صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۹۲

زنگنه معتقد به خام فروشی نفت است

یک اقتصاددان با بیان این که تفکر خام فروشی نفت در مسئولان دولت وجود دارد، گفت: اما اقتصاد سرمایه داری هیچ راهی برای ادامه حیات ندارد، مگر اینکه الگوی برده‌داری سنتی را احیا کند.
حجت الله عبدالملکی در جمع نمازگزاران مسجد جامع نارمک اظهار داشت: در هر سیستم، اولین مسئله‌ای که مورد پردازش قرار می‌گیرد، شکاف‌های مختلف در تمام حیطه های موجود در آن سیستم است. به تبع آن در مجموعه اقتصاد جمهوری اسلامی شکاف هایی وجود داشت که به واسطه آن آسیب پذیر شده بود.

عبدالملکی با تأکید بر این که به عقیده من علت طرح مسئله اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری رفع این شکاف‌ها بود، گفت: سوالی برای ما مطرح می شود که آیا اقتصاد ما واقعاً قدرت تامین غذا و امکانات جمعیت قریب به 80 میلیون نفر را ندارد؟ مقام معظم رهبری پاسخ این سوال را در یکم فروردین سال 94 این گونه داد؛ دو نگاه درباره پیشرفت وجود دارد: یک نگاه این است که ما از منابع موجود می توانیم استفاده کنیم و پیشرفت کنیم و نگاه دوم این که اگر ما وابسته به کشورهای غربی نباشیم، امکان ندارد پیشرفت کنیم.

وی افزود: معظم له در ادامه فرمودند در نگاه دوم، الگوی سیاست خارجی ما باید به نحوی تغییر کند که غرب قبول کند که بیاید و اقتصاد ما را بسازد. اگر الگوی سیاستی خود را تغییر ندهیم، آنها کمک نمی کنند. حضرت آقا تاکید کردند که نگاه دوم، نگاه غلط و بی فایده ای است.

عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان این که برخی معتقد هستند، اگر ما وابسته آمریکا نباشیم، نمی توانیم پیشرفت کنیم و اسم نظریه خود را «نظریه توسعه وابسته» می گذارند، تصریح کرد: آن ها بر این باور هستند که اقتصاد ما مثل واگن تنها است که لوکوموتیو ندارد و اقتصاد آمریکا مثل لوکوموتیو است و این واگن برای حرکت نیاز به اتصال به لوکوموتیو دارد.

این اقتصاددان درباره دیدگاه افراد پیرو نگاه دوم توضیح داد: این افراد معتقدند اگر آمریکا اقتصاد ما را نکشد و با آنها همراه نشویم، پیشرفت نمی کند، در حالی که اگر بخواهیم با آمریکا همراه شویم، آنها امتیاز سیاسی را که راس آن انرژی هسته‌ای و حضورشان در منطقه است مطرح خواهند کرد.

وی افزود: همچنین آنان خواهان این هستند که قضیه لبنان، عراق، سوریه و یمن را فراموش کنیم.

عضو ائتلاف اصولگرایان ادامه داد: برخی از افرادی بر این باورند این امتیازها را به آمریکا بدهیم، تا اقتصاد ما را به دنبال خود بکشند، تا ما پیشرفت کنیم، اما آنها به این مسئله توجه ندارند که آمریکا باعث پیشرفت ما نخواهد شد.

عبدالملکی در مورد ایده نظریه پردازان غرب در مورد اقتصاد سرمایه داری آمریکا توضیح داد: اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد آمریکا هیچ راهی برای ادامه حیات ندارد، مگر اینکه الگوی برده داری سنتی را انجام دهد. آنها بر این باور هستند که باید تقسیم کار جهانی صورت گیرد. یعنی کشوری مثل ایران و عربستان نفت خام استخراج کنند و آن را با قیمت 20 یا 30 دلار به آنها فروشند و آنها در قبال آن، هواپیما، خوردو و امثال این اقلام تولید می‌کنند و به ما می فروشند و می گویند این تقسیم کار جهانی به نفع همه ماست.

وی افزود: زنگنه دو سال پیش از رسیدن به وزارت در دانشگاه امام صادق(ع) صریحا این سخن را گفت که تقسیم کار جهانی باید صورت گیرد و این به نفع همه است و مزیت ما در خام فروشی نفت است.

این استاد اقتصاد درباره اشکال اساسی این عقیده گفت: اگر زمانی برسد که نفت خام ما به اتمام برسد، ما چیزی برای عرضه و دریافت پول نداریم، چون زمانی که باید کشاورزی می کردیم و صنعت را رونق می دادیم، فقط در حوزه ذخایر نفتی تمرکز کردیم. زمانی که چیزی برای عرضه نداشته باشیم، از ما می خواهند که انسان برای آنها بفرستیم.

عضو ائتلاف اصولگرایان با طرح این موضوع که برخی از افراد ممکن است، بگویند اگر نفت خام تمام شد، بعدا شروع به رونق تولید و کشاورزی خواهیم کرد، پاسخ داد: در جواب آنها باید بگویم، اگر ما قصد چنین کاری را داریم باید از هم اکنون به دنبال آن باشیم، کما اینکه مالزی، کره و ترکیه از نیروی کار متخصص خود بهره می‌گیرند و همان اقتصاد مقاومتی ما را پیاده می کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات