تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۰۴
گزارش آژانس اطلاعات ملی امریکا:

ایران هنوز تهدیدی برای ابالات متحده است/ رهبر ایران از مواضعش نسبت به امریکا عدول نخواهد کرد

[آیت الله] خامنه ای رهبر معظم ایران، همچنان امریکا را تهدیدی بزرگ برای ایران می داند و ارزیابی ما این است که دیدگاه های وی به رغم اجرای برجام، تغییر نخواهد کرد .
پایگاه بصیرت / شیرین زارع پور
آخرین ارزیابی جامعه اطلاعاتی امریکا که چند روز پیش توسط جیمز کلاپر، رئیس اداره اطلاعات ملی امریکا در غالب بیانیه ای به هیئت منتخب کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا ارائه شده است، نام ایران جزء بازیگران تهدید آمیز در فضای سایبری و منطقه ای ذکر شده است .
تهدیدات سایبری:
ایران در این بخش گزارش، متهم به جاسوسی، تبلیغات و حملات سایبری برای تحقق اولویت های امنیتی خود شده است. این اتهام در حالی است که طبق ارزیابی گزارش همین سازمان در سال 2015،  همچنان  در حد احتمال تخمین زده شده بود که ایران، برنامه سایبری خود را که یکی از ابزارهای مناسب جهت راه اندازی اقدامات تلافی جویانه نامتقارن علیه دشمنان خود،‌به تناسب تهدیدات از سوی آنان می داند، حمله سایبری به چند شرکت و موسسه ی مالی امریکایی داشته است.
ایران به عنوان بازیگر تهدید آمیز منطقه ای:
سرویس های اطلاعاتی امریکا، همچنان ایران را به عنوان یک تهدید اصلی قلمداد می کنند. این گزارش همچون سایر رفتارهای خلاف برجام از سوی امریکا نشان می دهد، تنها موضوع هسته ای ایران، نگرانی و بهانه غرب برای محدود کردن ایران نبوده است.
در ادامه به فرصت ها، تهدیدات و چالش های ذکر شده( با ایران) در گزارش 2016 اداره اطلاعات ملی امریکا پرداخته می‌شود .

فرصت ها:
الف. عمل کردن ایران به درخواست امریکا برای اجرای برجام
ب. مبادله زندانیان
ج.آزاد کردن تفنگداران امریکایی
در این ارزیابی، موارد فوق با عنوان (تحولات) نام برده شده است .

تهدیدات:
الف. حمایت از تروریست ها و گروه های شبه نظامی در منطقه
ب. حمایت از سوریه
ج. حمایت از محور مقاومت و حزب الله لبنان
چ. توسعه توانمندی های نظامی
ح.حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق

چالش ها:
مداخله ایران در سوریه:
 ایران به گونه ای علنی تر به کشته شدن نیروهای ایرانی، افزایش سطوح نیروهای ایرانی و ایفای نقش بیشتر در جنگ علیه تروریست ها اذعان کرده است.
مداخله ایران در عراق:
نیروهای نظامی ایران، از راکت ها، توپخانه ها و هواپیماهای بدون سرنشین علیه داعش استفاده کرده اند
مداخله ایران در یمن:
ایران در یمن از حوثی ها حمایت می‌کند.
قدرت نفوذ ایران در منطقه:
در این گزارش اقرار به نفوذ ایران و تأثیرش در منطقه شده است:
ایران در سال 2016 بدون شک در سراسر خلیج فارس و خاورمیانه، فعال خواهد بود و به حمایت از شرکای منطقه‌ای و افزایش نفوذ منطقه ای خود ادامه خواهد داد.
اذعان به عدم تغییر نگرش ایران در مورد امریکا:
در این بخش گزارش،به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اشاره شده و آمده است:
[آیت الله]خامنه ای رهبر معظم ایران، همچنان امریکا را تهدیدی بزرگ برای ایران می داند و ارزیابی ما این است که دیدگاه های وی به رغم اجرای برجام، تغییر نخواهد کرد .
تندور نامیدن دستگاه های امنیتی کشور:
اداره اطلاعات امریکا، تأثیر بیانات امام خامنه ای را در مورد نفوذ از طریق برجام، در نیروهای امنیتی (که از آنان با عنوان تندروها در گزارش نام می برد) و سرکوب روزنامه نگاران و بازرگانان مظنون به داشتن ارتباط با غرب می‌داند و در گمانه ای دیگر، رئیس جمهور ایران را در این موضوع هم‌جهت و هم‌ قطار با واشنگتن می‌آورد : هدف از سرکوب، توسط تندروها، در ایران این بود که به حسن روحانی، رئیس جمهور و واشنگتن نشان داده شود که گشایش بیشتر در قبال غرب، پس از برجام تحمل نخواهد شد .

سخن پایانی:
گزارش آژانس اطلاعات ملی آمریکا که دربردارنده اطلاعات ۱۶ نهاد جاسوسی این کشور می‌ّباشد، حاکی از آن است که امریکا با تأیید اجرای برجام از سوی ایران، هم‌چنان به دنبال وقت‌کشی در رفع تحریم‌ها و مطرح کردن موضوعات دیگر از جمله: قدرت سایبری ایران، حمایت ایران از جبهه مقاومت و دخالت ایران در منطقه (به زعم امریکا) و ... می‌باشد. بی‌شک مانع‌تراشی در راه پیش‌برد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمن درجه یک خود همچنان ادامه خواهد داشت. در این راه تنها اقدام معقول آن است که مسئولین محترم با اتخاذ تدابیر ممکن در اجرای مراحل برجام جلوی جرزنی طرف مقابل را گرفته و همچنین در تعاملات تجاری با کشورها‌(که بازار آن در این روزهای پسابرجام داغ داغ است) مراقب رودست خوردن از حریف و آسیب رسیدن به اقتصاد کشور و یا نفوذ عناصر دشمن در دستگاه‌های کشور از طریق باشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات