم آنچه لازم است ان‌شاءالله.

روز بيست‌ونهم بهمن يک روز فراموش نشدني است؛ البتّه مردم آذربايجان و مردم تبريز، روزهاي فراموش‌نشدني بسياري دارند و مخصوص روز بيست‌ونهم بهمن نيست. در تاريخ معاصر ما، در تاريخ نزديک به ما و در دوران مشروطه، قبل از مشروطه، بعد از مشروطه، روزهايي هست که هرکدام از آنها اگر تبيين بشود، توصيف بشود، مايه‌ي افتخار يک ملّت است؛ اينها مال شما است، مال آذربايجان است و مال تبريز است. البتّه ما کم‌کاري داريم؛ اين حرکتهاي عظيم مردمي بايد در رشته‌هاي گوناگون هنري و تبييني و تبليغي باز بشود، گفته بشود، تکرار بشود؛ ما يک مقداري در اين زمينه‌ها انصافاً کم‌کار هستيم. لکن بيست‌ونهم بهمن، آن‌قدر زنده هست که هرچه هم کم‌کاري داشته باشيم، جلوه‌ي آن کم نميشود؛ اگر نگوييم روزبه‌روز بيشتر ميشود. مردم تبريز يک حرکتي در روز بيست‌ونهم بهمن انجام داده‌اند که نقش آن در بيداري ملّت ايران و در حرکت عظيم ملّت ايران، يک نقش استثنائي بود.

خب، بحمدالله مردم آذربايجان متوقّف هم نشده‌اند؛ در طول سالهاي متمادي -از سال ۵۶ تا امروز که از آن روز تا حالا ۳۸ سال، ۳۹ سال ميگذرد؛ در تمام اين مدّت- اين مردم در صفوف مقدّم جهاد و مبارزه و ايستادگي و فعّاليت حضور داشته‌اند؛ اينها ارزش است؛ اين همان چيزي است که اين ملّت احتياج دارد، اين همان چيزي است که آينده‌ي کشور وابسته‌ي به آن است. در مورد بيست‌ودوّم بهمن هم، عين همين قضيه صادق است؛ بيست‌ودوّم بهمن بايد روزبه‌روز، سال‌به‌سال زنده‌تر، درخشان‌تر و برجسته‌تر شود؛ اين نياز کشور ما است.

قدرداني از ملت بزرگ ايران به جهت حضور باشکوه در راهپيمايي 22 بهمن

و من لازم است که از اعماق دل تشکّر کنم از ملّت بزرگ ايران به‌خاطر حماسه‌اي که امسال در بيست‌ودوّم بهمن آفريدند. مراکزي که جمعيتها را تخمين ميزنند -تخمين‌هاي نزديک به واقع- براي من گزارش آوردند که امسال جمعيت، تقريباً در همه‌ي شهرهاي کشور به‌ميزان قابل توجّهي بيش از سال گذشته بود؛ در تبريز شما، يک درصدِ بالايي بيش از سال گذشته بود؛ در بعضي از شهرهاي ديگر [هم] همين‌جور؛ اينها را مراکز مسئول و مرجعِ اين کار برآورد مي‌کنند و به ما گزارش مي‌کنند. اين خيلي مهم است، اين خيلي باارزش است؛ اين نشان‌دهنده‌ي اين است که مردم در عزم راسخ خود، اندکي خلل ايجاد نکردند؛ آن‌هم در موقعيتي که قدرتهاي مسلّط جهاني، قدرتهاي ظالم و مستکبر عالم که متوجّه ايران اسلامي هستند، همه‌ي تلاش خودشان را به کار ميبرند که انقلاب را از يادِ مردم ببرند، يا بکلّي به فراموشي بسپرند يا آن را ضعيف کنند و کم‌رنگ کنند در ذهن مردم. اين تلاشي است که امروز دارد با جدّيت از سوي قدرتهاي عالم دنبال ميشود و در يک‌چنين شرايطي ملّت ايران درست عکس آنچه آنها ميخواهند عمل ميکند و پُرشورتر از هر سال، اين مراسم را انجام ميدهد.

عيد بزرگ انتخابات

خب، جشن انقلاب بر شما مردم مبارک باد و بحمدالله مبارک شد؛ جشن بيست‌ودوّم بهمن يک جشن عمومي بود در سرتاسر کشور. من قبل از بيست‌ودوّم بهمن عرض کردم که ما دو عيد در پيشِ‌رو داريم:(۳) يکي عيد انقلاب است که بيست‌ودوّم بهمن بود، يکي عيد انتخابات است؛ انتخابات هم عيد بزرگي است براي کشور. ما درباره‌ي انتخابات خيلي حرف زديم؛ نه اين انتخابات هفته‌ي آينده، در کلّ انتخاباتها در سراسر کشور، در طول زمان آنچه لازم است عرض کرده‌ايم، باز هم عرض خواهيم کرد و باز هم خواهيم گفت. بنده از گفتن حقيقت خسته و ملول نخواهم شد و ميگويم براي مردم آنچه لازم است ان‌شاءالله.

من ميبينم که در زمينه‌ي انتخابات، دشمنان دارند تلاش مي‌کنند؛ مي‌خواهند انتخابات آن‌جوري که آنها مي‌خواهند برگزار بشود. البتّه تهِ دلشان اين بود که انتخابات برگزار نشود؛ چند سال قبل از اين در يک دوره‌اي تلاش هم کردند که بلکه بتوانند کاري کنند که انتخابات برگزار نشود؛ خداي متعال نگذاشت؛ از آن مأيوسند و ميدانند که سعي آنها براي متوقّف کردن انتخابات کشور به جايي نخواهد رسيد، لذا ميخواهند اِعمال نفوذ کنند در انتخابات و هرجور ميتوانند انتخابات را خراب کنند؛ مردم بايد آگاه باشند و نقطه‌ي مقابل آنچه آنها ميخواهند، عمل کنند.

انقلاب اسلامي، انقلابي هويت بخش به ملت ايران

انقلاب اسلامي دوران تحقير ملّت ايران را خاتمه داد؛ قبلاً ملّت ايران به‌وسيله‌ي بيگانگان و قدرتها تحقير ميشد؛ تحقير علمي ميشد، تحقير سياسي ميشد، تحقير اجتماعي ميشد. آنچه را قدرتهاي مسلّط و عمدتاً آمريکا در اين سالهاي آخر مايل بودند، به سران رژيم پهلوي ديکته ميکردند و آنها هم عيناً همان را عمل ميکردند؛ قبل از آمريکا هم انگليسي‌ها اين نقش را در کشور ايفا ميکردند؛ انقلاب اسلامي آمد اين تحقير غير قابل تحمّل را برطرف کرد و به کشور و به ملّت عزّت داد، استقلال داد و انسانيت او را مطرح کرد.

احساس هويت، موتور حرکت به سوي پيشرفت

وقتي يک ملّت احساس هويت کرد، آن‌وقت استعدادها در او شکوفا ميشود و شد؛ استعدادها شکوفا شد، کشور پيشرفت کرد. امروز کشور در رديف عزّتمندترين کشورهاي دنيا است؛ ملّت ايران جزو آبرومندترين ملّتهاي دنيا است در چشم دشمنان خود، چه برسد به دوستان؛ اين براي دشمنان ما قابل تحمّل نيست. اين براي آمريکا که يک روزي اينجا مثل حياتِ خلوتش بود و براي رژيم صهيونيستي که اينجا يک روز آرامشگاهش بود و مي‌آمدند اينجا استراحت ميکردند، غير قابل تحمّل است؛ براي دشمنان ملّت ايران اينکه يک ملّتي صريحاً بِايستد و بدون هيچ‌گونه ملاحظه‌اي نظرات قاطع خود را عليه استکبار بيان بکند و به ديگر ملّتها جرئت بدهد، قابل تحمّل نيست، لذا هرچه ميتوانند دارند تلاش مي‌کنند. اين تلاش دشمن تا کِي ادامه خواهد داشت؟ تا وقتي‌که شما ملّت ايران به آن‌چنان قدرتي دست پيدا کنيد که بتوانيد آنها را مأيوس کنيد؛ همه‌ي تلاش دشمن مصروف اين مي‌شود که مانع رسيدن شما به اين مرحله بشود. همه‌ي دعواهايي که شما ملاحظه کرديد بر سر مسئله‌ي هسته‌اي راه انداختند، حرفهايي که در باب حقوق بشر ميزنند، تهديدهايي که ميکنند، تحريمهايي که کردند و باز هم تهديد ميکنند که تحريم ميکنيم، براي اين است که اين ملّت را در اين راهي که پُرشتاب دارد حرکت ميکند، از شتاب بيندازند و آن را متوقّف کنند؛ البتّه انگيزه‌ي ملّت ايران انگيزه‌اي است که با اين چيزها کم نخواهد شد، کم‌رنگ نخواهد شد.

نخبگان و وظايف آگاه سازي ملت

خب، مسئله‌ي انتخابات در پيش است؛ من چيزهايي را که ميبينم، چيزهايي را که احساس ميکنم، بايد با ملّت عزيزمان در ميان بگذارم. بعضي از حرفها را بايد به مسئولين محترم بگويم و ميگويم، بعضي از حرفها را بايد افکار عمومي ملّتمان مورد توجّه قرار بدهند و من وظيفه دارم آنها را به ملّتمان عرض بکنم: دشمن درصدد آن است که افکار عمومي ما را از اهداف خود و نيات پليد خود غافل نگه دارد؛ برنامه‌هايي را ميچينند، قطعات جداگانه‌اي را در جاهاي مختلف تدارک مي‌بينند تا اين قطعات را به هم وصل کنند، آن‌وقت آن نقشه و توطئه‌ي اصلي آنها تحقّق پيدا کند؛ ما بايد نگذاريم. چه کسي بايد نگذارد؟ ملّت. کشور مال شما است، کشور مال ملّت است، صاحب کشور، ملّت عزيز ما است؛ او بايد نگذارد؛ منتها امثال اين حقير هم وظيفه داريم که ملّت عزيز را آگاه کنيم.

تلاش‌هاي دشمن براي مديريت عرصه انتخابات

من ميبينم که در زمينه‌ي انتخابات، دشمنان دارند تلاش مي‌کنند؛ مي‌خواهند انتخابات آن‌جوري که آنها مي‌خواهند برگزار بشود. البتّه تهِ دلشان اين بود که انتخابات برگزار نشود؛ چند سال قبل از اين در يک دوره‌اي تلاش هم کردند که بلکه بتوانند کاري کنند که انتخابات برگزار نشود؛ خداي متعال نگذاشت؛ از آن مأيوسند و ميدانند که سعي آنها براي متوقّف کردن انتخابات کشور به جايي نخواهد رسيد، لذا ميخواهند اِعمال نفوذ کنند در انتخابات و هرجور ميتوانند انتخابات را خراب کنند؛ مردم بايد آگاه باشند و نقطه‌ي مقابل آنچه آنها ميخواهند، عمل کنند.

حالا درصددند تصميم‌هاي شوراي نگهبان را زير سؤال ببرند. معناي اين کار چيست؟ جوانهاي عزيز ما به اين درست توجّه کنند؛ وقتي تصميم‌هاي شوراي نگهبان زير سؤال رفت و ادّعا شد که اينها غير قانوني است، معنايش چيست؟ معنايش اين است که انتخاباتي که پيش رو است، غير قانوني است؛ وقتي انتخابات غير قانوني شد، برخلاف قانون شد، نتيجه‌اش چيست؟ نتيجه‌اش اين است مجلسي که بر اساس اين انتخابات تشکيل خواهد شد، غير قانوني است؛ معناي غير قانوني بودن مجلس اين است که در طول چهار سال هر قانوني که در اين مجلس بگذرد، اعتبار ندارد و بي‌اعتبار است؛ يعني کشور را چهار سال در خلأ مجلس و خلأ قانون نگه داشتن؛ معناي تخريب شوراي نگهبان اين است و دشمن اين را ميخواهد.

تخريب شوراي نگهبان

يکي از کارهايي که آنها امروز بجد دنبال ميکنند اين است که شوراي نگهبان را تخريب کنند؛ ببينيد برادران و خواهران عزيز! تخريب شوراي نگهبان معنا دارد. آمريکايي‌ها از اوّل انقلاب با چند نقطه‌ي اساسي در کشور و در نظام جمهوري اسلامي بشدّت مخالف بودند که يکي‌اش شوراي نگهبان بود؛ سعي کردند، تلاش کردند و از بعضي افراد داخلي غافل و بي‌توجّه هم سوءاستفاده کردند بلکه بتوانند بساط شوراي نگهبان را جمع کنند -البتّه نتوانستند و نميتوانند-

تبعات زير سوال رفتن شوراي نگهبان

حالا درصددند تصميم‌هاي شوراي نگهبان را زير سؤال ببرند. معناي اين کار چيست؟ جوانهاي عزيز ما به اين درست توجّه کنند؛ وقتي تصميم‌هاي شوراي نگهبان زير سؤال رفت و ادّعا شد که اينها غير قانوني است، معنايش چيست؟ معنايش اين است که انتخاباتي که پيش رو است، غير قانوني است؛ وقتي انتخابات غير قانوني شد، برخلاف قانون شد، نتيجه‌اش چيست؟ نتيجه‌اش اين است مجلسي که بر اساس اين انتخابات تشکيل خواهد شد، غير قانوني است؛ معناي غير قانوني بودن مجلس اين است که در طول چهار سال هر قانوني که در اين مجلس بگذرد، اعتبار ندارد و بي‌اعتبار است؛ يعني کشور را چهار سال در خلأ مجلس و خلأ قانون نگه داشتن؛ معناي تخريب شوراي نگهبان اين است و دشمن اين را ميخواهد.

عناصر داخلي غافل و همراهي با سناريوي دشمن در تخريب شوراي نگهبان

البتّه آن‌کساني که با دشمن در داخل هم‌صدايي ميکنند، بيشترشان ملتفت نيستند چه‌کار ميکنند. من متّهم نمي‌کنم کسي را به خيانت؛ ملتفت نيستند، توجّه ندارند امّا واقع قضيه اين است. تخريب شوراي نگهبان، اينکه شوراي نگهبان را ما زير سؤال ببريم و بگوييم که تصميم‌گيري‌هايشان برخلاف قانون بوده است، تخريب شوراي نگهبان نيست، تخريب انتخابات است، تخريب مجلس است، تخريب چهار سال قانون‌گذاري در مجلس است؛ دنبال اين هستند. ببينيد، نقشه را چه زيرکانه ميکشند. اين را من بايد به افکار عمومي بگويم؛ افکار عمومي بايد بدانند اين را؛ آن‌کسي که عليه شوراي نگهبان حرف ميزند، خودش ملتفت نيست و توجّه ندارد که چه‌کار دارد ميکند امّا کار اين است.

تلاش دشمن براي نابودي پديده بي‌نظير مردم سالاري ديني

تلاش دشمن متمرکز است بر اينکه جمهوري اسلامي را از مردم‌سالاري ديني - اين پديده‌ي بي‌نظير، اين پديده‌ي بديع، اين پديده‌ي جذّاب براي ملتّهاي مسلمان- محروم کنند؛ تلاششان اين است. اگر مي‌توانستند انتخابات را متوقّف مي‌کردند که نتوانستند و نخواهند توانست؛ اگر ميتوانستند شوراي نگهبان را از بين ميبردند يا نظارت او را بي‌اثر ميکردند که نتوانستند. حالا که نتوانستند، به اين راه‌ها متوسّل شدند، از اين راه‌ها دارند وارد ميشوند؛ بايد حواسمان جمع باشد.

جايگاه مهم مجلس شوراي اسلامي: مجلس به مثابه ريل گذار حرکت دولت

مجلس خيلي مهم است؛ مجلس شوراي اسلامي جايگاه بسيار با اهميتي است. چرا؟ چون مجلس ريل‌گذار حرکتِ دولت است. دولتها را در نظر بگيريد مثل يک قطاري که بر روي يک ريلي بايد حرکت کنند؛ اين ريل را مجلس شوراي اسلامي با قوانين خود ميگذارد. البتّه در گذاشتن قانون، دولت و مجلس همکاري ميکنند؛ دولت لايحه ميدهد، مجلس لايحه را کم و زياد ميکنند، اصلاح ميکنند، تصويب ميکنند. اين ريل گذاشته ميشود و دولت بايد روي اين ريل حرکت بکند.

مجلس خيلي مهم است؛ مجلس شوراي اسلامي جايگاه بسيار با اهميتي است. چرا؟ چون مجلس ريل‌گذار حرکتِ دولت است. دولتها را در نظر بگيريد مثل يک قطاري که بر روي يک ريلي بايد حرکت کنند؛ اين ريل را مجلس شوراي اسلامي با قوانين خود ميگذارد. البتّه در گذاشتن قانون، دولت و مجلس همکاري ميکنند؛ دولت لايحه ميدهد، مجلس لايحه را کم و زياد ميکنند، اصلاح ميکنند، تصويب ميکنند. اين ريل گذاشته ميشود و دولت بايد روي اين ريل حرکت بکند.

مجلس مطلوب و مجلس مرعوب

اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعي، گشايش اقتصادي، به دنبال پيشرفت علم، پيشرفت فنّاوري، به دنبال عزّت ملّي و استقلال ملّت باشد، ريل‌گذاري او به سمت اين هدفها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمريکا باشد، دنبال حاکميت جريان اشرافي‌گري باشد، ريل‌گذاري او در اين جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد. اهمّيت مجلس اينها است؛ اينها چيز کمي است؟

معناي تعبير "مجلس در راس امور است"

اهمّيت مجلس همان‌طور که امام فرمودند به اين است که در رأس امور است.(۴) معناي «رأس امور» اين نيست که در سلسله‌مراتب اجرائي، مجلس نقشي دارد يا نماينده‌ي مجلس نقشي دارد؛ نه، مجلس در سلسله‌ي مراتب اجرائي هيچ نقشي ندارد؛ دستگاه عظيم دولت است که اجرا ميکند، امّا مجلس تعيين‌کننده‌ي مسير است، مسير را معين ميکند؛ دولتها موظّفند و مجبورند برطبق قانون که در اين مسير حرکت کنند؛ روي اين ريل حرکت کنند. خب، اين ريل را چه کسي بنا است بگذارد؟ چه کسي بنا است اين ريل‌کشي را بکند؟ به کدام سمت بنا است اين ريل گذاشته بشود؟ اين است که اهمّيت نمايندگي مجلس و نمايندگان مجلس را روشن ميکند. خب، البتّه دشمن همه‌جور کاري انجام مي‌دهد. اين مربوط به مجلس شوراي اسلامي بود.

اهميت و نقش حساس مجلس خبرگان

مجلس خبرگان از لحاظ اهمّيت اصولي و اساسي و زيربنائي از اين هم مهم‌تر است. مجلس خبرگان به مسائل جاري کشور کاري ندارد امّا مسئله‌ي تعيين رهبري است. چه کسي را رهبر خواهند کرد، چه کسي بنا است تصميم‌گير و سياست‌گذار اصلي کشور باشد؟ اين بستگي دارد به اينکه در مجلس خبرگان چه کساني باشند. مجلس خبرگان آن مجلسي است که در وقت لازم رهبر را معين ميکند؛ اگر مردمي باشند دلبسته‌ي به انقلاب، دلباخته‌ي ملّت، آگاه از توطئه‌هاي دشمن، ايستاده و پايدار در مقابل دشمن يک‌جور عمل ميکنند، اگر خداي نکرده اين چيزها نباشد، جور ديگري عمل ميکنند. لذا الان دشمن بر روي مجلس خبرگان هم حسّاس است.

فتنه راديو بي‌بي‌سي در انتخابات

راديوي انگليسي دارد به مردم تهران دستورالعمل ميدهد به فلاني رأي بدهيد، به فلاني رأي ندهيد! معناي اين چيست؟ انگليسي‌ها دلشان تنگ شده براي دخالت کردن در ايران. يک روزي بود که پادشاه کشور وقتي ميخواست تصميم مهمّي بگيرد، سفير انگليس را صدا ميکرد و از او ميپرسيد که اين کار را بکنم يا نکنم. انگليس‌ها يک روزي اين‌جور در امور کشور دخالت ميکردند؛ بعد هم آمريکايي‌ها، يک مدّتي هم هر دو؛ امروز اين دستها قطع شده است؛ امروز جلوي اين دخالتها گرفته شده است به برکت انقلاب، به برکت بيداري مردم؛ دلشان تنگ شده، حالا از راه راديو به مردم دارند دستور ميدهند به فلاني رأي بدهيد، به فلاني رأي ندهيد.

اينکه ما عرض ميکنيم در انتخابات، مردم با بصيرت، با آگاهي، با دانايي وارد بشوند، به‌خاطر اين است؛ بدانند دشمن چه ميخواهد؛ وقتي شما دانستي دشمن چه ميخواهد، عکس او عمل ميکني؛ معلوم است.

انتخابات مظهر دفاع ملت ايران از انقلاب اسلامي

اهمّيت اين انتخابات به‌خاطر اين است که اين انتخابات مثل همين راه‌پيمايي چند روز قبل -بيست‌ودوّم بهمن- مظهر بيداري ملّت ايران است، مظهر دفاع از انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي است، مظهر دفاع از استقلال کشور است، مظهر دفاع از عزّت ملّي است. اينکه بنده به همه‌ي ملّت ايران عرض ميکنم که حضور پيدا کنيد، شرکت کنيد، اعلام نظر کنيد به‌خاطر اين است؛ مسئله مهم است.

شبکه‌هاي صهيونيستي دشمنان اصلي انقلاب اسلامي ملت ايران

دشمنان ما دشمنان بي‌پروايي هستند؛ در رأس آنها شبکه‌ي خطرناک و دور از انسانيت صهيونيستي است که بر دولتها و بر قدرتهاي غربي تسلّط دارند؛ بخصوص بر آمريکايي‌ها. شبکه‌ي صهيونيستي - نه رژيم صهيونيستي؛ خود رژيم صهيونيستي يک گوشه‌اي از مجموعه‌ي استکبار آمريکايي است- که تجّارند، پول‌دارهاي درجه‌ي يک دنيايند، تبليغات دنيا دست اينها است، بانکهاي دنيا دست اينها است، متأسّفانه بر بسياري از کشورها مسلّطند؛ بر دولت آمريکا مسلّطند، بر سياست آمريکا مسلّطند، بر سياست بسياري از کشورهاي اروپايي مسلّطند؛ در مقابل اينها بايد بيدار بود. آمريکايي‌ها طبق نظر آنها عمل ميکنند، برطبقِ ميل آنها عمل ميکنند.

دشمن قابل اعتماد نيست

الان بر سر همين قضيه‌ي هسته‌اي و اين مذاکرات هسته‌اي -که خب حرفها گفته شد، مطالب گفته شد و اين جريان طولاني انجام گرفت- همين دو روز قبل از اين، مجدّداً بار ديگر يک مسئول آمريکايي گفت ما کاري ميکنيم که سرمايه‌داران و سرمايه‌گذاران بزرگ دنيا جرئت نکنند بروند ايران سرمايه‌گذاري کنند. دشمني را مي‌بينيد! آمريکا اين است. يکي از هدفهاي کساني که دنبال اين مذاکرات بودند -و انصافاً هم تلاش کردند و زحمت کشيدند؛ اين کساني که اين مذاکرات را انجام دادند، حقيقتاً زحمت کشيدند، عرق ريختند، واقعاً صرف وقت کردند- گشايش اقتصادي با سرمايه‌گذاري خارجي‌ها بود؛ [امّا] امروز آمريکايي‌ها جلوي همين را ميگيرند. چندين بار تا حالا گفته‌اند؛ باز ديروز پريروز، دو سه روز قبل از اين، يکي ديگرشان مجدّداً گفت ما کاري ميکنيم که سرمايه‌گذارها جرئت نکنند بروند ايران سرمايه‌گذاري کنند. اينکه بنده ده بار گفتم به آمريکايي‌ها نميشود اعتماد کرد، معنايش اين است؛ اينکه ميگوييم اينها غير قابل اعتمادند، معنايش اين است.

اعتراض بي‌مورد دشمنان به شعار "مرگ بر آمريکا"

سياستمداران آمريکايي اعتراض ميکنند که چرا در راه‌پيمايي‌هاي ايران و در اجتماعات ايران، مردم ميگويند «مرگ بر آمريکا». خب [وقتي] شما اين‌جوري عمل ميکنيد، ميخواهيد مردم ايران چه بگويند؟ اين گذشته‌ي شما است، اين سابقه‌ي شما است، اين [هم] رفتار امروز شما است. دشمني شما حتّي بدون پرده‌پوشي است. بله، در ديدارهاي خصوصي لبخند مي‌زنند، دست ميدهند، حرفهاي چرب‌ونرم مي‌زنند، زبان خوش به کار مي‌برند؛ [امّا] اين مربوط به ديپلماسي ديدارهاي خصوصي است؛ اهمّيتي ندارد، ارزشي ندارد، تأثيري در واقعيت ندارد. واقعيت اين است که قرارداد را ببندند، مذاکرات را بکنند، دو سال چک‌وچانه بزنند، بعد که قضايا تمام شد بگويند حالا ما نميگذاريم، و تهديد کنند که ميخواهيم تحريم جديد بگذاريم براي اينکه سرمايه‌گذار خارجي بترسد، واهمه کند و نزديک نيايد؛ تصريح هم ميکنند به اين! آمريکا اين است؛ در مقابل اين دشمن نميشود انسان چشم خود را ببندد، نميشود انسان حمل بر صحّت بکند. اين [درباره‌ي] وفاي به عهدشان و قابل اعتماد نبودنشان.

ملّت عزيز ايران! طرف شما يک چنين عنصري است؛ بيدار بايد بود، هشيار بايد بود. ما نميخواهيم براي خودمان دردسر بيخودي درست کنيم؛ بعضي‌ها نگويند شما مدام آمريکا را وادار ميکنيد و تحريک ميکنيد؛ نه، آمريکا تحريک نميخواهد، آمريکا دشمن است. آمريکا يک روز صاحب ايران بوده است، انقلاب آمده اين [کشور] را از دستش بيرون آورده است؛ از پا نميخواهد بنشيند تا وقتي‌که دوباره خودش را مسلّط بکند. آمريکا اين است.

علاج کار کشور: تقويت دروني، حفظ انگيزه‌هاي انقلابي، بيداري مردم، حفظ انگيزه‌هاي ايماني

علاج کار کشور عبارت است از بيداري مردم، حفظ انگيزه‌هاي ايماني مردم، به‌کار گرفتن جوانان پُرانگيزه و مؤمن، و تقويت دروني کشور؛ اين تنها راه است. ملّت ايران بايد از درون قوي بشود؛ اقتصادش قوي بشود، علمش قوي بشود، دستگاه‌هاي مديريتي‌اش قوي بشود و بالاتر از همه، ايمانش روزبه‌روز قوي‌تر بشود. اين راه علاج است؛ اين همان راهي است که تا امروز ملّت ايران رفته است. و دشمناني ميخواستند اين انقلاب را، آن روزي که يک نهال باريکي بود از زمين بکَنند و نابود کنند و نتوانستند، امروز همان نهال باريک تبديل شده است به يک درخت تناور: کَشَجَرَةٍ طَيبَةٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِي السَّمآءِ * تُؤتي اُکُلَها کُلَّ حينٍ بِاِذنِ رَبِّها؛(۵) امروز انقلاب اين است. امروز دشمن غلط ميکند که به فکر برافکندن انقلاب باشد. مردم اتّحاد خودشان را حفظ کنند، يکپارچگي خودشان را حفظ کنند، يک‌صدايي خودشان را در دفاع از انقلاب و اصول انقلاب و آرمانهاي انقلاب حفظ کنند؛ مسئولين محترم کشور که علاقه‌مند به سرنوشت اين کشورند، کار را به‌خاطر خدا و براي رضاي خدا براي مردم انجام بدهند؛ به نيروهاي داخلي اعتماد کنند و تکيه کنند.

راديوي انگليسي دارد به مردم تهران دستورالعمل ميدهد به فلاني رأي بدهيد، به فلاني رأي ندهيد! معناي اين چيست؟ انگليسي‌ها دلشان تنگ شده براي دخالت کردن در ايران. يک روزي بود که پادشاه کشور وقتي ميخواست تصميم مهمّي بگيرد، سفير انگليس را صدا ميکرد و از او ميپرسيد که اين کار را بکنم يا نکنم. انگليس‌ها يک روزي اين‌جور در امور کشور دخالت ميکردند؛ بعد هم آمريکايي‌ها، يک مدّتي هم هر دو؛ امروز اين دستها قطع شده است؛ امروز جلوي اين دخالتها گرفته شده است به برکت انقلاب، به برکت بيداري مردم؛ دلشان تنگ شده، حالا از راه راديو به مردم دارند دستور ميدهند به فلاني رأي بدهيد، به فلاني رأي ندهيد.

اقتصاد مقاوتي؛ درون‌زا و برون‌گرا

البتّه ما گفته‌ايم اقتصاد مقاوتي درون‌زا و برون‌گرا است. من هيچ‌وقت نگفتم دُور کشور حصار بکشيم، امّا اين درون‌زايي را فراموش نکنيد؛ اگر اقتصاد ملّي از درون نجوشد و فوَران نکند، به جايي نخواهد رسيد. بله، تعامل با دنيا در زمينه‌هاي اقتصادي خيلي خوب است امّا تعامل هوشمندانه و تعاملي که معنايش درون‌زايي اقتصاد باشد. راهش اين است که ملّت بِايستد، مسئولين بِايستند و آگاهانه و هوشيارانه حرکت کنند. جوانهاي عزيز! به توفيق الهي و به فضل الهي، شماها خواهيد ديد آن روزي را که آمريکا و بزرگ‌تر از آمريکا و همه‌ي متّحدين آمريکا، در قبال جمهوري اسلامي ايران هيچ غلطي نخواهند توانست بکنند.

خداوندا! رحمت و لطف خودت را بر اين ملّت عزيز نازل کن. پروردگارا! اين انگيزه‌ها، اين ايمانها و اين شور معنوي فراوان را روزبه‌روز در اين کشور افزايش بده. از شما برادران و خواهران عزيز تشکّر ميکنم. به همه‌ي مردم عزيز آذربايجان و مردم تبريز هم سلام ميرسانم؛ مَندَن‌ده سلام يئتيرون.

*********

۱) در ابتداي اين ديدار، آيت‌الله محسن مجتهدشبستري (نماينده‌ي ولي‌فقيه در استان) مطالبي ارائه کرد.

۲) سوره‌ي انفال، بخشي از آيه‌ي ۶۲

۳) بيانات در ديدار فرماندهان و کارکنان نيروي هوايي و پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران (۱۳۹۴/۱۱/۱۹)

۴) صحيفه‌ي امام، ج ۱۷، ص ۱۱۵

۵) سوره‌ي ابراهيم، بخشي از آيات ۲۴ و ۲۵؛ «... مانند درختي پاک است که ريشه‌اش استوار و شاخه‌اش در آسمان است؛ ميوه‌اش را هر دم به اذن پروردگارش ميدهد ...»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات